hej
nogne der ved hvor mange km en MR & IC3 går på literen ?
hilsen chr
__________________
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
De går ingensteder; de kører på skinner.
Skal du opstille en ligning for forbruget af brændstof, så er der flere variable, som du ikke kender på forhånd, så derfor er det ikke muligt, på forhånd, at give et helt eksakt tal.
Men forbruget ved tomgang kan du være nogenlunde sikker på, men jeg kender desværre ikke de tal.
Men jeg kan oplyse dig om, at MY 1101-1144 bruger/brugte 13,2 hhv. 14 liter pr. time alt efter om der var tale om motortype B eller C som havde 1500HK hhv. 1750HK.
Tallene har jeg fra manualen, som er ganske spændende læsning, hvis man godt ka´li det lidt mere tekniske.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Når man tænker på cylinderdiameteren er det egentlig ikke så galt
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Cylinderdiameter 8,5" og 10" for slaglængde.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Øh - giver det nogen mening at tale om km/l, hvis man ikke kender togets belastning?
MVH
Lars
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Som jeg også har skrevet i indlægget fra 21:30, er der et par variabler, som skal kendes, inden man kan regne brændstofforbruget ud.
Og netop derfor giver det ingen mening, at spekulere i km/l, da resultatet kan ændre sig flere gange på f.eks en kortere strækning, og derfor kan være hip såvel som hap.
Den eneste konstant i det regnestykke er vel den samlede vægt af gods, og de vogne, som det bliver transporteret på.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Litra P
Indlæg: 1.852
Og km/t ?
Som ved biler...
Her er der et emne jeg ikke ved brik om...men er de nævnte forbrugstal gennemsnit per driftstime - eller tomgang?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
De to nævnte værdier på hhv. 13,2 og 14 liter pr. time er ved tomgangskørsel. Her har vægten af gods + vogne ingen betydning, og det er ikke relevant at tale om hastighed, da toget jo holder stille.
Men under kørsel er hastighed selvfølgelig en relevant faktor, når brændstofforbruget skal udregnes.
Hvis man går i meget små sko i sine udregninger, så vil vindpåvirkning(modvind) på lokomotivet også være relevant at regne på.
Jeg formoder, at det er en faktor, som designere har anset for mere vigtige de senere år. Se f.eks på udformningen af både IC4,ICE,TGV og visse japanske ekvivalenter, som har et, i højere eller mindre grad, kileformet design, som sikkert er ment som en måde at påvirke cw-værdien, som er en enhed der fortæller om luftmodstanden.
Den står der lidt mere om her: http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/Teknik/cw-v%C...
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg vil såmænd blot påpege, at det er meningsløst at tale om km/l i reelle tog?
MVH
Lars
Litra ME
Indlæg: 373
Mon ikke DSB har en pris på hvad det koster at køre en km. i denne pris må jo også indgå brændstoforbrug pr. km. men det er langt fra sikkert at de vil ud med det da det nok er et tal der hører til i et internt regnskab
Vh Claus
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
Hej
nu vidste jeg jo ikke at man ikke målte km på literen hvad angår tog
har skrevet til DSB for en uge siden, så de vil nok ikke ud med det!
Hilsen
Christian
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Sikkert ikke. Det er ikke mit indtryk at DSB er lige så miljø venlige som de gerne vil give udtryk for. Har da hørt nogle DSB ansatte der gjorde lidt grin med DSB's "grønne" profil.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
gejo
Indlæg: 681
Hvad, der vanskeligt at få oplyst i Danmark, kan findes i USA. IC3 toget har også kørt hos Amtrack, og her har man ingen problemer med at oplyse brændstofforbruget. Ifølge vedhæftede rapport bruger en IC3 enhed (de tre sammenkoblede vogne) 0,33 gal/mile, hvilket svarer til ca. 425 meter pr. liter. 3 enheder bruger 3 gange så meget.
Gert
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det vil jeg tillade mig at betvivle.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gejo
Indlæg: 681
Kære Moppe
Det må du da godt. jeg citerer blot rapporten.
Gert
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps, det læste jeg.
Meeen vindmodstanden der er på første togsæt er langt mere energikrævende at overvinde, end de samlinger der er mellem 2 togsæt.
I følge de reklameblade jeg sidder med her, fra ABB, bruger en IC3 1 liter diesel for at køre 1 km, et IC2 bruger kun 0,7 l/km.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Findes sådan et reklameblad på nettet? Ville være spændene læsning.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er en del af en samling jeg har i min besiddelse over reklameblade for en del af det daværende ABB's produkter. Der er et A4 ark der beskriver hvert produkt.
De er ret gamle (knapt 20 år), så jeg tror ikke at de er at finde nogen steder. Vil du se for nyere lokomotiver, er det blot at gå ind på producenternes hjemmesider
Voith Maxima eksempelvis:
http://www.voithturbo.com/lokomotivtechnik-maxima-en.htm
Siemens ER20
http://www.mobility.siemens.com/shared/data/pdf/www/rolling_stock/a19100...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Okay, tak.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Ulrik D
Indlæg: 128
Hej til alle!
Som det er nævnt tidligere, skal sådanne data tages med forbehold pga de meget forskellige forhold.
Dette uagtet oplyses det på:
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Kronjyden
Indlæg: 9
Hejsa
Der findes en model (excel regneark) der kan udregne forbrug og emissioner for en række transportmiddler, herunder tog. Den er lidt "nørdet" og ikke den mest let tilgængelige. Men den gør det muligt at beregne forbrug mellem to vilkårlige jernbanestationer i DK.
Modellen er bygget op omkring rigtige målinger af brændstofforbrug og emissioner samt rigtige infrastruktur data og kørselsmønstre for tog og togsæt.
Se mere her: http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/tema+2010/
I den tekniske rapport, findes nøgletal for forbrug, (dog ikke i km/l) for tog.
God dag
Michael