Så er det sket med mulighederne for en genoprettelse af togtrafik mellem Slagelse og Næstved
http://www.tv2east.dk/artikler/natursti-paa-banestraekning
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Fjern punktum i linket for at få det til at virke
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Litra P
Indlæg: 1.846
51 følte kedelige "ligeudkilometer" til cykel eller til fods :roll: Men bevares, hvis man dyrker Marathon rækker det jo rigeligt
. Velbekomme siger jeg bare, men det bliver helt ærligt uden mig som deltager
.
"Det sker efter, at Nordea-fonden har givet 36 millioner kroner til projektet, der er et samarbejde mellem Miljøministeriet, Transportministeriet, Næstved Kommune og Slagelse Kommune".
Tja - noget skal det danske folk jo have for deres gebyrer og skattepenge! Det ville iøvrigt glæde mig at se den behovsanalyse, der ligger til grund for beslutningen.
Og de samlede omkostninger naturligvis - altså de samlede investeringer plus vedligeholdelse per år (Notabene: Inklusive de skjulte omkostninger - "Vi er jo alligevel på arbejde her i det offentlige - kan vi desværre ikke regne ud").
Spørgsmål til forum!
Hvor mange cyklister vil benytte denne strækning per år (og hvor mange kilometer af den i gennemsnit)?
Hvor mange mennesker vil vandre ad strækningen per år (og hvor mange kilometer i gennemsnit)?
Med disse oplysninger kan man snildt udregne om kilometerprisen (med en skønsmæssig pay-back periode på 10 år) ligger over eller under det en taxa koster per kilometer.
Jeg tror, der er nogen der får et "forklaringsproblem", hvis en kritisk journalist kigger dette projekt efter i sømmene.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cargoman
Indlæg: 488
Tænk om de 36 mio. danske kroner var havnet hos veteranbane-klubberne :?: Men nå nej, det fremmer jo ikke sundheden, omvendt så har jeg svært ved at se, hvordan en 51 km. lang asfalt/flise/grussti fremmer kulturen
http://www.nordeafonden.dk/37811/
Og pengene som kommer fra Nordeafonden, kommer nok fra, skal vi gætte, Nordea, og med en bankpakke I og måske II som kommer fra staten, som er betalt af os. Eller også er det alle gebyrerne som også er betalt af os.
Det var ikke overskudet fra øllene som byggede kirken, det var overskudet fra sodavandene.
Jeg melder mig snart ud af samfundet
Moderne tog på danske skinner
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg har lige læst dagens lokalavis. Det er 48 millioner projektet kommer til at koste at fjerne skinner og asfaltere.
36 mio. fra Nordeafonden, 3 mio. fra hver af kommunerne (Slagelse og Næstved) og 6 mio. fra Skov og naturstyrelsen.
Der vil så vidt jeg kan forstå af artiklerne blive car 4 km skinner fra skælskør tilbage
Henrik seidenfarden skiver i et læserbrev, at man kan undre sig over om der overhovedet er nogen der kommer til at bruge stien og henviser til et lignende projekt med banen mellem værslev og gørlev, der nu er så tilgroet at der hverken kan cykles eller vandres mere. Han foreslå også at banen deles så Slagelse-Dalmose-Skælskør delen bliver til en fast veteranjernbane, og delen mellem Dalmose og næstved, så har den kønneste natur bliver til natursti.
http://www.slagelse-naestvedbanen.dk
Lederen i avis støtter forslaget om deling, ikke mindst fordi en fast veteran jernbane, der ikke bare drives af togtosser for togtosser, vil blive en langt større turistattraktion end en natursti. Lederen nævner også at politikerne taler så meget om kollektiv trafik og mangler visioner.
Filialdirektør i Nordea Næstved er citeret for at sige:
"Det er på mange måder behageligt at blive mindet om, at det ikke er alt, der bliver gjort op i, om det kan svare sig at investere, og om der er en risiko forbundet med projektet."
Javel, så Nordeafunden smider bare 36 millioner kr. et tilfældigt sted hen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.