Hej alle
Efter mange års venten i remisen, er der begyndt at blive varmet op igen under kedlerne (ok, primært dem til diesel) i Kokkeborg. Derfor har baneformanden fået noget af en udfordring sammen med stadsarkitekten, idet der ikke er så meget som en milimeter skinne til rådighed udenfor remisens porte. Derfor er det på tide at få klarlagt linjeføringen for jernbanen omkring Kokkeborg, således at også stadsarkitekten kan komme igang med udstykningerne af grunde.
Grundareal
Grundplanen for området omkring Kokkeborg kan ses til højre. Der er 9 kvm til rådighed (i grove tal), med en dør i højre side og et stort vindue i venstre side. Under vinduet er der endvidere den obligatoriske radiator. Væggene benævnes herefter som Nord øverst (3,55m), Syd nederst (2,55m), Øst højre side med døren (1,50m) og Vest venstre side med vinduet (2,55m).Skala
Det er planen er køre 2-skinne drift i DC, og der er selvfølgelig digital drift i tankerne. Jernbanen råder allerede over en del materiel, såsom danske vogne i epoke IV-V i en blanding af både gods og persontransport. Ligeledes forefindes der også trækkende materiel i samme epoker. Der kan bl.a. nævnes DSB MZ med tilhørende B/BD/Bns vogne, IC3 (jeps, Heljans originale skrald1), DB ICE, DB rangerlok og en lang række godsvogne.
1) Heljans model skal eventuelt ombygges til digitaldrift, men indtil videre må den henstå på et depotspor.Ideer
Ideerne har været mange indtil videre og der leges fortsat en hel del med modelleringsværktøjer. Desværre synes der ikke rigtigt at være noget, der passer sammen.
Følgende har været i tankerne:
- En skyggebanegård under anlæg ved Nord
- En helix op til overetagen ved Vest.
- Større station (Kokkeborg) ved opkørslen fra helix ved Nord (inspiration hentet fra Sundborg MJ). Der er tale om en lidt større station, der både betjener person- og godstransport.
- Under vinduet ved Vest en bro over til et anlæg ved Syd
- Mindre station (Faadal) ved Syd, eventuelt med lidt småindustri
Da der desværre nok ikke er de store muligheder for lange kørestrækninger eller plads til dobbeltsporet strækninger, befinder vi os derfor i udkanten af landet. Der kommer lidt fjerntog på besøg, og hvem ved måske også en mulig lille sidebane, eventuelt med noget veterandrift .
Jeg har forsøgt at lade mig inspirere fra diverse sider på nettet, men synes som sagt ikke rigtigt, at det "smager rigtigt"
Jeg håber derfor, at der er nogle at jer utroligt dygtige folk, der kan være behjælpelig med inspiration.
med hilsen fra Stationsforstanderen i Kokkeborg
Lars
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Er benævnelserne på væggene (nord, syd, øst og vest) nu også korrekte?
Bjarne
Perseus
Greve
Indlæg: 77
Et eller andet skulle de nu benævnes og derfor faldt valget på de 4 verdenshjørner.
Lars
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
MAB
Staten
Indlæg: 548
Kig evt. her. Jeg synes det er et super fint bud på et layout. Ganske vist er dimensionerne ej helt de samme, men det er fin inspiration.
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/starten-p%C3%A5-hj...
Hilsen Martin
Perseus
Greve
Indlæg: 77
Hej Martin
Faktisk lidt utroligt, at jeg har læst tråden igennem flere gange, men har åbenbart alligevel ikke "læst" den godt nok, for det er da et alletiders forslag. Jeg vil da kigge lidt nærmere på den tråd igen og se, hvorvidt det kan lade sig gøre at skabe lidt brugbart materiale ud fra disse ideer.
mvh
Lars
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej Martin
Faktisk lidt utroligt, at jeg har læst tråden igennem flere gange, men har åbenbart alligevel ikke "læst" den godt nok, for det er da et alletiders forslag. Jeg vil da kigge lidt nærmere på den tråd igen og se, hvorvidt det kan lade sig gøre at skabe lidt brugbart materiale ud fra disse ideer.
mvh
Lars
Jeg håber du viser lidt efterhånden, som dit layout tager form. God fornøjelse
Hilsen Martin
Perseus
Greve
Indlæg: 77
Der begynder at danne sig et billede af Kokkeborg Jernbane.
I første omgang er der tale om Faadal Stationsby (eller måske Faadal Havneby), der har et lille havneareal samt et tankdepot, ligesom der findes et enkelt pakhus. Byen ligger på sydsiden af Kokkesund og er forbundet via broen til "hovedlandet".
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
okhansen
Indlæg: 227
Spændende at følge din plan. Jeg har et endnu mindre rum, hvor jeg gerne snart vil igang. Min plan er dog at bygge i moduler, da jeg alt for mange gange har måtte pille et fast anlæg ned. Så jeg følger nøje de emner der er både med moduler og sporplan i mindre rum til god inspiration
Mvh. Ole
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
I dit oplæg, nævner du ikke meget om tog/stammelængder, men dog noget med fjerntog ......
Fådal stationen ser ud til at kunne håndtere max. ca. 90 cm, hvis omløbet skal bruges ( med styrevogn er det naturligvis større muligheder ).
Hvis det var mig, ville jeg erstatte 3 skiftet med et sporskift, og så lade toget fra havnen og industrien passere hovedsporet med et krydsspor og anvende sporet til lageret som et udtræksspor.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
a62213
Indlæg: 382
Hej Martin
Faktisk lidt utroligt, at jeg har læst tråden igennem flere gange, men har åbenbart alligevel ikke "læst" den godt nok, for det er da et alletiders forslag. Jeg vil da kigge lidt nærmere på den tråd igen og se, hvorvidt det kan lade sig gøre at skabe lidt brugbart materiale ud fra disse ideer.
mvh
Lars
Hej Lars,
Tak for rosen, det er ikke så tit der er blevet henvist til noget jeg har makket sammen. Vores rumstørrelser ligner lidt hinanden, mit udgangspunkt har altid været at "more is less" - vil hellere have noget enkelt en 47 skinner plastet til ved siden af hinanden. Også fordi jeg tænker det mere enkle er lettere at lave. Og så er min hovedinteresse epoke 2-3, hvor toglængden sikkert heller ikke var så lang. Ikke at jeg går så meget op i om rangeringer skal være korrekte.
Min plan er lavet i anyrail, jeg sender dig gerne en kopi, hvis du skulle have lyst.
Mvh
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Perseus
Greve
Indlæg: 77
Det er nok ikke usandsynligt, at anlægget kan blive bygget modul-style, således at det eventuelt kan pakkes ned, såfremt der skal flyttes til nye lokaliteter.
mvh
Lars
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
Lundgaard
Norway
Indlæg: 132
Du kan jo kigge på hvordan Indre Stambane er lavet, den er i prinsippet ikke ret stor: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1502&PN=1&title=fra-togkjelleren
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
Perseus
Greve
Indlæg: 77
Nu tager tingene fart. Stationsforstanderen har i samarbejde med Stadsarkitekten for Kokkeborg og omegn, været igang med det store planlægningarbejde. Desværre mangler der fortsat en planlægning for Kokkeborgs banearealer, ligesom industriområdet ikke er fastlagt endnu.
Siden sidst er der sket en del nye spændende ting i lokalområdet:
Jeg har forsøgt at vise sporplanen herunde. Den store stigning (lilla spor) holder sig på lige under 3% (30 promille jf Railmodeller Pro).
Faadal Havneby
Korsstad Station
Skyggekøbing
Kokkeborg
mvh
Lars
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Der begynder at danne sig et billede af Kokkeborg Jernbane.
I første omgang er der tale om Faadal Stationsby (eller måske Faadal Havneby), der har et lille havneareal samt et tankdepot, ligesom der findes et enkelt pakhus. Byen ligger på sydsiden af Kokkesund og er forbundet via broen til "hovedlandet".
Jeg synes også du skal droppe 3 skiftet. For det første findes det vist (næsten) ikke i virkeligheden, og for det andet aldrig som indkørselssporskifte
Det er ikke urealistisk, hvis havnetilslutningen ligger uden for stationen
Alternativt kan du forlænge stationen ud i kurven og lægge havnesporet i spor 1
småt er godt, men det skal også kunne bruges
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Der begynder at danne sig et billede af Kokkeborg Jernbane.
I første omgang er der tale om Faadal Stationsby (eller måske Faadal Havneby), der har et lille havneareal samt et tankdepot, ligesom der findes et enkelt pakhus. Byen ligger på sydsiden af Kokkesund og er forbundet via broen til "hovedlandet".
Jeg ville overveje at montere en plade på ca. 90 x 20 cm bag døren.
Så kan du få længere peron spor / mere plads ved indkørselen.
Mvh. Ole Vedel
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Du kan gå skridtet videre og udnytte hele det karryfarvede område.
Bevares, døren kan ikke åbnes helt, men til gengæld får du ca 90 cm ekstra bane forærende.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Mens vi er ved "de gode råd", så kan du også ændre lidt på Skyggekøbing, så sporforløbet bliver enklere.
Benyt en helix til at komme ned til Skyggekøbing, der er spejlvendt.
Du slipper så for din "sporslange" hen over opstillingssporene.
Din Helix kan placeres under din by lige indenfor døren til rummet.
På den måde bestemmer du selv, hvor meget frihøjde du vil have til at rode rundt med arme, ben, afsporede vogne og lokomotiver på din opstillingsbanegård.
Hvordan banegården skal være, er fra mig kun en skitse. Der er mulighed for at overplastre hele Skyggekøbing med stikspor, hvis der er behov for det
Nedenstående skitse er lavet med Piko-A.
Radius og sporskiftegeometri kan varieres med andre sporsystemer.
Med sporlige hilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV