Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

Umulighedernes kunst - 9 kvm i H0

Hej alle

Efter mange års venten i remisen, er der begyndt at blive varmet op igen under kedlerne (ok, primært dem til diesel) i Kokkeborg. Derfor har baneformanden fået noget af en udfordring sammen med stadsarkitekten, idet der ikke er så meget som en milimeter skinne til rådighed udenfor remisens porte. Derfor er det på tide at få klarlagt linjeføringen for jernbanen omkring Kokkeborg, således at også stadsarkitekten kan komme igang med udstykningerne af grunde.

Grundareal

Grundplan for Kokkeborg Jernbanes lokaliteter

Grundplanen for området omkring Kokkeborg kan ses til højre. Der er 9 kvm til rådighed (i grove tal), med en dør i højre side og et stort vindue i venstre side. Under vinduet er der endvidere den obligatoriske radiator. Væggene benævnes herefter som Nord øverst (3,55m), Syd nederst (2,55m), Øst højre side med døren (1,50m) og Vest venstre side med vinduet (2,55m).

Skala

Det er planen er køre 2-skinne drift i DC, og der er selvfølgelig digital drift i tankerne. Jernbanen råder allerede over en del materiel, såsom danske vogne i epoke IV-V i en blanding af både gods og persontransport. Ligeledes forefindes der også trækkende materiel i samme epoker. Der kan bl.a. nævnes DSB MZ med tilhørende B/BD/Bns vogne, IC3 (jeps, Heljans originale skrald1), DB ICE, DB rangerlok og en lang række godsvogne.  

1) Heljans model skal eventuelt ombygges til digitaldrift, men indtil videre må den henstå på et depotspor.

Ideer

Ideerne har været mange indtil videre og der leges fortsat en hel del med modelleringsværktøjer. Desværre synes der ikke rigtigt at være noget, der passer sammen.

Følgende har været i tankerne:

  • En skyggebanegård under anlæg ved Nord
  • En helix op til overetagen ved Vest.
  • Større station (Kokkeborg) ved opkørslen fra helix ved Nord (inspiration hentet fra Sundborg MJ). Der er tale om en lidt større station, der både betjener person- og godstransport.
  • Under vinduet ved Vest en bro over til et anlæg ved Syd
  • Mindre station (Faadal) ved Syd, eventuelt med lidt småindustri

Da der desværre nok ikke er de store muligheder for lange kørestrækninger eller plads til dobbeltsporet strækninger, befinder vi os derfor i udkanten af landet. Der kommer lidt fjerntog på besøg, og hvem ved måske også en mulig lille sidebane, eventuelt med noget veterandrift .

Jeg har forsøgt at lade mig inspirere fra diverse sider på nettet, men synes som sagt ikke rigtigt, at det "smager rigtigt"

Jeg håber derfor, at der er nogle at jer utroligt dygtige folk, der kan være behjælpelig med inspiration.

 

med hilsen fra Stationsforstanderen i Kokkeborg

Lars

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 1 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Er benævnelserne på væggene (nord, syd, øst og vest) nu også korrekte?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

Et eller andet skulle de nu benævnes og derfor faldt valget på de 4 verdenshjørner.

 

Lars

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Kig evt. her. Jeg synes det er et super fint bud på et layout. Ganske vist er dimensionerne ej helt de samme, men det er fin inspiration.

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/starten-p%C3%A5-hj...

 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

Hej Martin

Faktisk lidt utroligt, at jeg har læst tråden igennem flere gange, men har åbenbart alligevel ikke "læst" den godt nok, for det er da et alletiders forslag. Jeg vil da kigge lidt nærmere på den tråd igen og se, hvorvidt det kan lade sig gøre at skabe lidt brugbart materiale ud fra disse ideer.

mvh

Lars

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Perseus skrev:

Hej Martin

Faktisk lidt utroligt, at jeg har læst tråden igennem flere gange, men har åbenbart alligevel ikke "læst" den godt nok, for det er da et alletiders forslag. Jeg vil da kigge lidt nærmere på den tråd igen og se, hvorvidt det kan lade sig gøre at skabe lidt brugbart materiale ud fra disse ideer.

mvh

Lars

Hej Lars

Jeg håber du viser lidt efterhånden, som dit layout tager form. God fornøjelse Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

Der begynder at danne sig et billede af Kokkeborg Jernbane.

I første omgang er der tale om Faadal Stationsby (eller måske Faadal Havneby), der har et lille havneareal samt et tankdepot, ligesom der findes et enkelt pakhus. Byen ligger på sydsiden af Kokkesund og er forbundet via broen til "hovedlandet".

Faadal Stationsby

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 1 kan lide
Top

Picture

okhansen

Indlæg: 227

PB

Spændende at følge din plan. Jeg har et endnu mindre rum, hvor jeg gerne snart vil igang. Min plan er dog at bygge i moduler, da jeg alt for mange gange har måtte pille et fast anlæg ned. Så jeg følger nøje de emner der er både med moduler og sporplan i mindre rum til god inspiration  Smile

Mvh. Ole

__________________

H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

I dit oplæg, nævner du ikke meget om tog/stammelængder, men dog noget med fjerntog ......

Fådal stationen ser ud til at kunne håndtere max. ca. 90 cm, hvis omløbet skal bruges ( med styrevogn er det naturligvis større muligheder ).

Hvis det var mig, ville jeg erstatte 3 skiftet med et sporskift, og så lade toget fra havnen og industrien passere hovedsporet med et krydsspor og anvende sporet til lageret som et udtræksspor.

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Perseus skrev:

Hej Martin

Faktisk lidt utroligt, at jeg har læst tråden igennem flere gange, men har åbenbart alligevel ikke "læst" den godt nok, for det er da et alletiders forslag. Jeg vil da kigge lidt nærmere på den tråd igen og se, hvorvidt det kan lade sig gøre at skabe lidt brugbart materiale ud fra disse ideer.

mvh

Lars

Hej Lars,

Tak for rosen, det er ikke så tit der er blevet henvist til noget jeg har makket sammen. Vores rumstørrelser ligner lidt hinanden, mit udgangspunkt har altid været at "more is less" - vil hellere have noget enkelt en 47 skinner plastet til ved siden af hinanden. Også fordi jeg tænker det mere enkle er lettere at lave. Og så er min hovedinteresse epoke 2-3, hvor toglængden sikkert heller ikke var så lang. Ikke at jeg går så meget op i om rangeringer skal være korrekte.

Min plan er lavet i anyrail, jeg sender dig gerne en kopi, hvis du skulle have lyst.

Mvh

Henrik

 

 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

Det er nok ikke usandsynligt, at anlægget kan blive bygget modul-style, således at det eventuelt kan pakkes ned, såfremt der skal flyttes til nye lokaliteter.

mvh
Lars

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lundgaard

Norway

Indlæg: 132

PB

Du kan jo kigge på hvordan Indre Stambane er lavet, den er i prinsippet ikke ret stor: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1502&PN=1&title=fra-togkjelleren

__________________

Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

Nu tager tingene fart. Stationsforstanderen har i samarbejde med Stadsarkitekten for Kokkeborg og omegn, været igang med det store planlægningarbejde. Desværre mangler der fortsat en planlægning for Kokkeborgs banearealer, ligesom industriområdet ikke er fastlagt endnu.

Siden sidst er der sket en del nye spændende ting i lokalområdet:

  • Faadal er blevet omdøbt til Faadal Havneby pga. beliggenheden i umiddelbar nærhed af Kokkesund og den mægtige Kokkebro. Der er tale om både en by med persontransport og med godt til både tankdepotet og havnen. Persontogene kommer også forbi, både i form af lokaltog og fjerntog (fjerntogene dog kun i mindre omfang)
  • Korsstad Station er dukket op fra mulden og er en større krydsningsstation, hvor de internationale tog kommer ind fra Skyggekøbing. Der er ikke umiddelbart nogen større godstrafik, andet end som krydsning fra international side og til henholdsvis Kokkeborg og Faadal Havneby.
  • Skyggekøbing (skyggebanegården i "kælderen") står for al trafik til og fra lokalområdet.
  • Kokkeborg har fået et industriområde og et byområde. Desværre har stadsarkitekten endnu ikke fået planlagt lokalområdet endnu, men spændende projekter udestår i dette område. Måske ideer kan komme fra omverdenen...

Jeg har forsøgt at vise sporplanen herunde. Den store stigning (lilla spor) holder sig på lige under 3% (30 promille jf Railmodeller Pro).

Faadal Havneby

Faadal Havneby

Korsstad Station

Korsstad Station 

Skyggekøbing

Skyggekøbing

 

Kokkeborg

Kokkeborg 

mvh
Lars

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Perseus skrev:

Der begynder at danne sig et billede af Kokkeborg Jernbane.

I første omgang er der tale om Faadal Stationsby (eller måske Faadal Havneby), der har et lille havneareal samt et tankdepot, ligesom der findes et enkelt pakhus. Byen ligger på sydsiden af Kokkesund og er forbundet via broen til "hovedlandet".

Faadal Stationsby

Jeg synes også du skal droppe 3 skiftet. For det første findes det vist (næsten) ikke i virkeligheden, og for det andet aldrig som indkørselssporskifte

Det er ikke urealistisk, hvis havnetilslutningen ligger uden for stationen

Alternativt kan du forlænge stationen ud i kurven og lægge havnesporet i spor 1

småt er godt, men det skal også kunne bruges

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Perseus skrev:

Der begynder at danne sig et billede af Kokkeborg Jernbane.

I første omgang er der tale om Faadal Stationsby (eller måske Faadal Havneby), der har et lille havneareal samt et tankdepot, ligesom der findes et enkelt pakhus. Byen ligger på sydsiden af Kokkesund og er forbundet via broen til "hovedlandet".

Faadal Stationsby

Jeg ville overveje at montere en plade på ca. 90 x 20 cm bag døren.

Så kan du få længere peron spor / mere plads ved indkørselen.

Mvh.  Ole Vedel

 

Like 3 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

 Billede

Du kan gå skridtet videre og udnytte hele det karryfarvede område. 

Bevares, døren kan ikke åbnes helt, men til gengæld får du ca 90 cm ekstra bane forærende.

De bedste toghilsner 

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 1 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 270

PB

Mens vi er ved "de gode råd", så kan du også ændre lidt på Skyggekøbing, så sporforløbet bliver enklere.

Benyt en helix til at komme ned til Skyggekøbing, der er spejlvendt.

Du slipper så for din "sporslange" hen over opstillingssporene.

Din Helix kan placeres under din by lige indenfor døren til rummet.

På den måde bestemmer du selv, hvor meget frihøjde du vil have til at rode rundt med arme, ben, afsporede vogne og lokomotiver på din opstillingsbanegård.

Hvordan banegården skal være, er fra mig kun en skitse. Der er mulighed for at overplastre hele Skyggekøbing med stikspor, hvis der er behov for det Wink

Nedenstående skitse er lavet med Piko-A. 

Radius og sporskiftegeometri kan varieres med andre sporsystemer.

Billede

 

 

Med sporlige hilsner 

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 3 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.