Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

IKA vogne

Da' allesammen.

Jeg er begyndt at hygge mig med at bygge IKA vogne - men der er en oplysning, jeg ikke har kunnet finde: Hvad var taget lavet af?

Vognkassen var i stål, men på de billeder, jeg har set, ligner taget mest det almindelige lærredstag - er det rigtigt?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

Hej Lars

I følge "Lokomotivet" nr. 5 havde IKA ikke tagpaptag, men ståltag. Jeg har selv ombygget et par Roco kølevogne (desværre er vognen lidt for kort, men er ellers ganske vellignende) til IKA ved at fjerne de eksisterende tagventilatorer og sætte nye Flettnerrotorer (10 styk) på i stedet. Taget har jeg malet med aluminiumsfarve.

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Michael.

Interessant; for hvis man ser på de billeder, der findes på jernbanen.dk, kan man tydeligt se, hvordan taget er inddelt i baner - og de samme baner er med på vogntypens tegning.

Bulerne i billedet fra Vordinborg kunne godt ligne stålplader - men på nogle af de andre billeder ligner det mere overlappende baner af lærred.

Men ellers, jo, jeg er også i gang med Rocos vogne - jeg har tre af de gamle fra Trinbrættet i Århus med fejltryk på, og ja, de egner sig ganske godt. 10 Flettner rotorer på taget og nye bremseplatforme fra Freja Modeltog, så begynder det at ligne. Taget er dog for rundt, de danske vognes var fladere.

Jeg har også skåret de alt for store trin under dørene af, så der kan blive plads til den bøjle, der var på de danske vogne.

Har dog tænkt mig at patinere mine vogne, så jeg er nok mere til et beskidt, grumset gråt tag end et fabriksnyt sølvfarvet.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej Lars.

IKA-vognen er en stålvogn. Taget er af samme grund af også stål. De linier du ser er plade samlingerne, som er svejste. Du vil kunne se de samme linier på visse billeder af f.eks A og B-vogne eller andre sammenligne lige danske og udenlandske vogne. Hvis det havde været tagpap ville samlingerne/linierne ligge vandret.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

Da' PW.

Herligt - det er jo meget lettere at lave. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 269

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Taget er dog for rundt, de danske vognes var fladere.Jeg har også skåret de alt for store trin under dørene af, så der kan blive plads til den bøjle, der var på de danske vogne.

Ja, taget er heller ikke helt korrekt, men det og længdeforskellen ser man dog efter min mening ikke rigtigt. Og ja, de store trin skal selvfølgelig også væk og erstattes af nogle væsentlig mindre.

Billedet af IKA 25101 er lidt mystisk synes jeg: Taget er ligesom i to lag og låsetøjet på døren sidder anderledes end det man ser på billederne af de andre vogne - var denne vogn mon en slags prototype?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Michael.

"Michael BJ" skrev:
Billedet af IKA 25101 er lidt mystisk synes jeg: Taget er ligesom i to lag og låsetøjet på døren sidder anderledes end det man ser på billederne af de andre vogne - var denne vogn mon en slags prototype?

Ifølge Lokomotivet nr. 89 kunne noget godt tyde på det - de nævner, at man fik den første vogn leveret og sendte den på indgående prøvekørsler bl.a. til Italien. Det ville ikke give så meget mening, hvis man allerede havde bygget mange af de følgende vogne.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej De Herrer!

Vil hermed gøre opmærksom på Fleischmann no. 5344 som jo nok vil være mere korrekt til eventuel ombygning til litra IKA istedet for Roco som synes en smule klejn ved siden af andre vogne.

Har selv overvejet at ombygge et par Fleischmann vogne til litra IKA ved lejlighed.

Er i øjeblikket igang med at forbedre nogle litra I21XXX fra LASER i Italien fremstillet for Hejlesen i Vejle det tidligere trinbræt.

Vognene bliver forsynet med ny platform samt trin og ikke mindst ny undervogn fra Roco.

peter

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.