Så er Bane Danmark røget ind i samme problem som vi har ... for meget rullende materiel og for få skinner:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/10/14/111424.htm?rss=true
Men når nu flyselskaberne er på r.... kan man vel bare nappe lidt af lufthavnen og lave en vente-rist og så sluse togene over om natten, når antallet af passagertog er lavere?
Man kan jo desværre ikke bruge risten ved GB for den er ved at blive hevet op.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Milho
Indlæg: 83
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor den tunnel ved Helsingør-Helsingborg ikke er bygget endnu, og endda længe før Øresundsbron..
-------------------------------------------------
Vh Christian
http://www.photobychristian.dk
Blog: http://photobychristian.blogspot.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er ikke så sjovt at bygge en tunnel gennem en jordskælvszone......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Kan du uddybe det? Jeg er ikke bekendt med nogen jordskælvszoner i DK?
Jeg tror snarere problemet bunder i at man ikke vil lave en sænketunnel af vandmiljøhensyn (gennemstrømning til Østersøen) samt at Helsingør station skal flyttes, fordi man skal begynde strækningens fald mod tunnelen allerede ved Snekkersten.
mvh. Dampfmeisteren
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg mener at have læst at løbet er ret dybt netop der pga. indsnævringen, og at det vil betyde at en tunnel skal bores meget lang for at hældningen ikke bliver for voldsom.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
kedde
Maskinmester
Indlæg: 163
JVF. dette billede, ligger lille Danmark temmelig langt fra udprægede jordskælvszoner..
Læs iøvrigt mere på http://www.geus.dk/geuspage-dk.htm?http://www.geus.dk/viden_om/ddj/ddj_003-dk.html[/img]
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Michael BJ
Indlæg: 268
Københavnsområdet og det østlige Nordsjælland ligger i et område hvor undergrunden er gennemskåret af en række brudlinier. Den kendteste er nok den der kaldes Carlsbergforkastningen, da den går tværs gennem bryggeriets område i Valby.
Jeg har selv personligt oplevet et lille jordskælv for en 10 - 12 år siden, da jeg boede på Frederiksberg. Det var dog så beskedent i styrke, at hvis det ikke var blevet omtalt i radioen, ville jeg ikke have anet hvad det var der var der skete!
Det er jo nok de færreste, der forbinder Danmark med jordskælv, vi ligger jo trods alt temmelig langt fra de "alvorlige" jordskælvszoner, men det betyder ikke, at vi er forskånet for den slags - vi har det blot i mindre målestok. At vi ligger tæt på en sådan zone, vidner det faktum at Skånes grundfjeld ligger omkring overfladeniveau, mens her, lige på den anden side af Øresund, er grundfjeldet nede i en dybde af 3 - 9 km under overfladen.
Så jo, der kan skam godt foregå noget i "de nedre regioner" i Øresundsområdet!
En sænketunnel som den mellem Amager og Malmø er heller ikke ligeså følsom overfor forskydninger i undergrunden som en boret tunnel er, hvilket muligvis forklarer, hvorfor Øresundstunnelen netop er en sænketunnel i modsætning til Storebæltstunnelen.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps:
http://www.geologisknyt.dk/fileadmin/user_upload/GeologiskNyt/Artikler/2...
http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Jorden/2005/094607.htm
Følger du ikke med
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Åbenbart ikke
Det er blot fordi at der ikke krav om at dimensionere bygninger og broer for jordskælv her i DK, hvis man følger "DS 410 Norm for last på konstruktioner".
Jeg ved ikke hvor voldsom en belastning på 3 på Richterskalaen er, men åbenbart ikke så meget at det er nødvendigt at undersøge særskilt.
Jeg tvivler på at et sådant mindre jordskælv kan blive dimensionsgivende for en boret tunnel.
Eksempelvis er tunnelelementerne i Storebælt er særdeles godt armeret og spændt sammen med store bolte, der efterspændes jævnligt.
mvh. Dampfmeisteren
locomo-dk
Indlæg: 61
Der er da plads til masser af godstog på strækningen Peberholm-Roskilde mellem kl 00:00 - 06:00.
Så jeg forstår heller ikke at der ikke skulle være plads til flere godstog. Ja, faktisk så tror jeg ikke på det som BaneDanmark siger her.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Så ER det måske et spørgsmål om, at der ikke er nogle steder at henstille togstammerne til de kan føres videre?
Altså må BaneDanmark se at få bygget en skyggebanegård et eller andet sted. Sådan en behøver jo ikke at være synlig på anlægget.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Milho
Indlæg: 83
Hmm tvivler på at de små jordskælv vi har herhjemme kan påvirke en tunnel, men lad os sige at de kan, så skulle en bro da være mulig.. igen også før Øresundsbron kom.
-------------------------------------------------
Vh Christian
http://www.photobychristian.dk
Blog: http://photobychristian.blogspot.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er ikke selve rystelserne der er farlige, men det at forkastningen er placeret præcist der, hvor tunnelen skal gå. Det vil være "træls" at den ene side af tunnellen pludseligt ligger 3 meter lavere end den anden..........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Med den afstand der er til kysten, ville Kronborg, Helsingør st. m.fl. for længst være braset sammen, hvis forkastningen var blot tilnærmelsesvis så aktiv som du nævner.
Jeg tror snarere jordskælvene vil give anledning til små flytninger på under 1-2 cm, som nemt vil kunne optages i en boret tunnel, hvor elementerne er spændt sammen.
mvh. Dampfmeisteren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg er sikekr på at en sænkerunnel er bedre til jordskælv, der har du "kun" vand henover som let giver sig.....
http://www.cowi.com/menu/news/newsarchive/2007/Pages/newimmersedtunnelin...
http://inventorspot.com/articles/turkeys_underwater_tunnel_take_e_9779
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
NCB
Indlæg: 72
Uanset hvilke geologiske problemer der måtte være, kunne man vel genindføre noget af jernbanefærgetrafikken mellem Helsingør og Helsingborg, det kunne vel aflaste øresundsbroen til en vis grad. Det må være billigere end en ny tunnel, da der så vidt jeg husker stadig er spor på færgerne på HH overfarten.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Sporene ligger også stadig i færgerne fra Scandlines ... men de er væk i landanlægget i Sverige. Om der er nok plads til en kurve ved færgeterminalen ved jeg ikke, men jernbanen ligger jo lige ved siden af. Og der er desuden en forholdsvis stor containerterminal i Helsingborg også.
Ellers må vi få revet nogle af de nye prestigebyggerier i Frihavnen ned og genindføre DanLink.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Michael BJ
Indlæg: 268
Det skulle vist være bevist nu, at der faktisk godt kan forekomme jordskælv i Danmark
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
PED
Indlæg: 144
Ja vi havde lige et jordskælv der, men der røg jo ikke engang en vase på gulvet......
Iøvrigt kan man bygge jordskælvsikrede broer og tunneller, de er bare dyrere.
Jeg mener at Golden Gate er blevet sikret og det var jo efter opførelsen.
Jeg bor i Helsingør, men har da aldrig hørt at det heroppe bliver betegnet som "Jordskælvzone". Der skal vist mere til, selvom det da var en interessant opvågnen idag!
Angående HH forbindelse, så tror jeg det ender med en bro nord for både Helsingør og Helsingborg. Kysterne på begge sider er allerede oppe i anselig højde (som ved Vejle Fjord) og med fin bredde på Øresund kan man sagtens nå op nødvendig højde.
Det vil nok ikke klæde Kronborg og ekstra spor sydover vil nok også blive nødvendige, da Kystbanen nok ikke kan klare godstog mere.
Venligst
Ped
Helsingør
Epoke 3
Dansk Epoke 3 Märklin HO