Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

"Århus" i Århus. Tysk ICE på Århus H.

Jeg var nede på Århus H. for at tage nogle billeder. Denne gang faldt jeg over et ICE-togsæt fra DB. Sættet hedder: "Århus", hvilket var meget passende, da det jo holdt på Århus H.

Her gasser sættet op, på vej ud af hallen.

ice1

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

I øvrigt et fantastisk pænt, men ikke videre brugervenligt tog

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

"Cowi" skrev:
I øvrigt et fantastisk pænt, men ikke videre brugervenligt tog

Den skal du lige forklare!

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg var med det på min tur til schweiz, og jeg indrømmer gerne at det er et fantastisk flot tog både inden i og uden på, og ligger adskillige klasser over selv IC4'erne. Hvor Dsb holder sig til en dæmpet lak, der ligner en form for metal, har ICE'en lækkert krom der passer godt til de lyse træ og selv de automatiske døre fungerer langt bedre end DSB's

Det der dog irriterer mig grænseløst ved det tog, er at man får en folder hvor man kan læse at det er designet til at sikre bedre signal med mobil telefoner. Jeg havde siddet med mobil og mobil bredbånd på min computer fra Aalborg af (da internet kun er forbeholdt københavnerne) og både internet og telefon virkede perfekt. Så snart jeg kom ind i ICE'en kunne intet af det få forbindelse i længere tid end to minutter hvor der så kom en pause på fem minutter indtil det igen gad lidt. Sådan fortsatte det indtil Padborg, hvor jeg måtte slukke begge dele for ikke at få en enorm regning Tongue Kørte senere på turen med andre ICE'er i Tyskland og her kunne jeg sagtens få forbindelse på telefonen (prøvede ikke internettet) for at melde en sen ankomst.

Ud over det tog det godt og vel to og en halv time at nå grænsen, og farten blev ikke sat op på den anden side. Det er garanteret en masse tekniske formaliteter der gør at det ikke kan gøre hurtigere, men hvis DSB/DB vil konkurrere med flyselskaber (når der ikke lige er aske i luften) så må farten altså op og internettet i gang, for ellers kan man lige så godt tage regionaltoget til Padborg og skifte til et tysk regio også for at nå Hamburg.

Skal dog stadig have det i model en dag, for det er et vanvittig flot tog !

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Ok, du kunne ikke få forbindelse på dit internet og din mobiltelefon. Måske skyldes det, at dækningen, for visse telefonoperatørers vedkommende, er yderst mangelfuld langs jernbanen.

Så det, at det ikke er et kundevenligt tog........... Ja, undskyld mig, men de parametre du måler ud fra, virker lidt forvirrede.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Ja det kunne man have tænkt. Men på rejsen tilbage kørte jeg med et IC3 fra Padborg af og der absolut ingen problemer. Det jeg mistænker er at toget som jo oprindeligt blev bygget til Deutsche Bahn er lavet til at forstærke tyske signaler som vel har en anden kode så teleselskaberne kan holde styr på hinanden og dette har man så ikke valgt at ændre (måske kan det ikke det ved jeg ikke)

Jeg synes bare det er ærgerligt at når der nu kommer et muligt alternativ til at komme hurtigt og let til Hamburg at det så ikke er mere gennemført, for tror sådan set at man kunne snuppe mange flykunder på den rute hvis det hele lige blev justeret lidt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Fair nok, men der er også problemer med mobiltelefonforbindelsen i MF, MR og ME flere steder på strækningen mellem Århus og Padborg. Dette gælder både for TDC, Telia og Telenor, der alle kalder sig landsdækkende.

Jeg vil dog holde fast i, at disse problemer langt fra retfærdiggør at kalde toget for "ikke brugervenligt".

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

"lekru" skrev:
Fair nok, men der er også problemer med mobiltelefonforbindelsen i MF, MR og ME flere steder på strækningen mellem Århus og Padborg. Dette gælder både for TDC, Telia og Telenor, der alle kalder sig landsdækkende.Jeg vil dog holde fast i, at disse problemer langt fra retfærdiggør at kalde toget for "ikke brugervenligt".

Hejsa.

For ca. et halvt år siden kørte jeg med et af de tyske ICE fra Kolding til Århus. Der var ikke ret mange passagerere ombord, så stewarden inviterede min søn og jeg på en rundvisning i hele toget. I den forbindelse fortalte han, at internetsystemet i de tyske tog var af en anden type, og beregnet til det tyske net, men at man arbejdede på at tilpasse det begge landes systemer. Hvorvidt det er lykkedes ved jeg ikke, jeg har ikke forhørt mig om det siden. Det er dog min egen erfaring fra Ic3'erne, at internettet også kan "falde ud" i dem. Og som lekru skriver, så er det heller ikke alle steder telefonerne dækker. Jeg bruger 3, og det er heller ikke helt så landsdækkende, som de selv hævder.

Angående internet, og udbuddet hos DSB, så kunne de lære noget af Arriva, som stiller internettet til rådighed gratis. Det var lige et sidespor, som dog har med brugervenlighed at gøre.

Angående brugervenlighed, så er tyskerne langt foran os, både med hensyn til indretning og komfort. Togsættet vejer dobbelt så meget som et Ic4, og larmer halvt så meget, ca., og der foruden ligger det meget mere roligt på skinnerne, end Ic4'erne. Vores Ic3'ere kører bedre end de "nye" Ic4.

Indretningen i ICE'erne, med flysæder, bordplads ved alle sæder, legerum til de mindste, kiosk, kupeer og meget mere, efterlader meget til Ic4'erne at ønske. F.eks. så er glasvæggen mellem førerkabinen og business class i begge ender af toget lavet, så togføren kan vælge om det skal være et spejl, eller om han vil lade sig kigge over skulderen, så passagerne kan se ud gennem forruden.

Jeg kan godt se at det er træls når teknologien ikke virker efter hensigten, og det forventede, men det er trods alt kun togsæt vi har lejet fordi vores egne indkøb ikke har kunnet klare opgaven. I det lys synes jeg ICE'erne klarer det godt. Og så er det spændende at se disse togsæt på danske skinner.

Rettelse: Det var ikke kun et halvt år siden, men i september sidste år :roll: Tiden flyver.

Jeg har lagt en enkelt side af en mindre webartikel jeg lavede om turen her under.

ontime3

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"Duizz" skrev:
I den forbindelse fortalte han, at internetsystemet i de tyske tog var af en anden type, og beregnet til det tyske net, men at man arbejdede på at tilpasse det begge landes systemer.

Jo, men det Internetsystem, der her er tale om, er det system, hvor man kan få forbindelse i toget via WiFi. Det har absolut ingen relevans for dem, der bruger deres egne telefoner eller modemer til at forbinde direkte til Internettet udenom togets system.

WiFi er også en international standard, så det eneste, der kan være tale om i denne forbindelse, er måden toget forbinder til Internettet langs med sporet: Altså, en bærbar kan sagtens forbinde til togets WiFi, men det er ikke sikkert, toget kan forbinde til det store net ude i verden. Her kan jeg sagtens forestille mig, at der er stor forskel på det danske og det tyske system.

Det har dog stadig ikke nogen-som-helst betydning, hvis man selv forbinder til nettet udenom togets WiFi system. Til gengæld kan togets konstruktion have stor betydning for, hvor stor antennestyrke man kan opnå på sin mobilforbindelse - så her kan det faktisk gode være rigtigt, at IC3 er bedre. Bemærk, jeg skrive kan, jeg ved intet om, hvordan det er i praksis.

Men antenneforhold er noget underligt noget - se bare iPhone 4 - det kan faktisk godt tænkes, at eet teleselskab virker bedst i IC3, mens et andet virker bedst i ICE...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jamen det er da rigtigt at toget på alle andre punkter end lige internetteknikken som jeg dog mener er ved at være ret vigtig i den globaliserede verden - man skal jo kunne komme på sporskiftet Tongue er de danske overlegne. Dog er der som i IC3 kun ét 220 volt stik til to sæder, så vidt jeg kunne se, men dette sidder dog mellem sæderne så man sagtens kan tale sig frem til at deles.

Og da jeg kørte det sidste stræk hjem med IC3 gik det op for mig hvor forfærdelige de sæder egentlig er: De er hårde og deres sikkert smarte kantede design gør det altså ikke bedre.. Så hvis bare netforbindelsen bliver fixen må DSB gerne købe en masse ICE i stedet for IC4 og IC3 (ja disse er købt, men så gerne ICE som afløser så)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

"Cowi" skrev:
Jamen det er da rigtigt at toget på alle andre punkter end lige internetteknikken som jeg dog mener er ved at være ret vigtig i den globaliserede verden - man skal jo kunne komme på sporskiftet Tongue er de danske overlegne. Dog er der som i IC3 kun ét 220 volt stik til to sæder, så vidt jeg kunne se, men dette sidder dog mellem sæderne så man sagtens kan tale sig frem til at deles.Og da jeg kørte det sidste stræk hjem med IC3 gik det op for mig hvor forfærdelige de sæder egentlig er: De er hårde og deres sikkert smarte kantede design gør det altså ikke bedre.. Så hvis bare netforbindelsen bliver fixen må DSB gerne købe en masse ICE i stedet for IC4 og IC3 (ja disse er købt, men så gerne ICE som afløser så)

Laughing out loud Det har du helt ret i Wink

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Der er forskellige ting, der taler for og imod.

I Danmark kører DSB med en bredere vognkasse på MF, ER, MG og snart også MP, end tyskerne gør på deres materiel. Dette gør, at gangarealerne i dansk materiel er bredere end i tysk materiel.

Teknologien i BR 605 er væsentligt mere avanceret, end i de senere konstruerede MG og MP, som DSB har købt i Italien.

BR 605 har dieselelektrisk transmission, hvorimod man i Danmark, absolut skal have materiel med dieselmekanisk transmission, der får toget til at hoppe under igangsætning.

Komfortmæssigt er BR 605, MF- MG og MP, klart overlegent, men også noget dyrere at holde i drift. Det er en afvejning om, hvad man vil betale for. BR 605 er væsentligt tungere end MG, da der blandt andet ikke anvendes Jacobsbogier, men hver vognkasse har to bogier. Det gør at toget har en mere behagelig gang i sporet.

Der hersker ingen tvivl om, at BR 605 er et supertog, der kun har få fejl. Blandt andet motorerne, der er af fabrikatet Cummins, på 19 liter fordelt på 6 cylindre, som er nogle lidt tørstige og raslende fætre. Det ville ikke have gjort toget ringere, hvis tyskerne havde lagt, enten MTU eller Mercedes motorer i, i stedet for. Ikke bare økonomisk, men også driftsmæssigt og støjmæssigt.

BR 605 er ikke lejet, som erstatning for MG, men for at kunne tilbyde direkte tog mellem Århus/ København og Hamborg-Berlin.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.