Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.295

PB

gamle billeder

Hej!

Jeg har et par gamle billeder af en ældre motorvogn - type -tid og sted kenfer jeg ikke.

Billederne er taget af min bror Erik.

Gert

ukendt motorvogn 2

ukendt motorvogn 1

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Den er fin. Hvad er det den har på taget?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jean

Indlæg: 87

PB

"frede2300" skrev:
Den er fin. Hvad er det den har på taget?

Kølerelement til motoren.

__________________

Jean - Märklin fan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Tak Smile

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 280

PB

Det ku' godt ligne en sydfynsk kielervogn, af DSB litreret som MBF.

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=863

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

"Søndenfjords" skrev:
Det ku' godt ligne en sydfynsk kielervogn, af DSB litreret som MBF.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=863

Ja, det ligner godt nok den på en prik. Men ifølge jernbanen.dk blev den solgt til NFJ i 1958 uden motor og ophugget i 1966. Men er det ikke en Opel Ascona, der holder til venstre? Den blev bygget fra 1970/1971 - gruble gruble...

Billede

Hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

MY1146

Studerende

Indlæg: 56

PB

"Litra P" skrev:
"Søndenfjords" skrev:
Det ku' godt ligne en sydfynsk kielervogn, af DSB litreret som MBF.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=863
Ja, det ligner godt nok den på en prik. Men ifølge jernbanen.dk blev den solgt til NFJ i 1958 uden motor og ophugget i 1966. Men er det ikke en Opel Ascona, der holder til venstre? Den blev bygget fra 1970/1971 - gruble gruble...BilledeHilsenLars

Det er ikke en Ascona A på billedet selvom det godt kunne ligne Smile

Det er derimod en Kadett B (muligvis en Holiday model, med de spec. sports krydsfælge). Ja er også bidt af gamle Opel´er Laughing out loud Men fint billede!

__________________

MVH.
Kristian Koldsøe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning.

Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.

Vognen eksisterer idag hos MHVJ.

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.295

PB

Hej!

Lyder rimeligt sandsynligt, idet han har taget en del billeder ved MHVJ.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning. Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.Vognen eksisterer idag hos MHVJ.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861

Bilen kan ikke være en Kadet B, fordi dens baglygter runder bilens hjørne bagerst. Dette ikke tilfældet på bilen til venstre for RHJ M4. Nummerpladen bagerst på denne er også forsænket her.

Billede

OK, banen lukkede den 31. Marts 1969. I følge jernbane.dk blev RHJ M4 udrangeret i 1969. "Solgt 1969 for 3.937,50 kr. til DJK (MHVJ). Mariager 2005".

Nogen der ved hvornår MHVJ hentede den? De åbnede først selv i 1970 ikk? Her er deres egen side om motorvognen:

http://www.jernbaner.dk/RollingStockDetail.aspx?unitId=RM4&catId=M

Billedet er formentlig taget i begyndelsen eller midten af 70erne, som de andre Gert har været så venlig at uploade (og muligvis ikke i Randers, men der hvor MHVJ stillede den).

Hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.056

PB

"Litra P" skrev:
"Dampfmeisteren" skrev:
Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning. Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.Vognen eksisterer idag hos MHVJ.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861
Bilen kan ikke være en Kadet B, fordi dens baglygter runder bilens hjørne bagerst. Dette ikke tilfældet på bilen til venstre for RHJ M4. Nummerpladen bagerst på denne er også forsænket her.Billede

Bilen på billedet af motorvognen er skam en Kadett B.

Læg mærke til forstærkningsbukningen i karrosseripladen over panelet og foran forhjulet og bagved baghjulet. Det har Ascona A ikke - her er karrosseripladen ommertrent glat hele vejen ned til bunden, dog med en lille bukning over panelet.

Bilen på billedet mangler desuden luftrist i C-stolpen - som Ascona A har.

Kadett B blev fremstillet fra 1965-73.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
Nu er jeg ikke motorekspert, men jeg tror at vognen er RHJ M4 fotograferet i Randers kort tid efter banens lukning. Den er overtaget fra OKMJ, der købte den af DSB i 1952. DSB overtog den fra SFJ i 1949.Vognen eksisterer idag hos MHVJ.http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=861

Jeg tror ikke, det er RHJ M4, da den ikke havde vinduer helt ud til højre på fronterne. På det farvebillede, jeg har, har den ikke stige, men et mere primitivt arrangement til at komme op på taget. Farvebilledet viser også to pladekølere, men den anden kan jo sagtens være blevet fjernet. De nordfynske vogne havde kun en tagkøler(?).

Du har ikke en ca. datering? Døren i fronten undrer mig lidt, da de så vidt jeg husker på et eller andet tidspunkt blev blændet.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 469

PB

( Jeg er helt enig i, at det er en Kadett B )

__________________

mvh niels peter

3mo-duler, DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

"nipe" skrev:
( Jeg er helt enig i, at det er en Kadett B )

Yes, det har i ret i. Men billedet er nok taget i 1973 eller derefter fordi de fælge - så vidt jeg kan gætte mig frem til - blev leveret enten med "holiday" versionen som nævnt ovenfor, "sport" eller "festival" versionerne , alle kun produceret i 1973.

Kilde: http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_B

Så vidt jeg kan se blev denne type fælg først introduceret med Ascona SR i Marts 1971 (det var derfor jeg gættede på den). Eller har nogen set denne fælgetype - der oser langt væk af 70erne - før dette tidspunkt?

Med hensyn til stedet kan jeg ikke rigtigt få stiksporet som motorvognen står på og dettes placering i forhold til perronerne man kan skimte i baggrunden til at passe med sporplanen fra Randers...

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

Og jeg er rimelig sikker på, at det er OMB Mh6, så jeg tror, vi skal til Fyn.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 280

PB

Det ser ud som om, det er et par Cl, der holder i baggrunden på det andet billede, og det lugter lidt af en DSB-station. Men hvor? Cl'erne blev spredt over det ganske land, efter at Nordbanen blev elektrificeret i 1968.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

"bl" skrev:
Og jeg er rimelig sikker på, at det er OMB Mh6, så jeg tror, vi skal til Fyn.

Så er det den samme motorvogn vi snakker om. Igen et par citater fra jernbanen.dk

OMB MH6

Købt 1952 fra DSB MBF 482. Hercules 6 cyl. dieselmotor, fra 1962 Leyland 8 cyl. dieselmotor. Dieselelektrisk. Bogietapafstand 11,5 m. Bogietapafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Solgt 1966 til RHJ M 4.

Og videre der...

RHJ M4

Købt 1966 fra OMB MH 6. Leyland 6 cyl. dieselmotor. Mekanisk gear. Bogietapafstand 11,5 m. Bogieakselafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Udr. 1969. Solgt 1969 for 3.937,50 kr. til DJK (MHVJ). Mariager 2005.

Men hvis bilen er en Kadett B (produceret fra 1967 og frem, men se mine bemærkninger og fælgene Laughing out loud ), så er vi altså længere fremme i kalenderen....

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

På billedet med CL-vognene; er det ikke et perrontag man ser til venstre i baggrunden?

Det kunne i så fald godt være Odense. Mener ikke at Randers St. havde perrontag på ø-perronen?

Men uanset hvad, så kan billederne været taget efter driftsophør, hvilket kan forklare Opel Kadetten.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

"Litra P" skrev:
"bl" skrev:
Og jeg er rimelig sikker på, at det er OMB Mh6, så jeg tror, vi skal til Fyn.
Så er det den samme motorvogn vi snakker om. Igen et par citater fra jernbanen.dkOMB MH6Købt 1952 fra DSB MBF 482. Hercules 6 cyl. dieselmotor, fra 1962 Leyland 8 cyl. dieselmotor. Dieselelektrisk. Bogietapafstand 11,5 m. Bogietapafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Solgt 1966 til RHJ M 4.Og videre der...RHJ M4Købt 1966 fra OMB MH 6. Leyland 6 cyl. dieselmotor. Mekanisk gear. Bogietapafstand 11,5 m. Bogieakselafstand 2,5 m. 73 pladser + 7 klapsæder. Wc. Udr. 1969. Solgt 1969 for 3.937,50 kr. til DJK (MHVJ). Mariager 2005.Men hvis bilen er en Kadett B (produceret fra 1967 og frem, men se mine bemærkninger og fælgene Laughing out loud ), så er vi altså længere fremme i kalenderen....Venlig hilsenLars

Vognen var oprindeligt SFJ M4, som efter DSBs overtagelse kom til at hedde Mbf 482, en af i alt fire Kielervogne. De andre tre, Mbf 481, 483 og 484 blev ombygget med bl.a. Mo-kølere, mens 482 "slap", og blev efterfølgende videre som OMB Mh6. Vognen blev som nævnt ovenfor videresolgt som RHJ M4, men her må den være bygget om med bl.a. blændet frontdør (og indbygget postreol?), som det kan ses på vedhæftede billede.

Alle Kielervogne oplevede gennem deres levetid adskillige ombygninger, så det kan være vanskeligt at placere de enkelte billeder.

Efter al sandsynlighed viser Gerts billede enten DSB Mbf 482 eller OMB M6.

RHJ_M 4_Kielervogn

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

Og ser man nærmere efter på billederne, er litreringen malet på i tre linjer, så det er sandsynligvis DSB Mbf 482.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Og ser man nærmere efter på billederne, er litreringen malet på i tre linjer, så det er sandsynligvis DSB Mbf 482.

Jamen bilen er entydigt ikke fra før 1952, hvor DSB Mbf 482 solgtes til OKMJ, så det kan ikke være rigtigt.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

Og det er nok Odense...

Og lige her ??? Laughing out loud

Billede

Passer med CL vogne på den ene side og den enlige godsvogn på den anden side. Der er vist røget en bygning i forhold til originalbilledet....

Tak til Claus Cool.

Hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
"bl" skrev:
Og ser man nærmere efter på billederne, er litreringen malet på i tre linjer, så det er sandsynligvis DSB Mbf 482.
Jamen bilen er entydigt ikke fra før 1952, hvor DSB Mbf 482 solgtes til OKMJ, så det kan ikke være rigtigt.

Jamen, så må der jo stå OMB Mh 8 på siden af vognen.

Så vogn og sted er måske efterhånden blevet identificeret? Det, med stedet, synes jeg er imponerende!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.295

PB

Hej alle!

Et imponerende stykke dtektivarbejde! Flot gået.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 269

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Og det er nok Odense... Og lige her ??? Laughing out loud BilledeHilsenLars

Goddag alle

Der er stor lighed mellem området på ovenstående luftfoto og billedet af motorvogne elller rettere baggrunden på billedet, hvis man iagtager det udsnit jeg har lavet, vil opdage et TU signal umiddelbart bag motorvognen. Mig bekendt var Odense ikke udstyret med TU signaler, i hvertfald ikke sidst i 60érne. Et hurtigt kik på de foto jeg har fra Odense, viser at stationen var udstyret med PU signaler fra ca. 1960 og frem.

jeg tror vi er i Jylland og Randers kunne være et godt bud.

Venlig hilsen

Flemming

udsnit

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

Prøv at lægge mærke til de to sporskifter og sporføringen bagved motorvognen - 100% overenstemmelse. Der er bygget en baneovergang ind over sporskiftet, denne er også med på billedet.

Hvornår fik Odense TU-signaler?

Venlig hilsen

Lars

Tognørd Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

Der blev ikke etableret togvejssignaler efter 1960, hvorefter dværgsignalerne rådede. Om der var togvejssignaler i Odense på det tidspunkt, ved jeg ikke. Til gengæld havde OMB påskrifterne siddende i to linjer på en plade, så det kan altså ikke være OMB Mh6, der står på siden.

Ligeledes er jeg kommet i tvivl om billedet af RHJ M4, som jeg snarere tror er af M1 eller M2. Men igen, jernbanearkæologi er en svær ting!

At billedet forestiller Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 i en eller anden udgave, er jeg ikke i tvivl om (lige nu!).

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

"bl" skrev:
Ligeledes er jeg kommet i tvivl om billedet af RHJ M4, som jeg snarere tror er af M1 eller M2. Men igen, jernbanearkæologi er en svær ting!At billedet forestiller Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 i en eller anden udgave, er jeg ikke i tvivl om (lige nu!).

Det er nok rigtigt, hvis du kigger på dit farvebillede, så er vinduerne der kan åbnes (de to prikker er da til håndtaget på den anden side ikke?) nummer 2 (nummer 3 har postkassen nedenunder), nummer 6 og 8. Motorvognen på sort/hvid billedet har samme "prikker", men på vindue nummer 1, 2 og 4 og længere kan man dårligt se....

Hilsen

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 280

PB

Næste spørgsmål:

Hvor er farvebilledet af RHJ 4 taget? Ved Mariager Fjord inden Hadsund? Eller gik banen også tæt på Randers Fjord?

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

Jeg har kontaktet Carl (CaBrag), og han er ikke i tvivl om, at Gerts billede viser DSB Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 overtaget af DJK/MHVJ lige si starten af 1970'erne i Randers. Ifølge Carl blev alle Kielervogne ophugget ganske kort efter deres udrangering undtagen den viste vogn, som altså lever den dag i dag.

Bemærk i øvrigt, at vognens oprindelige nederste frontlygte er blevet udskiftet med en "Automobillygte".

At det billede, jeg viste tidligere, kan altså ikke være RHJ M4, da kølerarrangementet og vinduernes placering på fronten ikke harmonerer. Hornet er heller ikke det samme. Så farvebilledet er nok enten RHJ M1 eller M2, sandsynlig samme vogn som denne. Jeg kender ikke ejer eller nummer, men billedet må være taget under daglig drift, bemærk godsvognen til venstre af umiskendelig tysk oprindelse og den grå godsvogn til højre.

Men altså: Vognen burde være at finde i Mariager og billedet taget i Randers lige i starten af 70'erne.

Untitled-Scanned-11

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.721

PB

"bl" skrev:
Jeg har kontaktet Carl (CaBrag), og han er ikke i tvivl om, at Gerts billede viser DSB Mbf 482/OMB Mh6/RHJ M4 overtaget af DJK/MHVJ lige si starten af 1970'erne i Randers.
Jeg har kigget på Randers station på Google Earth og Korttal (hvor man også kan gå tilbage i tiden). Der er intet sted på Randers station, der opfylder kravene (to synlige bygninger parallelt bag hinanden, sporudfletning, overgang og sporterræn på begge sider af motorvognens stikspor og hvor du samtidig kan få et "kik" på perronerne i baggrunden (på Randers Station er der i øvrigt kun en med tag - ikk? Er der ikke flere på Gerts billede?).Hvis der nogen, der kan finde et sted der passer, så sig lige til og post et scrreenshot her. Mine øjne er ikke hvad de har været Laughing out loud.
Citat:
Ifølge Carl blev alle Kielervogne ophugget ganske kort efter deres udrangering undtagen den viste vogn, som altså lever den dag i dag.
Det har sin rigtighed, en af grundene til, at det kun kan være RHJ M4
Citat:
Men altså: Vognen burde være at finde i Mariager og billedet taget i Randers lige i starten af 70'erne.

Ja, den findes i Mariager, den mulighed, som jeg plæderer for, er at motorvognen, der blev købt i 1969, først blev afhentet år senere, hvilket igen kan forklare, hvad den Opel Kadett laver til venstre i billedet - med fælge fra omkring 1973. Havde MHVJ i det hele taget plads til den i begyndelse af deres levetid...

Altså, hvornår hentede MHVJ deres motorvogn? Bemærk venligst følgende bemærkning på MHVJ's hjemmeside:

"Det gjorde man imidlertid ikke. RHJ blev nedlagt i 1969, hvorefter vognen kom til MHVJ. Vognen har siden 1976 været under langsom restaurering "når andre opgaver ikke har presset på".

Aha! 1976 Laughing out loud, Men fik de først fingrene i den der?

Venlig hilsen

Lars

PS. Skør tanke - Gert - det skulle vel ikke være din brors Kadett der er tale om? Spørg lige... Hvis ja - så spørg lige samtidig om hvad de Kadett C baglygter laver på den. Friserede han den selv samtidig med de nye fælge kom på? Laughing out loud Og hvorfor kan Opelejere ikke holde fingrene fra deres biler? Det er næsten ikke til at finde en original Opel på nettet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Så vil jeg også lige gå lidt ind i debatten igen. Jeg har kigget lidt i Hans Gerner Christiansens bog "Sådan husker jeg OMB", hvor der er nogen fine billeder af de fynske motorvogne. En ting går igen, det er at alle de fynske vogne har en stor lygte under førerhuset. Motorvognen der kom til RHJ har tilsyneladende fået monteret den lille lygte som vist på de to første fotos i tråden. Dette taler så for at det er Randers at billederne er taget i, og forklarer bilen.

Tilfældigvis så jeg også lidt på Limfjordsbanes DVD om de jyske privatbaner. Her er også noget med fra RHJ. Der er klip med en motorvogn. Endelig er der Erik V. Petersens fremragende hjemmeside med et afsnit om RHJ på http://www.evp.dk der måske også kan kaste lidt lys over sagen.

I D-maskinebogen ((Dagmar og hendes tog) er der et foto med tog i Randers. Det er et tog mod Silkeborg og må være taget på ø-perronen. På dette tidspunkt havde denne perron perrontag, dette ses tydeligt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.295

PB

Hej!

Mig bekendt havde min bror ikke en Kadet på dette tidspunkt. Han har vist kun haft et enkelt eksemplar - det var en kadet C og må have været i begyndelsen eller midt i 80'erne.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.802

PB

Det kan være lidt pudsigt at tænke på, at for ikke så ret mange år siden havde det været en næsten uoverkommelig opgave at få identificeret billederne, som det er sket her. Uden alle de glimrende bøger, der eksisterer i dag, uden internettet med jernbanen.dk, veteranklubbernes hjemmesider, alle de private sider med billeder etc. I halvfjerdserne var den eneste kilde til jernbaneviden stort set Signalposten, og at man den gang også havde problemer med arkæologien kan man f.eks. se i nr. 1 fra 1970 i artikelserien om nedlagte baner, her RHJ. Her står, at banen i 1966 købte OMB Md 6, 6-akslet B&W-vogn med to bogier og en maskinbogie tíl fynske baner! Tilsyneladende en slags B&W tre-trucker? I dag ved vi, at Gerts bror har taget et billede af vognen, som den så ud formentlig i starten af halvfjerdserne.

Det minder mig om historien om drengen, der sgade til sin far: "Far, hvis I ikke havde computere, da du var barn, hvordan kom I så på nettet?"

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.295

PB

Hej!

Ja det er en sjov ting at tænke tilbage på. Nu sidder vi her en flok mennesker spredt ud. over Danmark og kan hver især bidrage med noget viden. Før internettet skulle det næsten udelukkende foregå via bladudgivelser eller i klubber.

Vidensdeling og kommunikation verden rundt er nu blevet multi mange gange lettere!

Desværre kan det, som de fleste andre goder, også misbruges.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.295

PB

Hej!

Her er så 2 bilkleder af en tidligere FFJ godsvogn. Billederne er taget i det lille fiskerleje Staun mellem Nibe og Løgstør - langt fra nogen form for skinner.

Billederne er fra maj 1981.

Gert

FFJ godsvogn i Staun 2

FFJ godsvogn i Staun 1

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 280

PB

Det er en skam, du denne gang fortæller hvad og hvor og hvornår det er, for så får vi jo ikke lov til at gætte. Wink Men skulle jeg gætte, ville jeg nok gætte på en FFJ-godsvogn, fotograferet i Staun i maj 1981 ... Wink

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 237

PB  Hjemmeside

Citat:
Jeg har kigget på Randers station på Google Earth og Korttal (hvor man også kan gå tilbage i tiden). Der er intet sted på Randers station, der opfylder kravene (to synlige bygninger parallelt bag hinanden, sporudfletning, overgang og sporterræn på begge sider af motorvognens stikspor og hvor du samtidig kan få et "kik" på perronerne i baggrunden (på Randers Station er der i øvrigt kun en med tag - ikk? Er der ikke flere på Gerts billede?). Hvis der nogen, der kan finde et sted der passer, så sig lige til og post et scrreenshot her. Mine øjne er ikke hvad de har været .

Hvad med Langå ? Bygningen i baggrunden kunne ligne en af dem som ligger ovre ved de spor som Banedanmark tidligere anvendte, da der var troljeværksted i det tidligere maskindepot.

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.295

PB

hej!

Her er så nok et spændende billede af SVJ B1. Fantastisk indretning - man skulle næste tro at dem på forreste række til højre også skal styre vognen!

Jeg er imponeret over de specielle sæder.

Så kan vi jo se om nogen kan finde ud af tid og sted her ! Jeg aner det ikke.

SVJ B1 indretning

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skalatog.dk

Randers NØ

Indlæg: 181

PB  Hjemmeside

Det først farvebillede kunne godt ligne sporene øst fra randers der kom ud ved dronningborg langs randers fjord Smile

M.v.h

Michael

__________________

Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skalatog.dk

Randers NØ

Indlæg: 181

PB  Hjemmeside

Og så alligevel...

Kan ikke huske om sporende drejede nordpå midt i dronningborg ?

M.v.h

Michael

PS - der findes stadig en kort strækning i dronningborg (randers).

__________________

Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.