Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Sporplan over Fredericia

Er der tilfældigvis nogen der ligger inde med en sporplan over Fredericia? Umiddelbart omkring 1960-70 men også gerne af nyere dato.

På forhånd, tak.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

"Techek" skrev:
Er der tilfældigvis nogen der ligger inde med en sporplan over Fredericia? Umiddelbart omkring 1960-70 men også gerne af nyere dato.På forhånd, tak.

Hej se linket her. [url]http://www.sporskiftet.dk/node/395]

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Perfekt, tak for hjælpen og de skarpe øjne!

Desværre er de tre tegninger ret skæve ifht. hinanden, så det er næsten umuligt at overlappe dem for et fuldstændigt billede. Derimod har jeg haft en del glæde af http://dk.trackmap.net/g hvor Fredericia fremgår skematisk. Dertil vil jeg bruge FindVej.dk (igen Google Maps) til at studere den nyere sporlægning.

Det skal dog tilføjes at jeg vil bruge Fredericia (og faktisk lidt af Aarhus) til inspiration med udfletninger og godsbanerne, fremfor at lave en næsten 100% eksakt kopi. Men tak for buddet alligevel!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Er der tilfældigvis nogen der ligger inde med en sporplan over Fredericia? Umiddelbart omkring 1960-70 men også gerne af nyere dato.

I bogen "Jernbanens hvem hvad hvor" fra 1959 er der en smematisk optegnelse over banegården.

Vil du have den, så sig til.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pluto

Indlæg: 29

PB

Jeg har siden jeg fik optegningen fra Per Olsen brugt mange forsøg og timer på at få banegården bragt ned til et niveau hvor den kunne anvendes i model. Det er ikke rigtig lykkedes, specielt fordi godsbanegården er så enorm. Jeg mener at kunne huske at der er 5,6 km imellem de yderste signaler på hele banegården.

Efter Per Olsen havde lagt tegningerne ud fandt jeg en mere overskuelig skematisk sporplan i en gammel DSB bog. Sporplanen vedhæftet, håber du kan bruge den.

Hvis du eller andre har lavet et layout med inspiration i Fredericia er jeg meget interesseret i at se resultatet Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"moppe" skrev:
Vil du have den, så sig til.
Tak, meget gerne, Klaus!
"Pluto" skrev:
Efter Per Olsen havde lagt tegningerne ud fandt jeg en mere overskuelig skematisk sporplan i en gammel DSB bog. Sporplanen vedhæftet, håber du kan bruge den.

Det kan jeg, men hvis du også har mulighed for at fremskaffe den sporplan der ligger til venstre (dvs. den sydlige hvis jeg ikke husker forkert) så ville det være komplet. Mht. at lave Fredercia station, så bliver det nok snarere en fortolkning end tæt inspireret, men jeg skal nok publicere resultatet her når jeg når så vidt.

Jeg var iøvrigt ved at ville spørge om hvad en "stationsrist" er? Den er placeret mellem strækningsristen og afgangsristen og består umiddelbart af nogle rimeligt korte spor, men ved nærmere eftertanke står vognene vel oprangeret dér i den rækkefølge de skal afkobles ved de kommende stationer? Jeg troede blot at strækningsristen var beregnet til dette, så derfor min undring.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Så vidt jeg husker både er det således, at man på strækningsristen sorterer vognene ud til de forskellige tog. På stationsristen bliver et tog så ordnet efter station ... og til sidste samles toget.

Det hele vises i filmen "Her er banerne", som handler om netop Fredericia Station. Den kan desværre ikke købes, da det er Statens Filmcentral som sidder på distributionen. Men den kan lånes på video gennem Bibliotek.dk.

At det så er lidt underligt, at man hellere vil have at et par tusinde jernbanenørder låner den (og en del sikkert kopierer den til eget brug og arkiv) i stedet for at tjene en hund eller to på en god DVD-version ... det fatter jeg ikke.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Tak for tippet. Jeg tror faktisk den står et sted i mit arkiv for at det ikke skal være løgn.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pluto

Indlæg: 29

PB

"Techek" skrev:
"moppe" skrev:
Vil du have den, så sig til.
Tak, meget gerne, Klaus!
Jeg er også meget interesseret, specielt for at se om der skulle være sket ændringer siden 1935.
"Techek" skrev:
... men hvis du også har mulighed for at fremskaffe den sporplan der ligger til venstre (dvs. den sydlige hvis jeg ikke husker forkert) så ville det være komplet.

Jeg beklager meget at denne del ikke var med i det første indlæg, jeg tænkte ikke lige på at det hele ikke kunne være på en side. Den sydlige del er nu vedhæftet.

Hvis du i øvrigt er interesseret i yderligere information omkring Fredericia banegård er der ca. 20 sider om denne i bogen "Bag statsbanernes kulisser" der var omtalt i et af de seneste numre i "Banen". Her er også flere billeder m.v., og også en beskrivelse af de forskellige riste. Per Olsens beskrivelse er helt i overensstemmelse med bogens oplysninger.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

DVG

HTX Ballerup

Indlæg: 72

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Jeg var iøvrigt ved at ville spørge om hvad en "stationsrist" er? Den er placeret mellem strækningsristen og afgangsristen og består umiddelbart af nogle rimeligt korte spor, men ved nærmere eftertanke står vognene vel oprangeret dér i den rækkefølge de skal afkobles ved de kommende stationer? Jeg troede blot at strækningsristen var beregnet til dette, så derfor min undring.

I strækningsristens bliver vogne delt op i tog for tog fx et spor for vogne mod Århus, i stationsristen bliver vognen sotret til et godstog af gangen. Så man tømmer altså et spor strækningsristen og sortere dem i stationsristen, dette gør det nemmere at rangere på de stationer som godstoget skal udveksle vogne på undervejs.

__________________

Mvh Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Tak, meget gerne, Klaus!

I får dem lige fra de rå scanninger, samt noget af teksten dertil.

Klaus

fredericia2

fredericia1

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Det går fremad med min stations-sporplan men den minder mindre og mindre om Fredericia af den simple årsag at grundplanen ikke er lavet til en "Fredericia"-lignende sporplan.

Derudover har jeg ikke umiddelbart så meget plads at jeg kan lave både ankomst-, stræknings-, stations- og afgangsrist plus en endestation med remise, gods og en fornuftig by. Indtil videre må ankomst og afgangsrist undværes, men stationen får dog spor nok til at aftage 3 godstog og 7 persontog plus det løse.

Hvordan ville man egentlig kunne lave en automatisk stræknings- og stationsrist i model hvor vognene automatisk løber ned og bremses uden at man skal skubbe/trække dem mellem stræknings- og stationsristen?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Hvordan ville man egentlig kunne lave en automatisk stræknings- og stationsrist i model hvor vognene automatisk løber ned og bremses uden at man skal skubbe/trække dem mellem stræknings- og stationsristen?

Ved at lave fald nok.

Og så lige sikre sig at alle vogne løber lige godt...........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Jamen, så vil de jo løbe lige igennem fra øverste frakobling, gennem strækningsrist, frakobling og stationsristen ud i "afgangssporet"!?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Jamen, så vil de jo løbe lige igennem fra øverste frakobling, gennem strækningsrist, frakobling og stationsristen ud i "afgangssporet"!?

Nej, for ude i den virkelige verden skal der også hjælp til for at bremse og komme videre. Nogen gange klarer man den med skinnebremser, men som regel er der kun en "knold" man så rangerer hen over med maskinekraft og lader vognene løbe frit ned til næste rist.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Bingo. Jeg synes nok jeg havde overset noget. Men det fremgår da af tværsnits-tegningen over Fredericia, at ihvertfald de tre øverste riste hælder en smule (eller mere). Dog er det vel ikke usandsynligt at man lader en maskine puffe til vognene så de selv ruller videre til næste rist.

Ville man kunne lave det på samme facon i model? En næsten friktionsfri vogn skulle jo gerne kunne stå i risten uden påvirkning, så risten skal være vandret. Mellem de to riste skal der være et fald, så et puf/skub med en maskine, forårsager at vognen ruller videre til næste rist hvor den efterfølgende stopper.

Kan det lade sig gøre at lave en bremse i model og i så fald hvordan? Det ville jo være ret uheldigt hvis en vogn ruller fra øverste afkobler og gennem begge riste og ud i stationsområdet - både i virkeligheden og i model!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

i min klub i Roskilde har vi lavet nogen indledene forsøg med et rangerbjerg, vi har konstateret at selv helt nye velkørende vogne ruller forskelligt.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Kan det lade sig gøre at lave en bremse i model og i så fald hvordan? Det ville jo være ret uheldigt hvis en vogn ruller fra øverste afkobler og gennem begge riste og ud i stationsområdet - både i virkeligheden og i model!

En bremse i model vil være lige så svær at styre som en vogn. Problemet er at en modelvogn er alt for let i forhold til de kræfter der skal til for at bremse den (eller rettere friktionen i en modeltogsvogne er ret stor i forhold til 1:1 "modeller" og derfor kræver meget mere fart og derved også en større bremsekraft).

Skal man lave et rangerterræn med riste, skal det laves således at den ringest rullende vogn kun lige kan komme ind på risten, og den bedst rullende lige akkurat ikke kører ud over enden af risten.

Du skal have fat i dem for at koble dem sammen, enten med maskine eller håndkraft, (alternativt skubbe dem ud over enden ned til sidste rist, for der at koble dem sammen).

For lige at tale om friktion: Da man byggede BR 23 og udstyrede den med rullelejer tiil hjulaksler og gangtøj, kunne under 10 mand sætte det store lokomotiv i bevægelse. Er en almindelig 2 akslet godsvogn først i bevægelse kan 1 mand holde den i fart.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det er her udfordringen kommer. Du skal bruge en håndfuld små figurer som du rigger til med fjernstyring, så de kan løbe langs vognene og kaste "hunde" ind for at bremse vognene. :roll:

Eller også finde på et system i stil med det på GB, hvor der ligger nogle bremse-dimser langs skinnerne:

http://www.l-eriksen.dk/toge/fast/sjaelland/stkbh/gods/godsbanegaarden/2...

Eller en mekanisk tap, som kan vippe op under den forreste vogn og fastholde den?

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Jeg er jo sent ude men alligevel:

Hvis du stadig arbejder med Fredericia lay out har jeg et par kommentarer.

Det er korrekt at hele Fredericia er enorm, men det er jo muligt at lave en bane med de mere interessante afsnit, feks broer mm. På den måde kan selv Fredericia komme ned i størrelse. Nederst et link til en flot neddroslet kopi af Gremberg Rangierbahnhof i Köln. De har fået rist, rangerbjerg og stort remiseområde med på hvad jeg vil vúrdere til måske 12 m længde. Det er der jo ikke mange der har plads til, men jeg går ud fra at du har meget for bare at spørge til Fredericia!

Da et rangerbjerg er meget afhængigt af materiel og kurveradier vil jeg foreslå hvad jeg selv prøvede:

En dør (plan) på et bord, så kan den justeres i højden med klodser. Jeg fandt ikke dette nødvendigt, som nævnt skal risten være vandret. Med masser af klodser kan du indrette bjerget. Jeg brugte ikke oprangeringsplaner, så jeg kan rangere efter hovedet og det er godt. Så kan man sende letløbende vogne til de yderste krumme spor og de dårligst løbende til de lige. Endvidere kan et par godt løbende jo trække en dårlig. Bjerget skal fortsætte under de første skifter i udfletningen.

Hvis sporene er lange nok feks 3,4 m er bremser ikke nødvendige ved vandret rist. Jeg afprøvede lidt stigning i modsatte ende af bjerget for at stoppe evt hurtig løbere. Med 3,4m kan man lave en slæber på 30 vogne og det er vel ok. Jeg bruger Märklin og opdagede at deres afkobler kan bruges som bremse. Jeg bruger slanke skifter, for ellers går det ikke. Märklins englændere duer heller ikke, men du bruger nok ikke Märklin.

Held og lykke, og hvordan går det egentlig med anlægget.....?

http://www.fde-burscheid.de/gremberg_plan.html

Venligst

Per

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

med lidt snedighed kan du placere en lille jernplade i hver vogn, og så bruge spolen fra f.eks Pecos relæer som elektromagnet. På den måde kan du selv bestemme hvornår og hvor hurtigt vognene skal stoppe. I div bøger er rangerbjerge ganske nøje beskrevet Prøv DSBs 100 årsskrift

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej Techek,

Håber det går fremad med Fredericia (lidt billeder, please...).

Har netop været på biblioteket og læst MIBA. I næste nummer der er 12/09 kommer noget om sporbremser i HO.

Det må være noget for dig!

Venligst

PED

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Tak for indsparkene - uanset om det er lidt sent eller ej.

Jeg arbejder desværre ikke mere på det med Fredericia, men det er nu stadig spændende at høre jeres overvejelser og ideer mht. sporristene og rangerbjerget.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik

Indlæg: 18

PB  Hjemmeside

Hvordan ville man egentlig kunne lave en automatisk stræknings- og stationsrist i model hvor vognene automatisk løber ned og bremses uden at man skal skubbe/trække dem mellem stræknings- og stationsristen?[/quote]

hej Techek jeg har en lille film fra hamburg hvor du kan se deres rangerbjerg næste gang du får dig snøvlet til lemvig

__________________

3 skinne,Märklin K , skala H0,Intellibox+esu håndkontrol,primært dansk epoke III-V
medlem af vestjysk modelbaneklub
Mvh Henrik

http://www.vmbk.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Hvis du tænker på Miniatur Wunderland, så har det nok ikke nogen interesse - jeg har ihvertfald ikke råd til at ansætte folk til at lave en efterligning.

Iøvrigt bor jeg pt. i Middelfart og arbejder i Kolding, så jeg er kun i Thisted i weekenderne - og der er det kæresten og drengen der får al min opmærksomhed.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

I juli-udgaven af MIBA er en beskrivelse af en æselryg på et tysk anlæg, hvor der er brugt fjedrende skinnestykker à la fjedrende sporskiftetunger til at bremse vognene fra nedløbet. Det er billigt og enkelt og skulle efter sigende virke.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik

Indlæg: 18

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Hvis du tænker på Miniatur Wunderland, så har det nok ikke nogen interesse - jeg har ihvertfald ikke råd til at ansætte folk til at lave en efterligning.Iøvrigt bor jeg pt. i Middelfart og arbejder i Kolding, så jeg er kun i Thisted i weekenderne - og der er det kæresten og drengen der får al min opmærksomhed.

nej det er over hamburg rangerbanegård

__________________

3 skinne,Märklin K , skala H0,Intellibox+esu håndkontrol,primært dansk epoke III-V
medlem af vestjysk modelbaneklub
Mvh Henrik

http://www.vmbk.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Jeg fandt tilfældigvis denne lille video: http://www.youtube.com/user/trainfart

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Så lykkedes det endeligt at færdigøre en sporplan med Rocoline skinner over Fredericia komplet med havnebane. Jeg ville have lavet den den i 10 graders fra starten men måtte koge den lidt ned til 15 graders sporskiftere for at den kunne bygges i Wintrack.... Inden nogen får lyst til a bygge den rigtigt så læg lige mærke til pladskravene 37x33 meter

 

AttachmentStørrelse
Ny Fredericia 15 graders Rocoline.tra 109.76 kB
__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.