Picture

meyland

IT - Administrator

Slagelse

Indlæg: 107

PB  Hjemmeside

MY1135

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

Der er en video af det her

http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/27595308/

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

sådan der... tak for det, så var det derfor det gik så stærkt med det link... hihi Shock Laughing out loud Cool

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian3120

Teknisk skole :-)

Indlæg: 342

PB

hvorfor står der i artiklen at lokomotivet blandt togentusiaster er feminint, jeg mener ikke der er noget feminint over lokomotivet, men det kan da være at nogen synes det p.g.a den blå farve??

hilsen chr Laughing out loud

__________________

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Christian3120" skrev:
hvorfor står der i artiklen at lokomotivet blandt togentusiaster er feminint, jeg mener ikke der er noget feminint over lokomotivet, men det kan da være at nogen synes det p.g.a den blå farve??

Du skal se, det er nok grundet de runde former.

Derudover synes jeg heller ikke der er noget feminint over lokomotiver. Det kan godt være jeg er tør og kedelig, men jeg omtaler dem generelt som "den" eller "det".

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Det feminine kommer nok lige så meget af de pigenavne som nogen af MY'erne har fået. De fleste såmænd siger også "hun" om deres skib.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Horsecreek" skrev:
Det feminine kommer nok lige så meget af de pigenavne som nogen af MY'erne har fået. De fleste såmænd siger også "hun" om deres skib.

Vi har en artikel i klubben om My 1135, og hvorfor den fik pige-navnet,

Bare klik på 1135 når i har linket jer ind Wink

http://www.bechers.dk/train/?Download:Arriva:Artikler

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian3120

Teknisk skole :-)

Indlæg: 342

PB

ok Smile tak for info og link Laughing out loud

__________________

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Jeg mener at kunne huske, at bybusser i Viborg i 70'erne også havde pigenavne.

De stod på skrå lige til højre for fordøren.

Umiddelbart kan jeg ikke se logikken i at give disse larmende maskiner pigenavne..........nåeh.........Smile

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Det feminine kommer nok lige så meget af de pigenavne som nogen af MY'erne har fået. De fleste såmænd siger også "hun" om deres skib.

Så vidt jeg ved kom pigenavnene da først til ret sent i 1100 my'ernes liv. Jeg tænker at mænd generelt altid har kaldt deres maskiner pigeting. Der også mange der omtaler deres bil som hun.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

Indlæg: 134

PB  Hjemmeside

De to bedste eksempler var da Marilyn Monroe og My Fair Lady

Wink

__________________

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det var da Marilyn Monroe og Mae West?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"BlackThorne" skrev:
De to bedste eksempler var da Marilyn Monroe og My Fair Lady

De to du nævner er jo frichs my'er og ikke nohab. Designmæssigt forskellige fra 1135 omend med visse ligheder. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

MY'en er sikkert feminin fordi den er flot, STOR, KRAFTIG og STÆRK. Ting mænd godt kan lide. Lige som piger! Ting manden godt kan lide er hunkøn. Wink

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Jeg bidrager hermed til forvirringen omkring 1202's navn, idet jeg husker den (hende) som Sophia Loren.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"disavelo" skrev:
Jeg bidrager hermed til forvirringen omkring 1202's navn, idet jeg husker den (hende) som Sophia Loren. Venlige hilsnerSøren

1201 Marylyn

1202 den havde flere navne: My fair lady ,og Sophia Loren,Brigitte Bardot,

et mere ondt i sulet navn henviste til deres drifts sikkerhed Navne" Martin Luther"

Han havde en gang sagt: Her står jeg ,jeg kan ikke andet! Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"SFJ" skrev:
MY'en er sikkert feminin fordi den er flot, STOR, KRAFTIG og STÆRK. Ting mænd godt kan lide. Lige som piger! Ting manden godt kan lide er hunkøn. Wink

1201 og 1202 fik i særdeleshed kvindelige navne fordi de i modsætning til NOHAB MY ere havde et ret fremspringende forparti. Wink

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Ovemunk" skrev:
1201 og 1202 fik i særdeleshed kvindelige navne fordi de i modsætning til NOHAB MY ere havde et ret fremspringende forparti. Wink

Og var ret "hysteriske" - de kunne ikke tåle at møde hinanden, så gik mindst en af dem i stykker.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Ovemunk" skrev:
1201 og 1202 fik i særdeleshed kvindelige navne fordi de i modsætning til NOHAB MY ere havde et ret fremspringende forparti. Wink
Og var ret "hysteriske" - de kunne ikke tåle at møde hinanden, så gik mindst en af dem i stykker.....Klaus

Hehehe, jeg mener nu de sidste år kørte de to konstant i forspand fordi så måtte EN af dem da virke Wink.

Det er en utrolig historie, ikke mindst fordi B&W jo da for hunnen har lavet tusindvis af Dieselmotorer og alligevel faldt i den grad igennem. Der var jo da næsten ikke den ting der ikke gik galt med de motorer. Synd for Frichs som egentlig var uskyldig i miseren.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Det var nu pga de buttede former, at 1201 og 1202 fik de øgenavne.

DB kunne i øvrigt også : Prototyperne af V160 havde også en buttet front, og blev kaldt "Lollo" efter den den dejlige skuespillerinde Lollo Brigida.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

"Ovemunk" skrev:
"moppe" skrev:
"Ovemunk" skrev:
1201 og 1202 fik i særdeleshed kvindelige navne fordi de i modsætning til NOHAB MY ere havde et ret fremspringende forparti. Wink
Og var ret "hysteriske" - de kunne ikke tåle at møde hinanden, så gik mindst en af dem i stykker.....Klaus
Hehehe, jeg mener nu de sidste år kørte de to konstant i forspand fordi så måtte EN af dem da virke Wink.Det er en utrolig historie, ikke mindst fordi B&W jo da for hunnen har lavet tusindvis af Dieselmotorer og alligevel faldt i den grad igennem. Der var jo da næsten ikke den ting der ikke gik galt med de motorer. Synd for Frichs som egentlig var uskyldig i miseren.

De kørte ikke i forspand, men de blev kørt af faste førere, der efterhånden lærte dem at kende. Iøvrigt kunne motoren i 1200 MY´erne løftes ud og skiftes med en GM 567. Det var et krav fra DSB. Det skete bare aldrig, fordi man ikke ville have to maskiner, der var forskellige fra de andre 59 og som iøvrigt aldrig havde fungeret godtnok. Hvis du ser på hvad Frichs selv har fremstillet, så er det materiel, de har bygget og som har fubngeret godt, kopieret efter andre fabrikker.

MH, köf og Ardelt traktor.

På det tidspunkt, hvor kontrakten om de danske MY blev underskrevet var der ikke andre end GM, der var istand til at bygge en motor med den vægt og effekt, der kunne præstere 800 omdr/min. GM havde på det tidspunkt haft 567 motoren i produktion i 20 år, hvor den var blevet videreudviklet. B&W havde ikke erfaring med at bygge motorer med så højt omdrejningstal.

Frichs fik iøvrigt tilbud om licens fra GM-EMD. Den afslog man. Kontrakten gik istedet til NOHAB. De danske MY ere var et forsøg, der handlede om at bygge dansk for at bevare danske arbejdspladser, i en tid hvor der var restriktioner på dollar og det var mere vigtigt at have en positiv handelsbalance end nu.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Nu er det heller ikke rimeligt at sammenligne to prototyper med en model, der har været i produktion i et stykke tid og produceret i anseelige styktal. Det er det man gør,at sammenligne MY11xx serien med MY12xx.

Så vidt jeg husker, var det nok en B&W motor - men den var licensbygget af Frichs. Den kan man vel heller ikke med rette sammenligne med den gennemprøvede GM motor, der havde vist sit værd i mange sammenhænge under WW2.

Jeg er sikker på, at med en GM motor og tid til færdigudviklingen af MY1200 serien, så var de også kommet til virke tilfredsstillende.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Hvis du ser på hvad Frichs selv har fremstillet, så er det materiel, de har bygget og som har fubngeret godt, kopieret efter andre fabrikker. MH, köf og Ardelt traktor.
Arrrh, det er vidst en sandhed med modifikationer?Mo, Ms og Mb?Firkanterne og Marcipanbrødene var svjv heller ikke så ringe - ej heller Mt.
"Thomas Jespersen" skrev:
Frichs fik iøvrigt tilbud om licens fra GM-EMD. Den afslog man.
Korrekt - det var for øvrigt en dansker (eller person af dansk afstamning??) der var rundt for at "sælge" licensen. På daværende tidspunkt havde Frichs dog alt alt for travlt med ordrer til DSB.Da DSB så - bag om ryggen på Frichs - kiggede på GM maskiner fra Nohab, søgte Frichs til ALCO for at høre om de kunne licensbygge nogle af deres lokomotiver, hvilket ALCO afslog.
"Thomas Jespersen" skrev:
Kontrakten gik istedet til NOHAB. De danske MY ere var et forsøg, der handlede om at bygge dansk for at bevare danske arbejdspladser, i en tid hvor der var restriktioner på dollar og det var mere vigtigt at have en positiv handelsbalance end nu.

En stor del af Nohab My'erne og deres efterfølgere var dog bygget hos Frichs.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Thomas Jespersen" skrev:
Hvis du ser på hvad Frichs selv har fremstillet, så er det materiel, de har bygget og som har fubngeret godt, kopieret efter andre fabrikker. MH, köf og Ardelt traktor.
Arrrh, det er vidst en sandhed med modifikationer?Mo, Ms og Mb?Firkanterne og Marcipanbrødene var svjv heller ikke så ringe - ej heller Mt.
"Thomas Jespersen" skrev:
Frichs fik iøvrigt tilbud om licens fra GM-EMD. Den afslog man.
Korrekt - det var for øvrigt en dansker (eller person af dansk afstamning??) der var rundt for at "sælge" licensen. På daværende tidspunkt havde Frichs dog alt alt for travlt med ordrer til DSB.Da DSB så - bag om ryggen på Frichs - kiggede på GM maskiner fra Nohab, søgte Frichs til ALCO for at høre om de kunne licensbygge nogle af deres lokomotiver, hvilket ALCO afslog.
"Thomas Jespersen" skrev:
Kontrakten gik istedet til NOHAB. De danske MY ere var et forsøg, der handlede om at bygge dansk for at bevare danske arbejdspladser, i en tid hvor der var restriktioner på dollar og det var mere vigtigt at have en positiv handelsbalance end nu.
En stor del af Nohab My'erne og deres efterfølgere var dog bygget hos Frichs.Klaus

Du kom mig i forkøbet, jeg synes nu også at det er lidt flot at affeje Frichs med at de kun har bygget noget andre har udviklet. Marcipanbrøddene var utroligt driftsikre og flere af dem kører endnu.

Mht B&W og "hurtiggående" dieselmotorer så synes jeg ikke rigtigt den holder fordi SÅ hurtiggående var de altså heller ikke. Problemet var nok snarere at B&W var vant til at deres motorer blev overvåget hele tiden af en maskinmester som stod klar med smørekanden hvis der manglede lidt her og hist.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Hvis du ser på hvad Frichs selv har fremstillet, så er det materiel, de har bygget og som har fubngeret godt, kopieret efter andre fabrikker.

MH, köf og Ardelt traktor.

Arrrh, det er vidst en sandhed med modifikationer?

Mo, Ms og Mb?

Det er det bestemt ikke. Det er en motor, der er blevet konstrueret i midten af 30´erne. Den er ikke blevet forbedret nævneværdigt siden. Forsøg på trykladning i MK-FK endte netop med en fiasko fordi motoren ikke kunne holde.

Da DSB skulle have nyt lyntogsmateriel i 60´erne bestilte man MA i Tyskland hos LHB og MAN.

Dertil kommer at brændstofforbruget på en MO, der skal trække mere end 80 tons bruger mere brændstof end en MX, der trækker det samme. Jeg går udfra at det er derfor man holder op med at køre sorte lyntog med MO da MX er blevet leveret.

Firkanterne og Marcipanbrødene var svjv heller ikke så ringe - ej heller Mt.

Der er ikke så store krav til privatbanemateriel, som til hovedstrækningslokomotiver. Hverken MV 115-116 eller MX 131-132 er blevet til mere end prototyper. Ingen af Frichs diesellokomotiver har været udstyret med motorer på mere end 550hk. De eneste, der har kunnet bygge en motor med så høj en effekt og omdrejningstal, på daværende tidspunkt, var GM.

MT er baseret på en række fælles retningslinier fra UIC. Derfor blev den en succes. Motoren, som Frichs bidrog med er senere blev udskiftet med en Mercedes. Netop fordi den ikke kunne holde.

Frichs fik iøvrigt tilbud om licens fra GM-EMD. Den afslog man.[/quote]

Korrekt - det var for øvrigt en dansker (eller person af dansk afstamning??) der var rundt for at "sælge" licensen. På daværende tidspunkt havde Frichs dog alt alt for travlt med ordrer til DSB.

Da DSB så - bag om ryggen på Frichs - kiggede på GM maskiner fra Nohab, søgte Frichs til ALCO for at høre om de kunne licensbygge nogle af deres lokomotiver, hvilket ALCO afslog.

Iøvrigt påfaldende at to af verdens største producenter af damplokomotiver Alco og Baldwin aldrig fik omstillet sig til at bygge diesellokomotiver, men istedet gik fallit.

Kontrakten gik istedet til NOHAB. De danske MY ere var et forsøg, der handlede om at bygge dansk for at bevare danske arbejdspladser, i en tid hvor der var restriktioner på dollar og det var mere vigtigt at have en positiv handelsbalance end nu.

En stor del af Nohab My'erne og deres efterfølgere var dog bygget hos Frichs.

Præcis. Frichs havde IKKE ekspertisen til at bygge større diesellokomotiver. Derfor måtte man bide stoltheden i sig og nøjes med at være underleverandør. Dertil kom at man havde en handelsbalance at tage hensyn til. Der var mangel på dollars og dem kunne man spare ved at lave det grove arbejde i Danmark.

Prøv at læse den her. Den kan anbefales.

http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/frichs.htm

Dertil Motormateriel 7. Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978

http://togjournalen.wordpress.com/2009/12/14/boganmeldelse-motormateriel...

mvh

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Det er det bestemt ikke. Det er en motor, der er blevet konstrueret i midten af 30´erne. Den er ikke blevet forbedret nævneværdigt siden.
Ud over de drev af olie var motorerne i Mo og Ms (og derfor også Mb) en success - det er da uanset, hvor gammel en konstruktion de er.Du kan sige det samme om 645 i en MZ, der er også en gammel konstruktion der ikke er blevet forbedre nævneværdigt siden.
"Thomas Jespersen" skrev:
Der er ikke så store krav til privatbanemateriel, som til hovedstrækningslokomotiver. Hverken MV 115-116 eller MX 131-132 er blevet til mere end prototyper.
Med Mx var det på grund af de var ringe lokomotiver, eller på grund af DSB's manglende interesse for diesel?
"Thomas Jespersen" skrev:
Prøv at læse den her. Den kan anbefales.http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/frichs.htm

Ja, den er ret god. Jeg fik min signeret af forfatteren for et par år siden......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.