Hej
en sporplan der kan eftergøres på modelbanen - evt med sammelægning af sporskifter i englændere osv
men her er Brande - den er trukket i bredden for bedre oversigt
der er flere på forumet ved min signatur
mvh
h087
__________________
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og her til en endestation - Thisted
her kan man jo lægge et spor ind til bryggeriet og havnesporet kan man bruget til andre formål som man nu ønsker det
de gode sportegnere her på sporskiftet kunne jo, hvis de har lyst og tid - prøve at omtegne dem i de forskelliges sporfabrikanters spor, Fx Märklin, Roco, Tillig, Peco osv
mvh h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Dejlige billeder Henning, dejlige billeder ( eller rettere planer)

Fortsæt endelig med at øse af dit uudtømmelige arkiv ! Det er det rene guf
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henrik
ja - der vil komme lidt flere efterhånden som jeg får dem scannet, lagt på pdf og i jpeg
og det kunne være sjovt hvis nogen tegnede dem om i modelspor - og læg så lige mærke til at der skal bruges nogen rutebiler, som Heljan bebudede på Valby - alene på Thisted station er der plads til 10 (ti) stk
mvh
henning h087
der kan også spørges efter nogle - måske har jeg dem i arkivet - men bemærk det er mest DSB sporplaner fra 1930 - 1960 - som jeg har samlet igennem 40 år - privatbanerne er mere sporadisk - og mange gange i skematisk form - så....
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Henning.
Hvis jeg må komme med ønsker, kunne jeg godt tænke mig Brabrand og Rungsted Kyst: Begge fra deres velmagtsdage, dvs. netop i tiden 1920 - 1960.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
der var en Rungsted Kyst fra 1925 - 1941
som planen er
og som trukket
og som pdf og tiff ligger den her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=574
ligger så også her som pdf -
http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/Rungsted%20Kyst%201925%201941.pdf
havde næsten glemt - hvordan man gjorde det - puha - men det lykkedes da så til sidst
har også en af Brabrand 1939-40 - men skal lige scannes
og lægges pdf, tiff og jpeg
mener også at Kokkedal og andre kystbane stationer skulle være der - men får lige set igennem
mvh
henning h087
ps - den var h..... lang - leger lidt med den og ser om det kan blive bedre
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej igen
så en Brabrand 1939 - 40
JPEG tegning
JPEG - trukket i bredden
og her i pdf
http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/brabrand%201939%20-%2040.pdf
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Tusind tak, Henning - dem har jeg ledt efter længe.
Det er lidt mærkeligt at se sin barndoms by (Brabrand) før omlægningen af hovedvejen og med vejene strikket sammen på en helt anden måde end de er i dag - her er jo hele to overskæringer i niveau inde på stationens område. Det var tider!
Til gengæld mangler hele Jaka og deres private spornet - den må åbenbart først være grundlagt efter krigen.
En anden ting omkring Brabrand: Ifølge en gammel artikel i Signalposten - kan ikke huske nummeret, men det handler om Århus' 2. banegård - skulle der have været en drejeskive i Brabrand i 20erne - kan du hjælpe med at opklare det?
Rungsted Kyst er jo ikke helt så overraskende, der ligger stadigt meget tilbage - men det er jo til gengæld min søns barndomsstation, og han var skam svært interesseret her til morgen. Spornettet har været noget mere omfattende end jeg troede, så nu er der noget af det lokale "landskab", jeg bedre forstår.
Nok engang tak!
MVH
Lars
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej!
Værs´go´ drenge og piger, fristes man næsten til at sige. Her er hverken havneanlæg, militæranlæg eller B & O anlæg, eller Spaghetti Carbonara, men klassisk dansk linieføring når er smukkest!
-mere af det.
Godt arbejde!
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
takker
men lidt havn kan vi da godt klare
her sporplan Thisted 1943
pdf fil her : http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/Thisted%20havn%201943.pdf
og her foto af Thisted og havn ca 1967 : foto Thorkild Balslev, fra bogen Danmark set fra luften, Forlaget Union 1967 Lademann

og om Strækningen Thisted - Struer med sporplaner så her http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=417 og link til flere havnebaner - her på Thomas Boberg Nielsens side http://www.havnebaner.dk/med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Lars
der var en Rungsted Kyst fra 1925 - 1941
Tilpasset sporplan i Märklin k-skinner.

Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Henning.
Den er nem at få antikvarisk, den er sjældent ret dyr - og den er bare så god! Kan kun anbefales på det aller varmeste til alle epoke III elskere.
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Henning
Ku' du lokkes til, når du finder den frem af gemmerne, at vise sporplanen for Laurbjerg i 40'ne eller 50'erne ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henrik, Lars S og Hans Kurt
den lå ikke så lang væk - er ved at finde frem for strækningerne Skive H - Glyngøre - som så ikke har så meget med Laurberg at gøre - men den anden Randers - Aalborg - Frederikshavn - var jo lige i nærheden:bigsmile:
så her Laurberg 1940 - 1944
og her lidt trukket i bredden
og på pdf her
http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/laurberg%201940-1944%20tiff.pdf
og her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=581
og til foto af Balslev - jo det er en god "must" bog og har mange jernbanerelaterede foto - og er ikke dyr - endnu - har selv 3 stk af den og køber altid når jeg finder den
andre kan måske bruge en sådan - og kan så også henvise til Danske byer set fra luften med foto af Hans Henrik Tholstrup - Forlaget Danmark - Lademann fra 1986 - her er så nyere foto og den kan også findes billigt - endnu - og er ved at undersøge det med drejeskive i Brabrand
kan så oplyse at jeg har været i forbindelse med Balslevs enke og Hans Henrik Tholstrup, Forlagende samt i fobindelse med det kgl Bibliotek om Sylvest Jensen foto og fået tilladelse til at bruge foto i jernbanerelateret sammenhæng - det vil sige at jeg ikke smider dem ud på nettet an masse - men i sammehæng med en sporplan eller i forbindelse at det kan vise noget ved fx havnebane osv - dertil er der link i et tidligere indlæg ved Thisted
og til Hans Kurt - fint arbejde - og man kunne jo også tilpasse stationsporplaner i længden - til de toglængder man nu har plads til -
prøvede i den hedegangne klub Slagelsesekpresen - nu KMK at lave Helsingør station i Peco spor - i virkeligheden skal den gerne være 11 - 12 m i model - men man tjener ganske meget på sporskiftelængder - så den blev 7,5m - og selv der var perronsporene således at der kunne holde 2,8m tog - selv om der kun skulle kunne holde 2MO + 6 CL = 2m tog - og det fra dengang i 1960 - ( selv ved brug af alle 3 slags fra Peco - har også lavet den i Shinohara spor - der bliver den 9m) idag er stationen jo ganske "ødelagt" set med mine "gamle" øjne - men udvikling - osv jajada
mvh henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bqg
Indlæg: 1.102
Ja da, der kan sagtens hives 1 m, alene på perronlængden, men det er op til den enkelte hvor meget plads man har . Der kan også hentes længde, hvis man udelader slanke sporskifter.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Ib
Indlæg: 13
Angående Thisted: Det ene spor der løber gennem stationsmesterens have(Et modeltog i 1:1 i sin egen have
)løber parallet med limfjorden, og ender tilsyneladende for enden af en lille bakke? Korrekt?
Hyg og hej fra Ib
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Angående Thisted: Det ene spor der løber gennem stationsmesterens have(Et modeltog i 1:1 i sin egen have
)løber parallet med limfjorden, og ender tilsyneladende for enden af en lille bakke? Korrekt?
Det er sporet til havnebanen
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
rigtigt som FutNielsen skriver - det er sporet til havnebanen
men over til noget andet
Hans Kurt (bqg/hkbh) har leget lidt (meget) med en Ringsted anno 1935) og lad os lige se på den
her originalsporplanen
her er den som trukket i bredden
så Hans Kurt som lang med slanke sporskifter
her som trukket i bredden
her Hans Kurt igen - her med korte og stejlere sporskifter
og her som trukket
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
påen igen - den faldt ud - FS
nå men her en endestation - der måske kunne bruges på modelbanen
Sønderborg 1921
og her sidetrukket
og her foto af stationsbygningen ca 1960 - DSB
og her sporplan ca 1960-62 lige før ombygningen
og her sidetrukket
og foto af stationen set fra broen 1962 - bemærk terrænforskel - Foto : Holger Sørensen
og her sporplan efter ombygning
og her sidetrukket
spørgsmålet er så om vi kunne få de gode spor/anlægstegnere her på skiftet til at lave den i Märklin, Roco, Fleischmann, Tillig, Peco - således at man kunne se om der var forskel - også ger i N - et forslag kunneogså være at man lage spor ud til krydsfinerfabrikken - det kunne så være hvilken som helst virksomhed - endvider ved sporene ud og ned ved vandet lave lidt havn - og endelig kunner der komme en større rampe til militær - og således er der ingen grænse hvad der kan tilføjes og afføjes - det ens fantasi der sætter grænserne
det jo week-end
og måske få os til at sætte tingene i relief - at man ikke kan have Københavns hovebanegård, Aarhus eller Fredericia på 1m2 samt lange kørestrækninger - se på Miba og andre tyske blade, lidt plads, små stationer, små tog - stor plads, større tog og større stationer - men indrømmet - det bestemmer man selv

ps - finder lidt flere foto frem af den - samt at jeg har en artikel om ombygningen - der lige skal scannes og pdfes - så kommer det måske også - spørgsmålet er jo så om hvor stor interesse der er for sporplaner i virkeligheden og om det er noget der kan bruges
endvidere kunne der måske lægges lidt køreplaner og oprangeringer igennem årene ind - vi får se !
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så Sønderborg efter ombygning på pdf her
http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/Sønderborg%20ny%201963.pdf
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Her er Fredericia Banegård inkl. Havnebane primært bygget i Rocoline 10 graders sporskifter. Selve banegården er bygget ud fra en 1935 sporplan og Godsbanegård og havnebane udfra Kortals 1954 luftfotos
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så har Hans Kurt været myrefligtig igen
her sporplaner i Märklin af først Sønderborg 1921 og Helsingør 1914
og så Helsingør 1914
en stor tak til Hans Kurt
vil så prøve at lokke ham til at lave fx Thisted, Glyngøre og måske Helsingør 1960, Gedser fra 1938 også en mulighed, men hvad siger du selv Hans Kurt ? og har andre ønsker - så prøver jeg at se om planen er i gemmerne og prøver så at lokke Hans Kurt med på spøgen
Foriøvrigt må andre ( litra P og andre ) der er gode med de elektroniske tegneprogrammer også gerne være med - der kunne måske ligefrem blive en wiki med sporplaner i de forskellige spormærker
både af stationer og anlæg - vil tage kontakt til mine tyske forbindelser og prøve at få fat på tyske sporplaner
mvh h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bqg
Indlæg: 1.102
vil så prøve at lokke ham til at lave fx Thisted, Glyngøre og måske Helsingør 1960, Gedser fra 1938 også en mulighed, men hvad siger du selv Hans Kurt ? og har andre ønsker - så prøver jeg at se om planen er i gemmerne og prøver så at lokke Hans Kurt med på spøgen
Helsingør 1960 siger du, det er tæt på et mareridt, har ikke set nærmere på planen, men der er uhyggeligt mange spor, i givet fald bliver det kun k-skinner og slanke sporskifter og flex.
Hvis den fra 1899 skal omsættes korrekt, bliver Weichen-Walther en holden mand, et slag på tasken så er det 90% af sporskifterne der skal specielfremstilles.
Derudover burde man nok opdatere programmet, til nyeste version, så man kan få glæde af de nye værktøjer.
Men lad os kikke på det. Selv om det ikke bliver til meget i denne uge. Det ser ud til, at jeg skal beregne et klubrally i weekenden, og der en del med deltagerlister m.m. der også skal være på plads.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Angående Thisted: Det ene spor der løber gennem stationsmesterens have
Jeg tror nu nok at stationsforstanderen i Thisted ville have været blevet noget fornærmet, hvis han havde hørt, at du kaldte ham for stationsmester
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Hans Kurt
så Helsingør mareridtet
udsnit af selve stationen 1957 - 61
og her i trukket tilstand
lidt fot
her Helsingør 1958 : foto Per Mejlstrup. dsb
og her Helsingør ca 1965-67 : Foto Torkild Balslev - fra bogen "Danmark set fra luften" - Union Lademann 1967 - ( kan findes antikvarisk og på loppemakeder til billige penge endnu - kan anbefales varmt og der er foto af andre stationer rundt omkring i Danmark )
Sender dig en pdf en af dagene
kunne den laves hvor man kombinerer korte og lange sporskifter ??
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Tønder H i Rocoline 10 graders skiftespor. Længde ca 11,50 meter
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Og en 15 graders version. Længde 6,70 meter
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Mojn Henrik
det ser sgi da godt ud - og dejligt at du lægger den ud på almindelig fil også - kan nemlig ikke åbne tra filer - og jeg har da et wintrack program liggende på PCen - men åbne sig - nul niks nein
det er så nok mig der ikke forstår at bruge det - men flot lavet
men et spørgsmål, hvordan vil det se ud hvis man kombinere korte, medium og lange sporskifter - og hvad er pladsbehovet så ??
mvh henning h087
og lad os se nogle flere - Der kan jo hentes pdf filer af sporplaner her
http://www.sporskiftet.dk/wiki/danske-spor-og-stationer-sporplaner-og-link
og her
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=8
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=10
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Henning
Af hjertet tak, for en dejlig sporplan af Laurbjerg - ligeledes tak for de forskellige formater
Det er en knaldgod ide, at vise dem på PDF også, og mange af dem, du "forvrider" får man faktisk en bedre forståelse for.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
FutNielsen
Bylderup-Bov
Indlæg: 157
Mojn Henrik
det ser sgi da godt ud - og dejligt at du lægger den ud på almindelig fil også - kan nemlig ikke åbne tra filer - og jeg har da et wintrack program liggende på PCen - men åbne sig - nul niks nein
det er så nok mig der ikke forstår at bruge det - men flot lavet
men et spørgsmål, hvordan vil det se ud hvis man kombinere korte, medium og lange sporskifter - og hvad er pladsbehovet så ??
mvh henning h087
Mojn Henning
Jeg bliver dig faktisk svar skyldig med hensyn til at blande 15 og 10 graders. Hovede årsagen til at 10 graders versionen er forholdsvis lang, er at da jeg lavede den for et par år siden lagde jeg ekstra lægde ind ved peronnerne og den store rist over maskin depotet for at bevare propationerne fra sporplanen fra bogen jeg brugte som refference. Den kan dog nemt kortes op.
Jeg vil se om jeg kan få tid til at lave den i Peco og Tillig.
Sønderborg H skal jeg nok lave også.
Mojn Mojn
Henrik
2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III
Helweg
Indlæg: 316
Hejsa
Ville sådan det gerene spørge jer om i tilfældig skulle ligge inde med en spor plan over Aalborg ... og meget gerne spor plan over alle de spor som der løb i byen i "gamle" dage ....
og vi i nu bare lige har den liggende i Wintrack Fleichmann profi så ville det bare være kanon at se den
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Hejsa
Ville sådan det gerene spørge jer om i tilfældig skulle ligge inde med en spor plan over Aalborg ... og meget gerne spor plan over alle de spor som der løb i byen i "gamle" dage ....
og vi i nu bare lige har den liggende i Wintrack Fleichmann profi så ville det bare være kanon at se den
Det må vi se på, men det er jo ikke en hel gavebod, med frit valg på alle hylder
. Man må regne med at lave lidt selv.
Det er ikke så svært, at konvertere når man har selve planen. Det tager bare oceaner af tid, hvis man skal konvertere til samtlige sporsystemer.
Selvfølgelig er det nemmere hvis man er fortrolig med Wintrack, eller et andet sporplanlægningsprogram. Men for mit vedkommende er det Wintrack der gælder, ikke at jeg tror det er bedre eller dårligere end mange andre, men nu var det Wintrack jeg kom i gang med og det har jeg ikke fortrudt. Ser man på version 10, er der utrolig mange hjælpeværktøjer. Det største problem er nok at mestre dem alle, selv om det kommer lidt efter lidt.
Hvilken version bruger du?
Hvor meget plads har du?
Bedømt ud fra den skematiske sporplan fra 1962, skal man bruge ca. 400 m2. Man kan selvfølgelig dreje nogele af sporene, så det kun er den ene vej, man skal bruge oceaner af plads.
Selv i en neddroslet udgave er det et monster, Helsingør er den rene barneleg i sammenligning. Man skal påregne at bygge mange sporskifter selv.
Prøv at se på denne skematiske sporplan fra 2006 over Aalborg.

Hvis du så vil have hele byen med, med div. industri, stationer og sidebaner, skal du bruge en sportshal. Men indrømmet den ser spændende ud.
Jeg lavede på et tidspunkt, hvor jeg havde meget plads, et oplæg til kbh stærkt neddroslet, hvor det kun var selve stationen der lignede lidt. den fylder alligevel 16 x 6,6 m
Hvis det skulle være en kopi, ville det fylde utroligt meget. Alene godsbanen, det er kun for store klubber med plads, at give sig i kast med projekter i de størrelser.
H087 (Henning) har lagt en oversigt over de sporplaner der er tilgængelige på http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=8 og i hvilke formater de pt er tilgængelige i.
Der er inspiration til mange forskellige stationer og baner. Man bestemmer jo selv hvordan ens egen modelbaneverden skal se ud, så det er tilladt at klippe og klistre.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Helweg
Indlæg: 316
hehe ok... nok lidt mere end jeg har plads til ..
Jeg husker bare at der var spor over hele byen, men ikke rigtig noget om hvor de løb hen .... hvilke formaer i Aalborg som havde direkt adgang til egne spor
selv den dag idag har jeg set sport i "Øst" havnen, men ikke noget om hvor dan sporene er kommet der til...
så "bare" en plan tegning over sporene i Aalborg ... det kunne være rigtig dejligt at få en sådan
en Wintrack var vist osse kun ønsketænkning (10.0 3D)
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
bqg
Indlæg: 1.102
hehe ok... nok lidt mere end jeg har plads til ..
så "bare" en plan tegning over sporene i Aalborg ... det kunne være rigtig dejligt at få en sådan
en Wintrack var vist osse kun ønsketænkning (10.0 3D)
Nu ved jeg ikke om man kan se tegningerne hos H087 uden at være medlem , men der ligger som sagt en skematisk plan over Aalborg Centrum, hvis du kan bruge en skematisk plan fra 2006 er Aalborg med på denne pdf over Nordjylland.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej alle
ang KMK forum -
det eneste det kræver for at åbne og downloade vedhæftede filer og pdf samt lave indlæg - er at man registerer sig som bruger på KMK forum - ikke at man så derved skal bidrage med noget eller betale, - det er absolut tilladt at være "nyder" - men ingen vil da forhinder at man deltager med indlæg og spørgsmål
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Helweg
Indlæg: 316
Hej Kurt og Henning
Det som jeg har tænkt på ..og nu er det min nysgerighed som taler, er at jeg gerne vil se nogle kort over Aalborg fra gamle dage, hvor man kan se hvordan sporene løber igennem byen på krys og tværs, kan desværre kun selv huske hvor at det løb et ved siden af vores gamle tivoli.
Men der har været temmelig mange spor over det meste af byen, og det kunne være temmelig intresant at se hvor og hvordan de skar sig igennem byen.
Det som jeg kan se på Hennings gode kort over ranger / gods / privatbane kort er desværre kun det hvor udløbet er fra området og ind i byen (i vesntre hjørne) lige ind ved siden af tivoliet
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Kim
desværre er der ikke så meget over Aalborg, har endnu ikke set en komplet DSB sporplan af Aalborg i fx 1960. Mange gange har man ved DSB brugt en sporplan fra fx 1960, udvisket og indlagt nye spor på den - så.... men i bogen "jernbanen i Aalborg gennem 125 år" af Knud Erik Bendixen og Kurt Gudmundsen, Banebøger 1994 ISBN 87 88 632 50-4 er der på side 46-47 et kort fra 1906,af havne og havnebanen og før sporene til spritfabrikkerne og mod Rørdal bliver lagt. På side 56-57 er der en sporplan af Aalborg station anno 1904. På side 88 er der et bykort anno 1913 med havnebanen forenkelt indtegnet. Dernæst er der et hav af oplysninger samt en perlerække af foto i den. Så prøv at finde den - ved ikke om den er udsolgt - eller lån den på biblioteket - For Aalborg interesserede er den et "must" hav´.
mvh
henning h087
Ps- har lidt skematisk af Aalborg samt nogle af de ovennævnte sporplaner - skal finde frem og få scannet - samt at der skulle være noget DSB sporplan af personbanegården med maskindepotet på vej omkring tiden 1960 - men som skrevet - næsten intet om havnebanen i nyere tid - men prøver at gå på jagt i gemmerne ( der er vel 4-500 sporplaner - store som små - fra hele landet der skal scannes - og det tager desværre lidt tid - da de er noget store i det ) + så alle de løse, der er kopieret igennem de sidste 40 - 50 år, her er der skematiske, signal-og sikrings tegninger, nedtegnet sporplaner mfl.
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Helweg
Indlæg: 316
Hej Henning
det lyder som et kæmpe arbejde, at kom igennem den stak
Tak for oplysningerne ... den bog skal jeg ha fat i ... glæder mig allerede
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
lidt tid har det tage - så undskyld herfor - men som "ældre" er man blevet lidt mere sart over for feber og forkøelse ( pylderrøvet vil nogle og jeg selv sige )
men Hans Kurt har været myrefligtig og lavet en stor del sportegninger og her også opdatere : så de kommer her i en lind strøm
og mange tak for de store arbejde Hans
og mere om sporplaner kan ses her
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=8
samt om strækninger her
http://kmk-ho87.dk/forum/forumdisplay.php?fid=10
men nu Hans Kurts arbejde
først Brande 1955
og her trukket i bredden
og her Helsingør 1957/60 - havde glemt den - eller rettere den "smuttede" - er så lagt ind lidt senere
og her Helsingør 1914
og Helsingør 1899
og så kommer der en Frederikssund 1922-29
første en oversigtsporplan og derefter udsnit
og håber så at det giver lidt ide til de forskellige brugere
Og så Hans Kurt, Hvad med en Gedser og Glyngøre
andre brugere er også velkomne med forslag til stationer - så kigger jeg efter om jeg har dem i arkivet - og prøver at "lokker" Hans Kurt med på "spøgen"
mvh
henning h087
ps - er ved at finde noget Aalborg frem
og man kunne jo også finde en "Mammut" - som Aarhus
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så her en mindre købstadsstation
den ligger på en halv ø et sted i Danmark

og for dem der kan lide sporkrydsninger og har aktier i en sporfabrik så denne - det bare guf - vi i KMK skal have en sådan på anlægget på den station der skal hedde Aarhus, men ligger lidt ude i fremtiden
og her lidt trukket
link til Tiff og pdf
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=622
mvh
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bqg
Indlæg: 1.102
Hej
så her en mindre købstadsstation
den ligger på en halv ø et sted i Danmark

og for dem der kan lide sporkrydsninger og har aktier i en sporfabrik så denne - det bare guf - vi i KMK skal have en sådan på anlægget på den station der skal hedde Aarhus, men ligger lidt ude i fremtiden.
Denne mindre købstad, er lidt speciel.
425 stk. sporskifter
1 stk. dobb. kryds
Skinnelængde i H0 er beskedne 1105 m
Ved gennemsnitspriser fundet på nettet marts 2012 vil det koste,(hvis man har plads) 193.443,00 Dkr i skinner og sporskifter u/drev.
Med Märklin K-drev og sæt til skjult montage sniger prisen sig lige op på 280.551,00 Dkr.
Når dertil skal lægges isenkram til styring, signaler, ledninger, boostere, tilbagemeldingssystemer , materialer til rammen og skinneunderlag, er det vist ikke noget man lige begynder på en dag, hvor man ikke ved hvad man skal foretage sig, og har et lokale på 381m * 189 m man ikke bruger til noget. Ja man kan selvfølgelig godt begynde, men der går jo nok lidt tid, alene med at banke rammen sammen.
Når jeg har fået lagt højder ind m.m., vil jeg lægge nogle billeder ud.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Hans Kurt.
Det kan vist godt gøres lidt billigere, hvis man f.eks. bruger Peco code 75 i stedet: En længde fleksskinne på 3 fod (ca. 90 cm) koster 40,- kr. hos min normale pusher, mens et sporskifte ligger lidt over 150,- kr. Det er helt uden rabatter, men jeg vil tro, at man vil kunne opnå en særdeles mærkbar mængderabat, hvis man køber ind i så store mængder - og ellers kan man købe det i England, hvor det jo er markant billigere.
Så lad os sige 30,- kr. pr. meter skinne - det er noget med rundt regnet 33.000 for de 1.105 m, og så 425 skifter á 120,- kr. - det bliver rundt regnet 51.000. Alt i alt 84.000 plus det løse - og så kunne det nok endda fortsat forhandles ned i 80.000. Det er mange penge, men sammenlignet med, hvad vi ellers bruger af penge på en stor bane er det vel i virkeligheden ikke så galt?
Jeg tror, huslejen til den store hal bliver et væsenligt større problem. Trist nok, det har altid været min drøm at bygge Århus H i 1:87...
MVH
Lars
bqg
Indlæg: 1.102
Da' Hans Kurt.
Det kan vist godt gøres lidt billigere, hvis man f.eks. bruger Peco code 75 i stedet: En længde fleksskinne på 3 fod (ca. 90 cm) koster 40,- kr. hos min normale pusher, mens et sporskifte ligger lidt over 150,- kr. Det er helt uden rabatter, men jeg vil tro, at man vil kunne opnå en særdeles mærkbar mængderabat, hvis man køber ind i så store mængder - og ellers kan man købe det i England, hvor det jo er markant billigere.
Så lad os sige 30,- kr. pr. meter skinne - det er noget med rundt regnet 33.000 for de 1.105 m, og så 425 skifter á 120,- kr. - det bliver rundt regnet 51.000. Alt i alt 84.000 plus det løse - og så kunne det nok endda fortsat forhandles ned i 80.000. Det er mange penge, men sammenlignet med, hvad vi ellers bruger af penge på en stor bane er det vel i virkeligheden ikke så galt?
Jeg tror, huslejen til den store hal bliver et væsenligt større problem. Trist nok, det har altid været min drøm at bygge Århus H i 1:87...
Ja det kan gøres billigere, men code 75 er vel ikke det mest anbefalede til Märklin, det er i K-skinner. Selvfølgelig var det nok til at overtale en forhandler til nogle store rabatter, hvis man kom og lagde den slags ordrer.
Jeg er bange for at S88 ikke rigtig egner sig til tilbagemeldinger i den størrelse der er brug for her.
En heftig PC var nok heller ikke af vejen, der bliver lidt at holde styr på.
Jeg er bange for, at selv om man ser bort fra huslejen, så bliver det digitale isenkram væsentligt dyrere end skinnerne.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Jeg har været i gang med at læse "Motormateriel 1: Jernbanemotormateriellet fra Triangel", og her dukkede et interessant afsnit op midt i det hele:
DSB var nu begyndt at overveje motorvognsdrift, og for at indhøste erfaringer, besluttede man sig til at leje Triangels nye forsøgsvogn for tre måneder. Prøvekørslerne foregik januar - marts 1923 på strækningen Århus - Brabrand, og fra den 24. januar samme år indgik vognen i fast køreplan med 11 daglige dobbeltture. Denne »bybanekørsel« blev uhyre populær, så populær, at man til tider måtte erstatte motortoget med et lille damptog, og en lokal busrute blev udkonkurreret. Vognen havde imidlertid den ulempe, at den skulle vendes, så der blev midlertidigt anbragt en vogndrejeskive i Brabrand. Da prøvekørslerne på statsbanerne var afsluttet med det resultat, at vognen ansås for pålidelig, men ligesom den første for lille, solgtes den til Århus - Hammel - Thorsø Jernbane. Efterhånden blev den ikke meget anvendt, og Hammelbanen forsøgte forgæves at sælge den. Det var en overgang på tale at ombygge den til meterspor og benytte den på Åbenrå Amts Jernbaner, men det blev opgivet, hvorpå vognen i en periode var udlejet til Køge - Ringsted Banen, inden den i 1933 blev udrangeret.
Motormateriel 1: Jernbanemotormateriellet fra Triangel - side 20.
Så er det mysterium vist opklaret.
MVH
Lars
mr-data
Indlæg: 805
En station som jeg godt kunne tænke mig at se en sporplan af, er Nykøbing Falster efter den store ombygning i starten af 60'erne. Denne bliver dog meget lang, en opmåling på kort fra indkørsels-signal i nord til indkørsels-signal i syd, viser at bare selve Nykøbing Falster bliver ca. 30,5 meter i ho. Skal vi så også have broen og Nykøbing F. Vest (forgrenings-stationen på Lolland umiddelbart efter broens landfæste) og ud til dennes indkørsels-signal, når vi op på lige knap 54 meter. Men okay, dette er en direkte omregning fra virkeligheden, og her bruger man formentlig sporskifter helt nede på under 5 grader, så hvis man ellers er villig til at "nøjes" med 7, 9 eller 10 graders (evt. 15 grader) sporskifter, kunne man nok skære nogle meter af. Desuden findes der jo på stationen et spor på omkring 800 - 850 meter, beregnet på at lade de store internationale godstog vente på overhaling; og de færreste har vel plads til så lange godstog (for så slet ikke at tale om et ho-lokomotiv kan trække et sådant godstog som i ho vil være 9 - 10 meter langt), så her kan man også spare nogle meter, afpas sporet til hvor lange godstog man kører med.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at min helt store drøm er et anlæg hvor Nykøbing F. er inkluderet. Helt specifikt drømmer jeg om at lave Lollandsbanen som en punkt-til-punkt-bane, hvor det ene endepunkt er Nykøbing, som i nord og syd er forbundet til "underjordiske" opstillingsbanegårde med vendesløjfer. Selve Lollandsbanen er i virkeligheden ca. 60 km lang, i ho tæt på 700 meter, men her kunne man jo nok lave nogle komprimisser. På længere sigt kunne jeg godt tænke mig at erhverve et nedlagt landbrug, bortforpagte hovedparten af jorden, og så anvende lade- og staldbygninger til et par store hobby-rum. Men eftersom at sådan en ejendom hurtigt kommer til at koste over den første million kroner, selv hernede i udkantsdanmark (Lolland), så må det komme en gang i fremtiden.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej lars og mr data
tak til Lars for oplysningen om drejeskiven, har selv bogen - men havde glemt alt om det, så undskyld - vil så prøve at finde en sporplan med drejeskive på (rigsarkivet!!?? måske)
og til Nyk F i tresserne.
ja den er stor
men her noget forløbigt jpeg af sporplan og af sikrings og sporplan Nykøbing F efter ombygning ( har den også før ombygning)
og her trukket
og her signal og sporplan skematisk
bliver lagt i jpeg og pdf på rundremisen - når den er omgjort
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
mr-data
Indlæg: 805
Tak, de er godt fundet. Jeg har set de sporplaner før, vistnok i jernbanehistorisk årbog for 2012. Og ja, den er stor, i følge TIB er der fra I-signal i nord til U-signal i syd (og her er der kun tale om selve stationen som du viser) 2,6 km, omregnet til ho lige knap 30 meter.
En anden af de store, dog i en anden landsdel, er Padborg. Tager vi udgangspunkt i TIB, så er den ca. 2,2 km lang, i ho lige knap 25,3 meter. Jeg ved dog, at modeljernbaneklubben i Kolding har en model af Padborg bygget på moduler, og denne skulle være 10 meter lang. Så her har man vist skåret lidt i længden, men ikke desto mindre er 10 meter altså også en pænt stor station; jeg er tilbøjelig til at sige at med den størrelse stationer kan den næsten udgøre et anlæg i sig selv (i hvert for private/enkeltpersoner
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
næ - det er originaltegninger fra DSBs sporplans, sikrings kontor i sin tid, fylder for sporplanen 41000 pixel i længden, 35 MB - derfor problem med at nedsætte dem
har af Nyk F: 1941-48 sporplan, udsnit ved perronerne 1950 sporplan og så 1962 - 68 planen
af Padborg har jeg vist kun 1929 og 1930 + udsnit ved remise. og sporplanen fylder ca 40000 x 9600 pixet 34 MB når den er scannet - nok til at fryse PCen - og tage en H........ lang tid med at omgøre
men det skal nok komme - trænger nok til en større og hurtigere PC - men der er jo også noget tog mm der skal anskaffes men.......
pt har jeg registreret 689 sporplaner - og er ikke kommet igennem kasserne/mapperne endnu - men kommer tid - så .....
samlet/anskaffet sporplaner siden 1969 og fik engang ved et "uheld" direkte omstillingskontakt via generaldirktoratet med afdelingerne - ja det var dengang - og så rullede.........- dernæst har mange overleveret/arvet planer mm - så det er blevet til nogle stykker igennem tiderne - har altid været facineret af sporplaner og rullende materiel - så også mange af dem er anskaffet - og har vel tegnet omkring 800 tegninger af rullende materiel - så der er noget at lave ud i fremtiden med at scanne og lægge på forummet. og så er der lige alt det løse indimellem.
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
john.westi
Indlæg: 23
Hej Henning
Herligt at du gider dele planerne med os. Tak for det!
Kan jeg lokke dig til at lægge sporplaner (og eventuelle skematiske planer) ud for Holbæk, Tølløse og Roskilde som de så ud ca. 1963 (ihvertfald før ombygningen i Holbæk og det nye posthus + fjernstyring i Roskilde)?
Ligger du også inde med planer for OHJ ?
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
her er så Roskilde
her på dette arkivforum
www.rundremisen.dk
ligger de andre du nævner (Holbæk skematisk før og efter ombygning samt DSB sporplansudsnit efter omb + Tølløse) + mange flere i jpeg og pdf til at downloade
er ved at opbygge et arkivforum, hvor sporplaner, bygninger, materieltegn, tjenestekøreplaner, togplaner mm kommer til at ligge - pt er der vel ca 100 sporplaner, hvor flere kommer på efterhånden som de bliver scannet mm.
det betinger dog at for at åbne, skrive, downloade, se vedhæftninger at man tilmelder og registrerer sig som bruger på arkivforummet
(smartest såfremt at man bruger sit brugernavn fra andre forums man bevæger sig på - så er det lettere at genkende og vide hvem man "snakker" med
)
ang OHJ sporplaner - det er kun skematiske og ikke ret mange af privatbanerne jeg har - og mange gange er det de samme som du også kan se i bøgerne om diverse privatbaner - men arbejder på sagen at kunne få fat på dem - men vi får se - men af DSB planer har jeg pt registreret ca 700 - men har flere i gemmerne.
men du kunne også prøve at gå ind på denne fremragende side
http://www.evp.dk/
hvor EVP har en masse om privatbaner og meget andet.
og så har sporskiftet en wiki hvor der også ligger sporplanerpå
http://www.sporskiftet.dk/wiki/danske-spor-og-stationer-sporplaner-og-link
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
mr-data
Indlæg: 805
Hej lars og mr data
tak til Lars for oplysningen om drejeskiven, har selv bogen - men havde glemt alt om det, så undskyld - vil så prøve at finde en sporplan med drejeskive på (rigsarkivet!!?? måske)
og til Nyk F i tresserne.
ja den er stor
men her noget forløbigt jpeg af sporplan og af sikrings og sporplan Nykøbing F efter ombygning ( har den også før ombygning)
og her trukket
og her signal og sporplan skematisk
bliver lagt i jpeg og pdf på rundremisen - når den er omgjort
mvh
henning h087
Så husk i givet fald at få drejeskive og remisen med. Drejenskive er en 20 meters model og ligger i følge både google maps' og kraks luftfotos så tæt på spor 7 (det nærmest spor ved siden af) som fritrumsprofilet tillader; det ser ud til at der er 2 måske 3 meter fra kanten af drejeskivegraven til nærmeste spor. Selve placering er et stykke mod syd i forhold til perron-tunnelen, omkring 66 mter midt på perronens opgang fra tunnelen til centrum af drejeskiven. Remisen har i dag, blot en enkelt plads plus et enkelt ekstra spor hvor der enten holder en vogn eller er placeret et skur; jeg hælder umiddelbart mest til førstnævntem da det hvide tag der ses ikke er meget bredere end sporet.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.