Som en del kender til havde jeg en større oversvømmelse i forbindelse med 2011s store skybrud over København. Heldigvis var det rent regnvand som fra gård og gade side løb ned i en kælderskakt og gennem kældere og over det 20 cm. høje dørtrin.
Det højeste det har været før er 3 cm. udenfor dørtrinet. Denne gang var det 21 cm. over dørtrin. Problemet er, at mit ene togrum ligger 1 meter under de andre, hvilket så betød at vandet i det rum stod 138 cm. over gulvet, og dermed et pænt stykke over anlægshøjde.
Bemærk foto af en Ford Granada der hænger på kirkens tag.
En del af underbygningen var med vinkel beslag skruet fast i væggen.
Disse beslag blev revet ud af væggen så dele af anlægget flød ovenpå som en båd.
Det gav store forskelle i højden, og som man kan se af billederne er vogne rullet ned.
Vi var hjemme og i gang med at pumpe vand ude fra kældergangen, men de 2 pumper kunne ikke hamle op med mængden af vand.
Men de kunne, efter regnen var holdt op pumpe alt vand ud fra tog kælderen på 3 timer og 15 min.
Det stod hurtigt klart at der sku startes forfra i dette rum, alt træ havde givet sig mere eller mindre, og mange af Peco sporene var deformeret af træet.
Forsikringen (Topdanmark) har behandlet sagen meget professionelt, og fra start sat en taksator med speciale i større skader på sagen.
Specielt tidsfaktoren i mange ting har været væsentlig. Feks. Stod der i dette rum en hel del figurer som alle var limet fast. At få nogle få figurer af og rense dem for lim, en en ting,
Men flere hundrede, det tager lang tid, så derfor sku der en vurdering til om reddes/ skrottes.
Af bygninger er kun remisen i Holme-Olstrup gået tabt, den var bygget i træ/pap.
Alle andre bygninger er lavet i plast, og har ikke taget skade udover en ekstra patinering.
Dog skal alle vinduer pudses, hvilket er meget tidskrævende, specielt hovedbanegården.
Af rullende materiel skal mange vogne ha skiftet hjul og koblinger.
Men ellers en hurtig måde at patinere vogne på.
Her er lidt billeder før vandskaden og efter.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hold da op Ole:O ,fik du det hele erstattet,det gør ondt at læse,at du fik vandskade:(( , man kan jo se du har brugt mange timer på vores kære hobby,for ikke at tale om alt matriellet alle dine loks,chocking,jeg håber du vil være bedre forberedt,hvis det skulle ske igen,forhåbentlig sker det ikke ,har du hævet det så vand ikke kan ødelægge igen???
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hold da op Ole:O ,fik du det hele erstattet,det gør ondt at læse,at du fik vandskade:(( , man kan jo se du har brugt mange timer på vores kære hobby,for ikke at tale om alt matriellet alle dine loks,chocking,jeg håber du vil være bedre forberedt,hvis det skulle ske igen,forhåbentlig sker det ikke ,har du hævet det så vand ikke kan ødelægge igen???
Jo, jeg fik det hele erstattet, men det er jo mere tiden det tager at genopbygge.
Derfor forsøger jeg også at vælge optimale løsninger, så der ikke bruges meget tid på noget som ikke er så sjovt at lave.
At vandet kun kom ind over dørtrinene gør at Jeg skal ha lavet nogle "skot plader" som man kan skrue på foran dørene ved forventet høj vandstand.
På nettet er der mange løsninger på noget sådan, fra personer i lande hvor floden stiger flere gange om året.
Nu stod vandet 138cm over gulvet, så at hæve anlægget er ikke brugbart, hvis man skal ku bygge i den brede som jeg vil.
Mvh. Ole Vedel
pete
Falck redder
Helsingør
Indlæg: 162
Hvad med flyder under anlægget?
venlig hilsen
Peter Johansen
ca. Epoke III og V på c-skinder
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hvad med flyder under anlægget?
Der er kun 208 til loftet, så skal jeg også opfinde noget meget elastisk flexspor til de sporforbindelser til det næste rum.
cbt
Indlæg: 1.165
Hej Ole
Jeg føler med dig - der ligger givetvis mange timers "redningsarbejde" foran dig nu.
Og for at føje spot til skade, så rumsterer der tanker blandt forsikringsselskaberne om, at de engang i fremtiden ikke vil forsikre kældre og indbo i kælderrum.
Så fremover bliver vi muligvis selvhjulpne, når elementerne raser og himlens sluser åbner sig - du er selv godt på vej med pumper og overvejelser om skot.
Af bygninger er kun remisen i Holme-Olstrup gået tabt, den var bygget i træ/pap.
Alle andre bygninger er lavet i plast, og har ikke taget skade udover en ekstra patinering.
Af samme årsag bygger jeg som nævnt her og her udelukkende huse af ikke-kompostérbare materialer (plastic og metal) - så kan de få sig et brusebad, når de er blevet støvede.
Værre er det nok den med efterfølgende fugt i træværket (ramme og anlægsplade), i landskabsmaterialer og alt det elektriske, og med risikoen for skimmelsvamp.
Nu skal alt træværket, der stod under vand, vel skiftes ?.
Har lokomotiverne taget skade af vandbadet ?.
Med medfølende hilsener
Carsten B. Thomsen
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Værre er det nok den med efterfølgende fugt i træværket (ramme og anlægsplade), i landskabsmaterialer og alt det elektriske, og med risikoen for skimmelsvamp.
Nu skal alt træværket, der stod under vand, vel skiftes ?.
Har lokomotiverne taget skade af vandbadet ?.
Med medfølende hilsener
Carsten B. Thomsen
I rum 1 var der brugt spånplader som anlægsplade, og spånplade som bliver vådt svulmer op og bliver mørt.
I de andre rum var der kun understels ben som blev våde, og der er lavet så kraftige for at kunne bære man kravler på anlægget, så de har ikke taget skade.
Landskabs ting er ikke farvefaste over for vand, så det ku ikke bruges.
På anlægget var der kun 2 maskiner jeg ikke fik flyttet, men efter lidt aftørring og trykluft kører de igen, også dekoderene (Heljan My og Eg)
Der var en del maskiner i æsker som har taget skade, men indpakning og skumplast har også holdt på vand og fugt.
Mvh. Ole Vedel