Så er der lidt nyt om IC4 og problemerne
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-17145031.html
Problemerne med det stærkt forsinkede prestigetog hober sig op, og på Christiansborg er politikerne ved at indstille sig på en situation, hvor det kan blive nødvendigt helt at annullere ordren på 83 togsæt til i alt fem mia. kr., skriver Berlingske Tidende.
__________________
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
locomo-dk
Indlæg: 61
Ja, gud ske tak og lovet bliver de togsæt ikke sat i drift i DK. Vend tilbage til lokomotivtrukne tog i landsdeltraffikken.
Og de politikere som gerne vil have at DSB skal have togsæt ved i hvor de kan gøre af de togsæt?! Skråt op, kan de gøre med dem.
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Det var så din mening eller hvad?
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
locomo-dk
Indlæg: 61
Ja. Når man hører forskellige politikere tale om deres planer for jernbanedrift i DK så ender man altså med at have meget lidt respekt for dem.
De der drømme om højhastighedstog.
Godstransport på skinner udvikling de sidste 10 år.
Det er blot to emner som viser at politikerne overhovedet intet fatter når det kommer til togdrift i DK. Det første projekt er fuldstændig urealistisk i et så geografisk lille land som DK. Det andet ( godset ) er jo også fiasko på fiasko på fiasko. Husk på at det er politikerne som har nedlagt mange af de jernbanespor ( da de jo er ejet af staten ) som før blev brugt til godstog.
Jeg holder selv meget af jernbanerne i Danmark. Men takket være politikerne så er jeg også klar over at det bedste ved jernbanerne er: Minderne!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Lad os håbe at det IC4-projekt bliver droppet.
Det er meget bedre at få indført el i stedet for, primært til Århus, men også videre mod Aalborg. Og havde man besluttet det fra starten fra politisk side, så kunne IC4-skandalen være undgået.
De elektriske togsæt man råder over, kan ikke udnyttes optimalt undervejs til fx Århus. Man bliver jo nødt til at koble af i Fredericia. Og det er med til at give en ringere kapacitet i Østjylland.
I disse her miljøtider, da er el det helt rigtige at satse på. El kan jo sagtens komme fra fx vindmøller eller fra skandinaviske vandkraftværker. Eller fra et atomkraftværk for den sags skyld.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
locomo-dk
Indlæg: 61
De El-master som DSB i 90´erne købte til at sætte op mellem Fredericia-Aarhus er der nogen som ved om de fortsat findes på et lager? Eller er de blevet solgt.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Så vidt jeg er orienteret, så ligger de stadig på et lager et sted. BaneDanmark tager af dem når de skifter en mast i ny og næ.
Informationen er et par måneder gammel, jeg ved ikke om det stadig forholder sig sådan eller om det passer.
Men solgt som elmaster er de næppe, da vi i Danmark jo også har opfundet den dybe tallerken hvad elmaster angår. Måske solgt som gammelt/nyt jern.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
locomo-dk
Indlæg: 61
Tak. Det viser jo også meget godt de arbejdsbetingelser som BD må arbejde under takket være de danske politikere.
At tænke sig at DSB tilbage i 1937 kunne købe brugte E-maskiner fra Sverige da de havde fuldført elektrificeringen af deres hovedbaner!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
At tænke sig at man byggede kopier af selvsamme E-maskiner under krigen, hvor alle andre satsede på at gøre ting mere simple, byggede DSB noget af det mest komplicerede.......
(nå, jeg har vidst bare været til foredrag i DJK Midtjylland i tirsdags)
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
locomo-dk
Indlæg: 61
På den anden side, havde DSB ikke gjort det havde vi jo ikke idag haft E987, E991, E994.
Men ellers har du da ret.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Og så kan jeg altså ikke lade være med at finde dette løsningsforslag til IC4-problemerne frem. Det er udarbejdet af Anette Carlsen og er oprindeligt bragt i "Refleks" udgivet af HK Trafik og Jernbane. Jeg har "lånt" det fra "På sporet af 2006" fra Holsund.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Lyder interessant. Vi vil høre mere.
Blev der fortalt mere om planerne med at anskaffe BR 03.10 eller BR 23? Jeg har altid fundet det mærkeligt at vi ikke købte BR 41 istedet for at bygge 25 E-maskiner.
BR 41 er et dejligt lokomotiv, der kunne indstilles til kun 17,5 tons akseltryk (aht. vores elendige spor) og udvikler 1900 HK ved 90 km/t.
mvh. Dampfmeisteren
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Vi havde heller ikke haft E978 og E996.
mvh. Dampfmeisteren
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Fantastisk!
mvh. Dampfmeisteren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Frichs ville gerne bygge BR41 for tyskerne, men helst ikke BR44 - da BR 41 kunne bruges i DK efterfølgende. Hvorimod BR 44 var for tung. Men det var BR44 der skulle bygges.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
det her er så typisk for forummet , man starter med ic 4 og ender med damplokomotiver fra krigens tid
tonny
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeps ... dette sporskifte er helt ude af kontrol. Måske er strømmen røget til FC ligesom det skete i Ringsted i går?
Men det er jo meget hyggeligt ... og så er det godt vi har en søgefunktion, så vi kan finde indlæg selvom der er gået kage i emnerne.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
Hej
ang. strøm, har det været besluttet, at der skulle strøm hele vejen til Frederikshavn
mange gange igennem 90'erne, men også annulleret igen,
problemet er, at polikerne ikke tænker landstrakt, men kun stemmer for noget,
der gør, at de kan blive genvalgt.
og så stemmer mange polikere kun for noget der kan gavne deres hjemegn,
tænk bare på Kaj Ikast og de andre "trafikkyndige" gennem 90'erne fik vedtaget
strøm til sønderborg, hvor der kører et enkelt tog hveranden time,
motorvej i Nordjylland, hvor der er flere kilometer mellem bilerne.
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det er så ikke kun lokalpolitikerne det er galt med, det er regeringen der sætter en stopper for det i sidste ende, men nu overveejr de jo heldigvis at bruge pengene på elektrificering, hvis det skulle ende med aty IC4 bliver leveret tilbage.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
locomo-dk
Indlæg: 61
Uanset hvad så bør IC4 droppes fordi:
De første togsæt skulle have været i godkendt drift i 2004. Nu hedder det 2009. Det er 5 år som togsættene hermed er blevet forsinket med. Så teknologisk set vil de ikke længere kunne kaldes nye hvis de endelige skulle være klar i 2009 ( hvilket alle af dem jo ikke vil være ). Alt på sådan et togsæt ældes jo, også selv om det blot står stille i årevis på et spor i Italien. Reservedele kan også vise sig at være at dyrere/sværere at få efter 5 år.
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
ja ja ja ja , de skal have strøm i Jylland , så kan vi få motorveje på Sjælland , er det ikke sådan det virker ?
Og så er det jo ligemeget hvad der er på skinnerne så kan alle jo bare tage bilen.
Tonny
locomo-dk
Indlæg: 61
Jeg synes nu generelt at man får indtrykket af jernbanerne i Jylland i årtier har været underprioteret i forhold til jernbanerne på Sjælland. Husk nu lige på at hovedparten af udenrigstransport inkl. gods med jernbane går via Padborg ( og en del af den strækning er fortsat her i 2008 ensporet! ).
Jernbanerne på Sjælland har længe været forkælede. Se blot på Køgebugt-banen, Øresundsbanen, Ringbanen, Mini-metroen og Frederikssund-banen som man GODT kunne finde ud af at lave dobbeltsporet!?! :roll:
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Kan det skyldes at damplokomotiver er væsentligt mere interessante end byggesjusk fra Italien?
mvh. Dampfmeisteren
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hov hov ... pågældende italienske fabrik HAR rent faktisk leveret GODT materiel til Danmark ... jeg vedhæfter lige et link til et enkelt eksempel:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.asp?Selskab=1&LokID=743
Som billedet viser, så findes der altså materiel fra den omdiskuterede fabrik i nogenlunde regelmæssig drift på danske skinner (jeg har her undladt at drage den underjordiske Tivoli-rutchebane i København med).
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Sejt, hvad er det for en underjordisk rutchebane i Tivoli?( VEd godt det er metroern;D)
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1