Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Hvad hedder havnekranerne...?

Har de blot et nr. (1, 2, 3 osv...), et navn (Goliat osv.), et bogstav (A, B, C osv.) eller noget helt fjerde...?

Hvordan definer man hvilken kran man mener Shock

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

hej!

De kranerjeg har haft med at gøre på værfter m.v. har alle haft numre.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Har de blot et nr. (1, 2, 3 osv...), et navn (Goliat osv.), et bogstav (A, B, C osv.) eller noget helt fjerde...?Hvordan definer man hvilken kran man mener Shock

Ja, havnekraner har som regel et nr, hvis de er i lidt større havne. 1 eller 2 cifrede. Det gælder både bulk og stykgods, men også de nyere containerkraner. Nogle af dem får desuden et kælenavn. I Kbh havn f.eks. Mille, Magda og Minna. Det samme gælder nok også de nyere mobile kraner (ex. Myrna, også Kbh).

De skinnekørende derimod er 3 cifrede, f.eks. 146, 147, 156 og 160. De skinnekørende har nok også haft kælenavne. Kran 156 skulle være blevet kaldt Slagteren - og så er der selvfølgelig også Goliath.

Minna hedder for øvrigt rigtigt Kran 91 og deltog i filmen "Den gode strømer" af Lasse Spang Olsen med bl.a. Kim Bodnia og Rene Dif. Der blev samtidig opbygget en model (skala 1:20), som vælter i en af de første scener i filmen. Det tog 3 måneder at opbygge den 3.30 meter høje kran.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jean

Indlæg: 93

PB

Hej Jens.

Foranlediget af dit indlæg her fik jeg idag talt med en af mine bekendte der har være kranfører på Århus havn.

Han kunne fortælle at kranerne var nummeret, som det også er sagt i indlæg før dette, men fortalte også at kranerne på Århus havn var nummeret efter opsætnings tidspunkt, så eksempelvis den kran han var på fast var nummer 13 og den vedsiden af var nummer 17.

Du kan således få din havne model til at synes større ved ikke at anbringe dem i nummerorden.

MHT. Skibenes ankomst til havnen bliver de anvist en pier de skal gå ind til og et pullert nummer de skal ligge ved. Når de kommer ind til havne står der havnepersonale klar ved den/de angivne pullerter til at tage imod trodserne og se til at skibene ligger rigtigt i forhold til losningsudstyr - eksempel vis kraner.

__________________

Jean - Märklin fan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Jean" skrev:
Hej Jens.Foranlediget af dit indlæg her fik jeg idag talt med en af mine bekendte der har være kranfører på Århus havn.Han kunne fortælle at kranerne var nummeret, som det også er sagt i indlæg før dette, men fortalte også at kranerne på Århus havn var nummeret efter opsætnings tidspunkt, så eksempelvis den kran han var på fast var nummer 13 og den vedsiden af var nummer 17.Du kan således få din havne model til at synes større ved ikke at anbringe dem i nummerorden.MHT. Skibenes ankomst til havnen bliver de anvist en pier de skal gå ind til og et pullert nummer de skal ligge ved. Når de kommer ind til havne står der havnepersonale klar ved den/de angivne pullerter til at tage imod trodserne og se til at skibene ligger rigtigt i forhold til losningsudstyr - eksempel vis kraner.

Suveræne detaljer - tak for dem! De er allerede kommet med i drejebogen. Skal nok oploade den i version 3.0 så snart jeg lige har rettet et par bøffer omkring litra nr.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Jean" skrev:
Hej Jens.MHT. Skibenes ankomst til havnen bliver de anvist en pier de skal gå ind til og et pullert nummer de skal ligge ved.

Hedder det en pier eller en kajplads - eller begge dele :?:

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.