Hej
Er der en af Jer vidende sporskiftere, som kan oplyse mig om, hvornår Brabrand station blev nedlagt henholdsvis nedrevet ?
__________________
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Ole
Indlæg: 246
Jævnfør bogen "Forsvundne stationer" :
Nedsat til trinbræt 1978.
Bygníng nedrevet 1978.
Trinbræt nedlagt 1979.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.182
Da' Henrik.
Jeg har de præcise data et eller andet sted, men frit fra hukommelsen, hvis det er godt nok:
Brabrand station blev lukket for persontrafik i 1972 eller 1973, da den daværende stationsforstander gik på pension. Derimod blev stationen på ingen måde nedlagt, og den fungerer fortsat som station - i jernbanemæssig forstand. Hvis du googler lidt på navnet, vil du bl.a. se, at BaneDanmark sidst har fornyet sporene i 2006.
Stationen havde også de skønneste, gamle armsignaler i 70erne - men er nu fuldt moderniseret med PU-signaler osv.
Stationsbygningen blev ikke revet ned - den fik en stang dynamit eller to midt i 70erne, det gik vi meget op i som knægte.
MVH
Lars
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jeg kan huske i starten af halvfjerserne, da jeg arbejdede i et Legetøj's grossist firma KE Mathiasen i Brabrand, at vi tit hentede lege tøj Osv . i Godsvogne
ved Brabrand station på deres ranger terræn det har været i 1974 -75
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.182
Ja, der var godt med godstrafik til Brabrand - også efter "stationen var lukket". Det var som regel MHer inde fra Århus, der futtede frem og tilbage med vognene.
F.eks. var der Jaka, der havde privat sidespor - der blev hentet en hel del dåsemad.
Som stor knægt kørte jeg også med toget til Århus af og til: Det var billigere end bussen - men der var langt til stationen, når man havde et busstop næsten udenfor døren, og så var der heller ikke ret mange afgange. Det var altid en MO, der stoppede i Brabrand.
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej d'herrer
Af hjertet tak for info/hjælp, det er mærkeligt, at jeg ikke har kunnet google mig frem til noget som helst årstal for nedrivningen.
Jeg havde et sommerjob som jordbærplukker i Årslev i '69. På vejen derud, vi var to knejter, smed vi cyklerne op ad pakhuset, og snusede rundt på perronen.
Sporplanen har jeg ingen erindring om; men hvis ikke min hukommelse spiller mig et puds,var vingerne på armsignalerne gule ?
Jeg kan også huske, at indkøsels-signalet fra Århus siden havde hvid baggrunds "plade" .
Jimmy : Ja, jeg kan godt huske, at der altid holdt en del godsvogne på Hoffmansvej-siden.
Lars : Hvis du er den Skærlund, jeg tænker på, hedder din far Kresten og din mor lærer på Engdalskolen ? (Jeg skriver dette her, for jeg kan tilsyneladende ikke afsende PM's i Sporskifte-regi længere ?)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.182
Da' Henrik.
Ja, det er rigtigt - min far døde for nogle måneder siden, men hvis du googler lidt på Brabrand station, vil du finde en del billeder i hans navn. Nogle af dem er gode nok, men en del af dem har jeg rent faktisk taget - han har stjålet dem og givet dem videre til lokalhistorisk samling, og ad den vej er de nået ud i verden i hans navn.
Der burde ikke være noget galt med PM systemet her på Sporskiftet?
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Er det mig, der husker helt forkert, aller var armene på nogle af signalerne malet gule ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.