Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

MX 1035

Hej

Hvad laver MX 1035 i brun bemaling i Struer og hvem ejer lokomotivet i dag?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

Hej Martin.

Lokomotivet ejes så vidt jeg ved af Struer kommune, da det vist er blevet givet i gave til byen i forbindelse med noget jubilæm...

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

I flg. jernbanen.dk har den stået der siden 20. august 1992.

Har man så ribbet den for reservedele eller opstillede man en næsten køreklar maskine?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Det tænkte jeg nok. Alt andet ville jo også være spild af reservedele.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Den måtte da gerne stå hjemme i min baghave, specielt hvis den var køreklar.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Hvad laver MX 1035 i brun bemaling i Struer og hvem ejer lokomotivet i dag?
Ved årsskiftet 1991 - 92 havde DSB 15 MX i drift + 4 hensat i Korsør. 20 var solgt til privatbaner/jernbanemuseet & de sidste 6 ophugget.En af de hensatte MX 1035 blev kørt til Centralværkstedet i København & tilbageført til sit oprindelige udseende (dog ikke fuldstændigt). Herefter blev maskinen skænket til Struer by af DSB, og opstillet som monument på havnen den 6. april 1992.
Citat:
Den måtte da gerne stå hjemme i min baghave, specielt hvis den var køreklar.

Den blev hensat i ikke køreklar tilstand så Sad

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Den blev hensat i ikke køreklar tilstand så Sad

Surt for min baghave kunne godt trække nogle hundrede meter ... Laughing out loud

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Surt for min baghave kunne godt trække nogle hundrede meter ... Laughing out loud

Ja sådan går det - der er pillet reservedele til privatbanerne/jernbanemuseet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Sådan er det!!

Jeg vil nu nok også hellere have en damper ... Tongue

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Jeg vil nu nok også hellere have en damper ... Tongue

De er billigt tilsalg i Polen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"martindahl" skrev:
Jeg vil nu nok også hellere have en damper ... Tongue
De er billigt tilsalg i Polen.

Det kunne godt nok være spændende. Hvor finder man disse maskiner i Polen? Gad vide hvad de koster? og i særdeleshed at få et bragt hertil ...?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
"martindahl" skrev:
Jeg vil nu nok også hellere have en damper ... Tongue
De er billigt tilsalg i Polen.
Det kunne godt nok være spændende. Hvor finder man disse maskiner i Polen? Gad vide hvad de koster? og i særdeleshed at få et bragt hertil ...?Martin Wink

For 10 år siden var det korrekt at det var billigt at købe en damper i Polen.

Nu tror de også at skrot er guld værd.

http://polishrail.wordpress.com/2009/06/13/ty2-1226-for-17500/

En mere eller mindre afpillet maskine uden vigtige dele til 150.000 kr.

Det koster vel 75.000 - 100.000 at få kørt sådan en til DK på blokvogn.

Ol49-77 har gjort turen. Den står i Langå nu.

Billede

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
For 10 år siden var det korrekt at det var billigt at købe en damper i Polen. Nu tror de også at skrot er guld værd.http://polishrail.wordpress.com/2009/06/13/ty2-1226-for-17500/En mere eller mindre afpillet maskine uden vigtige dele til 150.000 kr.Det koster vel 75.000 - 100.000 at få kørt sådan en til DK på blokvogn.Ol49-77 har gjort turen. Den står i Langå nu.

Sejt. En mindre maskine kunne gøre det, men prisen vil nok være den samme alligevel. Den skal jo ikke bare stå og pynte - den skal kunne køre ...

Nå det ender nu nok med at jeg må melde mig ind i en klub og få lidt mere erfaring med sådanne maskiner.

Tak for inputtene.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

MX eren i Struer mangler motoren så den er altså LANGT fra køreklar Wink Desværre er den også ved den seneste opmaling kommet i nogle meget Uoriginale farver. Det der skal være sølv er bare hvidt nu. Synd. Sad

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Et lille sidespring: Ifølge Jernbanen.dk er MV alle om-litrerede fra MY-maskiner. Hvorfor gjorde man det - hvad er forskellen på MV og MY ? Er der en kort forklaring ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Kresten" skrev:
Et lille sidespring: Ifølge Jernbanen.dk er MV alle om-litrerede fra MY-maskiner. Hvorfor gjorde man det - hvad er forskellen på MV og MY ? Er der en kort forklaring ?

Det er grundet motorstørrelsen. De første 5 MY'ere havde en mindre motor end de senere leverede. Men da motorerne blev flyttet rundt mellem de enkelte maskiner, var det ikke de samme 5 maskiner, der havde de små motorer. Derfor valgte man på et tidspunkt at omlitrere maskinerne, der havde de små motorer som MV.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Motorstørrelsen - MV's var svagere, så vidt jeg husker.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

1000 tak for svar.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Jeg har checket i '....de ligner jo hinanden...*, Lokomotivets forlag, 1988: My har 1950 Hk, Mv 1700.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra-H

Indlæg: 116

PB

Som tillæg kan man også kontrollere motor størrelsen og dennes ydelse på de dansk byggede FRICHS MY'ere, MY 1201 og MY 1202 ... onde tunger vil udfra dette sige at disse maskiner også skulle ha' være litreret MV og ikke MY som de blev.

Venligst,

Litra-H

__________________

Benny Herold

H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"Litra-H" skrev:
Som tillæg kan man også kontrollere motor størrelsen og dennes ydelse på de dansk byggede FRICHS MY'ere, MY 1201 og MY 1202 ... onde tunger vil udfra dette sige at disse maskiner også skulle ha' være litreret MV og ikke MY som de blev.Venligst,Litra-H

Jeg MENER faktisk også at 1201 og1202 blev omlitrerede til MV sammen med de 5 andre.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Ove.

"Ovemunk" skrev:
Jeg MENER faktisk også at 1201 og1202 blev omlitrerede til MV sammen med de 5 andre.

Sådan husker jeg det også - og jernbanen.dk siger det samme, så mon ikke vi har ret?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.