Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Ding dong! Kør ikke over sporet der kommer tog!

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/10/09/002255.htm?rss=true

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars K

Lokoføre hos Hectorrail

Indlæg: 69

PB

Han havede vel ikke tid til at vente på toget, og det kostede ham livet, det ser jeg næsten dagligt, at folk bare vader eller kører ud foran toget, uden respekt, og når man så bruger tyfon, så får man bare en finger, sådan nogle tosser, og det er især slemt med de lokale der tror de kender toggangen, det er somregel dem der dør af det.

__________________

Lokomotivføre hos TX Logistik.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 97

PB

Uden at skulle bedømme ovennævnte tragiske sag, trænger vejlyssignalerne så ikke til en modernisering?

Man hører gang på gang at overlevende ikke har set at overkørslen var aktiv.

Lyset består på hver side af 2 blinkene gammeldags pærer og evt. lys på bommene, der aligevel ikke kan ses i dagslys. Rengøring og vedligehold kan lade noget tilbage at ønske.

Klokkerne kan ikke høres i moderne biler, med mindre at man holder ved stoplinien, men de er sikkert udemærkede for cykelister og gående.

Prøv at forestille jer at reklamer er blevet mere og mere agresive (større og kraftigere) og stjæler de vejfarenes overblik.

Alt dette lægger ligesom et filter på opmærksomheden.

Jeg mener at det ville være en god ide at få lysmakeringen til at være skarpere evt. med 2 røde udladningsrør i hver vejtavle, eller som minimum et rødt rotorblink.

(Noget i retningen af de fartmålere der gør dig opmærksom at nu kører du altså lige 2 kilometer for hurdigt!!!) Dem er man jo altid opmærksom på.

Det bedste er selvfølgelig at få overkørslerne bragt ud af niveau, men det er jo ønsketænkning.

Jeg kan godt forstå at lokomotvførerne ofte har "nerverne udenpå tøjet", for ofte kunne episoderne være ungået.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg har nu aldrig haft problemer med at se hverken bomme eller blinkende røde lygter, så det er nok nærmere folks opmærksomhed, der skal være rettet fremad med fokus på de ting, der har betydning for deres kørsel.

I dette tilfælde var det en ubevogtet overkørsel på en markvej, så der var intet signal. Det var udelukkende op til manden selv at vurdere om der var fri bane, desværre er der nok kørt på vanen.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars K

Lokoføre hos Hectorrail

Indlæg: 69

PB

Jeg mener at hvis man kører mod en overkørsel i bil, og ikke kan se signalerne, så ville det da være meget klogt, at stoppe op og se om der kommer tog, og hvis man ikke kan se om bommene er nede, så skulle man nok tænke på, om man overhovedet skal køre bil.

__________________

Lokomotivføre hos TX Logistik.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
(Noget i retningen af de fartmålere der gør dig opmærksom at nu kører du altså lige 2 kilometer for hurdigt!!!) Dem er man jo altid opmærksom på.

Er man ?

Det er ikke over en måned siden at jeg kom til en lille flække med 60km/t begrænsning og "du kører for hurtigt blink". Manden lige foran mig blev 100 meter derefter blinket af en orange blitz fra bagenden af en VW transporter - han havde da overset et eller andet.......

Hvis nu alle tavler blev sådan bliver de også "filtreret ud".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 97

PB

Hvis I er så venlige lige at kikke på min profil, så ville I nok kunne se at jeg har en lille smule belæg for at sige det jeg siger.( En skam at ikke alle udfylder disse punkter)

Med erfarring i at styre toggang både fra stationer og fjernstyringscentraler (omkring 20 år), så er reglen ofte at man ikke har bemærket overkørslen var tændt, eller man er blevet blændet af modkørene eller sollys (sidste især om efteråret.)

Og ja, det er sket at bilister har taget bommene. Det er derfor at de ikke laves af jern og kæder mere.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk

Like 0 kan lide
Top

Picture

basse-jensen

hundelufter hos tysklærer

Indlæg: 149

PB

"Lars K" skrev:
Han havede vel ikke tid til at vente på toget, og det kostede ham livet, det ser jeg næsten dagligt, at folk bare vader eller kører ud foran toget, uden respekt, og når man så bruger tyfon, så får man bare en finger, sådan nogle tosser, og det er især slemt med de lokale der tror de kender toggangen, det er somregel dem der dør af det.

er du da lokofører?

__________________

Alle mænd begår fejl. Gifte mænd finder bare hurtigere ud af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pr908

landmand

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

Hej.

Nu ved jeg tilfældigvis at ved den pågældene overkørsel er der rigtig mange træer og man kan ikke se toger før man faktisk holder midt i overskæringen.

så glem alt om at man ikke kan se skiltene og ikke tænkte sig om, det er ikke første gang folk er blevet kørt ned der så jeg tror næppe det var problemet.

Benjamin

__________________

nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
Hvis I er så venlige lige at kikke på min profil, så ville I nok kunne se at jeg har en lille smule belæg for at sige det jeg siger.( En skam at ikke alle udfylder disse punkter)

Tak, du mener altså ikke at jeg har belæg for at skrive det jeg skriver ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Hvad med at stille nogle krav til overskuelighed sådanne steder? Hvis den ikke kan tilvejebringes, så må man lukke overkørslen. Sværere kan det da ikke være.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pr908

landmand

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

jov gert det kan det. banedanmark vil ikke sætte blink op fordi de mener der ikke er behov for dem ved overskærngen, men så kun de jo fælde nogle af træerne, men det vil de heller ikke. At lukke overskæringen er heller ikke en løsning, fordi så er der folk der ikke kan komme fra og til deres hjem. nu er der så nogle af overskæringens brugere der har fælder nogle af træerne, men det fik de en bøde for. det er da utroligt at det i dagens danmark skal koste menneskeliv for at få åbnets banedanmerks øjne så der kan blive gjordt noget ved problemet.

Benjamin

__________________

nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Det er da et nummer for dumt og dansk-regelrytteri! Lige til at få slidgigt i nakkan af - så meget hovedrysten afstedkommer det!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pr908

landmand

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

ja men sådan er det gang op gang herovre.

Benjamin

__________________

nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 97

PB

Tak, du mener altså ikke at jeg har belæg for at skrive det jeg skriver ?

Klaus[/quote]

Hej Moppe/Klaus

Hvem af os to, der har mest belæg for sine udtalelser, vil jeg overlade til andre.

Dit og mit indlæg er skrevet nogenlunde samtidlig, og jeg så ikke set indlæg, da jeg begyndte at skrive mit.

Jeg har ingen,- og ønsker ikke at have kombetance til at udtale mig om noget der er foregået omkring dit køretøj.

Jeg hved ikke om det har nogen relevans, for det jeg forsøgte at skrive om. Da jeg taler om [u]tydeligheden[/u] i jernbaneoverkørsler, jeg henviser kun til [u]tydeligheden[/u] af fartskiltet.

Du må nok spørge ham der blev snuppet, om han vidste hvad han gjorde.(Det var ikke mig) Er der ellers noget der "trykker" dig?

Mit indlæg var snarere et ønske om at spare menneskeliv, og deraf følgene sorger for de pårørende og implicerede.

Jeg kender den jo desværre fra en af siderne.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
Hvem af os to, der har mest belæg for sine udtalelser, vil jeg overlade til andre.Dit og mit indlæg er skrevet nogenlunde samtidlig, og jeg så ikke set indlæg, da jeg begyndte at skrive mit.
Okay
"Mogens V." skrev:
Jeg hved ikke om det har nogen relevans, for det jeg forsøgte at skrive om. Da jeg taler om [u]tydeligheden[/u] i jernbaneoverkørsler, jeg henviser kun til [u]tydeligheden[/u] af fartskiltet.

Pionten var at selvom de der gule med blinket står overalt "overser" folk dem, eller er ligeglade med dem - det samme sket med blink ved en baneoverskæring - uanset, hvilke foranstaltninger der kommer.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars K

Lokoføre hos Hectorrail

Indlæg: 69

PB

"basse-jensen" skrev:
"Lars K" skrev:
Han havede vel ikke tid til at vente på toget, og det kostede ham livet, det ser jeg næsten dagligt, at folk bare vader eller kører ud foran toget, uden respekt, og når man så bruger tyfon, så får man bare en finger, sådan nogle tosser, og det er især slemt med de lokale der tror de kender toggangen, det er somregel dem der dør af det.
er du da lokofører?

Jep.

__________________

Lokomotivføre hos TX Logistik.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars K

Lokoføre hos Hectorrail

Indlæg: 69

PB

"Pr908" skrev:
jov gert det kan det. banedanmark vil ikke sætte blink op fordi de mener der ikke er behov for dem ved overskærngen, men så kun de jo fælde nogle af træerne, men det vil de heller ikke. At lukke overskæringen er heller ikke en løsning, fordi så er der folk der ikke kan komme fra og til deres hjem. nu er der så nogle af overskæringens brugere der har fælder nogle af træerne, men det fik de en bøde for. det er da utroligt at det i dagens danmark skal koste menneskeliv for at få åbnets banedanmerks øjne så der kan blive gjordt noget ved problemet.Benjamin

Jeg mener ikke at det er banedanmark, men vejdirektoratet der står for overkørsler.

Mvh.

Lars

__________________

Lokomotivføre hos TX Logistik.

Like 0 kan lide
Top

Picture

smalspor

Lokofører, Regionstog

Indlæg: 18

PB

Det er nemlig fuldstændig rigtigt. Det er Vejdirektoratet der står for overkørsler......endnu!......jeg mener at de overgår til de enkelte jernbaneselskaber her i løbet af 2009.

Offtopic: Kan lige nævne i flæng at der på Tølløsebanen står 3 overkørsler klar til at for påsat bomme(Den ene har været klar nu i næsten 2 år!) men Vejdirektoratet har ikke ville give de endelige godkendelser fra sig endnu.............

Like 0 kan lide
Top

Picture

gmmz

Lokomotivfører

Indlæg: 83

PB

hej

nu er det jo sådan, at en overkørsel skal passeres med forsigtighed og ikke bare drøne over, det er pålagt føreren af et køretøj, at han se sig for inden passage, så selvom en overkørsel med blinklys og bomme ikke er i gang, skal føreren tjekke om, vedkommende kan køre sikkert over..

følgende er fundet ved gennemgang af færdselsloven.

Færdsel over jernbanespor m.v.

§ 5. Trafikanter, der skal passere jernbaneoverkørsel, skal udvise særlig forsigtighed. Færdsel over jernbaneoverkørsel må ikke finde sted, når det kan ses eller høres, at tog nærmer sig. Kørende skal afpasse hastigheden således, at standsning om nødvendigt kan ske før sporene. Når sporene passeres, skal dette ske uden unødigt ophold.

Stk. 2. Trafikanter må ikke passere jernbaneoverkørsel, når:

1) pligt til standsning er tilkendegivet ved signalanlæg,

2) bomme er lukkede, eller medens bomme lukkes eller åbnes, eller

3) jernbanens personale tilkendegiver, at tog nærmer sig.

Stk. 3. Standsning skal ske i betryggende afstand fra sporene og før signal eller bom.

Stk. 4. Stk. 1-3 gælder også for passage af andre overkørsler samt for kørsel på eller over spor, der ligger i vej, havneplads eller lignende uden at være afgrænset derfra.

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke sikkerhedsforanstaltninger der skal iagttages ved passage af jernbaneoverkørsler med:

1) transporter, der er særlig langsomme eller tunge,

2) transporter, der overskrider de almindelige bestemmelser for bredde, længde eller højde, der er fastsat i medfør af § 84, eller

3) dyr, der trækkes eller drives.

mvh

Søren

P.S. mange hører kun tudemarie sige; gå bare ud foran toget, det gør ikke et spor

__________________

mvh

Søren Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Til behagelig orientering kan det også nævnes, at passage af jernbaneoverskæring, når de røde lys blinker, uanset hvilken vej bommen går, vil medføre et klip i kørekortet!

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.