Da' allesammen
Vedhæftet her følger 1 del af min modelbaneverden, det kommer til handle mest om modelbygning. Oprindelig var det min ubeskedne mening at udgive smørerierne i bogform, imidlertid er der nok ingen der vil give penge for mit ævl. Ved at lægge det her i blokken, er der nok flere der ryger i fælden og får åbnet filen og så klapper fælden!
Man er selvfølgelig velkommen til at komme med sine bemærkninger, de er faktisk vigtige - men husk at i min blog er vi ordentlige mennesker og taler / skriver ordentlig til hinanden TAK
Nu hvor det virker, med venners hjælp, vil jeg gøre opmærsom på at siderne er opsat til tryk på begge sider af et A 4 ark og man er velkommen til at printe det ud på et ordenligt papir, så er det hyggeligere at læse. God fornøjelse.
Venlige hilsner
Flemming
PS. IT analfabeten har med svedige fagter fået opdateret 1. afsnit og det går fremad, kun tre forsøg. Andet afsnit følger inden så længe, hvis mine nerver ellers holder.
PS. PS. Det går stadig fremad, denne gang lykkedes det i andet hug! Efter den lille opdatering af 1. Afsnit i går (21.09.) følger så første halvdel af 2. afsnit (hvornår andet del kommer vides ikke, thi lokomotivet er endnu ikke færdig - men nu har jeg selvfølgelig selv anbragt en pisk over min nakke). Jeg modtager gerne forslag til emner der skal behandles - det skal selvfølgelig helst være noget jeg kan finde ud af.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Attachment | Størrelse |
---|---|
En modelbyggers_afsnit 1.pdf | 3 MB |
En modelbyggers_afsnit 2.pdf | 2.47 MB |
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Flemming.
Som administrator har jeg mulighed for at logge ind i dit navn og prøve tingene med dine rettigheder - og jeg havde ikke problemer med at lægge en PDF på? Du skal bare være sikker på, at den ikke er større end 8 MB, for mere har almindelige brugere ikke lov til at uploade.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Flemming
og så har jeg lært at du ikke med en pdf skal uploade - men vedhæfte og rigtigt - ikke mere end 8MB - nåår Lars - hvad siger du til det - lærer da lidt - når du fortæller mig det
PS Flemming - er den i wdp ? - det er jeg så ikke sikker på du kan vedhæfte - og foresten igen - hvorfor har jeg den ikke på min PC ???????
med vedhæftede hilsner
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' Flemming.
Som administrator har jeg mulighed for at logge ind i dit navn og prøve tingene med dine rettigheder - og jeg havde ikke problemer med at lægge en PDF på? Du skal bare være sikker på, at den ikke er større end 8 MB, for mere har almindelige brugere ikke lov til at uploade.
Hej Lars
Det er en pdf fil, den er konverteret fra word og jeg har prøvet i to størrelser, en på knap 1megabyte og en på knap 3 MB, jeg går ind i vedhæftede filer, trykker gennemse, finder og dobbeltklikker på den ønskede fil, trykker på gem så begynder bolchestangen at snurrre og det bliver den ved med og ved med og......zzzzzzzzzz
Ha, nu har jeg det på tryk - jeg er en almindelig bruger
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
hej Flemming
og så har jeg lært at du ikke med en pdf skal uploade - men vedhæfte og rigtigt - ikke mere end 8MB - nåår Lars - hvad siger du til det - lærer da lidt - når du fortæller mig det
PS Flemming - er den i wdp ? - det er jeg så ikke sikker på du kan vedhæfte - og foresten igen - hvorfor har jeg den ikke på min PC ???????
med vedhæftede hilsner
henning h087
Hej Henning
Som jeg skrev til Lars er det en pdf fil (vi taler snart helt sort) mest fordi jeg lige har lavet den og du har mere travlt med at snakke end at få opdateret din computers indhold
Herlige hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Torben Z.
Indlæg: 755
Hej Flemming.
Måske bliver din beskrivelse - PDF-fil på 999Kb - upoadet her ??
Men jeg er grumme i tvivl da mit tidligere forsøg forsvandt ved at trykke <Gennemse>.
Denne gang har jeg trykket >Gem>, så.......................
Grundlæggende så vil din blog vel fremstår ret så rodet fremover med nattens kommentarer.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Flemming.
Måske bliver din beskrivelse - PDF-fil på 999Kb - upoadet her ??
Men jeg er grumme i tvivl da mit tidligere forsøg forsvandt ved at trykke <Gennemse>.
Denne gang har jeg trykket >Gem>, så.......................
Grundlæggende så vil din blog vel fremstår ret så rodet fremover med nattens kommentarer.
Hej Torben
Ja det har du ret i, til gengæld passer overskriften uhyggelig godt. Jeg kan ikke åbne filen, kan du det - faktisk går det hele helt i stå når jeg prøver, så langt kom jeg i nat.
Denne meddelelse stod der da jeg åbnede bloggen igen ????
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Flemming.
Så er din PDF på plads: Du må altså ikke have komma i dine filnavne, det er et forbudt tegn!
MVH
Lars
Torben Z.
Indlæg: 755
Ja det har du ret i, til gengæld passer overskriften uhyggelig godt. Jeg kan ikke åbne filen, kan du det - faktisk går det hele helt i stå når jeg prøver, så langt kom jeg i nat.
Denne meddelelse stod der da jeg åbnede bloggen igen ????
Venlig hilsen
Flemming
Den forklaring må Webmaster give dig - om det har noget at gøre med et komma eller ej skal jeg ike kloge mig på.
MEN, jeg kan med min Adobe reader åbne samtlige PDF-filer, så måske ligger problemet i versionen af din reader.
Oprindelig fil
En_modelbyggers_trængsler,_del_1..pdf - med 2 punktummer
Min version
En_modelbyggers_trængsler,_del_1.pdf - med 1 punktum
Efter upload til Sporsiftet skifter filnavnet forunderligt nok til En_modelbyggers_trængsler,_del_1._0.pdf
Når Lars har pillet ved (min filversion ??) filen er navnet dette
En modelbyggers trængsler - del 1.0.pdf
Uagtet de lidt ukurante filnavne, så har min reader ingen problemer med at åbne samtlige filer.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
diablomandk
Indlæg: 311
Hej flemming det lykkes da mig at åbne for godte posen.
jeg er meget hurtig kommet til at holde af at drille dig med glemt i øjet men lige omkring din bog her er det mig lidt svært.
eneste ting der falder mig på er kommer 2 del snart ???
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' Brian
1. del var 10 år undervejs så det er vel rimeligt med en ny 10 års horizont ? 8) I mellemtiden kan du så træne din tålmodighed, den trænger!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Torben Z.
Indlæg: 755
PS. Så har "tung i roen" fundet ud af det, nu skal det virke
Godt at det lykkedes.
MEN, hvad 'filen da' har du nu gjort ?
Nu fylder din fil 3 gange mere end den oprindelige fil, og efter 3 dele (alt efter størrelsen af de enkelte dele/filer) rammer du med al sandsynlighed 'loftet' for vedhæftninger
Jeg mener da at kunne huske, at dit projekt i sin tid havde mere end 3 dele i dit projekt :(
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Filen er større - men det ser også ud til, at billederne er i meget bedre kvalitet, og det er jo ikke noget dårligt bytte.
Der er heldigvis meget langt til loftet endnu - det ligger i dag på 1 TB, da vi har en anden bidragyder, der hurtigt ramte det hidtige loft på 100 MB... De 8 MB er pr. fil, ikke i alt.
MVH
Lars
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
PS. Så har "tung i roen" fundet ud af det, nu skal det virke
Godt at det lykkedes.
MEN, hvad 'filen da' har du nu gjort ?
Nu fylder din fil 3 gange mere end den oprindelige fil, og efter 3 dele (alt efter størrelsen af de enkelte dele/filer) rammer du med al sandsynlighed 'loftet' for vedhæftninger
Jeg mener da at kunne huske, at dit projekt i sin tid havde mere end 3 dele i dit projekt :(
Da' Torben
Da man ikke må lyve, må jeg hellere tilstå at jeg valgte den store fil ved en simpel fejl, heldigvis har jeg en megabyte sponsor i Lars, lader det til. og billederne er ganske rigtigt noget bedre. Jeg takker de herrer for råd og vejledning.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Og jeg må i sandhedens interesse erkende, at jeg skrev forkert ovenfor: Vi har i alt 1 TB harddisk plads, men grænsen pr. bruger er dog trods alt "kun" 1 GB.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
men er 1 GB ikke lig ( store og runde tal ) = 1000000MB - og det er meget og store talstørrelser
og det kan godt være lidt vanskeligt at forestille sig
men hvis man så siger 1000Mb er det lidt lettere
dvs at man bruger 1000 Mb hver dag i 3 år - så har man lidt bedre overblik af mængden, der er til rådighed
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Henning.
Nej - 1 GB = 1.024 MB. Det er 1 TB, der er lig med 1024 x 1024 MB eller 1.048.576 MB.
I det metriske system er kilo = 1.000, Mega = 1.0002 eller 1.000.000, Giga = 1.0003 eller 1.000.000.000 og Tera = 1.0004 eller 1.000.000.000.000. Indenfor IT kan man derimod bedst lide tal, der er potenser af 2, det er 210 = 1.024. Her er betydningen derfor kilo = 1.024, Mega = 1.0242 eller 1.048.576, Giga = 1.0243 eller 1.073.741.824 og Tera = 1.0244 eller 1.099.511.627.776. Blot ikke for harddiske: Her bruger producenterne de metriske udgaver i stedet for IT versionen - så lyder det, som om harddisken er større end den reelt er...
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars og tak
så blev man lidt klogere på det område, men det er stadigvæk store tal - men så må det være 1MB om dagen i ca 3,5 år
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bjerg
ingeniør
Indlæg: 45
det går meget meget hurtigere for dig med den fart
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Har skimmet fortællingen om dine trængsler og glæder mig til at læse den.
Mon ikke du har hygget dig gevaldig under udarbejdelsen af dette gode skriv, med inspiration og råd - såvel som med model byggeriet?
mvh niels peter
DK-2720
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Har skimmet fortællingen om dine trængsler og glæder mig til at læse den.
Mon ikke du har hygget dig gevaldig under udarbejdelsen af dette gode skriv, med inspiration og råd - såvel som med model byggeriet?
Hej Niels Peter
Tak for de pæne ord, du kan tro jeg har hygget mig - det er jo mit hjertebarn, og modelbane er jo sjovt. Hvis bare du har den halve fornøjelse ved at læse om mine famlerier er jeg meget tilfreds, jeg har nemlig en dagsorden, der siger at det skal inspirere andre.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hej Flemming
Jeg har læst din blog et par gange og syntes at det er et rigtig godt initiativ, mon ikke det kan bruges på vores egen hjemmeside også??¨
Mvh. R 963
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Flemming
Et pragtfuldt skrift, du der har begået
Foruden det faktuelle, det humoristiske og det lidt sørgelige (afsnittet om Mads), har jeg nydt, at læse noget, der er skrevet af en, der så sandelig har forstand på det skrevne ord, således at stavefejlene er "none existing" - og sku' jeg ha' overset en, er det også lige meget
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Bare en lille kommentar fra en web-nørd....
Jeg ved godt tiden efterhånden renser ud i den her slags, men ikke alle apache-servere er lige tilgivende endnu, og SQL benytter faktisk visse af tegnene ovenfor til at hente/bringe i databasen.
Undskyld for nørderi
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Claus.
Men her på Sporskiftet må man godt!
Men her på Sporskiftet må man godt! Sporskiftet kører Linux/Apache, men kan godt håndtere stier som
http://www.sporskiftet.dk/hjælp/
Den var ikke så god: Internt i Drupal skal man godt nok bruge underscore, men det skulle helst ikke slå igennem til det, I brugere ser: Tværtimod skifter Drupal automatisk det hele ud med - netop - bindestreger. Det er underscore, der er uønsket i webadresser, ikke bindestreg. Sporskiftet accepterer dog begge dele.
Det er korrekt, at der kan være problemer med mellemrum i filnavne somme tider på Internet: Jeg har dog endnu ikke fundet det sted på Sporskiftet, hvor det er et reelt problem - glem også alt om dette råd.
Jep, det må jeg tilslutte mig. Som det eneste.
Sporskiftets er.
Der er INTET fra userspace, der når ned til SQL niveauet! Glem alt om dette argument - tværtimod har jeg måttet bruge en del krudt på at lære Drupals specielle SQL metodik at kende - for ALLE queries bliver skrevet om, før de når databasen. Det er en vigtig del af sikkerhedssystemet.
MVH
Lars
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Flemming
Et pragtfuldt skrift, du der har begået
Foruden det faktuelle, det humoristiske og det lidt sørgelige (afsnittet om Mads), har jeg nydt, at læse noget, der er skrevet af en, der så sandelig har forstand på det skrevne ord, således at stavefejlene er "none existing" - og sku' jeg ha' overset en, er det også lige meget
Hej Henrik
Tak for dine pæne ord, hvis du skulle finde nogen (!) fejl er du meget velkommen til at undrerette mig.
Lars og Claus, tak for gode råd, mit problem er at jeg "falder af i første sving" og lærer alt for langsomt!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Hej Lars
Hyggeligt at møde dig
Må jeg lige kort nævne at min kommentar (slightly off-topic som den var) på ingen måde var en kritik. Det er leveregler der aldrig skader at have bag øret når man har med linux/apache/sql og diverse cms at gøre. Bare noget jeg har lært gennem tiden på den hårde måde.
Ikke alle gør den store indsats at sikre og syreprøve alting for at give brugeren en god og smertefri oplevelse. Det er det så her, og det er da rosværdigt synes jeg
Du lyder som ham der skal have rosen for det store arbejde det er at sætte Drupal godt op, så den er hermed smidt i din retning.
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...diablomandk
Indlæg: 311
Det er min støre glæder at kunne læse mig til en forsættelse af den første udgivet historie.
Det kan nok ikke komme som en overaskelse at men som læser sidder og næsten kan se for sig selv et lille bord med dimser plader lim og kniv gå igang.
man lever sig jo ligefrem ind i Flemmings verden og onsker sig brændene selv at udforske de muligheder der som modelist ligger.
for mig mine barndoms minder med damptog vogne skinner som man forstiller sig kan komme til at stå hvis man bare kommer igang.
hvem blant læserner sidder ikke bare lidt og tænker ok det kunne nu fære herligt at lave lige den model der og den og den...........
Og det forsætter for man kan jo købe noget der som en start liner lidt ens drømme model eller som er så tæt på at man næmt kan forstille sig lave den om til en brugbar flot model.
DU giver den helt op i trin 8 under din beskrivelse af ombygninger af p maskinen.
og om 1000 år nå din model bliver fundet er jeg helt sikker på de vil bruge din model til at fortælle vernde om at det var den de bygget p maskinen efter.
MEN ( der skal jo altod være et men)
og jeg er helt sikker på du kun gør det for at drille lille uskyldige min.
stopper du igen lige hvor legen er bedst og igan man sidder fortryllet til skærmen men et lidt tomt forvoret intryk om hvor er resten af teksten. hvor er foto af den færdige model neeeeeeeeeeeej han stopper da ikke der.. og jeg ved det jo godt og jeg vil lige undskylde Flemming at han kun gør det for lige at drille mig meget hjærteløst.
men sikke en skripent og gad vide hvor mange model toge der nu skal og må lade livet for at afprøve nogle af de drø,,e nogle samler sidder med.
jeg selv kikke på en sløv my som jeg ville ha smidt til min søns kommende samling meeen må ikke man kan lege og forbedre den til en brugbar model.
hvis jeg nu starter med at kikke foto og kikke i rodekassen efter dimser m/m
jeg vil starte med at file........
Forsættelsen følger flemming
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' "Duplomand"
Jeg kan kun sige at det glæder mig meget at du bliver så inspireret af mit skribleri - bare klø på!
Herlige hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere