Der har længe været klaget over den gamle Hvalpsund færge. Den er aldrig rigtigt blevet færdig og tidens tand har gjort den lidt skæv.
Men det er der råd for. Hvalpsund ligger stadig på Skala-n.
http://skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=206
Så hvis man har en farve printer og lidt 180g karton fra boghandleren er det bare at gå igang.
For at få en lidt mere stabil model, valgte jeg denne gang at forstærke dæk og bund med 3 mm balsa. Her ses det balsa forstærkede skrog.
Sporet er skinne strenge fra en Peco code 80 flex skinne.
Læg mærke til at færgen er forsynet med lasker og afskåret i den ene ende så den passer problemfrit til færgelejet.
For at få det færdige dæk til at flugte nogenlunde med skinnerne lægges 1 mm balsa plader ved siden af skinne strengene.
Oven på balsaen lægges et 'nyt Hvalpsund dæk' printet fra Skala-N.
Her ses den første prøve kørsel med skroget i færgelejet.
Laskerne hjælper til at færgen ligger præsist og muliggør færgerangering.
Så er der kommet lidt sider på færgen
og en lille Ferguson er smuttet med ombord.
moller62
bagsværd
Indlæg: 149
Kommer færgen?
Færgelejet er tomt! Der holder en N.Jøker vogn med fisk og en bus som gerne snart skal afsted,
så vi må komme lidt videre med Hvalpsund
Så er der kommet sidehuse på:
Her ses det hele lidt fra oven.
I forgrunden ses dele til portal
arrangementet, som er base for broen og brohuset.
De er meget tynde, men der en glimrende byggevejledning, så hvis man følger den
og holder 'kniven lige i hånden' så går det.
Broen
Her er bro-støtten prøvemonteret.
Her har vi fået sidestøtten på i den ene side.
Så er 'portalen' færdig og klar til brodækket.
En prøvemontage af brodækket.
Endelig limning af brodækket.
Bussen kom med. Jeg er hverken bus eller nitte tæller, men kunne det ikke ligne en lokal bus fra 50'erne som har overlevet
indtil midt-60'erne, som ca. er temaet her?
Køf'en har nok været på værksted på fastlandet. :)
N.Jøker vognen kom også med, sammen med den 'moderne' gule bus.
Vinduespudseren nåede næste færge, som nu har fået kommandobro.
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Fanme et flot stk arbejde du der har fremstillet.
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Det ser dæleme godt ud.
Har du printet direkte på pap, eller på papir, som så limes på pap?
vh
lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Tommy Ø
Indlæg: 184
Ser rigtig godt ud. Flot arbejde
Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet
moller62
bagsværd
Indlæg: 149
Nu med skorsten :)
Tak for de pæne ord, det luner med 4 graders frost udenfor.
Hvalpsund fra Skala-n.dk er printet direkte på karton fra
boghandleren. Det fås i poser 10 ark. Det jeg har købt hedder
'Play&Cut' Gramvægt: 180g. Printningen er lavet på en HP inkjet
printer (Deskjet 3520). Min tidligere version af Hvalpsund var
printet på papir, som derefter blev klæbet på tyndt pap/karton.
Det duede ikke. Det var var svært at få samlingen glat og
papiret løsnede sig over tid.
180 grams kartonen passer åbenbart fint. Der er en del dele på
færgen som skal foldes og limes og det er vigtigt at de
foldede dele ikke bliver for tykke. Det sker åbenbart ikke med denne type karton.
Siden sidste post har jeg kun nået at lave skorstenen og det
blev så punktum for juleferien iår.
Vi afrunder med en tur rundt om færgen,
godt nytår Søren
Først ser vi færgelejet fra oven.
Den lille køf henter gods på færgen.
Til højre ses firkanten fra Nordjylland med et lille persontog.
Et vue fra kornsiloen ned over havnen.
Nu i helikopter.
Vi slutter med et nærbillede af det lille privatbane persontog som mangler endeperroner.
Et af vinterens 'utalrige' projekter.
Jeg har faktisk lavet et 3D projekt på Shapeways med printede endeperroner, det mangler bare lige det sidste touch...
:)