Har lige fundet Jeres spændende websted, og vil bare sige go'daw med et enkelt skud fra min ende af landet
HHJ Y-tog ved ovk 93, 200 meter nord for Malling, januar 2007 (c)BmP
vh
Per
Tilføjelse 2111 0342: Nu mangler jeg så bare, een af Jer vil fortælle mig, hvordan jeg flytter dette indlæg til den rigtige tråd. -Mit billede har jo ikke ret meget med DSB at gøre....
__________________
Det hele sejler - pånær færgerne...
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.226
Da' Per.
Det kan du ikke - men nogen af os har overjordiske kræfter, så nu ligger det det rigtige sted...
Iøvrigt et rigtigt dejligt billede - tak for det.
MVH
Lars
BmP
Indlæg: 49
Imponerende evner. -Tak for hjælp, Lars.
Dvs: Det er ellers "the hard way", hvis man laver sådan en buk: Slet og begynd forfra på den rigtige adresse..?
Billedet er iøvrigt taget med 600mm brændvidde for at gi' tilpas meget "drilleeffekt" til Odderbanens baneafdeling (længe før tilsynet fik ondt og lukkede butikken en uge for sporjustering). Efter nogle dages hård indsats med slibetog og andet stort grej, var vores gæve lokalebane heldigvis på sporet igen, -men som så mange andre steder: "manden med pengekassen" har sparet for længe, og så bli'r det hele bare dobbelt så dyrt og besværligt. Med sporombygningen for et par år siden mellem Tranbjerg og Århus blev det helt klart bevist, at selv de ældste Y-tog i landet stadig kører perfekt, når de bare har noget ordentligt at køre på. Lad os håbe, politikerne har fattet det denne gang, så der snart må falde en stor pose penge til renovering af resten af den travle bane.
vh
p.
Vedh.: Umiddelbart udenfor Malling: "Det bugter sig i bakke, dal", som de synger til fodboldlandskampen....
Det hele sejler - pånær færgerne...
Techek
Jelling
Indlæg: 913
Vi vil altså ha' nogle billeder i opløsningen 1600x1200 eller endnu højere - for det er nogle super-dejlige motiver der kunne gøre sig flot som baggrundsbilleder på min computer!
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa.
Jamen jeg vil da lige bidrage med lidt billeder af Odderbanen.
Der er bl.a. billeder af, det af Per, omtalte sporarbejde på Malling station.
Venlig hilsen
Søren
- endnu en tog-entusiast fra Malling.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
ts_dk
Indlæg: 295
Hejsa,
Flotte billeder!
Kørere selv med Oddergrisen dagligt imellem Beder og Århus H, og vil dog sige at Y-togene er ved at være slidte... Hverfald nogle af togsættene har problemer med at komme op i acceleration fra 0 km. Men de har også kørt i over 30 år.
Huserende i Beder
Hilsen Thomas
Cargoman
Indlæg: 498
Dejlige billeder.
Jeg kan se på billede Banearbejde i Malling - 2, at banearbejderne har fundet noget fornuftigt at bruge duobloksvellerne til
Moderne tog på danske skinner
BmP
Indlæg: 49
Det var synd, at Odderbanens godstrafik forsvandt næsten samtidig med, at banen for første gang fik et lokomotiv, der var kraftigt nok til jobbet.
Marcipanbrødet DL11 (Oprindelig M3) fra 1952, som endda kun var en 500 hestes "sparemodel" af den vellykkede lokotype, fik virkelig lov til at knokle for olien de 25 år, hvor navnlig FDB i Viby betød meget store godsmængder.
Her er efterfølgeren DL10, som ellers aldrig har haft meget at gøre, ude med sneploven i februar 2007. Foto i spor 2 i Malling. (c)Per Hauberg
Det hele sejler - pånær færgerne...
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Flot motiv!
HHJ er det forkortelsen for Odderbanen?
Og hvad er dublok sveller?
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
HHJ = A/S Hads-Ning Herreders Jernbane
Odderbanen er daglig tale.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
BmP
Indlæg: 49
HHJ er det forkortelsen for Odderbanen?
Yep: HHJ for Hads-Herreds Jernbane, -egentlig ret kort tid efter åbningen ændret til Hads-Ning Herreders Jernbane, men ændringen blev ikke overført til forkortelse og logo.
vh
p.
Det hele sejler - pånær færgerne...
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Ahaa. Man or ny viden hver dag, og så er det jo godt at vide hvis det er der ens praktikperiode skal foregå.
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Ved du hvad ændringen skyldes?
Jeg har i en gammel årsberetning fra perioden 1885 - 1886 fundet følgende:
I denne Beretning fremtræder Jernbanen Hou-Odder-Aarhus, der er bygget under Benævnelsen "Hads Herreds Jernbane", med det for Betegnelse af Banens Løb og Opland fyldigere - om end ikke udtømmende - Navn "Hads-Ning Herreders Jernbane", i Overensstemmelse med en af Aktionærerne paa Generalforsamling vedtagen Beslutning om Jernbaneselskabets Navn.
- Kilde: "Gennem Hads og Ning herreder i 100 år; Odderbanen 19. juni 1884 - 19. juni 1984".
Det er det eneste jeg overhovedet har kunne finde om navnet. Fra min stol, ser det ud som om, at de ikke har kunne blive enige om et navn, og det ligner et klassisk kompromis, hvor der har været et ønske om at gøre alle tilfredse. Evt. nogle borgere i Ning herred, der har følt sig oversete.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
BmP
Indlæg: 49
Nu er jeg nysgerrig: Hvad kommer man i praktik som på Odderbanen ?
Som knægt midt i tresserne sorterede jeg banepakker - og læssede dem i den daglige ilgodsvogn (Q-vogn) i Viby - Den plads er der ihvertfald ikke mere....
p.
Det hele sejler - pånær færgerne...
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Da jeg var i skolepraktik ved Odderbanen, var jeg både i værkstedet og med som "lokfører".
I værkstedet fik jeg bl.a. lov til at skifte et oliefilter på et af Y-togene. Det var en stor sag, og selvom det snart er 15 år siden, vil jeg mene jeg kan gøre det den dag i dag.
Jeg ved i hvert fald hvilken gulvlem jeg skal åbne, for at komme til filteret. 
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
BmP
Indlæg: 49
Søren> Du griser dig bare til - gå hel're en tur i biografen.... (lokalt !)
vh
Per
Det hele sejler - pånær færgerne...
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hehe. Det gør jeg skam også, når programmet fanger min interesse.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cargoman
Indlæg: 498
En duobloksvelle består faktisk af to korte, seperate sveller som er forbundet med en jernstang. Jernstangen er som regel gemt i ballasten, og er også den, som har givet anledning til en del af de massive forsinkelser de sidste år, fordi de rustede.
Du kan faktisk se det ret tydeligt på det tidligere nævnte billed, Banearbejde i Malling - 2. De stribede skilte er sat ned der, hvor skinnerne sad.
Billedet i denne artikel viser også meget godt en doubloksvelle
http://www.bane.dk/visArtikelBred.asp?artikelID=4158
Alle doubloksveller vil med tiden blive udskiftet med monobloksveller, som er et andet fancy navn for almindelige sveller.
Moderne tog på danske skinner
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg har heller aldrig fattet meningen med duoblok sveller.
Den idiot, der har troet at ballasten kunne beskytte jernstangen mod korrosion ved vist ikke meget om metallurgi.
Hvorfor man ikke har galvaniseret stangen går over min forstand.
Anyway er beton billigt, så hvorfor der skulle være prisforskel på en fuld betonsvelle og en duoblok svelle ved jeg heller ikke.
mvh. Dampfmeisteren