Efter Vejle amts folkeblad skulle E 978 være blevet reddet http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/56034:Fredericia--Lokomotivet-reddet
__________________
Med venlig hilsen
Peter
Efter Vejle amts folkeblad skulle E 978 være blevet reddet http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/56034:Fredericia--Lokomotivet-reddet
Med venlig hilsen
Peter
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Så kan den måske komme til at stå sammen med E994 i en kong Frederik IX kortege med ECO-vognen samt S1 - Så har vi "næsten" båretoget fra '72...
Med venlig hilsen
Skott
locomo-dk
Indlæg: 61
Vi skriver år 2008.
Var der overhovedet nogle som kunne finde på at ophugge et damplokomotiv ( funktionelt eller ej ) idag?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja - hvorfor ikke?
Så længe der ikke er folk og midler nok til at reparere og vedligholde dem, så ruster de bare sammen alligevel. Så bliver de jo skrotte af naturens vej.
Hvor mange eksempler af hver damplokomotivtype skal vi da bevare ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
locomo-dk
Indlæg: 61
Jamen eftersom der ikke er ret mange damplokomotiver tilbage, så kan man jo bare bevare dem som der findes. Det er jo ikke som MY, MX eller MZ hvor der fortsat findes mange af hver type. Desuden, når man ser på alt det skrammel, ja skrammel som mange af jernbaneklubberne har samlet sammen ( se eks. på Gedser-remisen ), ja så ville det da undre mig om så ikke ville gemme et klenodie som en E-maskine jo er.
En besøgende hos en jernbaneklub: Hvad er det?.
Klubben: Det er en Gs-godsvogn UDEN bremseplatform med specielle døre.
Den besøgende: Nåh, jamen så siger vi da det.
Prøv så at forestille dig samme samtale hvor det drejer sig om et damplokomotiv i stand a la E978.
Det jeg mente med mit indlæg var: At jeg kunne da måske godt forstår hvis E-maskinen blev ophugget, altså i 1968 hvor der fortsat var mange damp-maskiner, men ikke i 2008.
JD8600
Indlæg: 24
Hej.
Til information - E978 bliver flyttet til Randers enten idag - aften/nat eller imorgen - så det kan være man se den trille forbi en af de jyske stationer på vejen til Randers fra Fredericia.
Godt nytår.
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
virkelig spændende
er der noget om, hvor, hvornår og hvordan? så kunne man jo snuppe nogle billeder til sporskiftet
Mvh frben
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
JD8600
Indlæg: 24
Hej Igen.
Jeg forstod det som om det blev i aften - de arbejdede hårdt i remisen i Randers for måske at gøre klar til den eller måske de altid har meget at lave - så et bud kunne være den er undervejs som dette indlæg kommer på - findes der et sted hvor man kan se særtog og transporter ?
märklintossen
Indlæg: 184
Den er kommet til Randers. Jeg har set den på havnen sammen med Museumstogs Ardelt. De havde vist lidt problemer så det kan være den er der endnu...
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
JD8600
Indlæg: 24
Er par billeder ville nu eller være rart - skulle nogen komme forbi så knips lige et par billeder
/D
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Desværre ingen billeder, men en af folkene deroppefra skrev følgende:
E 978 står nu i randers, hvor den vil blive sat indendørs, så snart
halbyggeriet er afsluttet deroppe. Således skulle nedbrydningen af
denne prægtige maskine være betydelig nedsat. Til de lidt mere teknisk
intereserede kan jeg glæde med at hun tilsyneladende er i noget bedre
stand end hun ved første øjekast giver indtryk af. Dette er dog også
konstateret ved H 783 i roskilde gennem det seneste år, så de gamle
kæmper holder bedre stand end man umiddelbart skulle tro.
Hun ankom den 29. DEC om aftenen, og blev sporsat på havnebanen den
følgende morgen, hvorefter vi nedkoblede hende for transport til
maskindepotet. Efter en gang olie og kraftige ryk fra Ardelt-traktoren
kunne hun rykkes så meget at stængerne kunne nedtages, og her kunne vi
se at sølernes tilstand var overvejende god, og det hele kunne
adskilles uden varme. HERLIGT!
Der er ingen konkrete planer om andet end opbevaring.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Utroligt skuffende at en by med Fredericias jernbanebaggrund bare ville sende maskinen til ophugning..........Den burde have haft en ny plads foran den nye indgang, som passende monument over den betydning jernbanen har haft for byen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
märklintossen
Indlæg: 184
Hvis der er nogen der vil kigge, så står den ude på Bombardiers spor, godt nok bag hegn men kan ses fra vejen...
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Claus du har fuldstændig ret.
en by som har påtaget sig et lokomotiv, burde også have pligt til at vedligeholde det. og ikke bare skrotte det. men det er jo desværre sådan vores forbruger samfund er.
brug og smid ud.
de burde få en god dansk svada, og et par historie og jernbane bøger om dansk jernbane historie som de kunne læse i.
Mvh Frben.
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Nej hør nu - forære dem gaver i form af bøger nu de har frasagt den! NEJ!
En svada med store bogstaver omkring kulturminder og sligt vil derimod være på sin plads.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Måske andre steder end i Fredericia.
Tager man en tur rindt i byen, vil man opdage at der er mange kulturminder bevaret. Blot ikke de" minder" vi her på dette forum er mest interessret i. Men befæstningsanlæg osv er meget velholdte....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model