Rum 1 Genopbygning

Før rummet var klar til modelbane var der lidt forarbejde.

Gamle mure indeholder kalk på ydersiden, og når dette bliver vådt drysser det ned i store stykker.

Derfor er de 4 vægge blevet genopbygget med speciel mørtel som sku være mere holdbart over tid.

Gulvet har fået en gang sort epoxy maling og på de 2 ydervægge er der opsat metal profiler hvorpå der er skruet 9mm krydsfiner for at få en pæn baggrund.

På de plader er der påsat væv for at give et godt grundlag for den blå maling.

 

Som underbygning til anlægget har jeg valgt det Danske Porsa system.

En overvejelse har også været at få cm. vand på gulvet med den gamle træ underbygning,

kunne ha givet et større problem. (der er centralvarme rør under loftet)

Porsa aluminiums profiler er optimalt til dette formål.

Utrolig bæreevne i forhold til profiltykkelse (25x25 mm).

De er relativt behagelige at slå hoved og ryg ind i.

De giver en flot og professionelt finish.

Nemt og hurtigt at samle med en gummihammer.

 

Det tog mindre end en dag at samle det hele. Det som tog mest tid, var et finde de rigtige stykker, da næsten alle var leveret i specielle mål.

Jeg havde lavet en Autocad tegning udfra sporplanen, tegnet i Anyrail.

På den måde har jeg sikkert mig at der ikke er profiler hvor der skal være sporskiftedrev.

Til at fastholde Porsa benene til gulvet er der lavet nogle speciel beslag som er skruet i gulvet. Så kan de klare en ”på kravling” sideværts.

 

Til underlag for spor har jeg valgt 22mm. krydsfiner.

Det skal kunne bære at man står/kravler på pladen uden at den giver sig.

En 22mm. Krydsfiner plade er meget resonans svag og også modstands dygtig over for luftfugtigheds afvigelser.

 

Alle spor bliver Peco code 75.

 

Som noget nyt er der lavet en 20 sporet skjult opstillings station (Fjernby)

København bliver næsten uændret, lidt små justeringer bla. for at få mere plads omkring container terminalen.

Tri-ang vej baner bliver erstattet med FCS/DC-Car.

 

Der hvor Holme-Olsted lå, kommer der en anden station (Videbæk) med Rungsted remise, som kan ses på sporplanen.

Så må jeg finde ud af at få en Stationsbygning i 1:87

 

Der er lagt en del foto af det der er lavet indtil nu.

Der vil i forhåbentligt hastigt tempo, komme nye billeder når det er nyt.

 Billede Billede Billede BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 305

PB

 

Hold da op..!!  Må sige, at du havde et flot anlæg inden vandskaden, så er spændt på at se resultatet af din nye opbygning...

Utrolig flot linjeføring af sporene, ballasten og den skjulte banegård..

Har tit tænkt, hvordan indbo forsikringen egentlig stiller sig, hvis uheldet skulle være ude... Skade, tyveri etc.

Men det virker jo til, at du ingen problemer har haft i den retning..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.750

PB

Ole Vedel skrev:

Billede

 

Imponerende Ole - og fantastisk, at du er nået så langt inkl. alt forsikringsarbejde mv. og selvfølgelig genombygning på kun 1 år.

Mht. billedet ovenover, hvordan holder du styr på alle de ledninger, der er trukket? De virker umiddelbart til at have samme farve alle sammen?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 993

PB  Blog  Hjemmeside

Skott skrev:

Ole Vedel skrev:

Billede

 

Imponerende Ole - og fantastisk, at du er nået så langt inkl. alt forsikringsarbejde mv. og selvfølgelig genombygning på kun 1 år.

Mht. billedet ovenover, hvordan holder du styr på alle de ledninger, der er trukket? De virker umiddelbart til at have samme farve alle sammen?

De har forskellige farver, men feks. er der 4 grå hvor det er striberne der har hver sin farve.

Men på dette billed er alle de grå/sorte fra sporafsnit de hvid/grå er den modsate skinne.

Men jeg bruger mange kabelstribs, så type er bundet for sig selv.

Normalt laver jeg altid en type kabler af gangen i denne rækkefølge,  Sporskiftedrev - tilbagemelding - hjertestykke pol. - sporafsnit til RM moduler og fælles spor. 

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 993

PB  Blog  Hjemmeside

Kim Stapelfeldt skrev:

Har tit tænkt, hvordan indbo forsikringen egentlig stiller sig, hvis uheldet skulle være ude... Skade, tyveri etc.

Det er nok en god ide at få påtegnet sin forsikring, hvis man har for en mindre formue i modeltog, og ikke bare en "ingen problemer" i telefonen.

Nogen selskaber går op i om det er et modelbane anlæg eller det er en modeltogs samling. En samling kan pludselig være særligt indbo som kun dækkes med 2-5 % af total summen, når det er i kælder og loftrum.

Et modelbane anlæg er bare legetøj, hvor en tyveri venlig samling af modeltog pakket i Marklin kasser, klar til salg kan vurderes på en anden måde.

Det kan også ha betydning om togrummet er sammenhængene med boligen, eller man skal hen i en anden opgang.

Og om murene er lavet af træ eller mursten. 

Mvh. Ole Vedel 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.750

PB

Det lyder fornuftigt - og med masser af deltest undervejs formoder jeg Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 209

PB  Blog

Hej Ole

Jeg kan godt li din detajle med klar akryl kant omkring sporkassen der hvor sporene er skjult, akrylen er jo temmelig bøjelig så den er vel nem at få til at passe. Den detajle vil jeg nok også bruge på mit kommende anlæg, hvis jeg kan finde et sted hvor man kan få det billigt.

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 993

PB  Blog  Hjemmeside

Baungaard skrev:

Hej Ole

Jeg kan godt li din detajle med klar akryl kant omkring sporkassen der hvor sporene er skjult, akrylen er jo temmelig bøjelig så den er vel nem at få til at passe. Den detajle vil jeg nok også bruge på mit kommende anlæg, hvis jeg kan finde et sted hvor man kan få det billigt.

Der er rester som er skåret på en rundsav. Jeg mener det kom fra storskrald afd.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.