Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Navn på Heljans expres vognsæt 9910 ?

Jeg har netop købt Heljans epoke III expres vognsæt 9910 á 4 vogne, men jeg kan ikke finde ud af hvlke vogntype de er?

Der er 1 A vogn og 3 B vogne, men er der nogen der har mere nøjagtige oplysninger om netop disse vogne?

PS. Vognene er iøvrigt utoligt flotte og kan klart anbefales - men kun hvis du køre mere end radius 3 (i Märklin systemet) da vognene ellers afsporer p.g.a. deres forsøg på at være 100% tro mod forbilledet...

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Didrik.

"Didrik" skrev:
Der er 1 A vogn og 3 B vogne, men er der nogen der har mere nøjagtige oplysninger om netop disse vogne?

Vognene var typiske repræsentanter for de første UIC standardvogne, DSB anskaffede - og de hedder faktisk litra A og B hos DSB.

Du kan læse mere her: Litra A og litra B.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg har selv været så heldig at få fat i det første brune A- og B-vognssæt som Heljan kom med for nogen år siden.

Disse vogne har de gamle litreringer på (dvs. ikke computerlitreringer) og de blev leveret til DSB i perioden 1964-66 og kommer dermed lige akkurat ind i min epoke.

Vil skyde på noget lignende gør sig gældende for det nye brune sæt.

Synes at kunne huske at der med de første sæt var noget med at de ikke var så gode venner med kortkoblinger pga. "gummivulsterne"? Dette problem må være løst med det nye sæt.

Ellers chek dine vognnr. inde på jernbanen.dk som Lars linker til Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tog-tosse

Indlæg: 84

PB

"Didrik" skrev:
Vognene er iøvrigt utoligt flotte og kan klart anbefales - men kun hvis du køre mere end radius 3 (i Märklin systemet) da vognene ellers afsporer p.g.a. deres forsøg på at være 100% tro mod forbilledet...

Hej.

Jeg har afmonteret, det jeg tror skal forestille en dynamo på den ene bogie, så kører de pænt uden problemer på Peco skinner.

Er der nogle der ved hvorfor der ikke er "elstik" monteret på Heljans brune vogne. Er "elstikket" først kommet senere da DSB gik over til elvarme i dem ?

Leif

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"tog-tosse" skrev:
Er der nogle der ved hvorfor der ikke er "elstik" monteret på Heljans brune vogne. Er "elstikket" først kommet senere da DSB gik over til elvarme i dem ?Leif

I bogen "Jernbanehistorisk årbog 1989" står der en lille artikel om leveringen af de første UIC-vogne til DSB i 1964, kom jeg da lige i tanke om. Den kan i øvrigt stadig fås hos Forlaget Jernbanebøger.

Jeg citerer; "Endelig i 1964 kom så de første "rigtige" UIC-vogne. Det var 10 2. kl. vogne litra B nr. 2000-2009 til indenlandsk brug og 10 litra B nr. 2300-2309 med elvarme til brug i udenlansforbindelser".

Der var altså elvarme i vognene til international trafik. Da jeg ikke kender vognnr. på Heljans nye vogne, kan jeg ikke gå mere ind i det. Men det tyder på at Heljan har valgt vogne til brug i DK.

Men i øvrigt en fin lille artikel der fortæller om de vogne der i mange år udgjorde grundstammen i landsdelstogene.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordvestbanen

skole

Indlæg: 262

PB

Jeg har så intercity udgaven og har af monteret dimsen på bogien Laughing out loud de er rigtig flotte og jeg fik monteret roco kortkobling med det samme.

__________________

Lennart
 
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Mx104" skrev:
Jeg har så intercity udgaven og har af monteret dimsen på bogien Laughing out loud de er rigtig flotte og jeg fik monteret roco kortkobling med det samme.

Kan den bare "rykkes" af vognene eller er den limet fast...?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Citat:
I bogen "Jernbanehistorisk årbog 1989" står der en lille artikel om leveringen af de første UIC-vogne til DSB i 1964, kom jeg da lige i tanke om. Den kan i øvrigt stadig fås hos Forlaget Jernbanebøger.Jeg citerer; "Endelig i 1964 kom så de første "rigtige" UIC-vogne. Det var 10 2. kl. vogne litra B nr. 2000-2009 til indenlandsk brug og 10 litra B nr. 2300-2309 med elvarme til brug i udenlansforbindelser".Der var altså elvarme i vognene til international trafik. Da jeg ikke kender vognnr. på Heljans nye vogne, kan jeg ikke gå mere ind i det. Men det tyder på at Heljan har valgt vogne til brug i DK.Men i øvrigt en fin lille artikel der fortæller om de vogne der i mange år udgjorde grundstammen i landsdelstogene. MvhClaus

Tak Claus !

He-He - godt spottet - jeg kan godt lide mennesker, der lige kigger efter endnu engang Cool

Er der nogen der kender de aktuelle numre på den sidste produktion fra Heljan (altså togsættet epoke III med 3 B plus 1 A)?

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Litra P" skrev:
Er der nogen der kender de aktuelle numre på den sidste produktion fra Heljan (altså togsættet epoke III med 3 B plus 1 A)?HilsenLars

Ellers prøv at skriv en mail til Heljan. De plejer at være særdeles flinke til at svare Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
"Litra P" skrev:
Er der nogen der kender de aktuelle numre på den sidste produktion fra Heljan (altså togsættet epoke III med 3 B plus 1 A)?HilsenLars
Ellers prøv at skriv en mail til Heljan. De plejer at være særdeles flinke til at svare Wink MvhClaus

Jeg spurgte netop her i forum, fordi svaret umiddelbart skulle/måtte interessere mange læsere her. Altså epoke IIIB plus MZ 1401-1410 eller et par dage/år mere? Og der er sikkert mange her der har købt sættet, der er i stand til at at svare i løbet af ingen tid.

Hilsen

Lars

PS. Heljan skal bruge deres ressourcer på at producere tog og ikke svare på mails fra mig.

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Er der nogen der kender de aktuelle numre på den sidste produktion fra Heljan (altså togsættet epoke III med 3 B plus 1 A)?

Ifølge hobbykæden:

A 105

B 2010

B 2055

B 2305

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Horsecreek" skrev:
Citat:
Er der nogen der kender de aktuelle numre på den sidste produktion fra Heljan (altså togsættet epoke III med 3 B plus 1 A)?
Ifølge hobbykæden:A 105B 2010B 2055B 2305

TAK! Wink

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Jeg vil gerne lige slå fast, at DSBs vogne [u]aldrig[/u] har været brune (bortset fra teaktræsvognene, indtil de også blev malet i 50.erne). DSBs vogne var Vinrøde, eller maroon som det retteligt hedder. Dette gjalt også de første S-Tog.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

tog-tosse

Indlæg: 84

PB

Hej Jens

Ja den kan bare tages ud, den er ikke limet.

Leif

Ps. undskyld at jeg kaldte dem brune, men jeg er farveblind. Shock

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.