Udfasning af damplokomotiver ved DSB 1955 - 1970

Hej

en slags oversigt således man kan se hvor mange damplokotiver der var ved DSB i perioden 1955 - 1970, pt er det ikke således at antallet ved de enkelte typer er udtryk for at de var i daglig drift - men det kommer hen ad vejen - når diverse lister og skemaer og planer er blevet gennemlæst - men et sted skal man starte

Litra/Type

Bygherre

Varianter

Nummerræke

lavest - højest

1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970 diverse bemærkninger med mere            
A   133 x 159 4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 159 JBm
C     16 16  14  11  10   6  4 4  4 708 JBm

D I

D II

 

uombygget

maskiner

801 - 841,

842 - 851,

865 - 900

0

0

9

0

0

6

0

0

4

0

0

1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 
D II omb   874 x 900 17 17 17 15 15 15 15 13 13 11 11 11 10 4 0 0  
D III   853 x 863  6 857 OHJ 1957 - 67 
D IV   801 x 872  46 46  44  44  39  36  34  23  22  19  13 10  10   
E I svensk/CvK    11 11  11  11 11  11  11  10  10  6  
E II  Frichs   25  25  25 25  25  25  25  25  25  25  25 25  25  25  21  13   
F II     120 120  120  120  120  120  117  112  111  88  61 51  51  40  29  20   
F III     8  8  8  8  1        
G II   163 x 169 3  
G III   602 x 646 9  
H I Frichs/Borsig 789 - 800 12 12 12 12 12 12 12 6 6 6 5 5 5 5 2 2 799, 800 Borsig, 800 JBm
H II Frichs 783 - 788 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 0 0 0 783 JBm
HS I     5  5  3  3  1  1  1  1  
HS II     35  30 26  25  23  18  18  11  11  3  
K   503 x 561 11 4  0  0  0 508 OHJ 1950 - 1957 
K omb   501 x 600 39 29  19   7  7  4  4  1  1  1  1  1

564 OHJ 1957 - 1968 DJK             

577 HJV skolen 1959 - 1968

582 HgJK 1978 JBm

N   201 - 210  10 10   10  10  10  10   10  10  10  10 10 10  10  10   
O     13 0 318 JBm 
P     26 26  26  18   1  1 917 JBm 
PR     6  6  6  6  6   0  0  0  0  0 908 JBm 
Q  Frichs 337 - 351  15 15  15  15  15  15  15  15  15  15  15 15  15  11  11  345 JBm
R I Borsig 934 - 945 12 12 12 12 9 7 7 7 7 6 5 5 5 4 0 0  
R I Winthernur 946 - 953 8 8 8 8 8 8 8 7 7 7 5 5 5 4 3 3 946 JBm
R II Borsig 954 - 958 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 3 3 3 2 0 0  
R II Frichs 959 - 963 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 3 3 3 2 2 2 963 JBm
S   721 - 740 20 20  20  20  20  20  20  19  14  13  13 13  11  11  736 JBm
T 3 297 - 299 3 3 2 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0  
      1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970  
                                       
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.311

PB

Hej Henning

Pragtfuldt skema, du der har "begået" Big smile

Det giver også et fint fingerpeg om, hvad man egentlig bør have kørende i en bestemt periode i epoke 3.

Jeg fandt da ud af, at jeg skulle rykke årstallet for mit lille projekt 2-3 år frem Cool

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.803

PB

Bliv ved, Henning, bliv ved!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

Hej henho

takker - må man være så fri (fræk) at spørge hvad det "lille" projekt går ud på.?

hvordan går det ellers med klubben "efter syndfloden" ?

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

Hej Bjarne

takker - og ja det har jrg jo så også tænkt mig - men der er lige noget der skal nærlæses først - kilderne er ikke enige - og spekulere også på hvor dybt jeg skal gå idet - eller om jeg "bare" skal lade det være en generel oversigt, lidt det der med - det kan godt være at de var optaget i DSB driftmaterieloversigt - men kørte de ? - fx mener jeg at Kmaskin sidste gang kørte i 1960 planmæssigt og sådan er det også med mange andre maskiner - noget af det vil jo komme i de ting jeg laver med hvor brugte man dem - fra Tjenestekøreplanen - og når jeg efterhånden får samlet sammen omkring maskinløb og lign. - ja - så kan jeg bedre komme med detaljer og gå i dybten - forarbejdet er jo lavet - vil også se om jeg kan få lagt motor ind i det - således at man kan sammenholde motor ankomst med dampudrangering - har en del ting omkring hvordan motor erstattede damp - men ting tager dessværre sin tid- men lidt efter lidt skal det nok komme

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.311

PB

Hej Henning

Roses den, som roses bør :bigsmile:

Privat : Den skæve bane med Thorsø station ca. 1959 - 1965 , med/samt privatbane tilslutning.

Der er desvære gået så meget rod i min geografi, at tilslutningen AHTJ er blevet skiftet ud med HBS. (Sikkert lidt at gøre med, at AHTJ var stoppet i tids-rammen, samt at jeg, af min søde kone, fik foræret TripTraps model af Vrads Station ;) )

Når man nu også tænker på min HBS skinnebus var der "it møjå' betænk' sæ' å " - Specielt, når man se på omgivelserne. Den skæve banes løb og returløb gemmes af skoven, der som en kulisse tårner sig op bagved stationsbygningen i Vrads.

I Klubben : Tjah - vi havde alle gerne været dette foruden; men hvis vi skal se lidt fremadrettet på det, så er der opstået en gevaldig dynamik/aktivitet. Vi har fået en eksta meters penge BAGved Skanderborg station, så der pusles med nye sporplaner :bigsmile:

I det hele taget vil vi, når alt tages i betragtning genopstå som en Fugl Phønix af asken (her vandet).

(Forsikringen har været ganske fair, og bl.a. anerkendt det store antal timer, der lå i de ødelagte bygninger.)

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

Hej henho

net lille projekt - og det gode - man kan jo - når "en" er den højeste myndighed ( la´ nu være med at vise konen dette - selv om hun har forståelse for modeljernbanen ) - lave om på geografi, tog, sporføring med meget mere - og så kan en gl MX også kører der og for den sags skyld H og R og alle de andre;)

og godt for klubben at den er kommet sig over vandgangen - selvom som du siger at det ville man gerne været foruden - så en må ind og følge hjemmesiden noget mere

men har vedhæftet noget - såfremt det haver interesse - kan noget mere af den slags skaffes og leveres - et øjeblik der er noget galt med vedhæftningen - kan ikke åbnes som pdf

prøver at lægge ind som billedfil

Tjenestekøreplan II - 2 Distrikt. Jylland og Fyn : Gyldig fra 28. maj 1961 til 26. maj 1962

Billede

Billede

 

Billede

234 Billede Billede Billede Billede Billede PS : læg lige mærke til tog 2525 ovenover - side 236 - og så løber : nat eft. Hv undt. nat før S - herligt DSBesk : på alm dansk : ikke lørdag nat og ikke natten på dage før søn - og helligdage - og det blev så lige så slemt - hjælp - men et herligt sprogbrug - man burde gå på jagt efter sådanne og lave en tråd med DSBesk PS har du foresten en sporplan over Thorsø ? xx xx
BilagStørrelse
Tjenestekoerplan - Thorsø Station 1962.pdf 1.22 MB
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

hej

så prøver vi denne - også som pdf

dur heller ikke - sletter den vedhæftede

den melder dette - hvorfor - jeg kan sagtens åbne den på min egen PC som pdf

  • warning: htmlspecialchars(): Invalid multibyte sequence in argument in /srv/www/www.sporskiftet.dk/htdocs/includes/bootstrap.inc on line 856.
  • warning: htmlspecialchars(): Invalid multibyte sequence in argument in /srv/www/www.sporskiftet.dk/htdocs/includes/bootstrap.inc on line 856.
  • warning: htmlspecialchars(): Invalid multibyte sequence in argument in /srv/www/www.sporskiftet.dk/htdocs/includes/bootstrap.inc on line 856.
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

Hej

nu kan den godt - er bare h....... lang tid om at få overført - åbenbart - hvis jeg da har fortolket det rigtigt uden forklaring - når jeg prøvede at åbne - så først ca 300Kb - næste gang - 500Kb - næste gang 800Kb - og nu det hele - findes der en forklaring på dansk for dette - eller skal jeg bare leve videre og være lykkelig for at være PCfatsvag - har levet udmærket med det i 61 år - og kan vel også klare resten - men PC er noget den onde har skabt - bare tænk på hvad I var sluppet for at høre og læse fra mig:bigsmile:

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

hej og aha

den med smiley - skal kopiere eller klippe og sætte ind - hold da helt .... - hvor er det smart!!!!!:p

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej Henning

Hvor er sporplanen ?

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

Hej Tony

ja det må du undskylde - pdf vedhæftet kan misforståes - går ind og retter det - og det er derfor jeg spørger om henho har den - er selv gået på jagt efter den ved mine kontakter

ved så godt at Tkp er der 2 gange - men havde lavet pdf først og da den ikke ville åbne - lagde jeg den ind som billedfil - og langt senere kunne så pdf åbnes aligevel

og fik så ikke lige rettet teksten i pdf vedhæft - skal ikke ske igen - før næste gang -

foresten er der i wikien andre originale  stationsplaner under danske spor -og stationer - sporplaner - hvis du ikke lige har set det

link her : http://www.sporskiftet.dk/wiki/danske-spor-og-stationer-sporplaner-og-link

påtænker også at lave noget med disse tjenestekøreplaner  og togplaner - fylder bare meget - så skal lige have fundet ud af hvordan vi får det sat på sporet

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.311

PB

Hej Henning

Tak for planerne Smile Lige sagen !

Hvad angår sporplanen, så er den i SignalPosten. (I "Nedlagte baner" serien)- men liiige hvad nr. det drejer sig om, kan jeg ikke huske.

Jeg prøver en vedhæftning. :bigsmile:

BilagStørrelse
Sporplan.doc 50 kB
__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

Hej henho

har downloaded sporplan - og tegnet op - fint nok -

vender tilbage med noget mere Tkp - har 1956, 1958, 1961/62 0g 1962/63 og får også en 1954 - og senere igen andre - er også ved at finde frem fra Sjælland & Falster samt Kystbanen - så derefter kommer så bare arbejdet med at kopierer og scannet - men er ved at finde fidusen - meeennnnn - det tager sin tid:~ har og så en Tkp fra Horsens Privatbaner 1957 og 1964 - det der med HBS der er flyttet til Thorsø;)

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.311

PB

Hej Henning

Det lyder dejligt !

Fra 1958 og "nedefter" var der privatbanetilslutning i Thorsø :bigsmile:

Og det fra HBS lyder RIGTIGT godt 8)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.875

PB  Blog

Hej Ivan, henho og andre sporskiftere der kan lide sådan noget her

stationeringsliste for damplokomotiver 1959 : 2 Distrikt ( Jyllan og Fyn ) kilde : DSB / GS

og så hører den stort set til den "never ending story" om udfasning af damplokomotiver

 Billede 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.