Lokalbanen vil fra 1 Oktober skære i køreplanerne. Det går ud over LilleNord (Helsingør - Hillerød), og det kommer til at betyde at myldretidstogene på LilleNord vil ende og udgå fra Snekkersten, og ikke i Helsingør.
Årsagen er mangel på Lokomotivføre hos Lokalbanen A/S.
Lokalbanen skærer i køreplanenLokalbanen må iværksætte nødkøreplan, fordi selskabet mangler lokomotivførere.Lagt på nettet: 25. August 2007 06:00Lokalbanen kommer til at mangle folk til at køre togene og indfører derfor fra oktober en nødkøreplan i myldretiden på Lille Nord. Planen giver myldretidstogene endestation i Snekkersten i stedet for Helsingør. Der kan også blive tale om at skære i de sene aftenafgange på de nordsjællandske jernbaner. I forvejen har mangel på lokomotivførere bevirket, at planerne om at sætte flere tog ind på Frederiksværkbanen er blevet udsat fra nytår til engang i 2008.- Vi er ramt fra to sider. Dels går det godt i Danmark, og nogle søger derfor over i andre erhverv. Og dels mister vi medarbejdere til andre jernbaneselskaber, siger adm. direktør i Lokalbanen Rösli Gisselmann.Senest har DSB First, der vandt licitationen over Kystbanen afholdt informationsmøder i både Hillerød og Helsingør. DSB First regner med at skulle bruge 200 lokoførere til Kystbanen og Skånetrafikken, hvoraf de 70 skal bruges i Helsingør. DSB First lover lokomotivførere 20.000 kroner i tiltrædelsesbonus.- Samtidig med at vi risikerer at miste en del folk, så kan vi ikke få uddannet nok nye lokomotivførere, fordi DSB First ikke leverer det antal elever til lokomotivfører-uddannelsen, som de har tegnet sig for. Vi har lige ansat fem nye elever, der skal på kursus fra 3. september, men der mangler seks deltagere, for at holdet bliver etableret, siger Rösli Gisselmann.Uddannelsen til lokomotivfører tager 11 måneder og foregår to steder i landet. På CPH Vest, der forestår uddannelsen på Sjælland, fortæller uddannelseschef Frank Skadhauge, at Banestyrelsen på forhånd havde reserveret seks pladser til det selskab, der vandt licitationen over Kystbanen. Der skal være mindst seksten elever for, at holdet bliver til noget.
I Følge Helsingør Dagblad fra idag, starter nødkøreplanen somsagt 1 Oktober, men det vides endu ikke hvornår den ophøre.
__________________
Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net
Lars K
Lokoføre hos Hectorrail
Indlæg: 69
Hej alle.
Jeg tror ikke, at det kun er LilleNord, der bliver ramt af nødkøreplan, inden længe vil de øvrige baner, Lokalbanen råder over også blive ramt af nødkøreplaner, det er helt sikkert, jeg tror at der er en del lokomotivfører fra Lokalbanen, der søger over til andre operatører, hvorfor? Ingen kommentarer!!!
Mvh.
Lars.
Lokomotivføre hos TX Logistik.
Alexander
Indlæg: 282
"Nødkøreplanen" for LilleNord er lagt på http://www.lokalbanen.dk
Udover det er der også en pressemeddelelse for nødkøreplanen, ligeledes på lokalbanens side.
Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net
Phaeton
Lokomotivfører ved Lokalbanen.
Indlæg: 12
Lidt "insider viden" er at vi starter op med normal køreplan, på lille nord, pr. 31 august, og at vi på samme dag forventer at indvie "Kratbjerg" trinbræt, samt at alle trinbræt overgår til standsning ved passagersignal.
smalspor
Lokofører, Regionstog
Indlæg: 18
Og jeg tror udemærket godt at du ved hvorfor
:roll: (Hint: Det "lille" problem der sidder i Hillerød)
Lars K
Lokoføre hos Hectorrail
Indlæg: 69
Nemlig, går det ellers godt ved VL? nu bliver vi jo snart kollegaer igen, glæder mig og håber at vi får ordenlige forhold, ved Regions Tog.
Mvh.
Lars
Lokomotivføre hos TX Logistik.