Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Brabrand station

Hej

Er der en af Jer vidende sporskiftere, som kan oplyse mig om, hvornår Brabrand station blev nedlagt henholdsvis nedrevet ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Jævnfør bogen "Forsvundne stationer" :

Nedsat til trinbræt 1978.

Bygníng nedrevet 1978.

Trinbræt nedlagt 1979.

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

Jeg har de præcise data et eller andet sted, men frit fra hukommelsen, hvis det er godt nok:

Brabrand station blev lukket for persontrafik i 1972 eller 1973, da den daværende stationsforstander gik på pension. Derimod blev stationen på ingen måde nedlagt, og den fungerer fortsat som station - i jernbanemæssig forstand. Hvis du googler lidt på navnet, vil du bl.a. se, at BaneDanmark sidst har fornyet sporene i 2006.

Stationen havde også de skønneste, gamle armsignaler i 70erne - men er nu fuldt moderniseret med PU-signaler osv.

Stationsbygningen blev ikke revet ned - den fik en stang dynamit eller to midt i 70erne, det gik vi meget op i som knægte. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Henrik.Jeg har de præcise data et eller andet sted, men frit fra hukommelsen, hvis det er godt nok:Brabrand station blev lukket for persontrafik i 1972 eller 1973, da den daværende stationsforstander gik på pension. Derimod blev stationen på ingen måde nedlagt, og den fungerer fortsat som station - i jernbanemæssig forstand. Hvis du googler lidt på navnet, vil du bl.a. se, at BaneDanmark sidst har fornyet sporene i 2006.Stationen havde også de skønneste, gamle armsignaler i 70erne - men er nu fuldt moderniseret med PU-signaler osv.Stationsbygningen blev ikke revet ned - den fik en stang dynamit eller to midt i 70erne, det gik vi meget op i som knægte. Laughing out loud

Jeg kan huske i starten af halvfjerserne, da jeg arbejdede i et Legetøj's grossist firma KE Mathiasen i Brabrand, at vi tit hentede lege tøj Osv . i Godsvogne

ved Brabrand station på deres ranger terræn det har været i 1974 -75

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Jeg kan huske i starten af halvfjerserne da jeg arbejdede i et Legetøj's grossist firma KE Mathiasen i Brabrtand at vi tit hentede lege tøj Osv . i Godsvogne ved Brabrand station på deres ranger terræn det har været i 1974 -75

Ja, der var godt med godstrafik til Brabrand - også efter "stationen var lukket". Det var som regel MHer inde fra Århus, der futtede frem og tilbage med vognene.

F.eks. var der Jaka, der havde privat sidespor - der blev hentet en hel del dåsemad. Laughing out loud

Som stor knægt kørte jeg også med toget til Århus af og til: Det var billigere end bussen - men der var langt til stationen, når man havde et busstop næsten udenfor døren, og så var der heller ikke ret mange afgange. Det var altid en MO, der stoppede i Brabrand.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej d'herrer

Af hjertet tak for info/hjælp, det er mærkeligt, at jeg ikke har kunnet google mig frem til noget som helst årstal for nedrivningen.

Jeg havde et sommerjob som jordbærplukker i Årslev i '69. På vejen derud, vi var to knejter, smed vi cyklerne op ad pakhuset, og snusede rundt på perronen.

Sporplanen har jeg ingen erindring om; men hvis ikke min hukommelse spiller mig et puds,var vingerne på armsignalerne gule ?

Jeg kan også huske, at indkøsels-signalet fra Århus siden havde hvid baggrunds "plade" .

Jimmy : Ja, jeg kan godt huske, at der altid holdt en del godsvogne på Hoffmansvej-siden.

Lars : Hvis du er den Skærlund, jeg tænker på, hedder din far Kresten og din mor lærer på Engdalskolen ? (Jeg skriver dette her, for jeg kan tilsyneladende ikke afsende PM's i Sporskifte-regi længere ?)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

"henho" skrev:
Sporplanen har jeg ingen erindring om; men hvis ikke min hukommelse spiller mig et puds,var vingerne på armsignalerne gule ?
Det tror jeg ikke - jeg har billeder af dem, og selvom det er sort/hvid, ser det i høj grad ud til, at de har den autoriserede røde farve.
Citat:
Jeg kan også huske, at indkøsels-signalet fra Århus siden havde hvid baggrunds "plade" .
Jep - og hastighedsviser.Vi skal ikke snakke om gyset ved at stå "inde i" broen, når et tog kom buldrende forbi, vel?
Citat:
Lars : Hvis du er den Skærlund, jeg tænker på, hedder din far Kresten og din mor lærer på Engdalskolen ? (Jeg skriver dette her, for jeg kan tilsyneladende ikke afsende PM's i Sporskifte-regi længere ?)

Ja, det er rigtigt - min far døde for nogle måneder siden, men hvis du googler lidt på Brabrand station, vil du finde en del billeder i hans navn. Nogle af dem er gode nok, men en del af dem har jeg rent faktisk taget - han har stjålet dem og givet dem videre til lokalhistorisk samling, og ad den vej er de nået ud i verden i hans navn. Laughing out loud

Der burde ikke være noget galt med PM systemet her på Sporskiftet?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Er det mig, der husker helt forkert, aller var armene på nogle af signalerne malet gule ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.