Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Fordør på MY lokomotiver?

Er der nogle der ved hvad den fordør er til?

Jeg kan forestille mig det er sådan at togpersonalent kan komme op til lkf'ern? er der hold i den påstand?

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=160

Hvorfor er der iøvrigt nogle lokomotiver der kaldes tjenestelokomotiver?

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det med døren er meget plausibelt - men nok endnu mere for, at man kunne gå fra lokomotiv til lokomotiv, når de kørte i forspand. Jeg tror dog ikke, at det har været meget i brug i Danmark - for der er kun en enkelt maskine der i forsøg med styrevognskørsel fik monteret en lille gangbro, så man kunne gå sikkert over.

En del maskiner har senere fået blændet døren af, når de blev ommalet efter salg til private selskaber.

Tjenestelokomotiver var blot maskiner som overgik til specielle afdelinger i DSB hvor de kørte andre opgaver end normal drift. Jeg regner med, at du specielt tænker på MY'erne da du spurgte til dørene før.

MY-1108 røg til målevognstjenesten og fik gule næser og har været brugt til at trække målevogne og i øvrigt andre serviceopgaver.

MY-1105 blev malet rød hvid og røg til Randers for at trække rundt med IR4 togsæt. Den blev udstyret med en automatkobling, så den kunne tage fat i lokomotiverne.

MY-1111 røg også til målevognstjenesten men forblev rød sort.

MY-1126 blev sammen med MX-1031 brugt til forsøg med bl.a. automatisk styring af tog og begge blev malet i spraglede farver. Derfor kaldes de Grafitti. MY-1126 overgik til tjenestelokomotiv i en periode og kørte bl.a. kranvogntog.

MY-1135 er i dag tjenestelokomotiv og kører bl.a. målevognstog og dronningens vogn.

Jeg kan anbefale dig at læse "DSB Litra MY" af Torben Andersen. Bogen er udgivet af Lokomotivets forlag. Du skal nok finde den antikvarisk eller ved jernbanearrangementer.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
MY-1126 blev sammen med MX-1031 brugt til forsøg med bl.a. automatisk styring af tog og begge blev malet i spraglede farver. Derfor kaldes de Grafitti.

Mon ikke du mener MX 1021 Arrow http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=21 Wink

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"Cargoman" skrev:
"PerOlsen" skrev:
MY-1126 blev sammen med MX-1031 brugt til forsøg med bl.a. automatisk styring af tog og begge blev malet i spraglede farver. Derfor kaldes de Grafitti.
Mon ikke du mener MX 1021 Arrow http://www.jernbanen.dk/motor_solo.asp?s=8&LokID=21 Wink

Selvfølgelig ... tastefejl ... beklager. Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.