Da' folkens
Da jeg nu snart er IT ekspert og fyldt med overmod, vil jeg hermed starte en serie om private godsvogne ved DSB, materialet er samlet ind gennem de sidste næsten 30 år, dels af Henning Orlowicz og dels af undertegnede og vi er mange ligesindede stor tak skyldig. En liste over bidragsydere, vil være at finde i afsnittet om historien om dambrugenes brug af jernbanen som transportmiddel. Dette afsnit som egentlig burde være det første, er jeg "kun" lige begyndt på så det kommer altså til sidst. Siderne er sat op til print på den ene side af et A4 ark og der er lagt i den rækkefølge de skal sidde, man er hjertelig velkommen til at printe ud til eget forbrug, brug af andres foto skal klares med de respektive rettighedshavere. Hvis nogen skulle ligge inde med oplysninger, foto, tegninger eller andre arkivalier, modtager vi dem gerne og rettelser vil løbende blive udført
God fornøjelse med læsning og "studie" af en særdeles interessant og særegen vogngruppe.
Venlige fiske hilsner
Flemming
PS. Siderne er som i nok har opdaget, lagt i "firmaorden". Hvis man printer siderne ud, vil det være "mest rigtigt" at lægge dem i numerisk orden - men man bestemmer jo selv. Rettelser til eksisterende sider, vil enten blive lagt i afsnittene eller som selvstændige sider, jeg hælder mest til det første, selvom det vil give mig mere arbejde.
25.09.2011. Så er samtlige fiskevogne litra ZF uploadede, tilbage står så afsnit 1. der indeholder historie, forside, indledende bemærkninger og hvad vi ellers kan hitte på. Næste afdeling bliver tankvogne, litra ZE, de vil komme i "små" portioner, ZE vognene er den største og mest indviklede gruppe af private vogne, selv DSB rodede tit rundt i dem. også her vil vi være fantastisk glade for foto, tegninger og andre arkivalier.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Attachment | Størrelse |
---|---|
0.ZF Skaebneliste.pdf | 184.33 kB |
2_Hansen og Joergensen_1.pdf | 4.39 MB |
2_Hansen og Joergensen_2.pdf | 7.9 MB |
3_ P_Christensen_DAOE..pdf | 4.53 MB |
4_Brd_Nissen_Joeker_1.pdf | 4.36 MB |
4_Brd_Nissen_Joeker_2.pdf | 5.43 MB |
5_P_Holm_Nyland_1.pdf | 3.62 MB |
5_P_Holm_Nyland_2.pdf | 5.84 MB |
6_ N_Joeker_1.pdf | 4.85 MB |
6_ N_Joeker_2.pdf | 3.33 MB |
7_Th_Petersen..pdf | 149.39 kB |
8_IG_Daenische_Forellen.pdf | 2.49 MB |
9_Sig_Forellensucht.pdf | 1.01 MB |
10_J_Errboe.pdf | 5.08 MB |
11_Tykskov_Dambrug.pdf | 2.06 MB |
12_Dambrugernes_Salgskontor.pdf | 120.94 kB |
13_Scandia_Oerredeksport_r1.pdf | 1.51 MB |
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Flemming
Særdeles spændende læsning, må man sige - tak for det
Glæder mig meget til yderligere stof !
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Flemming
du bedes venligst rette i dit første indlæg - Orlowitz til Orlowicz - der er en anden der hedder det første - og det er ikke mig og den første vil nok heller ikke kunne lide at være den anden - nemlig mig - når man tænker på hvem jeg omgås - men ellers har henho ret - jeg er jo også spændt på at læse det du får skrevet om dambrugene - du er jo den "historiske" - nejs
rettelige ærbødige hilsner
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' Henning og Henrik
Jeg skal erkende at første upload var lidt tyndt, selv "IT eksperter" på eliteplan,har sine problemer, jeg får røde knopper hver gang jeg skal i nærheden af "vedhæft" knappen - vi er ikke gode venner, men mit ordforråd er vokset betydeligt. Jeg beklager mine stavefejl jeg har også rettet det lille H i dit fornavn, bortset fra det så passer -witz da meget godt på dig
Idet jeg forbliver eders
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Flemming
nå - skal jeg nu hedde minuswitz, men bortset fra det - hvad med at gøre opmærksom på at der kan komme rettelseblade til dette - læste jo hvad du skrev - og fik så ( lyder mærkeligt - men ikke destro mindre sandt ) en ide - kiggede i noget tysk om G02 og G10 ( de der merkbücher DR/DB og andet )
G02 ex münsterblatt IId8 ex bauart länderbahn G Hannover og Stettin ( indbefattet Bad gruppe 28a og 29a, Bay gruppe 260, 276, Sasch gruppe 29913 og Wütt gruppe 20245 og 40499 )
kendetegn rundtaget bremsehus, åbne akselgafler og slidspuffere ( bygget mellem 1882 - 1919 ialt 47533stk ) efter 1909 pladejernsakselgafler efter Preuss og nu münsterblatt IId8.7 - det fortæller jo lidt om ar der er en løbende udvikling som kan forklare de "mærkværdige" forskelle - men det må vi så få set nærmere på.
så G10 ex G Kassel, München og Karlsruhe ex Preuss münsterblatt A2 - kendetegn : spidstaget bremsehus og hülsenpuffere - bygget mellem 1910 - 1929 i antal af 121770 stk ( til sammenligning : Gms30 Opplen = 28077 stk, og Gmhs35 Bremen = 13470 stk )
så fandt jeg noget om G 02 og 10 der er bygget om til køle og fiskevogne samt at der var bryggerivogne i samme stil som G 02 og 10 som også blev til sådanne vogne - og ligger under bauartgruppe Tk01 - men der skal lige ses nærmere på dette - der er også blandet en Münsterblat Cq240 ind i spillet - samt så alle de privatbyggede vogne som ikke følger DR/DB bauartsgrupper - men det var så lidt om dette - men gav så bare noget mere læsestofsarbejde
med læselige hilsner
h087 og måske en minuswitz
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Flemming
har du lagt mærke til at 500 022 IB har stjernehjul - det plejer du jo at falde i "svime" over - men ikke denne gang ????????
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Flemming
har du lagt mærke til at 500 022 IB har stjernehjul - det plejer du jo at falde i "svime" over - men ikke denne gang ????????
Da' Da' "Gammelsmølf"
Ja men det har jeg da og jeg har også fortalt dig det, for snart længe siden - men du besvimede måske?
Interessant nok er det at jeg mener at have læst (kan ikke huske hvor) at vognene 500 001, 002 og 003 skulle have bremsehus med spidst tag og nu skriver du at det først bliver indført med G 10 typen, jeg ser frem til resultaten af dit "graveri" helst sammenfattet i en sød lille fil til mig, tak!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej flemming
ja det kan godt være forvirrende - men G02 er også bygget som preuss A2 og har derfor spidst tag - så det er ikke fra 1910 det spidstaget bliver indført - men om hvilen Länderbauart det drejer sig om - men noget andet er at på foto er det rundtaget på den tyske vogn - ok - der er intet der siger at det er fra den type at 001, 002 og 003 kommer fra - men på hovedtegningen står der Berlin på vognkassen og det er der ingen G 02 eller G 10 der har heddet - men Tk 01 har heddet det, og så er vi over i kølevogne - de havde nemlig Bezirk eller stadtnäme/ gattung Berlin - når det drejede sig om kontinale vogne hvorimod at fährbootkølevogne med UK profil havde Trier eller Saarbrüken - så der skal måske kigge nærmere på oprindelsen - der blev jo bygget G02/10 lignede vogne - men så er vi over i Tk bauart og Cq tegninger - så........og en anden ting der rinder mig i hu er at køle og ølvogne var udstyret med løbebrædder - og det mener jeg ikke at G02/10 type har haft - men....der skal dykkes igen - såvidt jeg erinder er det ikke fastslået at de stammer fra G vogne - men er mere en formodning - og så er det antagelsen der har levet videre, men igen.........bemærk også at tegningen har på døren 11xxx nummer og det har G vogne ikke, hvis det er en Sasch skal det være 29xxx... så igen......tror at jeg må ind igen i de tyske arkiver - det bliver sgu noget af en opgave - det har ligget stille for længe - ikke ment som nogen bebrejdelse - men er bare et faktum - hvem mon her i dk har noget om det - prøver at kontakte PTN - eller skal lige bladre 20 årgange EM/EK - et eller andet sted deri står der noget om dette emne - ikke fiskevogne - men om dette tyske roderi ...damn - hvor holder man ikke bare sin store mund lukket eller fingerne fra tataturet - ved godt hvad du vil sigeskrive - så det behøver du ikke.....
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
må jeg komme med et forsigtigt spørsmål ?
kan man forstille sig. men under reperation af vogne måske kunne ha fundet på at tage tage fra nogle vogne og sætte over på vogne hvis tag har været får dårlige og omvent.
der har jo fundet en del mindre uheld sted hvor vogne har været smidt af sporet under rangering m/m og igen under krigen hvor man satte ind til halm vogne ( mener de bla. belv læsste på g10 vogne ) men derved ville man jo have brugbar overdele og brugbar under vogne. og hvis man satte dem sammen kunne man jo nemt få en g10 vogn med spidst tagryg og evt også med styrhus/bræmsehus.
eller holder i jer kun til tegninger
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej flemming
ja det kan godt være forvirrende - men G02 er også bygget som preuss A2 og har derfor spidst tag - så det er ikke fra 1910 det spidstaget bliver indført - men om hvilen Länderbauart det drejer sig om - men noget andet er at på foto er det rundtaget på den tyske vogn - ok - der er intet der siger at det er fra den type at 001, 002 og 003 kommer fra - men på hovedtegningen står der Berlin på vognkassen og det er der ingen G 02 eller G 10 der har heddet - men Tk 01 har heddet det, og så er vi over i kølevogne - de havde nemlig Bezirk eller stadtnäme/ gattung Berlin - når det drejede sig om kontinale vogne hvorimod at fährbootkølevogne med UK profil havde Trier eller Saarbrüken - så der skal måske kigge nærmere på oprindelsen - der blev jo bygget G02/10 lignede vogne - men så er vi over i Tk bauart og Cq tegninger - så........og en anden ting der rinder mig i hu er at køle og ølvogne var udstyret med løbebrædder - og det mener jeg ikke at G02/10 type har haft - men....der skal dykkes igen - såvidt jeg erinder er det ikke fastslået at de stammer fra G vogne - men er mere en formodning - og så er det antagelsen der har levet videre, men igen.........bemærk også at tegningen har på døren 11xxx nummer og det har G vogne ikke, hvis det er en Sasch skal det være 29xxx... så igen......tror at jeg må ind igen i de tyske arkiver - det bliver sgu noget af en opgave - det har ligget stille for længe - ikke ment som nogen bebrejdelse - men er bare et faktum - hvem mon her i dk har noget om det - prøver at kontakte PTN - eller skal lige bladre 20 årgange EM/EK - et eller andet sted deri står der noget om dette emne - ikke fiskevogne - men om dette tyske roderi ...damn - hvor holder man ikke bare sin store mund lukket eller fingerne fra tataturet - ved godt hvad du vil sigeskrive - så det behøver du ikke.....
Hej Henning
Ja det kajetøj har du aldrig kunne styre, det med navnet Berlin havde jeg ikke lige tænkt på, mest fordi jeg hidtil har været skeptisk med hensyn til gyldigheden overfor 500 001, 002 og 003. hvis vi skal over i Tk 01 gruppen, er det faktisk vand på min mølle, da jeg er mere og mere overbevist om at ihvertfald 001 er født som fiskevogn, det tror jeg også de to andre er, men er knap så sikker.
Ok så gør jeg ikke det.
Brian, det er en mulighed, men på tre vogne? hvoraf de to er leveret fra nye? - næppe!
Listige hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej begge to
der så lige at sige at hvis det skulle være "krigsuheld" så er det 1908 vi snakker om og der kan så kun være DK - tyskland i 1864 og den fransk/tyske i 1870erne så hut jeg visker og måske også noget med preussen/østrig - og der var disse vogne ikke bygget - så den kan godt udelukkes
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
altså nu brugte jeg det som eks. men igen var der rullende martriel de brugte under kriger ( den 2 ) af så gammel stand og de fotos jeg engang har set ( ja jeg skal til at finde fram fra min gemmer )
men det er fratisk dette foto jeg kom til at tænke på da jeg kikket på dine tegninger
fra hedehusne hvor man i en folkestejke væltet den ned fra broen.
men jeg er ikke expert på området jeg kan bare sige den liner lidt dem du beskriver
men se foto.
det er den vogn der henger ud over broen jeg tænker på den liner da lidt den du beskriver som "DSB HG 253"
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
altså nu brugte jeg det som eks. men igen var der rullende martriel de brugte under kriger ( den 2 ) af så gammel stand og de fotos jeg engang har set ( ja jeg skal til at finde fram fra min gemmer )
men det er fratisk dette foto jeg kom til at tænke på da jeg kikket på dine tegninger
fra hedehusne hvor man i en folkestejke væltet den ned fra broen.
men jeg er ikke expert på området jeg kan bare sige den liner lidt dem du beskriver
men se foto.
det er den vogn der henger ud over broen jeg tænker på den liner da lidt den du beskriver som "DSB HG 253"
Brian
Hej Brian
Ja den ligner, men det er en ganske almindelig dansk Q vogn.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
diablomandk
Indlæg: 311
ja der kan du bare se hvad lidt billede martrale kan gøre hvis du nu satte et par foto af begge vogne kunne os de nomale også være med thi hi hi hi
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Flemming
sidste foto af 500 161 i Flensborg er ikke fra Bjørn - det er fra de lysbilleder og papier jeg fik fra P Kooes og arkiv må vel være h087 - jeg fik jo rettighederne til det
rettet pga ikke overholdt aftale
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Flemming
Særdeles spændende læsning, må man sige - tak for det
Glæder mig meget til yderligere stof !
Hej Henrik
Så kan du lære det!
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Flemming
sidste foto af 500 161 i Flensborg er ikke fra Bjørn - det er fra de lysbilleder og papier jeg fik fra P Kooes og arkiv må vel være h087 - men lad os nu bare lave P Koos foto til H087/FK arkiv - eller KmK arkiv - jeg fik jo rettighederne til det og det lægger vi så over i KmK regi - ok
så i fremtiden hedder det så P Koos/KmK - hvis det er et jeg har taget så H087/KmK og hvis dig FK/KmK - hvad siger du til det????
Hej Henning
Det skal blive rette Det andet er helt fint med mig
Arkiverede hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
diablomandk
Indlæg: 311
SÅ blen i færdige med det kæmpe arbejde lige til gemmeren på hardisken.
rigtig godt og flot stykke arbejde.
vil det så sige at du nu har bedre tid til at slå græs så jeg nu kun skal slå græs for dig i 2 år for den d-maskine
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
kedde
Maskinmester
Indlæg: 163
Tusind tak for et stort og imformativt stykke arbejde. Fiskevogne har haft min interesse siden jeg modtog min første vogn fra DWA/HELJAN. Jeg ser frem til det manglende afsnit med forhistorie osv., men sda man er modelbygger væbner man sig med tålmodighed.
Jeg venter ligeledes spændt på de lovede tekster om tankvogne.
Keep up the good work
To skinne digital, Epoke III 1955-69.