Opdatering af layoutet

Nu da jeg er ved at lave rammeopbygningen af banen, er der kommet små korrektioner på de forskellige længder af rammerne som så har indflydelse på layoutet. Det mest kritiske er pladsen som helix'erne optager. Jeg havde ikke taget højde for at sikkerheden fra spor til kant samt tolerancer også skulle lægges til i den samlede bredde. Det betyder at jeg mangler ca. 5 cm i bredden. Det har jeg løst ved at gøre skyggebanegården bredder end resten.

Som tidligere nævnt har jeg besluttet af inddrage pladsen på den anden side af lofttrappen til togbane. Dog har jeg ikke plads til skyggebanegård under da pladsen skal bruges til opbevaring under banen. Det jeg har gjort er at flytte højby og grusgraven over på den anden side af trappen, grusgraven er blevet lidt større og det gør bestemt ikke noget. Pladen sporet ligger på over trappen kan ikke være særlig bred og tyk, da der skal være plads til en opvippelig gulvplade der dækker hullet når man er oppe i togbane rummet. Måske kan sporet over trappen laves som en lang bro, men det skal jeg lige tænke over. Der hvor højby lå før er havnen kommet hen, det giver mere plads til byen. Fordelen ved at flytte havnen er sporet er blevet let tilgængeligt, så man nemmere kan rangere unden at skulle kravle under banen.

Jeg har prøvet at lave en fornuftig vej fra midtby til havnen. Det skal forstille at i banens begyndelse havde en alm. overskæring med ledvogterhus. Ledvogterhusets funktions blev overflødiggjort, og til sidst da statsbanen blev renoveret og hastighedsopgraderet blev vejen lagt om som den er nu. Formålet med broen er selvfølgelig at skjule at sporet kun har en radius på 260 mm. Og løsningen med en bro synes jeg selv er meget realistisk. Som i kan se på layout har jeg gjort meget ud at skjule nedkørslerne til skyggebanegården, for jeg synes ikke at tunnler er så realistiske. Den eneste undtagelse af storebælt, som jeg også vil bruge som inspiration til nedkørslen bag havnen.

Vejene havde jeg tænkt skulle bruges til faller car systems. Så jeg kan få en lastbil til at køre fra havnen ind til byen og ud af vejen under havnevejen hvor en vendeplads kan være skjult bag anlægget. Byen kan også have en bus som kommer tilsyne under havnvejen og hen til byen og tilbage igen. Men jeg ved ikke hvordan man laver et sporskifte til faller car biler.

Det sidste hjørne i rummet hvor der ikke er togbane der er mit arbejdesbord, det skal der jo også være plads til.

D39Layoutet.

BilledeSkyggebanegården.

 

BilledeDalby.(venstre del af anlægget)

BilledeStatsbanernes remise. (mest veterantog. Har et BR89 lokomotiv i drift til at klare trafik til havnen samt udlejet til privatbanen til godskørsel)

BilledeVejen fra midtby til havnen kan ses i baggrunden. Gasværket deler havnen og byen op.

BilledeVejen fra byen føres bag værkstedet for de elektriske lokomotiver.

BilledeHavnen har ændret lidt udseene. Bagved havnen skal det ligne at statsbanernes tunnel føres under havet. Der kommer til at være en masse store sten som kystbekyttelse, samt en vold der sikre at tunnlen ikke oversvømmes.

BilledeHøjby. Grusgraven er bare vist som en flad pandekage. Men der kommer masser at sand, grus og sten stakke. og der skal selvfølgelig også være en kant de er ved at grave ud.

BilledeHer er samlet overblik, minus højby delen.

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

AttachmentStørrelse
Version D39 tilpasset rummet.tra71.2 kB
Like 0 kan lide
Top