Hej!
Min barndom tilbragte jeg i Køge. Da en del af min famile boede i Nykøbing F, så har jeg været med toget fra Køge og dertil et utal af gagne i løbet af 1950'erne. Fast var sommerferien i Nykøbing F.. Og det var altid med toget. Det tog iøvrigt en krig at komme disse 85 - 90 km. med tog dengang. Der stoppedes ved alle stationer og trinbrætter.
Så er det jeg gerne vil vide: Hvilke lokomotiver blev anvendt på denne linie til persontogene?
Hvilke vogntyper var der typisk i oprangeringerne?
Jeg kan ikke selv med sikekrhed huske det.
Jeg ved godt, at det har varieret i løbet af de 10 år.
Nogen der har info om dette?
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Svend
Ballerup
Jeg har kigget i et par tjenestekøreplaner:
1954: D-, K-, P- og E-maskiner samt litra Mo
1957: P- og E-maskiner samt litra Mo (ingen My!)
Oprangeringer - vogne - må du få mere præcise oplysninger om fra andre. Men det er nok været meget varieret, og her skal man tænke på, at hastigheden for togene var 100 km/t, så vogne der kunne køre hurtigere (stålvogne) har nok været anvendt (i hvet fald i ´57) på strækninger med højere hastighed. Så et bud er: CP, CO, CM, CR .... i alle varianter (pladebeklædte, træbeklædte uden og med tagrytter) ....... og måske en enkelt CL-vogn hvis det skulle være rigtig fint. Dertil forskellige typer af 1. klasse-vogne (sikkert kun i iltog) samt post- og rejsegodsvogne.
Svend
Gert Frikke
Hej Svend!
Tak for svaret - det var fint. Det gav mig jo en rimelig bekræftelse på mine egne antagelser.
MY - ja jeg har kørt med MY, men hvornår - det kan have været helt op imod 1960.
Vogne, ja måske en derude har et mere konkret bud på det.
Gert
Svend
Ballerup
Jeg kiggede lige i køreplanen fra 1957 en gang mere og fandt et enkelt MY-trukket tog:
Tog 1192, Gedser-København H (persontog Ge-Nf, iltog Nf-Ro, persontog Ro-Kh).
Kørte Nat efter søn- og helligdage, standsende mellem Nf og Ro kun i Nørre-Alslev, Vordingborg, Næstved, Haslev og Køge). Derefter ved alle stationer til København H, dog ikke i Vridsløselille. København H ank 1.20
Svend
Gert Frikke
Hej Svend!
Tak for din indsats for at finde et MY trukket tog.
Gert