hej
nok noget nyt - en lille forsmag
manus - eller køreplan (ferrovialt sprogbrug ) er under udarbejdelse - så det kommer - tager bare den tid manus/køreplaner nu engang tager
og der vil selvfølgelig også komme rettelser, kommentarer mm -
med værsego`
__________________
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Attachment | Størrelse |
---|---|
1953 Fh ank afg - mandag + sp.doc | 1.13 MB |
cbt
Indlæg: 1.152
Hej Henning
Det ser rigtig spændende ud.
Bl.a. vil f.eks. en T-maskine med kølevogne med fisk fra Skagen, Strandby og Frederikshavn rigtig være på "hjemmebane" her.
(Så må vi håbe, at Roco kunne tænke sig at udgive en opdateret DSB T-maskine efter at de har overtaget Fleischmann).
Ud over at stationsområdet på Frederikshavn Gl. Station kunne byde på et (i jernbaneinteresseredes øjne) herligt miljø lige frem til lukningen i 1979, med kulkran, kulgård med smalsporsbane, trådtræk til sporskifter, gamle lygtepæle med krummelurer, drejeskive, ledvogterhuse, signalposter, vognvægt med vejerbod og smukke gamle bygninger, så var trafikken på stationen et kapitel for sig, sådan som din oversigt også viser.
Men ud over godstog med fiskekølevogne, så kunne der også køres med f.eks.:
- kvæg til slagteriet på havnen
- kul fra kulimporten på havnen (med den flotte Titan kulkran)
- korn og foderstoffer til/fra siloerne på havnen
- fabriksnye voksindsmurte biler fra Sverige (de blev importeret via Frederikshavn Havn)
- fabriksnye buschassiser til DAB og Aabenraa (de blev også importeret via Frederikshavn Havn)
- fabriksnye lastbilchassiser til danske karosserifabrikker, som byggede dem om til brandbiler etc. (og de blev sørme også importeret via Frederikshavn Havn)
- landbrugsmaskiner (fra f.eks. JF og UM) til eksport til Sverige
- skoleudflugtstog til Tolne Skov (med et værre skrabsammen af ældre vogne)
- posttog fra Frederikshavn Gl. Posthus (som lå lige ved siden af stationen)
- maskindele til/fra Alpha Diesel i Søndergade (som havde sit eget sidespor til Havnebanen)
- stålplader og maskindele til værfterne
- stålskrot fra virksomhederne på havnen (til Frederiksværk - hvis det ellers blev praktiseret dengang også ?)
- kulørte tankvogne med olie og benzin til/fra havnen, og til/fra Esso og Shell, som lå på selve stationsområdet
- særtog med hjælpevognen (tidligere MT) eller med sneplovene, som var stationeret i Frederikshavn
- lukkede spidsgavlede godsvogne med grøntsager fra bl.a. Italien til grossisten i nordenden af stationsområdet
- arbejdstog for sporkolonnen (som havde en trolje med gammelt førerhus stående i Frederikshavn)
- MP- eller MO-trukne bumletog (som din oversigt viser)
- damplokomotivtrukne eksprestog (som din oversigt viser)
- lyntog (som din oversigt viser)
- Nord Ekspress til Nyborg
- Nordpilen til Hamburg
- Sæbybanens persontog (bl.a. skinnebusser) til/fra Frederikshavn Gl. Station
- Sæbybanens egne godstog til/fra Frederikshavn G
- Skagensbanens tog (person-, gods- og blandettog) til/fra Frederikshavn Gl. Station
Kort sagt er det lige før, at kun fantasien sætter grænsen, når det gælder trafikmulighederne på Frederikshavn Gl. Station.
Det skal dog lige nævnes, at når året 1953 er valgt, så stemmer det ikke helt overens med den sporplan, du har vist. Det kunne nemlig ligne den fra (vistnok) 1932, dvs. fra før Det Sydlige Pakhus blev bygget (hvilket var i 1943) og fra før drejeskiven blev flyttet til de to vestligste remisespor.
(MIn model af selvsamme Det Sydlige Pakhus kan ses i denne tråd).
Der kan desuden også ses billeder af og læses om Frederikshavn Gl. Station på jernbanen.dk.
Fortsæt endelig det gode arbejde, Henning - jeg vil følge med i det med stor interesse.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.