Da jeg har fået fingerne i en Roco 63067 DSB MA 460 Sølvpil og en 62710 DSB MZ 1402, som godt nok begge er i DC version, kunne jeg ikke stå for udfordringen, at ombygge disse to super lækre maskiner til AC maskiner.
Jeg har pt. bestilt nogle AC reservedele ved Hamburger-Lokschoppen for i alt € 60,90 eller ca. kr. 453,- + forsendelse. Det er egentlig forbavsende lidt der skal til på Mz'eren inden den kan køre på et AC anlæg, mens det for Ma'erens vedkommende er lidt mere udfordrende med lidt mere udskiftning af AC stumper og jeg håber, at have bestilt de stumper som skal til og ikke mangler noget. Samtidig med ombygningen af Ma'eren vil jeg indbygge led belysning.
Så nu er tålmodigheden sat på prøve end til stumperne ligger i postkassen og jeg kan komme videre med projektet.
Billeder af ombygningen vil blive uploaded med beskrivelse.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Efter at jeg havde bestilt stumperne til ombygningen, var jeg ved at få "kolde fødder" eller hvad det nu hedder
ihvert fald var jeg ved at trække lidt i land med hensyn til ombygningen af Ma'eren. Det ser lidt kompliceret ud og jeg forventer derfor også, at det ikke bliver lige til.
Jeg forventer tilgengæld at Mz'eren bliver ren hygge
Nå
men da jeg vågnede i morges ville jeg lige kontrolere reservedelslisten med det som jeg havde bestilt. Det var godt jeg fik tjekket den liste, for jeg havde brugt den forkerte liste
(
(
Nå, men jeg annulerede ordren og fik bestilt en ny bunke AC stumper, hvilke reducerede udgifterne til stumper til kr. 401,-
Af dem skal der bruges for ca. kr. 87,- stumper til Mz'eren og for ca. kr. 314,- stumper til Ma'eren.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Den hurtige ombygning:
Monter Roco's slæbesko på første boggie efter motorvognen, og før een leder frem - gerne med et lille stik.
Forbind de to eksisterende strømoptag sammen til ene strømtilslutning, samt leder fra slæbesko på anden strømtilslutning.
Herved undgås ombygning af motorvognens boggier på bekostning af een leder. Da vognene er fast koblet er besværet minimalt.
Virker for mig
mvh niels peter
DK-2720
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hvad med hjul? Maskinerne er vel udstyret med DC hjul og disse fordrer vel næppe problemfri kørsel på Märklin skinner. Så de skal vel også skiftes, eller er der noget jeg har "misset"? Bortset fra det er Roco Mz´erne superfede...
God arbejdslyst/weekend.
De bedste hilsner
Jan
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Den hurtige ombygning:
Monter Roco's slæbesko på første boggie efter motorvognen, og før een leder frem - gerne med et lille stik.
Forbind de to eksisterende strømoptag sammen til ene strømtilslutning, samt leder fra slæbesko på anden strømtilslutning.
Herved undgås ombygning af motorvognens boggier på bekostning af een leder. Da vognene er fast koblet er besværet minimalt.
Virker for mig
Hej Niels Peter
Jeg har overvejet din løsning da jeg for noget tid siden læste, at du valgte den løsning. Jeg var også fristet men synes, at jeg ville udfrodres max, ihvert fald på Ma'eren. Jeg har bytte mig til denne Ma og jeg glæder mig over den og er rigtig glad for den. Måske vil den også blive monteret med Danske Loksound's lyd.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hvad med hjul? Maskinerne er vel udstyret med DC hjul og disse fordrer vel næppe problemfri kørsel på Märklin skinner. Så de skal vel også skiftes, eller er der noget jeg har "misset"? Bortset fra det er Roco Mz´erne superfede...
God arbejdslyst/weekend.
Hej Jan
Efter hvad jeg kan læse mig frem til, er der flere som ikke skifter fra DC til AC hjul. Jeg har iøvrigt flere gange ændret på hjulafstenden på DC hjul så de passer til AC norm, især på vogne.
Hvis det viser sig at Ma'eren eller Mz'eren får problemer med passage af sporskifterne, bliver hjulene skiftet.
God weekend
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hvis det viser sig at Ma'eren eller Mz'eren får problemer med passage af sporskifterne, bliver hjulene skiftet.
God weekend
Mvh Claus
Det er intet problem når der er tale om Roco modeller. De fungerer helt fint med DC hjul på Marklin C og K skinner . . også i diverse skiftespor
Det er rent faktisk meget sjældent at jeg behøver skifte til AC hjul. Kun på to akslede vogne med DC hjul og ellers aldrig på Roco vogne/loks
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Så landede de bestilte dele til AC konverteringen i postkassen fra Harburger-lokschoppen i Hamburg
Her er de bestilte reservedele.
Straks gik jeg i gang med at bygge Mz'eren om og jeg må sige, at det var nemt
Det tog vel godt en time og jeg brugte lige en lokpilot fra en Roco My 1124 midlertidig og det fungerede meget tilfredstillende. Nu skal Mz'eren altså have en loksound fra Danske Loksound 
Her er de 3 reservedele til Mz'eren, en boggibund til kr. 6,70, en slæbesko til kr. 60,35 og en skrue til kr. 6,70. Der er for ialt kr. 73,75.
Den skilte gearkasse hvor de 4 tandhjul er fjernet.
Slæbesko og boggibund monteret.
Printpladen med pålodet forbindelse mellem hver skinneoptag og med forbindelse for slæbesko pålodet.
Her er Mz'eren på sporet for den første tur på prøvebanen
Jeg ved ikke hvorfor billedet ligge ned.
Nå men jeg vender tilbage når ombygningen af Ma'eren begynder.
Mvh Claus
PS. Jeg skal lige huske at takke Steen Duebjerg Andersen, for www.digitaltog.dk (Peter Engelsted Jonasen), for inspirationen i deres rigtige gode vejledning i ombygning Roco's DC Mz'er til AC drift
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Så har jeg ligeledes ombygget sølvpilen
ydermere har jeg indbygget led bånd fra jem&fix som jeg har tilsluttet dekoderes AUX udgang således vognbelysningen kan aktiveres via F6 (CV40=1).
Når nu reservedelene var kommet, var selve ombygningen/konverteringen entlig ret enkel. Det som umiddelbart var den støreste udfrodring var, at afmontere gearkassen samt, at afmontere det tandhjul lige efter snekkedrevet og som skulle genbruges i den nye ac gearkasse. Tandhjulet er genmonteret i ac gearkassen på 3. billede.
Ombygning af styrevogn var ret simpel. Jeg havde købt 2 stk. boggi, den ene med slæbesko og den anden med den ac anordning som skifter bag og front lys. Der ud over havde jeg købt selve lysprintet til styrevognen. Jeg overvejer lidt at købe en ESU funktions dekoder 54620 til styring af styrevognens lys.
Reservedel til Roco MA og MZ. Reservedele til Ma'eren udgør kr. 327,80.
Gearkassen i AC version vedsiden af DC versionen. Det ses tydeligt det manglende anlæg for slæbeskoen når de overflødige tandhjul fjernes.
AC gearkasse genmonteret på chassiet. Her ses anlæg for slæbesko ret tydeligt.
Gearkassen med monteret strømoptag
Styreprint konverteret til AC.
Ma'eren med lys på C-skine efter konverteringen til AC og loksounddekoderen genmonteret.

Hele vogntoget med invendig belysning.Håber at ovenstående giver mening således andre måske kunne være fristet til også, at bygge loks om fra dc til ac. Når men ser på prisen for ombygningen af Ma'eren må man sige, at det nok vil være billigst at købe den version man skal bruge til sit anlæg og kun hvis man nærmest "falder" over et eksemplar i den modsatte version, skal indlade sig på ombygningen.
Mvh ClausH0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.