Picture

Christian3120

Teknisk skole :-)

Indlæg: 342

PB

Km på literen?

hej Smile

nogne der ved hvor mange km en MR & IC3 går på literen ? Laughing out loud

hilsen chr Smile

__________________

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

De går ingensteder; de kører på skinner.

Skal du opstille en ligning for forbruget af brændstof, så er der flere variable, som du ikke kender på forhånd, så derfor er det ikke muligt, på forhånd, at give et helt eksakt tal.

Men forbruget ved tomgang kan du være nogenlunde sikker på, men jeg kender desværre ikke de tal.

Men jeg kan oplyse dig om, at MY 1101-1144 bruger/brugte 13,2 hhv. 14 liter pr. time alt efter om der var tale om motortype B eller C som havde 1500HK hhv. 1750HK.

Tallene har jeg fra manualen, som er ganske spændende læsning, hvis man godt ka´li det lidt mere tekniske.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.326

PB

Når man tænker på cylinderdiameteren er det egentlig ikke så galt Cool

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"henho" skrev:
Når man tænker på cylinderdiameteren er det egentlig ikke så galt Cool

Cylinderdiameter 8,5" og 10" for slaglængde. Cool

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.694

PB  Blog  Hjemmeside

Øh - giver det nogen mening at tale om km/l, hvis man ikke kender togets belastning?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Øh - giver det nogen mening at tale om km/l, hvis man ikke kender togets belastning?

Som jeg også har skrevet i indlægget fra 21:30, er der et par variabler, som skal kendes, inden man kan regne brændstofforbruget ud.

Og netop derfor giver det ingen mening, at spekulere i km/l, da resultatet kan ændre sig flere gange på f.eks en kortere strækning, og derfor kan være hip såvel som hap.

Den eneste konstant i det regnestykke er vel den samlede vægt af gods, og de vogne, som det bliver transporteret på.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.757

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Øh - giver det nogen mening at tale om km/l, hvis man ikke kender togets belastning?

Og km/t ? Laughing out loud

Som ved biler...

Her er der et emne jeg ikke ved brik om...men er de nævnte forbrugstal gennemsnit per driftstime - eller tomgang?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

De to nævnte værdier på hhv. 13,2 og 14 liter pr. time er ved tomgangskørsel. Her har vægten af gods + vogne ingen betydning, og det er ikke relevant at tale om hastighed, da toget jo holder stille.

Men under kørsel er hastighed selvfølgelig en relevant faktor, når brændstofforbruget skal udregnes.

Hvis man går i meget små sko i sine udregninger, så vil vindpåvirkning(modvind) på lokomotivet også være relevant at regne på.

Jeg formoder, at det er en faktor, som designere har anset for mere vigtige de senere år. Se f.eks på udformningen af både IC4,ICE,TGV og visse japanske ekvivalenter, som har et, i højere eller mindre grad, kileformet design, som sikkert er ment som en måde at påvirke cw-værdien, som er en enhed der fortæller om luftmodstanden.

Den står der lidt mere om her: http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/Teknik/cw-v%C...

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.694

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg vil såmænd blot påpege, at det er meningsløst at tale om km/l i reelle tog?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Mon ikke DSB har en pris på hvad det koster at køre en km. i denne pris må jo også indgå brændstoforbrug pr. km. men det er langt fra sikkert at de vil ud med det da det nok er et tal der hører til i et internt regnskab

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian3120

Teknisk skole :-)

Indlæg: 342

PB

Hej

nu vidste jeg jo ikke at man ikke målte km på literen hvad angår tog

har skrevet til DSB for en uge siden, så de vil nok ikke ud med det!

Hilsen

Christian

__________________

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"Christian3120" skrev:
Hejnu vidste jeg jo ikke at man ikke målte km på literen hvad angår toghar skrevet til DSB for en uge siden, så de vil nok ikke ud med det!HilsenChristian

Sikkert ikke. Det er ikke mit indtryk at DSB er lige så miljø venlige som de gerne vil give udtryk for. Har da hørt nogle DSB ansatte der gjorde lidt grin med DSB's "grønne" profil.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 579

PB

Hvad, der vanskeligt at få oplyst i Danmark, kan findes i USA. IC3 toget har også kørt hos Amtrack, og her har man ingen problemer med at oplyse brændstofforbruget. Ifølge vedhæftede rapport bruger en IC3 enhed (de tre sammenkoblede vogne) 0,33 gal/mile, hvilket svarer til ca. 425 meter pr. liter. 3 enheder bruger 3 gange så meget.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"gejo" skrev:
3 enheder bruger 3 gange så meget.

Det vil jeg tillade mig at betvivle.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 579

PB

Kære Moppe

Det må du da godt. jeg citerer blot rapporten.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"gejo" skrev:
Det må du da godt. jeg citerer blot rapporten.

Jeps, det læste jeg.

Meeen vindmodstanden der er på første togsæt er langt mere energikrævende at overvinde, end de samlinger der er mellem 2 togsæt.

I følge de reklameblade jeg sidder med her, fra ABB, bruger en IC3 1 liter diesel for at køre 1 km, et IC2 bruger kun 0,7 l/km.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"moppe" skrev:
"gejo" skrev:
Det må du da godt. jeg citerer blot rapporten.
Jeps, det læste jeg.Meeen vindmodstanden der er på første togsæt er langt mere energikrævende at overvinde, end de samlinger der er mellem 2 togsæt.I følge de reklameblade jeg sidder med her, fra ABB, bruger en IC3 1 liter diesel for at køre 1 km, et IC2 bruger kun 0,7 l/km.Klaus

Findes sådan et reklameblad på nettet? Ville være spændene læsning. Tongue

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"SFJ" skrev:
Findes sådan et reklameblad på nettet? Ville være spændene læsning. Tongue

Det er en del af en samling jeg har i min besiddelse over reklameblade for en del af det daværende ABB's produkter. Der er et A4 ark der beskriver hvert produkt.

De er ret gamle (knapt 20 år), så jeg tror ikke at de er at finde nogen steder. Vil du se for nyere lokomotiver, er det blot at gå ind på producenternes hjemmesider

Voith Maxima eksempelvis:

http://www.voithturbo.com/lokomotivtechnik-maxima-en.htm

Siemens ER20

http://www.mobility.siemens.com/shared/data/pdf/www/rolling_stock/a19100...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"moppe" skrev:
"SFJ" skrev:
Findes sådan et reklameblad på nettet? Ville være spændene læsning. Tongue
Det er en del af en samling jeg har i min besiddelse over reklameblade for en del af det daværende ABB's produkter. Der er et A4 ark der beskriver hvert produkt.De er ret gamle (knapt 20 år), så jeg tror ikke at de er at finde nogen steder. Vil du se for nyere lokomotiver, er det blot at gå ind på producenternes hjemmesiderVoith Maxima eksempelvis:http://www.voithturbo.com/lokomotivtechnik-maxima-en.htmSiemens ER20http://www.mobility.siemens.com/shared/data/pdf/www/rolling_stock/a19100-v600-b332__produktschrift_er20.pdfKlaus

Okay, tak.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ulrik D

Indlæg: 127

PB

Hej til alle!

Som det er nævnt tidligere, skal sådanne data tages med forbehold pga de meget forskellige forhold.

Dette uagtet oplyses det på:

Citat:
"MR betjeningsvejledning for lokomotivførere"Brændolieforbrug- tomgang.............................................ca. 4,5 l pr. time- gennemsnitlig forbrug pr. km................ca. 1,1 l pr. togsæt
og
Citat:
"MF betjeningsvejledning for lokomotivførere"Brændolieforbrug pr motorvogn pr km:- Motor 1+2 med oliefyr 0,65 L- Motor 1+2 uden oliefyr 0,59 L

__________________

Mvh Ulrik D

Leger både med store og små tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kronjyden

Indlæg: 9

PB

Hejsa

Der findes en model (excel regneark) der kan udregne forbrug og emissioner for en række transportmiddler, herunder tog. Den er lidt "nørdet" og ikke den mest let tilgængelige. Men den gør det muligt at beregne forbrug mellem to vilkårlige jernbanestationer i DK.

Modellen er bygget op omkring rigtige målinger af brændstofforbrug og emissioner samt rigtige infrastruktur data og kørselsmønstre for tog og togsæt.

Se mere her: http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/tema+2010/

I den tekniske rapport, findes nøgletal for forbrug, (dog ikke i km/l) for tog.

God dag

Michael

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.