Hej er der nogle der kan hjælpe med jeg vil lave en data base i et exel ark hvor jeg også kan sætte et lille billed ind at hvert lokomotiv
Er der nogen der har lavet det før
Mvh Morten
Hej er der nogle der kan hjælpe med jeg vil lave en data base i et exel ark hvor jeg også kan sætte et lille billed ind at hvert lokomotiv
Er der nogen der har lavet det før
Mvh Morten
bqg
Indlæg: 1.102
Hej er der nogle der kan hjælpe med jeg vil lave en data base i et exel ark hvor jeg også kan sætte et lille billed ind at hvert lokomotiv
Er der nogen der har lavet det før
Mvh Morten
Det kan laves, men hvis vi snakker Microsoft Office er Access nok bedre egnet til opgaven, lidt afhængig af antallet af oplysninger og tog.
Når det er sagt, så mangler du nogle oplysninger om hvad du havde tænkt dig.
Hvad for nogle oplysninger ønsker du at gemme.
Fabrikat, nr, tekst, selskab, købsdato, købspris, stand, billede, service, dekoder, adresse eller noget helt andet.
eks.
Märklin; 3067; MY; DSB; 800,00; Brugt; foto;Oplysninger omkring vedligehold, ændringer; FX; 15;
Prøv i det hele taget at sætte ord på det du forestiller dig, det er en nødvendighed, hvis der er nogen der skal kunne hjælpe dig.
Har du prøvet jernbanebasen, en netbaseret database
http://www.jernbanebasen.dk/
Her kan du lægge dine tog ind, meget af arbejdet er gjort for dig.
Personligt syntes jeg, at den var for langsom, da jeg testede den, det kan selvfølgelig være forbedret, men jeg ville bare give dig muligheden for, at teste den løsning.
Fordelen er at alle oplysninger ligger der i forvejen, du skal bare vælge typen. Så dukker stamdata for dit lokomotiv/tog op på skærmen.
Ulempen er at du skal være på nettet, for at du har adgang til dine data.
Hvilket kan resultere i, at databasen ikke bliver opdateret så tit som ønskeligt.
Der findes også forskellige steder på nettet, hvor der sælges programmer der er fremstillet til netop at holde styr på sine tog.
Jeg brugte onkel google og fandt:
http://www.gregorybraun.com/RRTRAINS.ZIP
men der er mange flere.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hej er der nogle der kan hjælpe med jeg vil lave en data base i et exel ark hvor jeg også kan sætte et lille billed ind at hvert lokomotiv
Er der nogen der har lavet det før
Mvh Morten
Du kan sagtens sætte et billede ind i et Excel ark, men problemet er bare, at billederne ikke er knyttet til en celle, og derfor ikke sorteres med resten af informationerne.
Hvis du ikke vil over i Access (rigtig database) kan du enten købe f.eks. http://www.icollecttrains.nl/iCollectTrains/Voorpagina/ (har jeg prøvet) eller lave en tabel i MS Word, hvor billeder i cellerne sorteres med.
Ulempen med Word er naturligvis, at det fysiske papir sætter grænsen for, hvor mange kolonner du kan have, selv i liggende format.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
vanløse
Indlæg: 11
Hej
Det skal være noget i retning af
Billed -- Mærke -- model nr -- navn ( MZ ) -- adresse -- er det mfx -- med lyd -- med røg -- pris -- brugt / nyt -- Info --
mfx og lyd og røg og nyt og brugt skal bare være hvor man sætter et hak i fæltet
Mvh Morten Løvhøj
Torben Z.
Indlæg: 755
Hej er der nogle der kan hjælpe med jeg vil lave en data base i et exel ark hvor jeg også kan sætte et lille billed ind at hvert lokomotiv
Er der nogen der har lavet det før
Mvh Morten
Du kan sagtens sætte et billede ind i et Excel ark, men problemet er bare, at billederne ikke er knyttet til en celle, og derfor ikke sorteres med resten af informationerne.
Fisk !
Det kommer måske an på versionen af Excel.
Der er ingen problemer i Excel 2002, da der her ved sortering af en kolonne spørges, om man vil have felterne udenfor markeringen med (dvs. hele rækken).
Ulempen med Word er naturligvis, at det fysiske papir sætter grænsen for, hvor mange kolonner du kan have, selv i liggende format.
Mere fisk !!
I Word opretter man et primær-dokument hvor man har opstillet sine fletfelter på en overskuelig måde.
Derefter bruger man sit Excel-ark som datakilder og fletter informationerne til et nyt Word-dokument.
Den teknik har jeg benyttet til mine opslagsværker i årevis - se eksemplet på side 3 - 5 her.
Mit primær-dokument består af 1 side bestående af 3 rammer inkl. teksten med fed skrift. Resten af informationerne er flette ind på siderne fra en Excel-fil.
Desværre kan man ikke få billederne med i fletningen og må efterfølgene indsætte disse manuelt.
MEN, man skal IKKE være nybegynder udi Word
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Morten
Jeg tror ikke helt at jeg forstår din problem stilling. Er det fordi du bruger word til at hente dataen fra excel arket og den ikke vil tage billederne med over?
Eller efterlyser du nogen der har lavet opbygningen af et regneark med alle disse relavante informationer? Jeg er selv ved at lave nogle data kort som jeg har tænkt mig at printe ud på karton når jeg er færdig med dem, jeg har så et kort for hver vogn også.
Hvis det har interresse kan jeg godt oploade excel dok. senere
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Amagerkaner
Indlæg: 440
En A4 blok og en kuglepen virker også. I hvertfald for mig. Måske lagt sammen med original kvitterigerne i et charteque. Prøv, det virker
vanløse
Indlæg: 11
Hej det jeg efterlyser er nogen der har lavet et sådanne ark da jeg ikke er nogen ørn i exel
Mvh Morten Løvhøj
Ps har fået et tilsendt fra knud som er noglelunde som det jeg tænkte
vanløse
Indlæg: 11
Hej
Peter Baungaard
Du må godt sende det ark i exel på loks det ser faktisk super godt ud og nemt at gå til og rigtig mange gode informationer om lokomativerne
Vil du have den ulejlighed at maile det til mig på fotografen@lovhoj.dk
mvh Morten
Helweg
Indlæg: 316
Osse gerne til mig ..... eller som opload her på siden
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Peter
Din udgave af subj. er flere lysår foran min egen kluntede udgave !
Var det muligt, at lokke dig til, at sende mig "modellen" af regnearket ?
I øvrigt bruger jeg pt følgende faner i mit ark : Trækkraft, Post- og pak- og specialcogne, Passagérvogne, Godsvogne, Skinner og Biler.
Med venlig hilsen - og på forhånd tak
Henrik
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Hej Morten. Vis du vil lave database, så er det access du skal have fat i. Vil du lave excel regneark, så fungere det fin, har selv mine lokomotiver og vogne i et sådan. Men excel duer ikke til billeder da du ikke kan hæfte dem til et felt (alså ud fra det jeg ved).
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Morten og alle jer andre
Jeg har vedlagt mit excel ark, dog kun i excel 2003 format. da sporskiftet ikke understøtter .xlsx Men der ser ikke ud som om at det har ændret arket
Ved lokomotiver der ændre jeg lidt feltet togvarme/pass. alt efter hvilket lokomotiv det er. Jeg kalder også min skinnebus for et lokomotiv. Feltet togvarme bruger jeg til at bestemme hvor mange pass. vogne det kan forsyne. Men det har vist sig ikke at have så stor betydning da jeg kun have have 6 lange vogne efter af plads hensyn, og det lokomotiv med mindst togvarme kan forsyne 6 vogne. Jeg har dog ikke undersøgt mit damplokomotiv hvor meget varme det kan give, jeg har ikke rigtig fundet de data endnu.
Feltet driftstabilitet bruger jeg i forbindelse med en terning. Jeg trækker distianationskort hvor jeg bruger en terning til at afgøre distination, lastmængde osv. Når jeg har gjort vælger jeg er lokomtiv til opgaven, og slår med terningen. Ved 5 i drift stabilitet er det kun en 6'er der gør at lokomotivet skal en tur i remisen først.
felterne F1-F17 er selvfølgelig dekoder funktionerne fx. lyde, slår træghed fra, langsom kørsel alt efter hvad de forskellige dekoder har af funtioner.
Jeg er ikke selv færdig med at få alle data'erne ind, og mangler stadig en masse vogne, samt alle dekoder informationerne. Men en aften hvor jeg synes at jeg har tid bliver det opdateret.
I er velkommen til at komme med forslag til andre felter eller andre gode ideer der bør medtages.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Det ser da fint ud, men med 100+ lokomotiver og mindst 6 gange så mange vogne, bilver det en masse ark der ikke er til at finde runt i.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Bent
Enig... I det tilfælde vil jeg også gå efter en database løsning. Nu har jeg kun 10+ lok. Så det er til at overkomme.
Det jeg mest savner er dekoder informationerne, da funktionerne ligger på forskellige funktion numre alt efter hvilken dekoder det er.
Hvordan kan du holde står på det? Man har selvfølgelig ikke dette problem hvis det analog
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
På ine Mfx lokomotiver behøves jeg ikke at holde styr på det. De viser det selv på centralstationen. Ellers ligger i mine lokomotiver de fleste lyde ens steder på de forskellige lokomotiver. Men jeg bruger også mest mine regneark til at sammensætte lokomotiver og vogne rigtigt ud fra epoker/baneselskaber.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej Allesammen
lægger det ark ud, som jeg selv har lavet til mit brug.
Lad mig vide, hvis i har kommentarer eller forslag.
Mvh
Knud
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Peter.
.docx og .xlsx skulle være godkendt nu.
MVH
Lars
Torben Z.
Indlæg: 755
Hej Morten.
Mindre kan jo nok også gøre det, men du må så formodes at have nogle udfordringer foran dig, så måske skulle du finde en bog om excel eller et kursus i dette regneark.
Du kan jo følge rådet fra Amagerkaner, mens du leger med Excel og bliver lidt fortrolig med regnearket.
Som du kan se af de forskellige eksempler i denne tråd på brugen af Excel, så er der ikke nogen entydig løsning.
Det er meget forskelligt hvilke informationer man som mj'er har behov for at registrere, så der findes næppe nogen standardløsning = du må selv i gang med at definere dit behov samt vælge værktøj (Access / Excel / Word).
Skulle jeg selv registrere mine modeller i Excel, så ville jeg lave et regneark i stil med det i den vedhæftede fil "Demo.pdf".
Som minimum felterne
- Id., Litra og Driftsnr. efterfulgt af felter som f.eks. (vælg selv efter eget behov / ønske og tilføj gerne flere)
- Fabrikat, Katalognummer, Type, Ejer, Pris Dato, Nyt / brugt, Forretning, Dek., Adr., Lyd, Æske, Bemærkninger
Feltet Id. er beregnet til en fortløbende nummerering og nummeret skrives på en lille label som sættes under bunden på modellen eller på æsken.
Inden du taster en nyindkøbt model ind i den første ledige linie i regnearket, så laver du først en sortering på feltet Id.
I det første ark i filen Demo.pdf er modellerne sorteret efter købsdato - en udskrift kan f.eks. bruges til forsikring.
I det efterfølgende ark har jeg foretaget en sortering på driftsnr. (og får samtidig en slags hovedsortering på feltet Litra) - en sådan udskrift kan f.eks. benyttes til indkøb af mere materiel i forretningerne eller på brugtmarkeder etc.
Den sidste sortering er foretaget på feltet Fabrikat.
Med så mange felter som i eksemplet kan du ikke få en udskrift på en enkelt side, så alt efter antallet af felter (samt ikke mindst bredden af disse) vil en udskrift fylde 2 til 3 sider.
Eksemplet fra Peter Baungaard minder mig om de maskinsedler, som vi havde til vor trækkraft i MoMoLo - se vedhæftede MoMoLo-maskin-seddel.pdf.
Vi havde en Wordskabelon (A4 liggende) med plads til de faste oplysninger for 2 modeller.
Vi kørte Lenz 14 trin, og værdierne fik vi ved at sætte en model på en ruleprøvestand med en tilsluttet Speed-cat.
A4-arket blev skåret igennem (til 2 stk. A5-ark)og derefter lamineret. Loko-føreren havde på denne måde de tekniske oplysningerne om den til opgaven valgte maskine ved hånden i et overskueligt format.
Ikke alle var lige gode til at huske adresserne på de mere en 30 enheder, så over stationerne hang der derfor et A4-ark med disse mv. på de enkelt enheder - se f.eks. filen MoMoLo-maskinseddel.pdf.
Tag det som passer dig bedst fra eksemplerne og gå bare i gang med at lege lidt med Excel.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Hej Knud den II
"lægger det ark ud, som jeg selv har lavet til mit brug."
Øh jeg kan ikke se nogen ark?
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej Erik
Jeg fjernede arket i dag, på grund af kun een tilbage melding!
Send en PM hvis du/I er interesseret.
Mvh
Knud
Traxx
Indlæg: 116
ingen grund til at bruge betalings software som access, når gratis software kan gøre det
--> www.softzilla.dk og kig under kontor
bqg
Indlæg: 1.102
ingen grund til at bruge betalings software som access, når gratis software kan gøre det
--> www.softzilla.dk og kig under kontor
Det har du helt ret i, men Libre Office eller Open Office har ikke en database, der kan benyttes til ret meget.
Hvis du har dine oplysninger i en tabel, er det udmærket, men det øjeblik du skal have det i flere tabeller der skal kædes sammen, begynder problemerne.
Forespørgsler med mere end en tabel, kan ikke benyttes til oprettelse af nye poster.
Jeg ved man kan indsætte underformularer, men databasen i Open Office kan på ingen måde sammenlignes med Access.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Hans Kurt.
Øh - den påstand forstår jeg ikke et pluk af? Jo, at de ikke kan sammenlignes forstår jeg godt - men som jeg kan se det, er det da Access der falder igennem som det tynde øl.
Jeg går ud fra, at vi som udgangspunkt godt kan blive enige om, at en "database" ikke bare er en database: Konceptet består af to dele - en frontend og en backend. "Base" i LibreOffice er kun en frontend, men kan kombineres med en lang række backends (den kan endda bruge Access som backend) så som MySQL og PostgreSQL - og de har ihvertfald ikke de begrænsninger, du påstår.
En aktiv backend er dog måske lidt voldsomt til dette formål - men så kan man jo vælge at køre ovenpå f.eks. HSQL (følger med LibreOffice) eller SQLite - begge er passive backends med stort potentiale.
Man kan naturligvis også vælge Access som backend, men det er dog en ringe løsning: I mit tidligere job som netværksadministrator lærte jeg at sky Access som pesten. Placerer man sin databasefil på et netværksdrev, vil aktivt brug af klienten hurtigt lægge serveren ned, fordi Access klienten konstant laver record locks - uden at frigive dem korrekt igen. Det har været problemet siden Access 1.0 (som jeg har liggende på disketter et eller andet sted, hvis du vil efterprøve påstanden) - og M$ har ikke løst det endnu.
MVH
Lars
bqg
Indlæg: 1.102
Da' Hans Kurt.
Øh - den påstand forstår jeg ikke et pluk af? Jo, at de ikke kan sammenlignes forstår jeg godt - men som jeg kan se det, er det da Access der falder igennem som det tynde øl.
Jeg går ud fra, at vi som udgangspunkt godt kan blive enige om, at en "database" ikke bare er en database: Konceptet består af to dele - en frontend og en backend. "Base" i LibreOffice er kun en frontend, men kan kombineres med en lang række backends (den kan endda bruge Access som backend) så som MySQL og PostgreSQL - og de har ihvertfald ikke de begrænsninger, du påstår.
En aktiv backend er dog måske lidt voldsomt til dette formål - men så kan man jo vælge at køre ovenpå f.eks. HSQL (følger med LibreOffice) eller SQLite - begge er passive backends med stort potentiale.
Man kan naturligvis også vælge Access som backend, men det er dog en ringe løsning: I mit tidligere job som netværksadministrator lærte jeg at sky Access som pesten. Placerer man sin databasefil på et netværksdrev, vil aktivt brug af klienten hurtigt lægge serveren ned, fordi Access klienten konstant laver record locks - uden at frigive dem korrekt igen. Det har været problemet siden Access 1.0 (som jeg har liggende på disketter et eller andet sted, hvis du vil efterprøve påstanden) - og M$ har ikke løst det endnu.
Det er måske netop fordi du afskyr Access, at du ikke kan se Base halter langt efter. Specielt i den del som du kalder Frontend er Base bagefter.
Hvis du skal have et opslag til en anden tabel, kan du få vist et nummer og et felt. I Access kan du vise de felter du vil, bestemme felternes bredde og skjule nøglefeltet, det er blot en ting som jeg ikke har lykkedes med i Base.
I Access kan du opdatere/oprette nye poster i alle felter i en formular, selv om data kommer fra flere tabeller, det kan du ikke i Base.
I Access har du meget hjælp til rådighed, det har man til en vis grad også i Base, hvis man er online, men ikke i samme grad.
Når man arbejder i VB kommer Access med mulige valg, det har jeg ikke oplevet i Base.
De guider der er i Base er efter min bedste overbevisning heller ikke noget at råbe hurra for.
I Access er egenskaber kun et højreklik væk.
Der er i Access flere justeringsmuligheder, selvfølgelig er der punkter i Access som kunne være bedre, men hvis man skal oprette en Database selv, er der væsentlig større chance for success i Access end Base, jeg siger ikke at det ikke kan laves i Base, men det er væsentligt mere besværligt og omstændigt.
At man selv kan strikke noget sammen der kører hurtigere end Access skal der ikke tvivl om. Filerne i Access bliver også hurtigt enormt store, men hvad angår funktioner og brugervenlighed, må Access af de to ligge klart i spidsen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Efter behørigt pres lægger jeg arket ud til fri afbenyttelse igen. >)
Har nogen forbedringer eller forslag så giv besked.
For at sætte billeder ind, kan i benytte et gratis program der hedder Jing,
enkelt og nemt at bruge. Kan tage "live" udklip imens der surfes!
Knud
Mvh
Knud