Det ku' godt ligne en sydfynsk kielervogn, af DSB litreret som MBF.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=863
Ja, det ligner godt nok den på en prik. Men ifølge jernbanen.dk blev den solgt til NFJ i 1958 uden motor og ophugget i 1966. Men er det ikke en Opel Ascona, der holder til venstre? Den blev bygget fra 1970/1971 - gruble gruble...
Det ku' godt ligne en sydfynsk kielervogn, af DSB litreret som MBF.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=863
Ja, det ligner godt nok den på en prik. Men ifølge jernbanen.dk blev den solgt til NFJ i 1958 uden motor og ophugget i 1966. Men er det ikke en Opel Ascona, der holder til venstre? Den blev bygget fra 1970/1971 - gruble gruble...HilsenLars
Det er ikke en Ascona A på billedet selvom det godt kunne ligne
Det er derimod en Kadett B (muligvis en Holiday model, med de spec. sports krydsfælge). Ja er også bidt af gamle Opel´er Men fint billede!
Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning. Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.Vognen eksisterer idag hos MHVJ.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861
Bilen kan ikke være en Kadet B, fordi dens baglygter runder bilens hjørne bagerst. Dette ikke tilfældet på bilen til venstre for RHJ M4. Nummerpladen bagerst på denne er også forsænket her.
OK, banen lukkede den 31. Marts 1969. I følge jernbane.dk blev RHJ M4 udrangeret i 1969. "Solgt 1969 for 3.937,50 kr. til DJK (MHVJ). Mariager 2005".
Nogen der ved hvornår MHVJ hentede den? De åbnede først selv i 1970 ikk? Her er deres egen side om motorvognen:
Billedet er formentlig taget i begyndelsen eller midten af 70erne, som de andre Gert har været så venlig at uploade (og muligvis ikke i Randers, men der hvor MHVJ stillede den).
Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning. Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.Vognen eksisterer idag hos MHVJ.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861
Bilen kan ikke være en Kadet B, fordi dens baglygter runder bilens hjørne bagerst. Dette ikke tilfældet på bilen til venstre for RHJ M4. Nummerpladen bagerst på denne er også forsænket her.
Bilen på billedet af motorvognen er skam en Kadett B.
Læg mærke til forstærkningsbukningen i karrosseripladen over panelet og foran forhjulet og bagved baghjulet. Det har Ascona A ikke - her er karrosseripladen ommertrent glat hele vejen ned til bunden, dog med en lille bukning over panelet.
Bilen på billedet mangler desuden luftrist i C-stolpen - som Ascona A har.
Kadett B blev fremstillet fra 1965-73.
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning. Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.Vognen eksisterer idag hos MHVJ.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861
Jeg tror ikke, det er RHJ M4, da den ikke havde vinduer helt ud til højre på fronterne. På det farvebillede, jeg har, har den ikke stige, men et mere primitivt arrangement til at komme op på taget. Farvebilledet viser også to pladekølere, men den anden kan jo sagtens være blevet fjernet. De nordfynske vogne havde kun en tagkøler(?).
Du har ikke en ca. datering? Døren i fronten undrer mig lidt, da de så vidt jeg husker på et eller andet tidspunkt blev blændet.
Yes, det har i ret i. Men billedet er nok taget i 1973 eller derefter fordi de fælge - så vidt jeg kan gætte mig frem til - blev leveret enten med "holiday" versionen som nævnt ovenfor, "sport" eller "festival" versionerne , alle kun produceret i 1973.
Så vidt jeg kan se blev denne type fælg først introduceret med Ascona SR i Marts 1971 (det var derfor jeg gættede på den). Eller har nogen set denne fælgetype - der oser langt væk af 70erne - før dette tidspunkt?
Med hensyn til stedet kan jeg ikke rigtigt få stiksporet som motorvognen står på og dettes placering i forhold til perronerne man kan skimte i baggrunden til at passe med sporplanen fra Randers...
Det ser ud som om, det er et par Cl, der holder i baggrunden på det andet billede, og det lugter lidt af en DSB-station. Men hvor? Cl'erne blev spredt over det ganske land, efter at Nordbanen blev elektrificeret i 1968.
Og jeg er rimelig sikker på, at det er OMB Mh6, så jeg tror, vi skal til Fyn.
Så er det den samme motorvogn vi snakker om. Igen et par citater fra jernbanen.dkOMB MH6Købt 1952 fra DSB MBF 482. Hercules 6 cyl. dieselmotor, fra 1962 Leyland 8 cyl. dieselmotor. Dieselelektrisk. Bogietapafstand 11,5 m. Bogietapafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Solgt 1966 til RHJ M 4.Og videre der...RHJ M4Købt 1966 fra OMB MH 6. Leyland 6 cyl. dieselmotor. Mekanisk gear. Bogietapafstand 11,5 m. Bogieakselafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Udr. 1969. Solgt 1969 for 3.937,50 kr. til DJK (MHVJ). Mariager 2005.Men hvis bilen er en Kadett B (produceret fra 1967 og frem, men se mine bemærkninger og fælgene ), så er vi altså længere fremme i kalenderen....Venlig hilsenLars
Vognen var oprindeligt SFJ M4, som efter DSBs overtagelse kom til at hedde Mbf 482, en af i alt fire Kielervogne. De andre tre, Mbf 481, 483 og 484 blev ombygget med bl.a. Mo-kølere, mens 482 "slap", og blev efterfølgende videre som OMB Mh6. Vognen blev som nævnt ovenfor videresolgt som RHJ M4, men her må den være bygget om med bl.a. blændet frontdør (og indbygget postreol?), som det kan ses på vedhæftede billede.
Alle Kielervogne oplevede gennem deres levetid adskillige ombygninger, så det kan være vanskeligt at placere de enkelte billeder.
Efter al sandsynlighed viser Gerts billede enten DSB Mbf 482 eller OMB M6.
Og det er nok Odense... Og lige her ??? HilsenLars
Goddag alle
Der er stor lighed mellem området på ovenstående luftfoto og billedet af motorvogne elller rettere baggrunden på billedet, hvis man iagtager det udsnit jeg har lavet, vil opdage et TU signal umiddelbart bag motorvognen. Mig bekendt var Odense ikke udstyret med TU signaler, i hvertfald ikke sidst i 60érne. Et hurtigt kik på de foto jeg har fra Odense, viser at stationen var udstyret med PU signaler fra ca. 1960 og frem.
jeg tror vi er i Jylland og Randers kunne være et godt bud.
Prøv at lægge mærke til de to sporskifter og sporføringen bagved motorvognen - 100% overenstemmelse. Der er bygget en baneovergang ind over sporskiftet, denne er også med på billedet.
Der blev ikke etableret togvejssignaler efter 1960, hvorefter dværgsignalerne rådede. Om der var togvejssignaler i Odense på det tidspunkt, ved jeg ikke. Til gengæld havde OMB påskrifterne siddende i to linjer på en plade, så det kan altså ikke være OMB Mh6, der står på siden.
Ligeledes er jeg kommet i tvivl om billedet af RHJ M4, som jeg snarere tror er af M1 eller M2. Men igen, jernbanearkæologi er en svær ting!
At billedet forestiller Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 i en eller anden udgave, er jeg ikke i tvivl om (lige nu!).
Ligeledes er jeg kommet i tvivl om billedet af RHJ M4, som jeg snarere tror er af M1 eller M2. Men igen, jernbanearkæologi er en svær ting!At billedet forestiller Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 i en eller anden udgave, er jeg ikke i tvivl om (lige nu!).
Det er nok rigtigt, hvis du kigger på dit farvebillede, så er vinduerne der kan åbnes (de to prikker er da til håndtaget på den anden side ikke?) nummer 2 (nummer 3 har postkassen nedenunder), nummer 6 og 8. Motorvognen på sort/hvid billedet har samme "prikker", men på vindue nummer 1, 2 og 4 og længere kan man dårligt se....
Hilsen
Lars
__________________
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
0 kan lide
Skrevet af Søndenfjords Fredag d. 15/1/2010 - 17:58
Jeg har kontaktet Carl (CaBrag), og han er ikke i tvivl om, at Gerts billede viser DSB Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 overtaget af DJK/MHVJ lige si starten af 1970'erne i Randers. Ifølge Carl blev alle Kielervogne ophugget ganske kort efter deres udrangering undtagen den viste vogn, som altså lever den dag i dag.
Bemærk i øvrigt, at vognens oprindelige nederste frontlygte er blevet udskiftet med en "Automobillygte".
At det billede, jeg viste tidligere, kan altså ikke være RHJ M4, da kølerarrangementet og vinduernes placering på fronten ikke harmonerer. Hornet er heller ikke det samme. Så farvebilledet er nok enten RHJ M1 eller M2, sandsynlig samme vogn som denne. Jeg kender ikke ejer eller nummer, men billedet må være taget under daglig drift, bemærk godsvognen til venstre af umiskendelig tysk oprindelse og den grå godsvogn til højre.
Men altså: Vognen burde være at finde i Mariager og billedet taget i Randers lige i starten af 70'erne.
Jeg har kontaktet Carl (CaBrag), og han er ikke i tvivl om, at Gerts billede viser DSB Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 overtaget af DJK/MHVJ lige si starten af 1970'erne i Randers.
Jeg har kigget på Randers station på Google Earth og Korttal (hvor man også kan gå tilbage i tiden). Der er intet sted på Randers station, der opfylder kravene (to synlige bygninger parallelt bag hinanden, sporudfletning, overgang og sporterræn på begge sider af motorvognens stikspor og hvor du samtidig kan få et "kik" på perronerne i baggrunden (på Randers Station er der i øvrigt kun en med tag - ikk? Er der ikke flere på Gerts billede?).Hvis der nogen, der kan finde et sted der passer, så sig lige til og post et scrreenshot her. Mine øjne er ikke hvad de har været .
Citat:
Ifølge Carl blev alle Kielervogne ophugget ganske kort efter deres udrangering undtagen den viste vogn, som altså lever den dag i dag.
Det har sin rigtighed, en af grundene til, at det kun kan være RHJ M4
Citat:
Men altså: Vognen burde være at finde i Mariager og billedet taget i Randers lige i starten af 70'erne.
Ja, den findes i Mariager, den mulighed, som jeg plæderer for, er at motorvognen, der blev købt i 1969, først blev afhentet år senere, hvilket igen kan forklare, hvad den Opel Kadett laver til venstre i billedet - med fælge fra omkring 1973. Havde MHVJ i det hele taget plads til den i begyndelse af deres levetid...
Altså, hvornår hentede MHVJ deres motorvogn? Bemærk venligst følgende bemærkning på MHVJ's hjemmeside:
"Det gjorde man imidlertid ikke. RHJ blev nedlagt i 1969, hvorefter vognen kom til MHVJ. Vognen har siden 1976 været under langsom restaurering "når andre opgaver ikke har presset på".
Aha! 1976 , Men fik de først fingrene i den der?
Venlig hilsen
Lars
PS. Skør tanke - Gert - det skulle vel ikke være din brors Kadett der er tale om? Spørg lige... Hvis ja - så spørg lige samtidig om hvad de Kadett C baglygter laver på den. Friserede han den selv samtidig med de nye fælge kom på? Og hvorfor kan Opelejere ikke holde fingrene fra deres biler? Det er næsten ikke til at finde en original Opel på nettet.
Så vil jeg også lige gå lidt ind i debatten igen. Jeg har kigget lidt i Hans Gerner Christiansens bog "Sådan husker jeg OMB", hvor der er nogen fine billeder af de fynske motorvogne. En ting går igen, det er at alle de fynske vogne har en stor lygte under førerhuset. Motorvognen der kom til RHJ har tilsyneladende fået monteret den lille lygte som vist på de to første fotos i tråden. Dette taler så for at det er Randers at billederne er taget i, og forklarer bilen.
Tilfældigvis så jeg også lidt på Limfjordsbanes DVD om de jyske privatbaner. Her er også noget med fra RHJ. Der er klip med en motorvogn. Endelig er der Erik V. Petersens fremragende hjemmeside med et afsnit om RHJ på http://www.evp.dk der måske også kan kaste lidt lys over sagen.
I D-maskinebogen ((Dagmar og hendes tog) er der et foto med tog i Randers. Det er et tog mod Silkeborg og må være taget på ø-perronen. På dette tidspunkt havde denne perron perrontag, dette ses tydeligt.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
0 kan lide
Skrevet af Gert Frikke Fredag d. 15/1/2010 - 22:55
Mig bekendt havde min bror ikke en Kadet på dette tidspunkt. Han har vist kun haft et enkelt eksemplar - det var en kadet C og må have været i begyndelsen eller midt i 80'erne.
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Det kan være lidt pudsigt at tænke på, at for ikke så ret mange år siden havde det været en næsten uoverkommelig opgave at få identificeret billederne, som det er sket her. Uden alle de glimrende bøger, der eksisterer i dag, uden internettet med jernbanen.dk, veteranklubbernes hjemmesider, alle de private sider med billeder etc. I halvfjerdserne var den eneste kilde til jernbaneviden stort set Signalposten, og at man den gang også havde problemer med arkæologien kan man f.eks. se i nr. 1 fra 1970 i artikelserien om nedlagte baner, her RHJ. Her står, at banen i 1966 købte OMB Md 6, 6-akslet B&W-vogn med to bogier og en maskinbogie tíl fynske baner! Tilsyneladende en slags B&W tre-trucker? I dag ved vi, at Gerts bror har taget et billede af vognen, som den så ud formentlig i starten af halvfjerdserne.
Det minder mig om historien om drengen, der sgade til sin far: "Far, hvis I ikke havde computere, da du var barn, hvordan kom I så på nettet?"
__________________
Bjarne
0 kan lide
Skrevet af Gert Frikke Lørdag d. 16/1/2010 - 14:42
Ja det er en sjov ting at tænke tilbage på. Nu sidder vi her en flok mennesker spredt ud. over Danmark og kan hver især bidrage med noget viden. Før internettet skulle det næsten udelukkende foregå via bladudgivelser eller i klubber.
Vidensdeling og kommunikation verden rundt er nu blevet multi mange gange lettere!
Desværre kan det, som de fleste andre goder, også misbruges.
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
0 kan lide
Skrevet af Gert Frikke Lørdag d. 16/1/2010 - 16:22
Her er så 2 bilkleder af en tidligere FFJ godsvogn. Billederne er taget i det lille fiskerleje Staun mellem Nibe og Løgstør - langt fra nogen form for skinner.
Billederne er fra maj 1981.
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
0 kan lide
Skrevet af Søndenfjords Lørdag d. 16/1/2010 - 18:21
Det er en skam, du denne gang fortæller hvad og hvor og hvornår det er, for så får vi jo ikke lov til at gætte. Men skulle jeg gætte, ville jeg nok gætte på en FFJ-godsvogn, fotograferet i Staun i maj 1981 ...
Jeg har kigget på Randers station på Google Earth og Korttal (hvor man også kan gå tilbage i tiden). Der er intet sted på Randers station, der opfylder kravene (to synlige bygninger parallelt bag hinanden, sporudfletning, overgang og sporterræn på begge sider af motorvognens stikspor og hvor du samtidig kan få et "kik" på perronerne i baggrunden (på Randers Station er der i øvrigt kun en med tag - ikk? Er der ikke flere på Gerts billede?). Hvis der nogen, der kan finde et sted der passer, så sig lige til og post et scrreenshot her. Mine øjne er ikke hvad de har været .
Hvad med Langå ? Bygningen i baggrunden kunne ligne en af dem som ligger ovre ved de spor som Banedanmark tidligere anvendte, da der var troljeværksted i det tidligere maskindepot.
__________________
Ole H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V. http://www.godsvogne.dk
0 kan lide
Skrevet af Gert Frikke Lørdag d. 16/1/2010 - 23:08
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Den er fin. Hvad er det den har på taget?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Jean
Indlæg: 93
Kølerelement til motoren.
Jean - Märklin fan.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Tak
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Søndenfjords
Indlæg: 284
Det ku' godt ligne en sydfynsk kielervogn, af DSB litreret som MBF.
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=863
Søndenfjords
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, det ligner godt nok den på en prik. Men ifølge jernbanen.dk blev den solgt til NFJ i 1958 uden motor og ophugget i 1966. Men er det ikke en Opel Ascona, der holder til venstre? Den blev bygget fra 1970/1971 - gruble gruble...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
MY1146
Studerende
Indlæg: 56
Det er ikke en Ascona A på billedet selvom det godt kunne ligne
Det er derimod en Kadett B (muligvis en Holiday model, med de spec. sports krydsfælge). Ja er også bidt af gamle Opel´er Men fint billede!
MVH.
Kristian Koldsøe
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning.
Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.
Vognen eksisterer idag hos MHVJ.
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861
mvh. Dampfmeisteren
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Lyder rimeligt sandsynligt, idet han har taget en del billeder ved MHVJ.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Litra P
Indlæg: 1.852
Bilen kan ikke være en Kadet B, fordi dens baglygter runder bilens hjørne bagerst. Dette ikke tilfældet på bilen til venstre for RHJ M4. Nummerpladen bagerst på denne er også forsænket her.
OK, banen lukkede den 31. Marts 1969. I følge jernbane.dk blev RHJ M4 udrangeret i 1969. "Solgt 1969 for 3.937,50 kr. til DJK (MHVJ). Mariager 2005".
Nogen der ved hvornår MHVJ hentede den? De åbnede først selv i 1970 ikk? Her er deres egen side om motorvognen:
http://www.jernbaner.dk/RollingStockDetail.aspx?unitId=RM4&catId=M
Billedet er formentlig taget i begyndelsen eller midten af 70erne, som de andre Gert har været så venlig at uploade (og muligvis ikke i Randers, men der hvor MHVJ stillede den).
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
cbt
Indlæg: 1.160
Bilen på billedet af motorvognen er skam en Kadett B.
Læg mærke til forstærkningsbukningen i karrosseripladen over panelet og foran forhjulet og bagved baghjulet. Det har Ascona A ikke - her er karrosseripladen ommertrent glat hele vejen ned til bunden, dog med en lille bukning over panelet.
Bilen på billedet mangler desuden luftrist i C-stolpen - som Ascona A har.
Kadett B blev fremstillet fra 1965-73.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jeg tror ikke, det er RHJ M4, da den ikke havde vinduer helt ud til højre på fronterne. På det farvebillede, jeg har, har den ikke stige, men et mere primitivt arrangement til at komme op på taget. Farvebilledet viser også to pladekølere, men den anden kan jo sagtens være blevet fjernet. De nordfynske vogne havde kun en tagkøler(?).
Du har ikke en ca. datering? Døren i fronten undrer mig lidt, da de så vidt jeg husker på et eller andet tidspunkt blev blændet.
Bjarne
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
( Jeg er helt enig i, at det er en Kadett B )
mvh niels peter
DK-2720
Litra P
Indlæg: 1.852
Yes, det har i ret i. Men billedet er nok taget i 1973 eller derefter fordi de fælge - så vidt jeg kan gætte mig frem til - blev leveret enten med "holiday" versionen som nævnt ovenfor, "sport" eller "festival" versionerne , alle kun produceret i 1973.
Kilde: http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_B
Så vidt jeg kan se blev denne type fælg først introduceret med Ascona SR i Marts 1971 (det var derfor jeg gættede på den). Eller har nogen set denne fælgetype - der oser langt væk af 70erne - før dette tidspunkt?
Med hensyn til stedet kan jeg ikke rigtigt få stiksporet som motorvognen står på og dettes placering i forhold til perronerne man kan skimte i baggrunden til at passe med sporplanen fra Randers...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og jeg er rimelig sikker på, at det er OMB Mh6, så jeg tror, vi skal til Fyn.
Bjarne
Søndenfjords
Indlæg: 284
Det ser ud som om, det er et par Cl, der holder i baggrunden på det andet billede, og det lugter lidt af en DSB-station. Men hvor? Cl'erne blev spredt over det ganske land, efter at Nordbanen blev elektrificeret i 1968.
Søndenfjords
Litra P
Indlæg: 1.852
Så er det den samme motorvogn vi snakker om. Igen et par citater fra jernbanen.dk
OMB MH6
Købt 1952 fra DSB MBF 482. Hercules 6 cyl. dieselmotor, fra 1962 Leyland 8 cyl. dieselmotor. Dieselelektrisk. Bogietapafstand 11,5 m. Bogietapafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Solgt 1966 til RHJ M 4.
Og videre der...
RHJ M4
Købt 1966 fra OMB MH 6. Leyland 6 cyl. dieselmotor. Mekanisk gear. Bogietapafstand 11,5 m. Bogieakselafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Udr. 1969. Solgt 1969 for 3.937,50 kr. til DJK (MHVJ). Mariager 2005.
Men hvis bilen er en Kadett B (produceret fra 1967 og frem, men se mine bemærkninger og fælgene ), så er vi altså længere fremme i kalenderen....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
På billedet med CL-vognene; er det ikke et perrontag man ser til venstre i baggrunden?
Det kunne i så fald godt være Odense. Mener ikke at Randers St. havde perrontag på ø-perronen?
Men uanset hvad, så kan billederne været taget efter driftsophør, hvilket kan forklare Opel Kadetten.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Vognen var oprindeligt SFJ M4, som efter DSBs overtagelse kom til at hedde Mbf 482, en af i alt fire Kielervogne. De andre tre, Mbf 481, 483 og 484 blev ombygget med bl.a. Mo-kølere, mens 482 "slap", og blev efterfølgende videre som OMB Mh6. Vognen blev som nævnt ovenfor videresolgt som RHJ M4, men her må den være bygget om med bl.a. blændet frontdør (og indbygget postreol?), som det kan ses på vedhæftede billede.
Alle Kielervogne oplevede gennem deres levetid adskillige ombygninger, så det kan være vanskeligt at placere de enkelte billeder.
Efter al sandsynlighed viser Gerts billede enten DSB Mbf 482 eller OMB M6.
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og ser man nærmere efter på billederne, er litreringen malet på i tre linjer, så det er sandsynligvis DSB Mbf 482.
Bjarne
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jamen bilen er entydigt ikke fra før 1952, hvor DSB Mbf 482 solgtes til OKMJ, så det kan ikke være rigtigt.
mvh. Dampfmeisteren
Litra P
Indlæg: 1.852
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Og det er nok Odense...
Og lige her ???
Passer med CL vogne på den ene side og den enlige godsvogn på den anden side. Der er vist røget en bygning i forhold til originalbilledet....
Tak til Claus .
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jamen, så må der jo stå OMB Mh 8 på siden af vognen.
Så vogn og sted er måske efterhånden blevet identificeret? Det, med stedet, synes jeg er imponerende!
Bjarne
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej alle!
Et imponerende stykke dtektivarbejde! Flot gået.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag alle
Der er stor lighed mellem området på ovenstående luftfoto og billedet af motorvogne elller rettere baggrunden på billedet, hvis man iagtager det udsnit jeg har lavet, vil opdage et TU signal umiddelbart bag motorvognen. Mig bekendt var Odense ikke udstyret med TU signaler, i hvertfald ikke sidst i 60érne. Et hurtigt kik på de foto jeg har fra Odense, viser at stationen var udstyret med PU signaler fra ca. 1960 og frem.
jeg tror vi er i Jylland og Randers kunne være et godt bud.
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Litra P
Indlæg: 1.852
Prøv at lægge mærke til de to sporskifter og sporføringen bagved motorvognen - 100% overenstemmelse. Der er bygget en baneovergang ind over sporskiftet, denne er også med på billedet.
Hvornår fik Odense TU-signaler?
Venlig hilsen
Lars
Tognørd
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Der blev ikke etableret togvejssignaler efter 1960, hvorefter dværgsignalerne rådede. Om der var togvejssignaler i Odense på det tidspunkt, ved jeg ikke. Til gengæld havde OMB påskrifterne siddende i to linjer på en plade, så det kan altså ikke være OMB Mh6, der står på siden.
Ligeledes er jeg kommet i tvivl om billedet af RHJ M4, som jeg snarere tror er af M1 eller M2. Men igen, jernbanearkæologi er en svær ting!
At billedet forestiller Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 i en eller anden udgave, er jeg ikke i tvivl om (lige nu!).
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Det er nok rigtigt, hvis du kigger på dit farvebillede, så er vinduerne der kan åbnes (de to prikker er da til håndtaget på den anden side ikke?) nummer 2 (nummer 3 har postkassen nedenunder), nummer 6 og 8. Motorvognen på sort/hvid billedet har samme "prikker", men på vindue nummer 1, 2 og 4 og længere kan man dårligt se....
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Søndenfjords
Indlæg: 284
Næste spørgsmål:
Hvor er farvebilledet af RHJ 4 taget? Ved Mariager Fjord inden Hadsund? Eller gik banen også tæt på Randers Fjord?
Søndenfjords
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jeg har kontaktet Carl (CaBrag), og han er ikke i tvivl om, at Gerts billede viser DSB Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 overtaget af DJK/MHVJ lige si starten af 1970'erne i Randers. Ifølge Carl blev alle Kielervogne ophugget ganske kort efter deres udrangering undtagen den viste vogn, som altså lever den dag i dag.
Bemærk i øvrigt, at vognens oprindelige nederste frontlygte er blevet udskiftet med en "Automobillygte".
At det billede, jeg viste tidligere, kan altså ikke være RHJ M4, da kølerarrangementet og vinduernes placering på fronten ikke harmonerer. Hornet er heller ikke det samme. Så farvebilledet er nok enten RHJ M1 eller M2, sandsynlig samme vogn som denne. Jeg kender ikke ejer eller nummer, men billedet må være taget under daglig drift, bemærk godsvognen til venstre af umiskendelig tysk oprindelse og den grå godsvogn til højre.
Men altså: Vognen burde være at finde i Mariager og billedet taget i Randers lige i starten af 70'erne.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, den findes i Mariager, den mulighed, som jeg plæderer for, er at motorvognen, der blev købt i 1969, først blev afhentet år senere, hvilket igen kan forklare, hvad den Opel Kadett laver til venstre i billedet - med fælge fra omkring 1973. Havde MHVJ i det hele taget plads til den i begyndelse af deres levetid...
Altså, hvornår hentede MHVJ deres motorvogn? Bemærk venligst følgende bemærkning på MHVJ's hjemmeside:
"Det gjorde man imidlertid ikke. RHJ blev nedlagt i 1969, hvorefter vognen kom til MHVJ. Vognen har siden 1976 været under langsom restaurering "når andre opgaver ikke har presset på".
Aha! 1976 , Men fik de først fingrene i den der?
Venlig hilsen
Lars
PS. Skør tanke - Gert - det skulle vel ikke være din brors Kadett der er tale om? Spørg lige... Hvis ja - så spørg lige samtidig om hvad de Kadett C baglygter laver på den. Friserede han den selv samtidig med de nye fælge kom på? Og hvorfor kan Opelejere ikke holde fingrene fra deres biler? Det er næsten ikke til at finde en original Opel på nettet.
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så vil jeg også lige gå lidt ind i debatten igen. Jeg har kigget lidt i Hans Gerner Christiansens bog "Sådan husker jeg OMB", hvor der er nogen fine billeder af de fynske motorvogne. En ting går igen, det er at alle de fynske vogne har en stor lygte under førerhuset. Motorvognen der kom til RHJ har tilsyneladende fået monteret den lille lygte som vist på de to første fotos i tråden. Dette taler så for at det er Randers at billederne er taget i, og forklarer bilen.
Tilfældigvis så jeg også lidt på Limfjordsbanes DVD om de jyske privatbaner. Her er også noget med fra RHJ. Der er klip med en motorvogn. Endelig er der Erik V. Petersens fremragende hjemmeside med et afsnit om RHJ på http://www.evp.dk der måske også kan kaste lidt lys over sagen.
I D-maskinebogen ((Dagmar og hendes tog) er der et foto med tog i Randers. Det er et tog mod Silkeborg og må være taget på ø-perronen. På dette tidspunkt havde denne perron perrontag, dette ses tydeligt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Mig bekendt havde min bror ikke en Kadet på dette tidspunkt. Han har vist kun haft et enkelt eksemplar - det var en kadet C og må have været i begyndelsen eller midt i 80'erne.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det kan være lidt pudsigt at tænke på, at for ikke så ret mange år siden havde det været en næsten uoverkommelig opgave at få identificeret billederne, som det er sket her. Uden alle de glimrende bøger, der eksisterer i dag, uden internettet med jernbanen.dk, veteranklubbernes hjemmesider, alle de private sider med billeder etc. I halvfjerdserne var den eneste kilde til jernbaneviden stort set Signalposten, og at man den gang også havde problemer med arkæologien kan man f.eks. se i nr. 1 fra 1970 i artikelserien om nedlagte baner, her RHJ. Her står, at banen i 1966 købte OMB Md 6, 6-akslet B&W-vogn med to bogier og en maskinbogie tíl fynske baner! Tilsyneladende en slags B&W tre-trucker? I dag ved vi, at Gerts bror har taget et billede af vognen, som den så ud formentlig i starten af halvfjerdserne.
Det minder mig om historien om drengen, der sgade til sin far: "Far, hvis I ikke havde computere, da du var barn, hvordan kom I så på nettet?"
Bjarne
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja det er en sjov ting at tænke tilbage på. Nu sidder vi her en flok mennesker spredt ud. over Danmark og kan hver især bidrage med noget viden. Før internettet skulle det næsten udelukkende foregå via bladudgivelser eller i klubber.
Vidensdeling og kommunikation verden rundt er nu blevet multi mange gange lettere!
Desværre kan det, som de fleste andre goder, også misbruges.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Her er så 2 bilkleder af en tidligere FFJ godsvogn. Billederne er taget i det lille fiskerleje Staun mellem Nibe og Løgstør - langt fra nogen form for skinner.
Billederne er fra maj 1981.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Søndenfjords
Indlæg: 284
Det er en skam, du denne gang fortæller hvad og hvor og hvornår det er, for så får vi jo ikke lov til at gætte. Men skulle jeg gætte, ville jeg nok gætte på en FFJ-godsvogn, fotograferet i Staun i maj 1981 ...
Søndenfjords
Ole
Indlæg: 246
Hvad med Langå ? Bygningen i baggrunden kunne ligne en af dem som ligger ovre ved de spor som Banedanmark tidligere anvendte, da der var troljeværksted i det tidligere maskindepot.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
hej!
Her er så nok et spændende billede af SVJ B1. Fantastisk indretning - man skulle næste tro at dem på forreste række til højre også skal styre vognen!
Jeg er imponeret over de specielle sæder.
Så kan vi jo se om nogen kan finde ud af tid og sted her ! Jeg aner det ikke.
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skalatog.dk
Randers NØ
Indlæg: 181
Det først farvebillede kunne godt ligne sporene øst fra randers der kom ud ved dronningborg langs randers fjord
M.v.h
Michael
Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne
Skalatog.dk
Randers NØ
Indlæg: 181
Og så alligevel...
Kan ikke huske om sporende drejede nordpå midt i dronningborg ?
M.v.h
Michael
PS - der findes stadig en kort strækning i dronningborg (randers).
Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne