Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

DSB's bud på kystbanen

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article315674.ece

Hvad synes i om denne "sag"? Hvis de virkeligt har budt så lavt at de ved det giver underskud.

Undrer mig egentligt hvorfor det er så vigtigt for DSB overhovedet at byde når de godt kunne bruge penge mange andre steder.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der er ingen som helst tvivl om at DSB har været utrolig interesserede i at få Kystbanen og nu også en del af de sydsvenske jernbaner. Det har været deres "hjerteblod". Derfor har de været villige til at gå utroligt langt for at være HELT sikre på at vinde udbuddet. Desuden har DSB også et indgående kendskab til Kystbanen og Skåne, det kan også have været medvirkende til at det er gået som det er. Dvs. de var vidst nøjagtig med kroners nøjagtighed hvor der har kunnet effektiviseres og flyttes rundt med ressourcer. Det har været en fordel i den udbudsrunde, det er der nok ikke så meget tvivl om.

Men vi er nogen der undrer os, fordi deres tilbud er så billigt, at det uværgeligt må føre til at der kommer ressourcer til andre steder fra, til fordel for Øresund. Hvordan skal der ellers blive råd til nye tog, bedre service, mere rengøring osv. osv. for 100 millioner kr. mindre om året, end det er tilfældet nu?

Måske har man sagt at man for enhver pris VILLE vinde, og så må man ellers tage "skraldet" bagefter. Dette vil fremtiden vise.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

Well - det er lidt mærkeligt, at den del af pressen, der elsker konspirationsteorier, konsekvent omtaler vinderen af udbuddet som DSB: Vinderen hedder DSB-First, og er et konsortium bestående af såvel DSB som det engelske First Group.

Det er ret interessant i den sammenhæng, for hvis dette konsortium virkeligt havde budt for lavt med vilje, ville det betyde underskud i kassen hos First Group. Man kan så naturligvis forestille sig, at DSB, i deres iver for at vinde, havde lovet First Group, en privat virksomhed og en af Europas største transportudbydere, at de vil dække underskuddet - men hvem tør tænke på konsekvenserne, hvis det bliver klart, at de danske skatteydere skal dække underskuddet hos et privat, engelsk firma?

Der ville helt klart rulle en del hoveder - nogle ville måske snakke om rigsretssag mod den ansvarlige minister - så er det mon virkeligt det, der er sket?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.