Jeg så her for to dage siden i lokalnyhedderne at, man vil sætte mere gang i stilvalseværket i Frederiksværk.
Så kom jeg til at tænke på om de stadig køre stålet væk med tog?
Er der nogle der ved det, og eventuelt en køreplan hvis de gør?
__________________
MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Et gæt: CFL kan leje et støøre lokomotiv til at trække et længere tog, så fremt skinner m.m. kan holde til det.
Har Railion ikke et par MZ4 loks de ikke bruger?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
Mvh Lasse
tno
Indlæg: 16
Det er virksomheden Vorskla Steel, der ejer elektrostålværket ("smelteovnene"), der vil udvide. Vorskla Steel sender pt. ikke produkter med jernbane, men bruger MH-ere til rangering i skrotgården. Vorskla Steel fremstiller ikke færdigvarer i Frederiksværk, men udelukkende råstål i form af slabs og knipler, der så skal valses ud andre steder. Vorskla Steels kunder er med andre ord andre stålværker, hvilket begrænser relevansen af jernbanetransport. Rygterne i Frederiksborg Amts Avis gik dog også på, at Vorskla skulle overveje at anlægge et tyndpladevalseværk noget ude i fremtiden. Hvis det sker, bliver jernbanetransport måske relevant. Ellers varsler Vorsklas planer snarere en tilbagegang for jernbanen, for der er også tale om at ombygge skrotgården, og det kan betyde et farvel til MH'erne.
Pladevalseværket drives af det russiskejede DanSteel, der sender ca. 15% af deres produktion af sted med godstog 2 gange ugentligt (tirsdag og torsdag med ankomst til Frederiksværk ved 21.30-tiden). DanSteel har tre rangertraktorer (de gamle DDS 200 og 215 samt ex HFHJ T 1), men har normalt kun en maskine i drift ad gangen. DanSteel bruger også jernbane til interne transporter fx af plader mellem afsendelseshal og havn (70% af produktionen sejles væk). NB: Godstoget kører ikke i industriferien, hvor DanSteel er lukket ned af hensyn til vedligeholdelse.
Det trejde stålværk i Frederiksværk, Duferco Danish Steel, der bor i det gamle kontiværk og valser stangstål, benytter slet ikke jernbane.
De CFL Cargo-godstog, der pt. betjener DanSteel, er begrænsede af længden af omløbssporet i Snekkersten. I "gamle dage", da Frederiksværkslæberen kørte via S-banen, kunne man køre tog på ca. 600 meter så vidt jeg husker. Nu er man nede på max. 230 meter.
Det er selvfølgelig hyggeligt med diverse gamle MX, MY og MZ, men hvis gods på jernbane skal tages seriøst, burde man nok kigge sig om efter noget nyt. Tænk, hvis en vognmand præsenterede kunder og medarbejdere for et 50 år gammelt produktionsapparat. Vedkommende ville næppe blive taget ret alvorligt.
Mange hilsner
Thomas N. Olesen
SonicC98
Leder efter job ;)
Indlæg: 144
Tak for den meget fine gennemgang
Men, hvornår på aftnene køre toget så mod København igen?
Jeg ville gerne ud og filme sådan et tog, men jeg har ikke lige mulighed for at smutte til Frederiksvæk og se hvad de laver der. :roll:
MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg filmede "Stålormen" en af de sidste gange den kørte inden lukningen i dec. 2006. Senere blev den startet igen med CFL som operatør.
Jeg kan godt anbefale Nørreport som et godt sted at filme. Bemærk at det er S-tog-sporet der bruges på denne del af strækningen.
http://homepage.mac.com/olsen/20061212_Staalormen.mp4
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
Mvh Lasse
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Rimeligt tæt kørsel må man sige.
Cargoman
Indlæg: 498
Aftenen er måske så meget sagt, det er nærmere midt om natten
Moderne tog på danske skinner
SonicC98
Leder efter job ;)
Indlæg: 144
Tak for køreplanen, så for vi se om jeg kan få lavet lidt film når tid er
MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation