MO på Frederiksund banen

Hej til jer i Sporskiftet.

Jeg er ny - betragter jeg mig som - i modeljernbanes verden. Jeg var godt nok medlem i Hedegårdens Privatbane en gang, men det er mere en 25 år siden.

Min håndbold interesse blev dengang større og større - derfor blev håndbolden valgt.

Her så mange år senere er jeg desværre for ganske nylig blevet alene. Håndbolden er stoppet efter næsten 30 år, så noget må ske - modeljernbanen må igang igen.

Jeg solgte alt mit tog dengang for de mange år siden - øv, men er så småt begyndt at købe lidt igen.

Pt. er det dog kun blevet til en enkelt CLL vogn fra Hobbytrade, men planen er en CLL mere samt to Heljan MO'er.

Så kan der køres lidt, som man gjorde på Frederikssund banen i start 70'erne. Det har min store interesse, da jeg i den periode kørte der rigtig meget.

Her kommer så mit spørgsmål. Er alle DSB's (virkelighedens) MO'ere med litrering 1900 ens af udseende? Hvis ja, da burde en omlitrering af Heljans MO 19XX gøre det muligt, at køre med samme litreringer som på Frederikssund banen i start 70'erne.

Håber på, at nogen ligger inde med svaret, men på forhånd tak.

Venlig hilsen Henrik.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

d5 skrev:

Er alle DSB's (virkelighedens) MO'ere med litrering 1900 ens af udseende? Hvis ja, da burde en omlitrering af Heljans MO 19XX gøre det muligt, at køre med samme litreringer som på Frederikssund banen i start 70'erne.

Hej Henrik

Velkommen til denne skønne hobby.

MO 19xx er motorvogne, der er bygget som 500-vogne i flere serier, og deraf forskelle. På et tidspunkt fik 500-vognene indbygget varmekedet og blev i den forbindelse omlitreret til 1900-vogne for at kunne kende forskel på om- og ikke ombyggede vogne: se Oversigt

 

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Hans Peter

Økonom - selvstændig

Indlæg: 22

PB

Hej Henrik,

Hvis du leder efter MO motorvogne der passer til kørsel på Frederiksundbanen i begyndelsen af 70erne, synes jeg også du skal kigge efter Heljans MOere af 1800 serien.  Da der var langt flere 1800 vogne end 1900 vogne, har der sandsynligvis været en overvægt af 1800 vogne også på den bane.  Hvis du absolut vil have en MO med et nummer der har kørt på Frederisksundbanen i din valgte periode, må du igang med af kigge i den oversigt Skott henviste til og iøvrigt se på billeder.

Der er flere muligheder men på denne side: http://www.tog-billeder.dk/   kan du finde nogle billeder af MO 1890 på Frederikssundbanen fra 1971 (søg via jernbanestrækninger).  Jeg har selv Heljans model af 1890, så det kunne være en at lede efter.

Heljans MOere af 1800 serien er sikkert ikke længere på lager mange steder, men der kom hele tiden nye numre over en ret lang årrække.  Hvis du holder udkig, skal du nok finde en som brugt et sted.

mvh

Hans Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Der er også jævnligt Heljan 18xx MO'ere til salg på Facebook, så det burde ikke være svært at få fat i denne model.

Heljans lokomotiver er også relativt nemme at ombygge fra 2-skinne tik 3-skinne og tilbage igen, så dette burde heller ikke være en begrænsning:)

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

d5

Indlæg: 4

PB  Blog

Hej igen.

Tusinde tak for hurtige og gode svar.

Det giver mening at kigge efter 1800 udgaver også - og selvfølgelig kigge på Facebook. Var ikke klar over, at Facebook var en mulighed - men er også "grøn" på facebook.

Har luret lidt på det kæmpe værk der henvises til - der er rigtig mange gode billeder.

Jeg har laver mig en liste - ud fra billeder - med MO'ere på Frederikssundbanen. Den er lang, og jeg kan godt se der er enhel del 1800'reder.

Hilsen Henrik, og go' jul Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Henrik.

Hvis du vil køre med 1900 vogne, er alle de vogne som du kan se kører på Sjælland i 70´erne, mulige.

De blev skiftet rundt på hele Sjælland og kørte ikke kun på enkelte strækninger.

Så selvom billederne ikke viser Frederikssundbanen så har de været på visit.

Så hvis du vil kan Heljan Mo 1957 og Mo 1961 fint bruges.

Hvisket i øret af en lokomotivfører der kørte med disse på hele sjælland.

Hilsen Erling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

joergen1978

søgende

Indlæg: 179

PB  Blog  Hjemmeside

en kort søgning på google gav en masse MO film på youtube

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Mo+p%C3%A5+frederikss...

__________________

Jørgen Rasmussen

medlem af FREMO, Stambord Vejen.

Køre Dansk epoke 4c-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Igen Henrik.

Heljan Mo i 1800 model har som de første generationer Mo lidt problemer, dårligt strømoptag og stive ledninger, som kan finde på at knække.

Så hvis du vil gøre livet lettere, så er mit forslag at købe nyere Heljan Mo´ere.

Altså 1900 vogne, i dit tilfælde, men valget er dit. (500 vognene kører også godt !)

Jeg kører med begge typer, men 1800 vognene har været skildt ad og blev renset, de tåler ikke at stå længe så får de brunerede hjul strømoptags problemer.

Hilsen Erling.

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej igen.

Her ses, Heljan Mo 1827 med 4 defekte fabrikslodninger, samt tre strømoptag som er tabt på baggrund af dårlige lodninger, samt Hjul som skal rense for brunering.

Det er nummer to efter Mo 1878, men hvis du har lyst så er det ofte det er der skal til på en 1800 vogn fra Heljan.

Hilsen Erling.

AttachmentStørrelse
IMG_7641.JPG 748.41 kB
IMG_7642.JPG 893.82 kB
IMG_7640.JPG 664.98 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Det at rense hjulene skal ske ofte, forhåbentlig ikke lodningerne, men ledningerne er meget stive og stramme !

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

d5

Indlæg: 4

PB  Blog

Kan godt se, at det kan blive noget pillearbejde, hvilket kan være sjovt nok - bar ikke det samme pillearbejde hele tiden.

Den bedste løsning er vel at skifte alle ledningerne til bløde ledninger - så er problemet vel løst en gang for alle?

Med hjulene er det straks værre - her er der vist ingen nem løsning.

Hilsen Henrik.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej igen Henrik.

Det er et pillearbejde, ja ledninger kan loddes sammen med tyndere, de er med stik, så de tykke ledninger er i overdelen og de tynde smidige er på undervognen.

Men Hjulene er lidt sværere, først skal trucksiderne af også skal klipsene låses op.

Det du ser på billede 7640 er hjulene , hvor friktionsringene er afmonteret, lagt i citronsyre.

Det virker og skader intet, tør efter med en klud eller køkkenrulle, så kører vi igen.

Forøvrigt passer Piko´s 10 mm friktionsring perfekt på heljan Mo.

Men strømoptagene skal også lige tørres der hvor hjulene rammer, men så virker alt fint igen.

Hvis ikke de kører skal det ske oftere end hvis modellerne røres, så holder de sig selv mere eller mindre rene.

Hilsen Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.