Picture

Alexander

PB  Hjemmeside

DSB sikrer nye direkte tog Hamborg og Berlin

I sommeren 2006, kom det frem at man måske vil indsætte de tyske ICE-TD tog på Intercity-trafiken til fordel for de forsinket IC4 tog. Det blev dog ikke til noget, men senere forslog man den Internationale trafik mellem København/Århus og Hamburg. Den plan løb også lidt af sporet da der i ICE-TD togene ikke var plads til det danske sikkerhedssystem ATC. Efter dette har der været lidt stille omkring det men idag kom DSB med denne pressemeddelelse.

"DSB" skrev:
DSB sikrer nye direkte tog Hamborg og Berlin16-03-2007 11:37Fra den 9. december 2007 tilbyder DSB kunderne direkte togforbindelse fra København til Berlin via Hamborg.DSB har indgået en meget fordelagtig samarbejdsaftale med Deutsche Bahn, der indebærer, at DSB's internationale trafik tilføres et antal moderne og meget komfortable tyske ICE-TD togsæt.Senest fra den 15. marts 2008 vil trafikken med de tyske ICE-TD togsæt udvides til at køre to afgange dagligt fra København og Århus til Hamborg, hvoraf den ene afgang fortsætter fra de to byer direkte videre til Berlin."Der er tale om en fantastisk god aftale mellem Deutsche Bahn og DSB. De tyske tog er i første omgang beregnet til at give DSB’s internationale trafik et løft, men aftalen betyder også, at DSB får mulighed for at frigøre nogle IC3 togsæt til anden trafik,” siger planlægningschef i DSB, Ove Dahl Kristensen.Rejsetiden fra København til Berlin bliver cirka seks timer, hvilket er uændret i forhold til i dag, men en halv time hurtigere end i dag fra Århus. For kunderne fra København bliver den store fordel, at der ikke skal skiftes i Hamborg, idet toget kører videre til Berlin, på samme måde, som det hidtil har været muligt fra Århus.I løbet af 2007 vil ICE-TD togsættene blive klargjort, så de opfylder alle sikkerhedskrav (inkl. ATC) for at køre i Danmark.For yderligere oplysninger kontakt DSB Kommunikation på telefon 33 54 42 22.Med venlig hilsenDSB

Så det betyder at vi fra D. 9 December 2007, kan se tyske ICE-TD på Strækningerne København-Berlin og Århus-Berlin. Smile

Med Venlig Hilsen

Alexander

800px-DB_605_007_KB

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide

Picture

DVG

HTX Ballerup

PB  Hjemmeside

"BmP" skrev:
Oh, spot - oh, spe ! Shock Jeg læser nu det med småt: 2311 - som jeg netop bruger hver gang, jeg tager denne tur, - er i år omlagt enkelte dage mellem jul og nytår (27.-29.12. samt 31.12.), hvor man i Hambugr kun udveksler rejsende i Harburg.

Nårr jeg troede du brokkede dig over et reelt problem og ikke bare dig der ikke gider at kører i S-bahn fra Dammtor til Harburg pga et sporarbejde som ligger så det rammer så få som muligt

Mvh Lasse

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Ikke knurre, Lasse - Det var jo også, hvad jeg tro'de - indtil jeg fik læst "det med småt"

Men hvad så den halve times ophold i Pa - trods bortfald af lokskift. -Kan du finde et forsvar for den affære...? I den sammenhæng er det ihvertfald ikke en læsefejl fra min side.

vh

p

Det hele sejler - pånær færgerne...

Like 0 kan lide

Picture

DVG

HTX Ballerup

PB  Hjemmeside

Du må leve med det ophold indtil det danske kørerplans skift i Januar så bliver opholdet i Padborg skrået ned til 4 min Wink men når det er gennemført er ankomst cirka den samme som EC 371 i Berlin men først afgang fra Århus 8:05 meget godt klaret at have sparet over en time på den tur.. men man har da heldigvis også fjernet alle de unødige stop i Sønderjylland.

Mvh Lasse

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Se, -det var forbedring, der vil noget. -Sønderjyderne bli'r nok sure, men nu begynder det sandelig at ligne et internationalt tog. -Herligt med en times ekstra morgensøvn. Det er immer først på dagen, man skal ud af høkassen, når man også lige skal ha' Odderbanen til at køre sig ind, før det for alvor går løs. Herligt nyt - tak skal du ha' ! Laughing out loud

p.

Like 0 kan lide

Picture

Alexander

PB  Hjemmeside

Idag blev et af ICE-TD togene døbt på Københavns Hovedbanegård.

Sjovt nok blev toget også døbt "København".

DSB Nyheder

Nyt luksustog ind i trafik til Tyskland

http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Forside&c=Page&cid=1002...

Med Venlig Hilsen
Alexander
Jernbanefoto: http://www.jernbanefoto.fotopic.net

Like 0 kan lide

Picture

killerp

Fotograf

PB  Hjemmeside

På tv2 øst nyhederne, havde man filmet toget indvendigt, her i dag, da det kørte fra Rødby kl.12,00

http://www.tv2east.dk/video/1930/2007/1207/20.asx

Klippet om toget starter 15,18 inden i nyhederne, og der kan hoppes i tidslinen Wink

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide

Picture

jwt1

Efterskole

PB  Hjemmeside

Jeg tog en tur med den sidste EC 371 fra Fredericia til Padborg. en meget fin tur.

Det var ME 1522 der trak det sidste tog

Jeg tog lidt billeder af den i Padborg med en BR 101:

http://www.komandoposten.dk/jwt/index.php?id=110

Der holdt også en af de nye ICE-TD (BR 605) i padborg:

http://www.komandoposten.dk/jwt/index.php?id=114

Her kan du se hvad jeg ellers tog af billeder i går:

http://www.komandoposten.dk/jwt/index.php?list=12

Hilsen Jacob

Like 0 kan lide

Picture

Cargoman

PB  Hjemmeside

Tak for billederne. Ved du, hvad formålet er med dette skilt på muren Arrow http://www.komandoposten.dk/jwt/index.php?id=116 ?

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide

Picture

jwt1

Efterskole

PB  Hjemmeside

"Cargoman" skrev:
Tak for billederne. Ved du, hvad formålet er med dette skilt på muren Arrow http://www.komandoposten.dk/jwt/index.php?id=116 ?

Selv tak Laughing out loud

Nej desværre. Men vil tro at det er "afstandsmærker" af en art. Men skal ikke kunne sige det

Hilsen Jacob

Like 0 kan lide

Picture

Z20500

student

PB  Hjemmeside

Vil man ikke genåbne strækningen til Gedser ? At køre over Hamborg er en stor omvej, er det ikke ?

Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/

Like 0 kan lide

Picture

Dampfmeisteren

PB  Hjemmeside

Nej, der er ikke vilje til at køre de internationale tog til Berlin via Gedser - Rostock, også selvom man sparer en stor omvej.

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Det er heller ikke nødvendigt at køre den logiske vej: Man kalder bare et togsæt "København" og får Die Rittmeisterinn til at døbe det - så er tv-dækningen i hus - og alle tror naivt på, at der aldrig har været et bedre tilbud Wink

Men bevares, -alene det, man slipper for synet af gutterne på kajen i Wü med maskingeværer og schäfere, er selvfølgelig en lettelse...

Jeg er nu stadig spændt på min private prøvetur - men kalenderen siger, at det først bliver efter jul.

vh

p

Like 0 kan lide

Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

PB  Hjemmeside

"BmP" skrev:
Men bevares, -alene det, man slipper for synet af gutterne på kajen i Wü med maskingeværer og schäfere, er selvfølgelig en lettelse...

Det er da vidst nogle år siden. Wink

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

--skal vi sige 18.... Men det gjorde indtryk Shock

p

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Hva' så, I knægte - skal vi ikke snart have en førstehåndsberetning fra nogen, der har været ude at køre ICE i Danmark...?

Hvordan løber den i det danske spor ?

Hvordan ligger det med motorstøj i forhold til en el-model - og i forhold Prag-toget ?

Er der bedre varme i kareten end den, ME'eren kunne levere ?

Er det et pænt "nyt" tog at sidde i, eller ligner det noget, DB er glade for at komme af med...?

Er der god plads til fars brede bag og lange ben ?

Leverer spisevognen varen ?

Kort sagt: Lever DSBs nye, internationale tog op til indvielsesdagens københavnske reklamebrøl ?

Jeg skal vel ikke holdes hen i spænding i to uger, til det bliver min egen tur..?

vh

Per

Like 0 kan lide

Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

PB  Hjemmeside

"BmP" skrev:
Hvordan løber den i det danske spor ?Hvordan ligger det med motorstøj i forhold til en el-model - og i forhold Prag-toget ?Er der bedre varme i kareten end den, ME'eren kunne levere ?Er det et pænt "nyt" tog at sidde i, eller ligner det noget, DB er glade for at komme af med...? Er der god plads til fars brede bag og lange ben ?Leverer spisevognen varen ?Kort sagt: Lever DSBs nye, internationale tog op til indvielsesdagens københavnske reklamebrøl ?

Jeg var med første afgang fra København H den 9. december (ICE 38). Toget er et udemærket tog, der ligger godt i sporet og støjniveauet er minimalt. Accelerationen er meget behagelig og der mærkes ikke gearskift af nævneværdig karakter, som det jo i dén grad er tilfældet med de ombyggede MF. Min favorit er stadig el-modellen (BR 403), men forskellene er ikke store. I forhold til det tjekkiske materiel konkurrere det fint.

Da jeg kørte med EC 370 fra Wien til Fredericia var der defekt klimaanlæg i et par af vognene, og i de vogne det virkede var det ikke alle hvor det kørte konstant. Det gav lidt lugtgener og en irriterende lyd når det så startede igen fordi det skulle arbejde væsentligt mere for at få temperaturen ned og blæse frisk luft ind. I 605'eren kørte det konstant og temperaturen var ganske behagelig. Men selvfølgelig kan der opstå fejl på dette også, ligesom der kan på alt andet.

Toget er pænt og moderne af udseende både indvendigt og udvendigt. God tysk standard. Indretningen har mange fællestræk med de øvrige ICE i Tyskland, så det er næppe dén DB var utilfreds med.

Det var ikke ret lang tid jeg sad ned i ICE 38, men det stykke tid jeg sad (lige bag glasruden mellem passagerafsnit og førerrum i øvrigt) var det udemærket. Mine erfaringer med de øvrige tyske ICE, er at der plejer at være plads nok til benene.

Om spisevognen levere varen kan jeg desværre ikke sige. Selvom det var annonceret på DSBs hjemmeside, at den ville være åben fra København blev der først åbnet i Puttgarden. Om dette skyldes lidt indkøringsvanskeligheder fordi det var den første tur, kan jeg ikke svare på.

Jeg tror det bliver en god tid med BR 605 i de internationale løb - men lad være med at forvent det som regionaltog hvor hurtig ind- og udstigning er et must. Der er kun plads til at gå en ud/ind ad gangen ved hver dør, og dette fordi toget er bygget til IC og ICE drift med langt mellem stationerne og lidt længere opholdstider.

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Tak for fin og fyldestgørende beretning, Tjalfe

Jeg ser spændt frem til nytårsudflugten. Tongue

vh

Per

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Nytårsudflugten bød på både ud- og hjemrejse med DSBs nye køretøjer.

Den lokale variant af ICE - med fine, dobbelte logoer DB/DSB på vognsiden, er stort set en behagelig overraskelse: Meget velkørende og komfortabel, omend med motorstøj på niveau med IC3 - hvilket immer er et minus i forhold til den gamle, tjekkiske stamme, og spisevogns-erstatningen, som jeg var så spændt på, er mildt udtrykt en katastrofe. Tjeneren på min hjemtur var særdeles hyggelig, men herregud - den arme mand har jo INTET at sælge, og "Bord-Bistroen" er i al enkelhed de to første hold sæder indenfor i næste passagerafsnit, der er reserveret til formålet. Ellers kun det bedste indtryk af toget, smukt design og et klimaanlæg, som virkede på en del mere af turen, end man har været vant til med ME forpå.

En meget pudsig indretningsfinte er "stillekuperne" - nogle spøjse, små 4-mands-skabe "uden låg" - d.v.s. kupevæggene går ikke op til loftet. "Stille" er derfor så meget sagt, men en vis separation fra resten af vognen opnås da.

En uheldig detalje er til gengæld, at man nok endnu en gang har været lige hurtige nok på aftrækkeren til at indsætte materiel, omgivelserne ikke helt passer til. I Padborg og Horsens passer tog og perron så dårligt til hverandre, at togføreren er nødt til at aflåse alle togets døre pånær den forreste, hvor ind- og udstigning sker pr. trappestige !

Alt i alt: Et dejligt tog med mange plusser og få, men grimme minusser. Stadig min foretrukne forbindelse til det sydlige udland.

vh

Per

31239 fk ICE FLINKE OVERKELNER

31205 fk ICE 1ste klasse - Set mod førerrum

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Har netop igen taget turen Århus-Hamburg med DSBs ICE.

Det er ikke blevet bedre. Sættet på nedturen præsterede motorstøj i en grad, så IC3 er een stor stillekupe i sammenligning + en modbydelig skramlen fra boggien hele vejen.

Bord-Bistroens udbud er ikke ændret - men stadig at gøre nar ad folk. -Og de arme rejsende til og fra Hs og Pa kan stadig kun benytte en enkelt dør i togets ene ende - og en trappestige.

Det kortere ophold i Pa kom som lovet. -Dejligt, omend togets køretid Hmb-Ar ikke just kan bruges i konkurrencesammenhæng. Hvor går det dog langsomt.

Det var en fornøjelse at køre videre syd for Hmb i et godt, gammeldags lokomotivtrukket IC-tog og stole, man ikke glider ned af Wink

vh

Per

Like 0 kan lide

Picture

MohBerliner

Lagerarbejder

PB

Halløj -Ny på forum her. Har et spørgsmål jeg skal have svar på, men er samtidig som følge af min store interesse i byen Berlin kombineret med en vis fascination af tog og jernbaner meget interesseret i togdriften i netop Berlin, så forum her passer mig vist ganske fint... Cool

Nu til spørgsmålet:

Vores årlige herretur til Berlin kommer i år til foregå med tog. Turen prøvede jeg første gang i 2006 med det gamle tjekkiske (?) tog direkte fra Århus uden skift. Når vi drager afsted til August bliver det afgangen klokken 8 fra Århus og med 3 skift i hhv. Fredericia, Padborg og slutteligt Hamburg.

1) Nogen der har erfaring med især skiftet i Hamburg ? Nemt og enkelt eller ?

2) Er toget man skifter til i Hamburg på denne "Skifte-tur" eet af de nye ICE-hurtig tog ?

Glæder mig til at lure lidt på forum her.. Er der nogen der har brug for lidt Berlin-info forsøger jeg gerne at være behjælpelig... Laughing out loud

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Det skal da vist være en helt speciel dag, hvis du skal skifte i den forbindelse.

Ar afg 08,05 er da mig bekendt tilbage på plads i sin oprindelige plan - og dermed direkte til Berlin.

vh

Per

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn?ld=212.207&seqnr=1&ident=0...

Like 0 kan lide

Picture

MohBerliner

Lagerarbejder

PB

"BmP" skrev:
Det skal da vist være en helt speciel dag, hvis du skal skifte i den forbindelse.Ar afg 08,05 er da mig bekendt tilbage på plads i sin oprindelige plan - og dermed direkte til Berlin.vhPerhttp://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn?ld=212.207&seqnr=1&ident=0r.05302207.1216047708&rt=1&OK#focus

Hej..Ja, det kan jeg da egentligt godt se. En søgning på datoen (14. August) hvor vi skal afsted giver samme resultat. Men der er så også en afgang 8:54 og der er der 3 skift.. Tænk, jeg synes bare at DSB-manden sagde 8,05...

Like 0 kan lide

Picture

BmP

PB

Der kan du bare se. Man skal høre godt efter - eller selv anskaffe sig en køreplan at læse i.

God tur. -Husk nu endelig madpakken. Det er ikke som det var i gamle dage hos tjekkerne, og der er som bekendt langt til Berlin ad skinnevejen...! Crying

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.