Picture

SonicC98

Leder efter job ;)

Indlæg: 144

PB

Mere stål i Frederiksværk

Jeg så her for to dage siden i lokalnyhedderne at, man vil sætte mere gang i stilvalseværket i Frederiksværk.

Så kom jeg til at tænke på om de stadig køre stålet væk med tog?

Er der nogle der ved det, og eventuelt en køreplan hvis de gør?

__________________

MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"SonicC98" skrev:
Jeg så her for to dage siden i lokalnyhedderne at, man vil sætte mere gang i stilvalseværket i Frederiksværk.Så kom jeg til at tænke på om de stadig køre stålet væk med tog? Er der nogle der ved det, og eventuelt en køreplan hvis de gør?

Et gæt: CFL kan leje et støøre lokomotiv til at trække et længere tog, så fremt skinner m.m. kan holde til det.

Har Railion ikke et par MZ4 loks de ikke bruger?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
"SonicC98" skrev:
Jeg så her for to dage siden i lokalnyhedderne at, man vil sætte mere gang i stilvalseværket i Frederiksværk.Så kom jeg til at tænke på om de stadig køre stålet væk med tog? Er der nogle der ved det, og eventuelt en køreplan hvis de gør?
Et gæt: CFL kan leje et støøre lokomotiv til at trække et længere tog, så fremt skinner m.m. kan holde til det.
Eller bare kører et par ekstra tog om ugen Wink Det gjorde de da i går som eksempel..

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

tno

Indlæg: 16

PB

Det er virksomheden Vorskla Steel, der ejer elektrostålværket ("smelteovnene"), der vil udvide. Vorskla Steel sender pt. ikke produkter med jernbane, men bruger MH-ere til rangering i skrotgården. Vorskla Steel fremstiller ikke færdigvarer i Frederiksværk, men udelukkende råstål i form af slabs og knipler, der så skal valses ud andre steder. Vorskla Steels kunder er med andre ord andre stålværker, hvilket begrænser relevansen af jernbanetransport. Rygterne i Frederiksborg Amts Avis gik dog også på, at Vorskla skulle overveje at anlægge et tyndpladevalseværk noget ude i fremtiden. Hvis det sker, bliver jernbanetransport måske relevant. Ellers varsler Vorsklas planer snarere en tilbagegang for jernbanen, for der er også tale om at ombygge skrotgården, og det kan betyde et farvel til MH'erne.

Pladevalseværket drives af det russiskejede DanSteel, der sender ca. 15% af deres produktion af sted med godstog 2 gange ugentligt (tirsdag og torsdag med ankomst til Frederiksværk ved 21.30-tiden). DanSteel har tre rangertraktorer (de gamle DDS 200 og 215 samt ex HFHJ T 1), men har normalt kun en maskine i drift ad gangen. DanSteel bruger også jernbane til interne transporter fx af plader mellem afsendelseshal og havn (70% af produktionen sejles væk). NB: Godstoget kører ikke i industriferien, hvor DanSteel er lukket ned af hensyn til vedligeholdelse.

Det trejde stålværk i Frederiksværk, Duferco Danish Steel, der bor i det gamle kontiværk og valser stangstål, benytter slet ikke jernbane.

De CFL Cargo-godstog, der pt. betjener DanSteel, er begrænsede af længden af omløbssporet i Snekkersten. I "gamle dage", da Frederiksværkslæberen kørte via S-banen, kunne man køre tog på ca. 600 meter så vidt jeg husker. Nu er man nede på max. 230 meter.

Det er selvfølgelig hyggeligt med diverse gamle MX, MY og MZ, men hvis gods på jernbane skal tages seriøst, burde man nok kigge sig om efter noget nyt. Tænk, hvis en vognmand præsenterede kunder og medarbejdere for et 50 år gammelt produktionsapparat. Vedkommende ville næppe blive taget ret alvorligt.

Mange hilsner

Thomas N. Olesen

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

SonicC98

Leder efter job ;)

Indlæg: 144

PB

Tak for den meget fine gennemgang Smile

Men, hvornår på aftnene køre toget så mod København igen?

Jeg ville gerne ud og filme sådan et tog, men jeg har ikke lige mulighed for at smutte til Frederiksvæk og se hvad de laver der. :roll:

__________________

MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg filmede "Stålormen" en af de sidste gange den kørte inden lukningen i dec. 2006. Senere blev den startet igen med CFL som operatør.

Jeg kan godt anbefale Nørreport som et godt sted at filme. Bemærk at det er S-tog-sporet der bruges på denne del af strækningen.

http://homepage.mac.com/olsen/20061212_Staalormen.mp4

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Bemærk at det er S-tog-sporet der bruges på denne del af strækningen.
Det var den gang, nu er det på fjern sporerne.

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Rimeligt tæt kørsel må man sige.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"SonicC98" skrev:
Men, hvornår på aftnene køre toget så mod København igen?

Aftenen er måske så meget sagt, det er nærmere midt om natten

Arrow http://www.john-nissen.dk/banesiden/Koereplaner/koereplaner.asp

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

SonicC98

Leder efter job ;)

Indlæg: 144

PB

Tak for køreplanen, så for vi se om jeg kan få lavet lidt film når tid er Wink

__________________

MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.