a) Hvis det er Skinnebus versus Triangel som trækkraft (som svarmulighederne antyder), så er spørgsmålet umuligt at svare på. For hvilken type skinnebus: Hilding Carlsons forskellige skinnebusser, daddelæsker, Vejbusser udstyret til jernbanebrug, Triangels skinnebusser, de forskellige typer Scania skinnebusser for ikke at tale om tyske, franske, italienske typer! Og Triangel ? Er der DSBs små motorvogne MA, MC, ME, MF, privatbanernes tilsvarende vogne (ombyggede post og pakvogne eller Triangel type II, IV, VIII m.m), Triangels skinnebusser, DSBs lange Triangelmotorvogne ML, privatbanernes lange vogne f.eks SFJs senere DSB MDF, TKVJ M 4-6.
b) Hvis det er hvad en skinnebus eller Triangel slæber rundt med (som overskriften antyder). I teorien kunne de vel trække alle typer vogne. Men her må der vel være tale om vogne der er specielt beregnet til at førnævnte skal trække dem. Foruden forskellige typer rumpegeder, skinnebusbivogne, ældre personvogne forsynet med rullelejer, motorbivogne kan der jo også være tale om små stykgodsvogne (VaGJ 93 - 94) eller enere som HJJ ISF 348 ("Spis Juelsminde fisk" )
Det kommer sandlig an på hvilken type skinnebus - f.eks en vejbus på skinner må have været ulidelig at køre i. Medens Daddelæsker er rimelig behagelige tramsportmidler.
Mht. Triangel er der også stor forskel på en lille toakslet MA og VLTJ M4.
Mht. trækkraft! Mange af privatbanernes triangler blev brugt til godstog, det tror jeg ikke en skinnebus uanset type ville egne sig til!
Jeg mener hvilken en der er bedst at køre i, trækkraftmæssig er skinnebusser og triangler lige gode! Skinnebus: Serie 1(VGJ Sm 6, SVJ Sm 7) Triangel: HTJ M12 typen.
Skinnebussen er nok bedst at køre i, pånær når det sner. Til gengæld er Trianglen brugbar når der skal trækkes mindre godstog.
Det er vel i virkeligheden et spørgsmål der er umuligt at svare på set med nutidens entusiast-briller. Men hvis man udtaler sig som daglig rejsende anno dengang (midt eller sidst i 60´erne), ville jeg have foretrukket et Y-tog
Trianglerne er bygget i perioden slut 1920-erne til 1939, og Scandia-skinnebusserne er fra 1948-1952, og de kørte ved privatbanerne side om side i 1950/1960-erne, så det er da muligt at sammenligne.
Køreegenskaberne er klart bedst i en skinnebus, da den har bogier; en Triangel er mere stiv i det. Og jeg har selv kørt samme strækning (Mariager - Handest) flere gange i de to køretøjer, så der er basis for en sammenligning.
Det har du da ret i, Jan! Man kunne jo også sammenligne kørekomforten i en Ford T og en VW Boble, samme funktion, to forskellige tidsaldre, begge eksisterer endnu.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hvad mener du helt nøjagtigt med det spørgsmål?
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.689
Øh! Hvad er det egentligt du spørger om.
a) Hvis det er Skinnebus versus Triangel som trækkraft (som svarmulighederne antyder), så er spørgsmålet umuligt at svare på.
For hvilken type skinnebus: Hilding Carlsons forskellige skinnebusser, daddelæsker, Vejbusser udstyret til jernbanebrug, Triangels skinnebusser, de forskellige typer Scania skinnebusser for ikke at tale om tyske, franske, italienske typer!
Og Triangel ? Er der DSBs små motorvogne MA, MC, ME, MF, privatbanernes tilsvarende vogne (ombyggede post og pakvogne eller Triangel type II, IV, VIII m.m), Triangels skinnebusser, DSBs lange Triangelmotorvogne ML, privatbanernes lange vogne f.eks SFJs senere DSB MDF, TKVJ M 4-6.
b) Hvis det er hvad en skinnebus eller Triangel slæber rundt med (som overskriften antyder).
I teorien kunne de vel trække alle typer vogne. Men her må der vel være tale om vogne der er specielt beregnet til at førnævnte skal trække dem.
Foruden forskellige typer rumpegeder, skinnebusbivogne, ældre personvogne forsynet med rullelejer, motorbivogne kan der jo også være tale om små stykgodsvogne (VaGJ 93 - 94) eller enere som HJJ ISF 348 ("Spis Juelsminde fisk" )
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Togfyr
Indlæg: 5
Beklager fik udtrykt mig forkert :-/
Jeg mener hvilken en der er bedst at køre i, trækkraftmæssig er skinnebusser og triangler lige gode!
Skinnebus: Serie 1(VGJ Sm 6, SVJ Sm 7)
Triangel: HTJ M12 typen.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.689
Det kommer sandlig an på hvilken type skinnebus - f.eks en vejbus på skinner må have været ulidelig at køre i. Medens Daddelæsker er rimelig behagelige tramsportmidler.
Mht. Triangel er der også stor forskel på en lille toakslet MA og VLTJ M4.
Mht. trækkraft! Mange af privatbanernes triangler blev brugt til godstog, det tror jeg ikke en skinnebus uanset type ville egne sig til!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.689
Skinnebus: Serie 1(VGJ Sm 6, SVJ Sm 7)
Triangel: HTJ M12 typen.
Skinnebussen er nok bedst at køre i, pånær når det sner. Til gengæld er Trianglen brugbar når der skal trækkes mindre godstog.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er vel i virkeligheden et spørgsmål der er umuligt at svare på set med nutidens entusiast-briller. Men hvis man udtaler sig som daglig rejsende anno dengang (midt eller sidst i 60´erne), ville jeg have foretrukket et Y-tog
Svend
Togfyr
Indlæg: 5
VGJ Sm 6 har i ssb resiig (staves) da vist sit værd med bla at trække to lemvigvogne (VLTJ M4-5) og div andre så en skinnebus er ikke helt uden evner
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og desuden stammer de to typer fra hver sin tid, så en direkte sammenligning er jo ikke mulig.
Bjarne
je
Egå
Indlæg: 135
Trianglerne er bygget i perioden slut 1920-erne til 1939, og Scandia-skinnebusserne er fra 1948-1952, og de kørte ved privatbanerne side om side i 1950/1960-erne, så det er da muligt at sammenligne.
Køreegenskaberne er klart bedst i en skinnebus, da den har bogier; en Triangel er mere stiv i det. Og jeg har selv kørt samme strækning (Mariager - Handest) flere gange i de to køretøjer, så der er basis for en sammenligning.
/Jan
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det har du da ret i, Jan! Man kunne jo også sammenligne kørekomforten i en Ford T og en VW Boble, samme funktion, to forskellige tidsaldre, begge eksisterer endnu.
Bjarne