Status marts 2015

Hejsa

Det er rigtig længe siden at jeg sidst rigtig har arbejdet på banen. Men nu er jeg begyndt igen.

Det har været meget lærrig at selv skulle bygge banen, for der kommer ændringer undervejs som man nok burde have fanget i planlægningen. En fejl jeg fik lavet var placeringen af sporskiftere. De skal selvfølgelig side så man let kan komme til dem, og ikke i en helix ved bagmuren. 

Jeg er næsten færdig med underlaget til skyggebanegården, der mangler lige en klods ved en enkelt samling, og så mangler jeg at få justeret den bagerste helix. Når jeg har justeret helixen piller jeg den ned, for at monterer skinnerne. Helixen sidder kun fast med 3 skruer, og så hænger den i to gevindstænger. Hvis jeg skulle have lavet det om, skulle jeg nok have langt skinnerne imens jeg lavede den, det havde sikkert givet mig andre udfordringer.

Jeg har lavet mange store mandehuller i skyggebanengården for at man kan komme op til underpladen at det færdige anlæg. I venstre side har jeg ikke gjort det med vijle. Der skal der være plads til udvidelse af opstillingsspor. Og over det område vil der kun være Dalby med 4 sporskiftere, ellers er resten natur. Et andet formål med den store plade er placering af materiel der ikke lige er i brug.

Jeg har gjort meget ud af at placering opstillingssporene så man let kan komme til dem, og det kan godt anbefales at gøre sådan. Selvom togene kun skal ned i omverden, må man efter min mening gerne kunne se dem.

Nu er jeg nået til det punkt hvor jeg skal til at lægge mange spor og i den forbindelse mangler jeg at finde ud af hvordan jeg skal fastgøre kablerne på undersiden at pladerne/sporene, for der kommer mange kabler. Jeg forbedrer skinner til tilbagemelding. Det kommer til at tage længere tid nu, men til gengæld tror jeg det er givet godt ud på længere sigt. 

status marts 2015

Så er den bagerste helix pillet ned og sporlægning er færdig. Jeg har taget billeder af den fremgangsmåde som jeg har benyttet til lægningen af skinnerne. Jeg bruger fleischmann flex skinner unden balast (tidligere ROCO skinnesystem)

Billede2 sveller klippes af

BilledeDen inderste skinne er afkortet med skævbinderen(skævbinderen holdes lodret), og skinnen files flad i enden.

BilledeSkinnelasker sættes på.

BilledeSkinnen holdes fast på underlaget med en klemme, og er nu klar til den næste skinne

BilledePå den næste skinne fjernes de 2 yderste sveller. Og skinnen vendes så den brudte svellerække er ind imod centrum af helixen.

BilledeDen næste skinne holdes fast med klemmer så der er styr på den.

BilledeNærbillede af skinne samlingen før lodning. Bemærk af skinnestrækningen i samlingen er lige når jeg lodder. 

BilledeSå er samlingen loddet på ydersiden af skinnelaskerne. Jeg filer med en lille fil på oversiden og på indersiden af skinneoverkanten.  

BilledeSkinnen er klar til at komme ind på plads, og først nu bliver skinnesamlingen buet.

BilledeJeg bruger alm. hvid trælim til fastgørelsen.

BilledeLimen fordeles med en finger, eller andet egnet.

Billede Til sidst lægges skinnen på, og holdes fast med en klemme indtil at limen kan holde selv.

 

 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 3 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

Jeg vil nok ikke brug lim da det giv rust men vil nok skyd dem på med en hæftepistol virker ok 

 

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

tmjbk skrev:

Jeg vil nok ikke brug lim da det giv rust men vil nok skyd dem på med en hæftepistol virker ok 

Rust på nysølv?

Trælim er OK til at fæstne skinnerne på korken. Hvis der også skal ballast på, bør du anvende en limtype der giver en "blød" samling f.eks. vådrumslim. Ellers er formålet med korken - lyddæmpning - omsonst!

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.