Nej, højere oppe! De to messingfarvede tingester helt fremme lige under taget, der rager ud til siderne. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad de har været brugt til, jeg har en mistanke om, at det er en form for afgangssignal fra den gang, vognene var enmandsbetjente, men det er et vildt gæt.
Nej, højere oppe! De to messingfarvede tingester helt fremme lige under taget, der rager ud til siderne. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad de har været brugt til, jeg har en mistanke om, at det er en form for afgangssignal fra den gang, vognene var enmandsbetjente, men det er et vildt gæt.
Nu havde man jo ikke egentlige klarmeldere, den gang vognen kørte i DSB regi. Jeg har blot en formodning om, at da vognene kørte i Århus-området som enmandsbetjente vogne, kunne de have virket som en form for afgangssignal til publikum. Jeg er overhovedet ikke sikker, men har gennem årene ikke kunnet få en forklaring på, hvad dimserne blev brugt til, så nu prøver jeg en gang til.
Ja dem studsede jeg også over, så vidt jeg kunne se på lygten var der klart glas på den side der vender mod bagenden af vognen og rødt glas fremad, så mon ikke det er et slutsignal i stil med dem mange skinnebusser havde.
De er vel næppe født med de følehorn, men hvornår er de kommet til og hvor mange har haft dem?
Så vidt jeg har kunnet konstatere, sidder de kun på en del af Mf'erne (og dermed alle Mc'erne).
Farverne kunne jo godt tyde på slutsignal, men i så fald skulle det jo så vende rigtigt, når vognen kørte baglæns med ryggen til en søstervogn. Og det kunne måske så ganske godt rime med den århusianske nærtrafik, hvor vognene var enmandsbetjente. Altså et århusiansk S-tog, hvor tiden på endestationerne var så kort, at det var for meget at rende rundt med slutsignaler?
Billederne i din første stribe er alle Mc'er, med "Mo-kølere" på taget. Det øverste billede er ØSJK Mc 651, ex Mf 633 ex Mf 53. Set udefra var Me og Mf ens, så de kun var til at skelne fra hinanden på numrene, så ja, det er Mf 643 og ikke Me 643.
Og da det kune er Mf/Mc, der har de famøse dingenoter, og de undertiden kørte fast to og to med ryggen til hinanden, er tanken om slutlys vel ikke helt urimelig.
Det er sluttere... i omtaler. Det er faktisk en fordel med det hvide lys, rettet frem i toget, for så kan man se sidste vogn i toget, og dermed vudere om hele toget er ved perron, feks. ved et trinbræt om aftnen, som jo er meget korte. Det er monteret på mange triangler. feks. ME 35 og HVJ M5.
HejDet er sluttere... i omtaler. Det er faktisk en fordel med det hvide lys, rettet frem i toget, for så kan man se sidste vogn i toget, og dermed vudere om hele toget er ved perron, feks. ved et trinbræt om aftnen, som jo er meget korte. Det er monteret på mange triangler. feks. ME 35 og HVJ M5.
Det er sandsynligt, at de har været brugt som slutsignaler, det undrer bare, at vognene samtidig har almindelige slutsignalholdere på vognkassen og at lysene peger "den forkerte vej".
Me 35 blev solgt allerede i 1937, og tilsyneladende er det kun Mf'ere, der blev udstyret med dingenoterne. Og på de billeder, jeg kender til af Me 35 og HVJ M5, er dimserne ikke monteret. Så jeg tror, det er en DSB-ting i forbindelse med, at Mf'erne kørte i enmandsbetjente tog ryg mod ryg i Århusområdet. På det tidspunkt var Me'erne allerede solgt, udrangeret eller henstillet.
Jeg kan da se slutsignalholdere i begge ender af alle Mf/Mc, der er vist her på siden, og jeg kan ikke se "dimserne" På hverken HVJ m5, Me 35 eller for den sags skyld andre Me'ere. Alle har til gengæld slutsignalhodere i begge ender af vognkassen (ikke på førrerrumsdelen, hvor slutsignalerne jo ikke kunne sidde, da man så ikke kunne se signalet bag vognen.).
Men vi kommer vist ikke tættere på, hvorfor de i sin tid blev monteret. Men jeg er da blevet så meget klogere, at det må have været en form for slutsignal. Så tak for diskussionen, selvom det egentlig ikke var det, tråden handlede om!
så har jeg fået noget mere fra min gode ven ved museumtoget Peter Triangel
- har faktisk kendt knægten siden sidst 70erne i HO87 Odense hvor vi begge var medlem -
han mener at de har fået disse slutlys monteret ved ombygningen omkring 32 da man monterede træktøj og puffere ( med bekræftelse fra ældre motorførere ) og fordi man tænkte på at køre faste løb med dem ( evt vogn immellem ) ryg mod ryg
så det lyder meget fornuftigt, idet man så ikke skulle have løse slutlys med.
Han har endvidere foto at ME + MF før 32 og der er der ikke monteret slutlys
og foto af ME 33!!!! i Skibby 1936 og MF 56 Struer 1939 og der er de monteret, bemærk her er der nævnt ihvertilfælde 1 ME der har disse,
ikke dermed sagt hævdet eller påstået at så skulle der være flere ME der har disse ( livrem, gummistøvle - og Erhard Jacobsen princippet )
med venlig hilsen og tak for indlæg og oplysninger
Alle tiders, tak for oplysningen, så må det vist være slået fast, at det var en tidlig form for fastmonteret slutlys.
Bare lige et par korrektioner: Mf kan ikke have fået dem monteret i forbindelse med ombygning til sidepuffere og normalt træktøj, da de var født med dem. . Me'erne blev derimod ombygget i 1932, så de til forveksling kom til at ligne Mf.
Jeg har stadig ikke kunnet finde et eneste billede af en Me med lysene monteret. Me 33 blev jo allerede i 1937 solgt til LNJ, og på de billeder, jeg har set af LNJ M 4, er de ikke monteret, til gengæld sidder der en bøjle, som på de andre af LNJ's motorvogne, formentlig til montering af slutplade eller -lys.
tror du ikke at det kan skyldes at Bjarne tænker DSB og at ME 33 bliver solgt til LNJ
har nogen foto af den som LNJ
bemærk også at den ME 627 i skælskør heller ikke har dem
men som peters bragte foto af ME 33 har haft dem
hilsen
henning / h087
min pc virker ordentlig igen, man skal huske at bruge sikker fjernelse og slukke/tænde igen
ps var lige lovlig hurtig havde ikke set dit indlæg - prøver at gå på jagt efter foto af ME - det kunne tænkes at nogle ME fik dem da de vist nok også har været brugt i ryg mod ryg kørsel, who knows.
PSPS har haft foto af ME33 forstørret og Bjarne har ret - det er et ophæng på ME
Jeg kender godt billedet fra "Danmarks Jernbaner i 125 år". Det, der sidder forrest under taget på vognen, er ikke en lygte som på Mf'erne, men snarere en bøjle med en holder til slutsignaler.
Du kan tydligere se den på billederne af samme vogn i LNJ-regi:
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.337
Man bliver da i helt godt humør af at se, hvor fin udvendig stand Ardelt-traktor 115 er i....
Svend
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Den var substitut for en Triangel motorvogn ved havnekørslerne her i week-enden.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Er der nogen, der ved, hvad "følehornene" forrest på Triangel-vognen blev brugt til?
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Er det banerømmerne lige over skinnerne du tænker på?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Nej, højere oppe! De to messingfarvede tingester helt fremme lige under taget, der rager ud til siderne. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad de har været brugt til, jeg har en mistanke om, at det er en form for afgangssignal fra den gang, vognene var enmandsbetjente, men det er et vildt gæt.
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Det må være klarmelderne, formoder jeg.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Nu havde man jo ikke egentlige klarmeldere, den gang vognen kørte i DSB regi. Jeg har blot en formodning om, at da vognene kørte i Århus-området som enmandsbetjente vogne, kunne de have virket som en form for afgangssignal til publikum. Jeg er overhovedet ikke sikker, men har gennem årene ikke kunnet få en forklaring på, hvad dimserne blev brugt til, så nu prøver jeg en gang til.
Bjarne
SørenG
Indlæg: 95
Ja dem studsede jeg også over, så vidt jeg kunne se på lygten var der klart glas på den side der vender mod bagenden af vognen og rødt glas fremad, så mon ikke det er et slutsignal i stil med dem mange skinnebusser havde.
De er vel næppe født med de følehorn, men hvornår er de kommet til og hvor mange har haft dem?
Hilsen Søren
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Så vidt jeg har kunnet konstatere, sidder de kun på en del af Mf'erne (og dermed alle Mc'erne).
Farverne kunne jo godt tyde på slutsignal, men i så fald skulle det jo så vende rigtigt, når vognen kørte baglæns med ryggen til en søstervogn. Og det kunne måske så ganske godt rime med den århusianske nærtrafik, hvor vognene var enmandsbetjente. Altså et århusiansk S-tog, hvor tiden på endestationerne var så kort, at det var for meget at rende rundt med slutsignaler?
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
har nogle foto af triangler med himstegimsterne
desværre er der ikke mange oplysninger
ej heller af fotograf - sted eller årstal
med venlig hilsen
Henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
her lidt flere foto
med Venlig hilsen
Henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Det er ski da afviserblink.......
-undskyld :oops:
Gods skal da transporteres på skinner...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
altså du mener, - medtager ikke passagerer
med venlig osv
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Henning!
Billederne i din første stribe er alle Mc'er, med "Mo-kølere" på taget. Det øverste billede er ØSJK Mc 651, ex Mf 633 ex Mf 53. Set udefra var Me og Mf ens, så de kun var til at skelne fra hinanden på numrene, så ja, det er Mf 643 og ikke Me 643.
Og da det kune er Mf/Mc, der har de famøse dingenoter, og de undertiden kørte fast to og to med ryggen til hinanden, er tanken om slutlys vel ikke helt urimelig.
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
tak Bjarne
får rettet Litra i arkivet
så noget andet
er der nogen af vores stationskendere der kan supplere med hvor er fotoerne taget, der er jo nogen der er skrappe med at kunne genkende steder
selv tror jeg fotoet med ME 627 er fra Fåborg???
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Nej jeg mente nu blinklys, de minder jo på mange andre områder om en bus, manuelt gear, kardanaksel, sidespejle osv.
-men selvfølgelig var det en joke.
Gods skal da transporteres på skinner...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hvad mener du så om Hennings joke? AFVISERblink, viser af, afviser passagerer?
Bjarne
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Det er sluttere... i omtaler. Det er faktisk en fordel med det hvide lys, rettet frem i toget, for så kan man se sidste vogn i toget, og dermed vudere om hele toget er ved perron, feks. ved et trinbræt om aftnen, som jo er meget korte. Det er monteret på mange triangler. feks. ME 35 og HVJ M5.
Med venlig hilsen
Peter
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er sandsynligt, at de har været brugt som slutsignaler, det undrer bare, at vognene samtidig har almindelige slutsignalholdere på vognkassen og at lysene peger "den forkerte vej".
Me 35 blev solgt allerede i 1937, og tilsyneladende er det kun Mf'ere, der blev udstyret med dingenoterne. Og på de billeder, jeg kender til af Me 35 og HVJ M5, er dimserne ikke monteret. Så jeg tror, det er en DSB-ting i forbindelse med, at Mf'erne kørte i enmandsbetjente tog ryg mod ryg i Århusområdet. På det tidspunkt var Me'erne allerede solgt, udrangeret eller henstillet.
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
jeg tror at det Triangel skriver er rigtigt.
hvis i ser efter er der ikke slutsignalholdere i førerrumsenden og
så vidt jeg husker gav de gamle slutsignallamper hvid lys forud og rødt bagud
så det er højest sansynlig slutsignaler - men jeg kan tage fejl
med venlig hilsen
Henning / h087
ps ang "tager ikke passaserer med"
i gamle dage var man mere service minded og meddelte at man ikke tog passaserer med, nu aflyser man bare togene
men dengang havde man også mere materiel
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jeg kan da se slutsignalholdere i begge ender af alle Mf/Mc, der er vist her på siden, og jeg kan ikke se "dimserne" På hverken HVJ m5, Me 35 eller for den sags skyld andre Me'ere. Alle har til gengæld slutsignalhodere i begge ender af vognkassen (ikke på førrerrumsdelen, hvor slutsignalerne jo ikke kunne sidde, da man så ikke kunne se signalet bag vognen.).
Men vi kommer vist ikke tættere på, hvorfor de i sin tid blev monteret. Men jeg er da blevet så meget klogere, at det må have været en form for slutsignal. Så tak for diskussionen, selvom det egentlig ikke var det, tråden handlede om!
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
Bjarne
ja der har du helt ret - har bestilt tid ved øjendoktoren
kender en ved museumstog - spørger om han kan finde ud af noget om hvorfor
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Henning!
Jeg venter spændt!
Bjarne
lafoca
Indlæg: 46
Ligesom paa sporvogne, saa det kunne da väre
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
til alle der har været med på denne tråd
så har jeg fået noget mere fra min gode ven ved museumtoget Peter Triangel
- har faktisk kendt knægten siden sidst 70erne i HO87 Odense hvor vi begge var medlem -
han mener at de har fået disse slutlys monteret ved ombygningen omkring 32 da man monterede træktøj og puffere ( med bekræftelse fra ældre motorførere ) og fordi man tænkte på at køre faste løb med dem ( evt vogn immellem ) ryg mod ryg
så det lyder meget fornuftigt, idet man så ikke skulle have løse slutlys med.
Han har endvidere foto at ME + MF før 32 og der er der ikke monteret slutlys
og foto af ME 33!!!! i Skibby 1936 og MF 56 Struer 1939 og der er de monteret, bemærk her er der nævnt ihvertilfælde 1 ME der har disse,
ikke dermed sagt hævdet eller påstået at så skulle der være flere ME der har disse ( livrem, gummistøvle - og Erhard Jacobsen princippet )
med venlig hilsen og tak for indlæg og oplysninger
så blev vi da lidt klogere på dette område
og det er da ikke så galt
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Henning!
Alle tiders, tak for oplysningen, så må det vist være slået fast, at det var en tidlig form for fastmonteret slutlys.
Bare lige et par korrektioner: Mf kan ikke have fået dem monteret i forbindelse med ombygning til sidepuffere og normalt træktøj, da de var født med dem. . Me'erne blev derimod ombygget i 1932, så de til forveksling kom til at ligne Mf.
Jeg har stadig ikke kunnet finde et eneste billede af en Me med lysene monteret. Me 33 blev jo allerede i 1937 solgt til LNJ, og på de billeder, jeg har set af LNJ M 4, er de ikke monteret, til gengæld sidder der en bøjle, som på de andre af LNJ's motorvogne, formentlig til montering af slutplade eller -lys.
Tak for dine værdifulde oplysninger!
Bjarne
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej Bjarne
prøv lige at kikke godt efter på dette billede http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&LokID=354 Der har ME 33 .den monteret
Med venlig hilsen
Peter
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Peter
og Bjarne
tror du ikke at det kan skyldes at Bjarne tænker DSB og at ME 33 bliver solgt til LNJ
har nogen foto af den som LNJ
bemærk også at den ME 627 i skælskør heller ikke har dem
men som peters bragte foto af ME 33 har haft dem
hilsen
henning / h087
min pc virker ordentlig igen, man skal huske at bruge sikker fjernelse og slukke/tænde igen
ps var lige lovlig hurtig havde ikke set dit indlæg - prøver at gå på jagt efter foto af ME - det kunne tænkes at nogle ME fik dem da de vist nok også har været brugt i ryg mod ryg kørsel, who knows.
PSPS har haft foto af ME33 forstørret og Bjarne har ret - det er et ophæng på ME
men vi bliver da lidt klogere for hver gang
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jeg kender godt billedet fra "Danmarks Jernbaner i 125 år". Det, der sidder forrest under taget på vognen, er ikke en lygte som på Mf'erne, men snarere en bøjle med en holder til slutsignaler.
Du kan tydligere se den på billederne af samme vogn i LNJ-regi:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=117&lokid=99
Bjarne