Brug af 2 Roco transformere sammen

Hej herinde

Jeg er ny på sporskiftet og vil gerne vide lidt mere og hjælpe min søn.

Jeg har netop foræret min søn et Roco startsæt med wlan og digital. Han har selv anskaffet en hel del Roco geoline skinner og vil nu gerne have flere tog på banen. Kunne forestille mig, at der bliver power problemer hvis han anskaffer sig 5-6 stykker (Han er helt i ekstase over modeltog - 13 år. Han fik 2 Roco trafoer med skinnerne. Nu spørger han om hvordan man tilkobler flere transformatorer til en bane. Går ud fra Roco er dc selv om der står 16 volt AC (roco 10725)..Er der nogen der kan hjælpe mig til et svar?

med venlig hilsen En glad far

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 20

PB

Hej!

Du skriver at du nettop har foræret din søn en Roco digital central med wlan og nu ønsker i mere power idet  i / sønnen ønsker at køre med flere tog.

Min gode mand, slå koldt vand i blodet og læs manualer og lære at bruge det udstyr i allerede har. Skulle i få brug for mere power skal i bruge en forstærker der forstærker det digitale signal, som så kan forsynes fra sin egen transformer og ellers opdele anlægget i afsnit. For ikke at belaste den digitale spænding unødigt, kan man også forsyne sine brugsgenstande = sporskifter og andre forbrugende genstande på banen med AC fra en særskilt transformer.

Vedrørende strømforbrug. En normal strømforsyning kan belastes med ca. 3.0 amp. og et normalt lokomotiv forbruger ca. 0.5 amp.

Venligst søg i forum og på nettet og lav dine egne regnestykker.

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

nktog

Indlæg: 106

PB

Hej

Hvis du kører Roco digital er lokomotiverne 'DC'. Betegnelserne AC og DC har en historisk baggrund fra tiden før det hele blev digitalt - i dag betegner de reelt om man køre toskinne (som Roco) eller 3-skinne (med midterkontakter i sporet som Märklin)

Uanset system bruges vekselstrøms-trafo'er, men strømmen til sporet bliver leveret af centralen (Z21 når det er Roco) og er nærmest en form for vekselstrøm, hvor beskeder til lokomotiver mv. er 'gemt' i strømmen.

Du kan derfor heller ikke slutte trafo'erne direkte til sporet - så kommer der ingen beskeder til lokomotiverne. Hvis man får brug for mere strøm end centralen kan levere, så kobler man en booster på - og den booster har så sin egen trafo.

Hver booster kobles til sin egen del af banen, men lokomotiverne kan køre frit over det hele - bare der er isolerende lasker mellem de forskellige booster-sektioner - illustrationen herunder viser princippet for tilslutning til skinnerne.Billede

Nu er de de færreste der kører med 5-6 lokomotiver på én gang (Det ender meget hurtigt med en større togkatastrofe) så normalt vil den strøm centralen kan levere række langt.

Du kan sagtens have flere lokomotiver stående på sporet - det bruger (næsten) ingen strøm - det er først når du kører med dem, at de forbruger strøm af betydning.

Skifter du sporskifterne digitalt bruger de en del strøm, og dér kan man med fordel bruge en ekstra trafo til selve sporskiftestrømmen.

mvh

Niels Kristiansen

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 473

Online PB

nktog skrev:

Skifter du sporskifterne digitalt bruger de en del strøm, og dér kan man med fordel bruge en ekstra trafo til selve sporskiftestrømmen.

En lille fodnote - benytter man z21 og den App der findes både til IOS & Android til at styre banen med, så skifter digitale sporskifter med 250 ms forsinkelse, så det burde ikke være et problem

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duen

Indlæg: 2

PB  Blog

Mange tak for et godt svar. Du har fuldstændig ret. Nu må han lære lidt mere om strøm og lidt matematik. Tror der kommer noget godt ud af det.

med venlig hilsen

Duen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.