Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Bitter erfaring

Dette indlæg er kun ment som en form for advarsel mod at gøre hvad jeg har gjort!

Jeg havde glad lagt en ordre på nettet, en ordre der primært bestod at plastbyggesæt og mange kortkoblinger. Så værdien var såmænd stor nok, men vægten var under et kilo.

Og så kommer min fejl - jeg får det ikke sendt som en pakke, men som et maxibrev. Et billigt alternativ.

Nu er der så gået næsten 2 uger siden brevet blev sendt - men det kom bare aldrig frem til mig, og breve erstattes ikke....

Øv bøv - små 800 kr er da også en form for lærepenge!

Ovenstående bør ikke kopieres, for jeg har via forhandleren fået oplyst at selvom mange nok anser vores hobby som nørdet - så er vores forsendelser i høj kurs!

En bitter Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

er de en anerkendt forhandler? har da ikke selv set en netbutik med maxibrev?

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Hvis der er tale om fjernsalg, så er det sælgers problem. Hvis aftalen er indgået over nettet. Så må sælger bare sende en ny omgang varer.

iøvrigt er der ikke ret meget, der forsvinder i posten. Jeg var ansat ved postdk i 10 år og der var aldrig noget, der forsvandt. Jeg havde kun en enkelt klage i den periode.

Derimod kan jeg huske to firmaer, der hver især klagede over 5-6 pakker, der ikke nåede frem. Ifølge den elektroniske database var de afleveret. Da vi begyndte at kræve underskrift for alle pakker, var der pludselig ikke længere nogle pakker, der forsvandt. Sådan er det ofte man skyder skylden på postvæsenet og sidste ende er det køber eller sælger, der står med håret i postkassen.

Mit råd er ved QXL køb og lignende er altid at få det sendt anbefalet eller som pakke, så der afsender eller modtager ikke forsøger at snyde.

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Post Danmarks sikkerhed ved pakkeforsendelser er hullet som en si.

Afsender køber en pakkelabel i kassen, sætter label på pakken og har nu en kvittering med pakkenummer på. Men så skal afsender lægge pakken i et selvbetjeningsbur. Der sker INGEN registrering af pakken ved den aflevering. Første scanning af pakken sker først om aftenen, når burene pakkes om.

I den mellemliggende periode kan andre kunder selvbetjene sig til at tage pakkerne ud af buret - og evt. langfingrede postarbejdere kan sortere spændende ting fra inden pakken scannes.

Det er dybt til grin og desværre mener Post Danmark som udgangspunkt, at intet forsvinder undervejs. Desuden er det så afsindigt tidskrævende og besværligt, at efterlyse en pakke - og derefter evt. at få erstatning. Så besværligt at rigtigt mange webshops, bare æder tabet og sender nye varer.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/04/19/125617.htm?wbc_purpose=updat...

Post Danmark kunne ret enkelt højne sikkerheden ganske betragteligt, ved at indføre en scanning ved aflevering af pakken på posthuset. Det kunne enten være en postmedarbejder - eller en maskine i stil med pantflaskeautomaterne i supermarkederne. Spørgsmålet er så, HVORFOR Post Danmark ikke slår ned på det åbenlyse sikkerhedshul. Måske fordi det i virkeligheden slet ikke er et problem ... for dem altså?

Desuden kræver Post Danmark dokumentation for pakkens værdi. Så hvis jeg nu køber modeltog af en af jer herinde, og pakken bliver væk. Så skal afsender dokumentere, at der rent faktisk var for flere tusinde kroner tog i pakken.

Jeg har selv oplevet at få kvæstet en pakke med en togvogn, så den var knust. Selvom vognen lå forsvarligt indpakket dels i sin egen polystyrenæske og masser af pap rundtom, så har der åbenbart været stillet/kastet noget MEGET tungt ovenpå. Post Danmark afviste ansvar og jeg måtte æde tabet selv.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er vigtigt at det er hos en mere anderkendt forhandler man køber sine ting. Sådan lidt ukendte, kan godt finde på at gøre det der er sket her. Jeg tror heller ikke at fejlen ligger hos postvæsenet.

For nogen år tilbage købte jeg noget på Ebay. Det var så ganske vist hos en privat person, men princippet er det samme. Her betalte jeg først for varene én gang. Men de kom aldrig. Sælger ville have betalingen anbefalet, og påstod de aldrig var nået frem. Først da jeg betaler 2. gang kommer tingene.

Her bagefter, kan jeg godt se at det var fordi sælger mente han havde fået for lidt for varene i første ombæring. Regulært plattenslagerri.

Så derfor, køb kun hos anderkendt forhandler/person, og få altid varene sendt som pakke når de kommer op i en hvis værdi. Med 800 kr. ville jeg klart have foretrukkent at få sendt som pakke.

Ens penge er der nok af personer der gerne vil have fingre i. Plattenslageri vil der altid være. Så man skal passe på sine hårdt tjente penge.

Og noget af det mere spetakulære jeg også har været udsat for, for diverse år tilbage, var en form for "pyramidehandel". Min samling af Signalposten forsvandt i den "blå luft" efter udlån, til "gengæld" fik jeg nogen vogne der tilhørte en anden mand! Det var meget tæt på at koste interessen for jernbaner og tog overhovedet for en ung mand.... Så pas på herinde!

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg køber hver uge på QXL. På de 5 år har jeg lavede ca. 1400 handler, de fleste gange med post Danmark og tre gange er brevet blevet væk. 2 gange forøvrigt fra samme sælger.

11 gange er de sendt med GLS, 5 gange er de blevet væk. Det tager ca 6 måneder at få sit erstatningskrev igennem. Den sidste har jeg dog ikke modtaget for endnu. Den blev sendt 8 oktober sidste år. 3 lokomotiver til en samlet værdi af 4.500,-.

1 gang med UPS, der er pakken stadig undervejs. PT er den i Spanien, jeg ved ikke hvordan det kan lade sig gøre, med en pakke afsendt fra Ulfborg til København, men det er åbenbart den hurtigste vej for UPS. Den har dog allerede været to gange i Italien. Selskabet kan dog ikke forstå at jeg er utålmodig efter næsten 9 uger.

Jeg er godt tilfreds med de fleste leverandører. Nogle tager dog betaling for hver gang du efterlyser en pakke, men sådan er det jo med private selskaber.

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

For en god ordens skyld vil jeg godt understrege kraftigt at fejlen er min - og min alene!

Mit indlæg var egentlig bare ment som en advarsel. Hos mig er pengene til modeltog ikke store, så jeg skal klart erkende at der kan gå nærighed i den! Jeg er på ingen måde en frelst engel Laughing out loud

Købet er såmænd gjort hos en forhandler, og jeg har handlet der mange gange, og har før fået sendt lette ting - fx en dekoder - i en bobelkuvert. No problem.

Det har nok også gjort mig naiv omkring forsendelse via PostDanmark.

Købet er ikke betalt med kreditkort, men bankoverførsel. Så jeg kan ikke få mine penge igen, og et maxibrev skal Posten ikke erstatte.

Pointen er altså simpel! Jeg sparede vel omkring 60 kr på porto, men tabte næsten 800 kr. Det er min advarsel - lad være med at være dum som mig!!! En af mig er vel rigelig ? Laughing out loud

En nu lidt klogere Henrik...

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

CMT Togshoppen DK

Indlæg: 57

PB  Hjemmeside

Såfremt der er tale om et forbrugerkøb påhviler ansvaret for varens fremkomst sælgeren, også uanset der af valgt forsendelse som brev.

Reglerne fremgår af købeloven og der kan ikke afviges fra reglerne til ugunst for forbrugeren. Så hvis butikken går med til at sende en vare som brev, er det sælgeren der bærer risikoen. Dette er årsagen til at de fleste butikker kun leverer som pakkepost og i visse tilfælde evt. som brev, hvis værdien af forsendelsen er lav.

Du kan læse mere på http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/skader...

Udsnit fra Forbrugerstyrelsens hjemmeside:

Hvornår er varen leveret?

Varen er leveret, når du får den udleveret. Hvis sælgeren skal levere varen på din bopæl, er det sælgeren, der har risikoen, hvis varen undervejs bliver skadet eller forsvinder. Det gælder uanset, om sælgeren selv sørger for transporten, eller han overlader det til en fragtmand eller postvæsnet. Det gælder også, selvom du skal betale for at få varen leveret. Risikoen for varen går først over til dig i det øjeblik, du får varen leveret.

Mvh.

CMT Togshoppen Denmark

__________________

CMT Togshoppen Denmark

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

"CMT Togshoppen DK" skrev:
Såfremt der er tale om et forbrugerkøb påhviler ansvaret for varens fremkomst sælgeren, også uanset der af valgt forsendelse som brev. Reglerne fremgår af købeloven og der kan ikke afviges fra reglerne til ugunst for forbrugeren. Så hvis butikken går med til at sende en vare som brev, er det sælgeren der bærer risikoen. Dette er årsagen til at de fleste butikker kun leverer som pakkepost og i visse tilfælde evt. som brev, hvis værdien af forsendelsen er lav.Du kan læse mere på http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/skader... Udsnit fra Forbrugerstyrelsens hjemmeside:Hvornår er varen leveret?Varen er leveret, når du får den udleveret. Hvis sælgeren skal levere varen på din bopæl, er det sælgeren, der har risikoen, hvis varen undervejs bliver skadet eller forsvinder. Det gælder uanset, om sælgeren selv sørger for transporten, eller han overlader det til en fragtmand eller postvæsnet. Det gælder også, selvom du skal betale for at få varen leveret. Risikoen for varen går først over til dig i det øjeblik, du får varen leveret.Mvh.CMT Togshoppen Denmark

Hmmm.... Det lyder slet ikke som det jeg har fået at vide hos PostDanmark!

Men deres brev har faktisk også mere en drejning mod at det i hvert tilfælde ikke er deres skyld at forsendelsen er væk!

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henrik.

"jhcn" skrev:
Hmmm.... Det lyder slet ikke som det jeg har fået at vide hos PostDanmark!Men deres brev har faktisk også mere en drejning mod at det i hvert tilfælde ikke er deres skyld at forsendelsen er væk!

Jeg tror, du blander æbler og pærer her: PostDanmark har intet erstatningsansvar for et brev. Det er sikkert det, de har skrevet til dig, og det er rigtigt.

Men det kan du sådan set være ligeglad med, for det er nemlig i sidste ende en sag mellem PostDanmark og din leverandør: Du har under alle omstændigheder krav på erstatning fra leverandøren - så er det op til denne at se, om de eventuelt kan få erstatningen tørret af på PostDanmark. Det er ikke dit problem.

Eller - det burde det ikke være: Det lyder, som om du har en leverandør, der ikke vil leve op til lovens krav. Så plejer næste skridt at være Forbrugerombudsmanden.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Henrik.
"jhcn" skrev:
Hmmm.... Det lyder slet ikke som det jeg har fået at vide hos PostDanmark!Men deres brev har faktisk også mere en drejning mod at det i hvert tilfælde ikke er deres skyld at forsendelsen er væk!
Jeg tror, du blander æbler og pærer her: PostDanmark har intet erstatningsansvar for et brev. Det er sikkert det, de har skrevet til dig, og det er rigtigt.Men det kan du sådan set være ligeglad med, for det er nemlig i sidste ende en sag mellem PostDanmark og din leverandør: Du har under alle omstændigheder krav på erstatning fra leverandøren - så er det op til denne at se, om de eventuelt kan få erstatningen tørret af på PostDanmark. Det er ikke dit problem.Eller - det burde det ikke være: Det lyder, som om du har en leverandør, der ikke vil leve op til lovens krav. Så plejer næste skridt at være Forbrugerombudsmanden.

Jeg har fået sagen ordnet med forhandleren. Det er endt lykkeligt.

Men jeg synes stadig at det er tankevækkende at så stor en forsendelse kan blive væk. Hvis man læser nogle af de ovenstående svar på mit indlæg, så har det åbenbart været en pressesag, men der er også den anden erfaring der fortæller at det ikke sker.

Måske skulle jeg slet ikke have "lukket luft ud" - jeg var bare så træt af det hele da pakken aldrig dukkede op....

Beklager hvis jeg har misbrugt dette forum. Jeg ville bare advare andre mod samme fejl, men linket til forbrugsreglerne er jo klart nok, så reelt er der ingen ko på isen for os modtagere.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg har oplevet det hos nogle enkelte autoriseret leverandører, som jeg ikke bruger mere. Da de mente at det er kundens problem og ikke deres.

Når beløbene er nede i kr. 400,- tager forbrugerombudsmanden sig ikke af dem.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Uanset hvad, så var det jo mit eget valg, så jeg kan dårligt tillade mig at være efter forhandleren...

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

"nyboder" skrev:
Når beløbene er nede i kr. 400,- tager forbrugerombudsmanden sig ikke af dem.

Men nu var det vist også 800,- kr., var det ikke?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej

Beklager meget, mit indlæg skaffer ikke de tabte 800 kr. igen, men jeg vil alligevel give mit besyv med. Jeg køber kun bøger, cd´er og dvd´er på nettet hos Amazon eller CDon. Store anerkendte forhandlere uden slinger i valsen. 2 gange har jeg forsøgt mig med at købe modeltog på nettet. (Dog ikke hos ovenævnte :? )Begge gange lignede det noget man havde spillet fodbold med! Det drejede sig om mindre beløb, men jeg blev så skuffet, at jeg ikke gad besværet med at returnere osv...

Mød fysisk op i butikken eller få emnet skaffet hjem inden du køber, så kan du vurdere om det er noget du vil give penge for.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
2 gange har jeg forsøgt mig med at købe modeltog på nettet. (Dog ikke hos ovenævnte :? )Begge gange lignede det noget man havde spillet fodbold med! Det drejede sig om mindre beløb, men jeg blev så skuffet, at jeg ikke gad besværet med at returnere osv...Mød fysisk op i butikken eller få emnet skaffet hjem inden du køber, så kan du vurdere om det er noget du vil give penge for.

Jeg har købt modeltog via nettet masser af gange og har aldrig haft problemer.

Sidst var det 4 vogne fra en sælger her på sporskiftet, der ankom i en kasse på 25X30X50 cm uden nogen former for skader overhovedet......

Klaus

(der venter på 6 "prærievogne" og en BR 140)

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Du har godt nok været heldig på CDon, jeg har handlet der tre gange og efter 2 år endnu ikke modtaget varene. Derfor køber jeg kun i butikker nu, da det er for useriøst.

Med hensyn til QXL køber jeg for det meste hos autoriseret forhandler, hvor jeg samtidig kan hente det hos dem.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"nyboder" skrev:
Du har godt nok været heldig på CDon, jeg har handlet der tre gange og efter 2 år endnu ikke modtaget varene. Derfor køber jeg kun i butikker nu, da det er for useriøst.Med hensyn til QXL køber jeg for det meste hos autoriseret forhandler, hvor jeg samtidig kan hente det hos dem.

Så alle andre webshops i hele verden bøder for, at CDon ikke har leveret varen? Det var godt nok en kam af format. Jeg har ofte handlet hos CDon og altid modtaget min vare. Hvis jeg ikke havde modtaget varen efter noget tid, havde jeg bedt min bank føre pengene tilbage. Jeg undrer mig over, at du, efter to år, tilsyneladende stadig venter på dine varer. Som jeg læser dit indlæg, så sidder du stadig og venter, uden at gøre noget ved det. Der er jo åbenlyst sket en fejl. Efter to år er det nok begrænset, hvad du kan gøre ved det alligevel.

Med hensyn til QXL vælger jeg altid folk med gode anmeldelser fra andre brugere. Det synes jeg er en god indikator for at mit køb går godt. Jeg har aldrig oplevet problemer på QXL. Føler jeg mig heldig? Nej, jeg føler, at det er præcis som jeg forventede det ville være og heldigvis for det.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg har skrevet frem og tilbage med alle 3 selskaber, som ikke har villet hjælpe med at rykke for forsendelserne. Som det engelske firma skrev var min ordre ret lille da det kun var for 650 pund. Jeg har aldrig oplevet dette via QXL. Hvor jeg jævnligt køber tog. (1400 handler på 4 år). Jeg har oplevet nogle ganske få gange at varen har været beskadiget, men det hører virkelig til undtagelserne. De har været sendt med alle mulige transportører herhjemme.

Grunden til, at jeg køber fortrinsvis hos forhandlere nu om dage, skyldes at jeg køber mest nyt og derfor tit laver et tillægskøb, når jeg alligevel er der.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-tog

Skovløber

Indlæg: 185

PB

Hej med dig Nyboder

Jeg tror ikke det er nødvendig, at sige alle web-butikker eller alle vil snyde på nettet..

Jeg foretrækker da at se varen først men det kan nu ikke altid lade sig gøre..

Jeg har handlet urolig meget på QXL og har altid fået de købte varer..

Det samme gælder når jeg handler på nette i udlandet. Det er en god regel at se sig for og får du ikke varen så må du kontakte banken for at få handlen anuleret..

med venlig "forsigtig" jernbane hilsen :oops: Laughing out loud Laughing out loud

TT-tog

__________________

2 skinne kører. Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.