Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Nattog

Var der nogen indenrigs nattog i starten af 80'erne og hvordan var de oprangeret?

Eller var alle sove/liggevogne i brug i internationale tog?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Jeg ved ikke med starten af 80´erne.

Men jeg startede min militære "karriere" i marts 1985, og ind imellem flottede jeg mig, og købte en liggeplads til nattoget mellem Århus og København, så i midt 80´erne kørte der liggevogne indenrigs.

Oprangeringen husker jeg desværre ikke.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

Jeg ved heller ikke med starten af firserne, men den 30/5-97, da de sidste nattog kørte, var jeg inde på Københavns Hovedbanegård for at kigge og fotografere. Desværre blev billederne ikke ret gode, men jeg noterede oprangeringen af de to sidste tog "IC Nat" og "Natteravnen".

"IC Nat", oprangering, afgang Kbh H 30/5-97 kl 23:30:

Me 1510 - Bcm-o 50 86 51-40 415-6 - Bcm 50 86 51-40 408-1 - WLABr 50 86 75-72 095-9 - WLABr 50 86 75-72 077-7 - Bcm 50 86 51-40 402-4 - Bcm 50 86 51-40 403-2 - WLABr 50 86 75-72 064-5 - Bcm 50 86 51-40 410-7 - WRm 61 86 88-90 601-4 Bn-o 50 86 20-84 805-3 - WLABr 50 86 75-72 076-9

"Natteravnen", oprangering, afgang Kbh H 31/5-97 kl 0:10:

Me 1531 - Bn 50 86 20-84 952-3 - B 51 86 20-80 339-6 - Bc 50 86 20-76 306-2 (denne Bc var i øvrigt litreret "BC" på kupésiden og "Bc" på gangsiden).

Jeg ved ikke hvilke tognumre disse to tog havde, på skiltene stod der (så vidt jeg husker) kun navnet.

Det vil altså sige at der i hvert fald i den sidste tid blev brugt både liggevogne, sovevogne og siddevogne i nattogene. Bn-o vognen i "IC Nat" forbavsede mig lidt - den virkede lidt atypisk i den øvrige oprangering, men der var selvfølgelig også en Bn vogn i "Natteravnen". En spændende vogn i "IC Nat" synes jeg forresten var WRm vognen: Præcis denne vogn kører jo i dag som den kongelige salonvogn S 1.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Var der nogen indenrigs nattog i starten af 80'erne og hvordan var de oprangeret?Eller var alle sove/liggevogne i brug i internationale tog?

Jeg lå i bgc-vogne København - Esbjerg om søndagen i efteråret 1981. Herfra videre med MO trukket tog med cl og Bhs til Varde og med skinnebus til Oksbøl.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

[quote="Horsecreek"]Var der nogen indenrigs nattog i starten af 80'erne og hvordan var de oprangeret?

Bare et kuriosum, der ligger 20 år længere tilbage end starten af 80'erne, og som derfor ikke er et egentligt svar på spørgsmålet:

I sin bog "Gennemgaaende Vogn til Privatbanen" fortæller John Poulsen, at Gribskovbanen i nogle år kørte et noget særpræget nattog fra København H til Hillerød med afg. 0.50.

GDS skulle have sit marcipanbrød hjem i remisen igen, efter at det havde trukket de gennemgående vogne til hovedstaden, og det passede DSB meget godt. Også dengang var man nemlig plaget af forsinkelser, så det var ikke altid, passagererne fra de sene aftentog kunne nå sidste S-tog, og det gjorde det dyrt for DSB i taxaregninger.

Derfor lod man GDS' marcipanbrød L 1 lege S-tog udenfor køreplanen, formentlig med et par Cl på krogen, da det nu var dem, der normalt blev brugt på Nordbanen.

Det utraditionelle nattog standsede ved samtlige S-stationer undervejs, også Vesterport, og John Poulsen skriver, at turen til Holte kun tog 7 minutter mere, end den tog for S-togene, selvom marcipanbrødet accelererede langsommere og kun måtte komme op på 75 km i timen.

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

gmmz

Lokomotivfører

Indlæg: 83

PB

hej

fra 93 var tognummerne på ic nattoget var 590 den ene vej og 591 den anden

natteravnen mener jeg ikke kørte ikke så ofte, det var vist et ekstra tog fredag og søndag aften, og de havde 594 og 595.

i vest området blev de trukket af Mz, Ic nattoget havde fra Århus og til Frederikshavn ekstra vogne med til lokale rejsende, som regel 4 B-vogne og så de 4 sovevogne.

mvh

Søren

__________________

mvh

Søren Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej på sporet

Hvordan med oprangering af nattog 1950 - 1970? Kan du hjælpe?

med venlig toghilsen

Ivan

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"IC Nat", oprangering, afgang Kbh H 30/5-97 kl 23:30:

Me 1510 - Bcm-o 50 86 51-40 415-6 - Bcm 50 86 51-40 408-1 - WLABr 50 86 75-72 095-9 - WLABr 50 86 75-72 077-7 - Bcm 50 86 51-40 402-4 - Bcm 50 86 51-40 403-2 - WLABr 50 86 75-72 064-5 - Bcm 50 86 51-40 410-7 - WRm 61 86 88-90 601-4 Bn-o 50 86 20-84 805-3 - WLABr 50 86 75-72 076-9"

Var der 11 vogne på disse strækninger? Det forbavser mig lidt - troede at der normalt kun var 6-8 vogne... Shock

Hvor mange passagervogne har der maksimalt været efter et givent lokomotiv i Danmark - og hvor, hvornår og i hvilke sammenhæng?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Var der 11 vogne på disse strækninger? Det forbavser mig lidt - troede at der normalt kun var 6-8 vogne... Shock

Ja, det var godt nok også et langt tog, men om det normalt var så langt aner jeg ikke - måske var det ekstra langt fordi det var det sidste af slagsen. Det kan vel tænkes at der var et ekstra stort ryk-ind af passagerer netop på denne afgang. Jeg havde selv overvejet at tage med, bare for at prøve det, når det nu var sidste udkald og jeg var nok ikke den eneste der havde fået den ide.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

PK

Frederikshavn

Indlæg: 40

PB

Jeg kørte en del med nattog KBH - FRH i perioden 83 - 87. Toget benyttede dels de gamle fra Cc ombyggede liggevogne, DSB´s Wlab sovevogne, de (dengang nye) tidl. tyske liggevogne og i 84 indlejede MITROPA sovevogne fra DDR (kunne tidligere fås i model fra PIKO). Hertil kom røde B- og P-vogne.

PK

__________________

Dansk epoke III, 1955 - 1969. 2 spor DC.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.