Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

CA + CAR fra Heljan

Hej

nu da Heljan har CA + CAR med i Valby er der så lige at vise i nogle tog oprangeringer hvor disse vogne blev brugt

1953:

Tog 95 - Ar - Fh : Emaskine + [u]AV ikke lørdag og søndag + CAR + CM mandag + lørdag[/u] ( Aarhus - Aalborg )+ CM søndag + CM + CM + AC + WL (Aalborg ) + EA1 + DB2

Tog 23 - Ar - Fh : Emaskine + CM + CAR ( Ng - Ab ) + CM + AC + CM + CM ( lørdag ) + DC 11/13

Tog 25 Ar - Fh : Emaskine + [u]CA lørdag + CA + CA + AC + CAR Ng - Ab[/u] + AV + CB + [u]AV + CME fra Aarhus havn[/u] + DC 12

sommerperiode 21/6 - 9/8;

Tog 25 Ar - Fh : Emaskine + [u]CA + CA + CAR Ar - Ab[/u] + [u]CB + AV hjørring - Hirtshals[/u] + AC + CD + CA + CB + DC12

Tog 55 Ng - Ar : E / R + [u]EC4 + CM søndag + CM lørdag søndag + CM Ar 973 Rd[/u] + CM + CM + CM + CAR + CD/CM + AC + [u]CM ej søndag + CM mandag Fa[/u]

tog 60 Ab - Ar P hv R s + DC11/14 + CM + CM + CAR + AC

tog 60 Ar - Ng Emaskine + [u]Es 319 Fa AV + CM + CM ej sø + CM lø[/u] + CM lø + AC + CAR + CM + CM + DC11/14

tog 70 Fh - Ar : Emaskine + EA1 + CM + CM + CM + AC + [u]Ab - Ng CAR + AV ej lø og sø + CM ej lø + CM ma[/u]

endvidede blev CA også brugt i BaselExpres og i HollandExpresserne

lidt af det - så hvis nogen er interesseret i mere - giv signal - men så skifter vi over til emnet internationale tog under skala HO

CAR blev også brugt i tog 945/960 Nordpilen allerede fra 1951 i højsommerperioden dog erstattet med CIWL WR

og tog 13/14 Ng - Ham, men det er først fra 1955

har vist også nogle omløbsplaner om CAR

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henning,

du kan ikke komme ud at køre med CAR i de opstillinger du her henviser til. CAR numrene er nemlig efter 1961. Sad

Men jeg har hørt fra pålidelig kilde at de også kommer med numre fra 50'erne. Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"h087" skrev:
Hejnu da Heljan har CA + CAR med i Valby er der så lige at vise i nogle tog oprangeringer hvor disse vogne blev brugt1953:Tog 95 - Ar - Fh : Emaskine + [u]AV ikke lørdag og søndag + CAR + CM mandag + lørdag[/u] ( Aarhus - Aalborg )+ CM søndag + CM + CM + AC + WL (Aalborg ) + EA1 + DB2[/u]

Hej Henning,

hvordan var så oprangeringen den modsatte vej når den afgik fra Aalborg? :oops: :?

Og hvor mange af vognene var med til Aalborg? :? :oops:

Eller på 1 anden måde, hvordan aflæser man det du har skrevet? :oops: :?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Ivan

Jeg er glad for at du lige netop stiller det spørgsmål Smile

nej spøg til side

ja sådanne skemaer kan godt være lidt svære at læse - bruger selv forskellige opskrivninger.

men vi prøver at se om jeg kan forklare det godt nok - eller spørg igen

men vi starter med den der står der - alså tog 95 - i modsat retning er det tog 20

nå men tog 95

oprangering i Aarhus - toget kører mod Aalborg og Frederikshavn

E maskine - kører daglig - er med til Frederikshavn

AV : kører daglig undtagen lørdag og søndag - afkobles i Aalborg

CAR : kører daglig - afkobles i Aalborg

CM : kører kun mandag og lørdag - afkobles i Aalborg

derfor understregning og denne streg skulle også været under ( Aarhus - Aalborg)

CM : kører kun søndag - er med til Frederikshavn

CM : kører daglig - er med til Frederikshavn

CM : kører daglig - er med til Frederikshavn

AC : kører daglig - er med til Frederikshavn

WL : kører daglig - afkobles i Aalborg skulle vises sådan [u]WL ( Aalborg )[/u]

EA1 : kører daglig - er med til Frederikshavn

DB2 : kører daglig - er med til Frederikshavn

de to tal 1 ved EA og 2ved DB er vognløbsnummer og har intet med vognes egne numre at gøre -

ved DSB har man noget der hedder togplaner med forskellige numre

togplan 6 : gælder for de personførende togs oprangering

togplan 7 er for postvogne og godstog

togplan 2 er for ilgodsvogne i faste løb

togplan 3 er for fragt/stykgodsvogne i faste løb

og der er andre togplaner der beskriver private vogne og meget andet -

så har man disse togplaner og går op i dette emne kan man gøre sine tog på modelbanen rimelige korekte -

men så er det tog 20

oprangering Frederikshavn - kører mod Aalborg og videre til Aarhus og Nyborg/København

P maskine - kører hverdage - kører til Aarhus

E maskine - kører søndag - kører til Aarhus

DB2 - kører daglig - fra Frederikshavn - skal til København

EA1 - kører daglig - fra Frederikshavn - skal til København

WL - kører daglig - sættet ind i toget i Aalborg og skal til København

CM - kører søndag - sættes ind i toget i Aalborg og skal med til Nyborg

CM - kører daglig - sættes ind i toget i Aalborg og skal med til Nyborg

AC - kører daglig - kører Frederikshavn - Nyborg

CM - kører daglig - kører Frederikshavn - Nyborg

CM - kører daglig - kører Frederikshavn - Nyborg

CM - kører søndag - kører Frederikshavn - Nyborg

CM - kører søndag - kører Frederikshavn - Nyborg

Så tog 20 ville se sådan ud i opskrivningen

strækning Fh - Ar

Pmaskine hv / Emaskine sø + [u]DB 2 + EA 1 + ( Ab )WL(Kh )[/u] + [u]( Ab )CMsø + CM[/u] + AC + CM + CM + CMsø + CMsø

her der så et problem med opstillingen som DSB skriver det - så jeg skriver min måde - - men viser så DSBs som vedhæft - ok

håber at det gav en bedre forståelse

med venlig hilsen

henning / h087

tog 20

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henning,

tak for svarene/hjælpen.

Må se om klubben kan hjælpe med disse togplaner, men uanset hvad tror jeg det ville være 1 god idé at fortælle her på emnet hvor disse togplaner kan anskaffes.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Ivan

ja de er meget svære at få fat på - nogen har dem - men vil desværre ikke hjælpe - er også et større arbejde med scanning / kopiering mm - så forståentlig

der er i forummet en tråd omkring togplan 6 fra 1953 og 57 - hjælp

jeg har selv togplan 6 fra 53 og 57 samt nogle togplan 2 - 3 - 7 fra 53 og 57 og leder efter flere - endvidere har jeg nogle tjennestekøreplaner fra 53 - 57 - 60 og kendskab til hvor der er nogle flere - skal få scannet nogle af dem jeg har, men vil tage noget tid

de er på nogle sider - og fylder en del - giver besked, - men jeg har en på PC af togplan 6 1953 og 1957 ( ikke komplet ) - kan lægge dem på CD og sende dig dem hvis det har interesse ( prisen ville så være 10 for CDen + portoen ) skal så have din adresse på PM

med dem jeg kender til vil jeg forsøge at se om jeg kan låne til kopiering - men love noget kan jeg desværre ikke

glemte

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

der kom en pakke fra Heljan

med venlig hilsen

henning / h087

CR 1001 DSCF1773

CAR 1283 DSCF1788 - gangside

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Ualmindelig flotte vogne! Al ros til Heljan!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

og lidt flere

og enig

med venlig hilsen

henning / h087

PS vender tilbage omkring påskriften / skrifttypen RESTAURANT - ifølge min fotosamling er der noget der ikke stemmer - vil undersøge nærmere

CAR 1283 DSCF1792 - køkkenside

CAR 1283 DSCF1791 - restaurant + bogie

CAR 1283 DSCF1790 - restaurant

CAR 1283 DSCF1789 - påskrift

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

ja da CR skal da også vises

med venlig hilsen

henning / h087

CR 1001 DSCF1787 - krone + nummer + bremseoms

CR 1001 DSCF1786 - venstre vogie

CR 1001 DSCF1785 - højre bogie

CR 1001 DSCF1777 - gavl

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej Henning!

Fine billeder, men modellerne er garanteret flottere!

Og igen er stafferingerne ikke helt korrekte. Striberne omkring vinduerne bør være smallere end på undersiden af vognen. Men det er absolut til at bære!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Jeg kan ikke, ud fra billederne vurdere, om indsatsen i vognene er udformet i forhold til påskriften; altså, at der er tale om flere småborde med stole omkring og ikke kupe med sidegang? Der er jo tale om en spisevogn, og det skulle indretningen gerne afspejle;-)

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

det kan du dælmere tro de er - lækre vogne og har savnet dem længe

der er nogle småfejl på dem - men som du skriver - kan sagtens leve med dem

CR stafferingerne har du nævnt og så tror jeg ikke der er andet - har dog ikke disseketeret den endnu.

Omkring CAR - der mangler der vistnok en ventil på taget ved køkkenet - med det er småting - det er mere skriften RESTAURANT der ikke stemmer - jeg har foto af vognen i 50erne og 60erne - men ikke med den type påskrift - men skal have undersøgt det nærmere - jeg har jo ikke alt - men kan se at den ikke er RICmærket kun D mærket ( modellen ) og så kan det godt være at skrifttypen er blevet mere steriliseret - men gør ikke så meget for mit vedkommende - idet jeg aligevel skal omnummere til 10xx nr og ændre restaurantskriften - VILLE bare IKKE vente

håber så at de husker skorstene og topedoventiler på 1951 udgaven!!!! - ellers må man ombygge - man kan ikke få alt

at Heljan nu også sætter håndtag + regnlister på taget er jo et ekstra clou - håber at de vil opdatere AV + CB + CC + CD med dem - for så har jeg 22 til salg, såfremt jeg ikke når at sætte håndtag på dem. Har også lavet de fleste AV om til glattag + nogle af dem også AB/C styreledninger, samt sat Wendelsugere + AB styreledninger på 2 af dem med sikkertag AV 283 + 284

OG så en KÆMPESTOR ROS til Heljan - med i pakke var der også en rep E maskine - MY 1202 body - 10 CP bogier og 40 koblingsophæng med

E maskinen kører som en drøm - siger rigtig med hensyn til dampslag mm - så nu skal jeg bare havet codet det med igangsætning, hastighed og brems ind - så hvis nogen har noget erfaring med det - så giv venligst et praj om det ( Roco multimaus )

Til 1202 fik jeg også samtlige løsdele med -

med hensyn til mit "brokkeri" over slaskede koblinger - så kan jeg lave dem nu

Så TAK Heljan og også her en MEGET FIN SERVICE -

så bliv venligst ved med at fremstille disse flotte vogne og alle de andre I har igang i og også dem I tænker på - det jeg fik hørt i Valby lover godt

BL er en meget fin ide - selvom den for mig ligger lidt højt oppe - ( A vil megget megget hellere have en AC )

med venlig hilsen

henning / h087

CAR 1041 - restaurantskilt med pil - 1959 omd - John Poulsen Kurland - sove og spisevogne i Danmark

CAR 1283, gangside, Nyborg1966

CAR 1283 - gangside - JBP

CAR 1045, gangside Aalborg

CAR 1041 køkenside

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Willie

CAR vognene blev i starten indret med 3 kupeer - spiserum - køkken

derefter med 2 kupeer - ændre spiserum og barstoleantal - og ændret køkken

og så igen 2 kupeer med ændret spiserum og ændret køkken

der er mange detailjer og er en omstændig historie - men jeg må igang med at revidere mit material omkring det og få det klarlagt - der er noget rod omkring 2 og 3 ombygning der for mig ikke syntes at stå helt klart - men vi får se hvad der findes frem til.

med venlig hilsen

henning / h087

MEN derfor er vognene aligevel FLOTTE

PS : i Heljans vogne er de opdelt med 2kupeer - spiserum bar - køkken - så indretningen er vist ok - og det er godt nok for mig - men selvfølgelig kigge jeg nærmere - men tror absolut ikke - det er noget jeg vil brokke mig over

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der er et tydeligt foto med vognen her i den seneste udgave, med ordet "Restaurant";

http://www.jernbanen.dk/forum

Heljans bogstaver er lidt for store, men holder på det er en biting.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

jeps Claus

bemærk at vognen er UIC litreret dvs efter 69 og hedder så BRh 51 86 xx - xx xxx - x

og jeg syntes også at skriften ser federe ud - og min vogn er epoke 3 litreret

det foto af 1283 forbillede er i 66 og 1283 model stemmer ikke overens i påskriften RESTAURANT og jeg er ikke helt sikker på hvornår UIC påskriften blev påsat CAR / BRh - men mellem 66 og senest 69 - og så der der ikke helt overensstemmelse med epoke 3.

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej Henning

Jep, det er nogle flotte vogne, du har fået fingrene i dér.

Jeg skal da vist ud og have fat i en BRh til "Nordpilen" og dermed til min (forhåbentlig) engang kommende model af Frederikshavn Gl. Station.

Her vil BRh'en jo være på "hjemmebane" og passe perfekt til mine tyske 303 mm vogne fra Roco og ADE.

Og så liiige en vinrød GM-brumbasse foran "Nordpilen" eller Kattegatekspressen på en tur ud ad Vendsysselbanen i H0.

Det er godt at have nogle drømme - og Heljan har lige ført en af dem ud i livet, og det skal de have stor ros og tak for Laughing out loud

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Carsten

jeps de er lækre - og med hensyn til RESTAURANT påskriften tror jeg at Heljan desværre ikke har kigget nok efter - den passer bedre til BRh udgaven og du kører jo epoke 3c/4 såvidt jeg har forstået. men glæder mig til at følge din opbygning med Frederikshavn. ( og jeg skal aligevel ( planlagt ) ændre nummer og påskrift på Heljanen)

Sjovt nok er strækningen Aalborg - Frederikshavn min egen favoritstrækning og HP min favorit privatbane - har sporplan over Hjørring + nogle af bygningstegningerne.

leder efter sporplaner af stationer som Gl Brønderslev - Vrå - Tolne - Sindal ( kort sagt dem alle på strækningen ) På KmK anlæg er udgangspunket i trafikken faktisk udgået fra denne herlige strækning - forlænget til Rander og iblandet meget andet - Men det er Aalborg - Frederikshavn der er fadderen - Når jeg engang skal bygge ( min drøm ) bliver det med Nørresundby som færgehavn ( omtegnet ) (sidekommentar - Manden er gal ) Hjørring hvor sidebane/privatbane udgår - gl Frederikshavn ( med fremsynet færgeforbindelse til Sverige / Norge ( HH) - ja manden er gal.

men køreplan og oprangeringer + materiel , - det bliver Vensysselbanen.

det bliver så 1 D, 3 E, 2 H, 1 K , 2 P, 2 R og 3 T og selfølgelig Ferer ( 3 + 1 ) MOerer - MY 1100 og 1200 - ardelt og Pedershåb - MB og MS og så det sværeste; HP materiel - men ( fed Drøm )

så pøj med anlægget

med venlig hilsen

henning / h087

PS - hvad siger du til en udveksling af tegninger - du var / er også ganske god til at sætte streger på papiret

PSPS - har du prøvet at kigge på LSmodels og Lemke - de har har lavet nogle udgaver af neubau personvognene i epoke 4 - de er afsindige flotte og på højde med ADE og koster vel omkring 400 - 500 kr - og så er de samlet - men ADE var jo foregangmand for vogne i superkvalitet og det var som samlesæt - lige til at klipse sammen - nul lim - det s´u kvalivare

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Hej Henning

Ved du noget om, hvilke løb de resterende CA-vogne var i omkring 1960-62 ? Efter 1965 var der vel ikke flere tilbage, altså uombyggede CA-vogne ?

Hilsen Claus

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus

sjovt nok - har kigget lidt på det i aftes - så i løbet af dagen finder jeg ud af det -

Flemming Kjær hiver også lidt i mig omkring det emne - han skal vist bruge noget om det - CA, CAE , CAR til vores klubblad - men jeg vender tilbage om det

ok

med venlig hilsen

henning / h087

PS vi i KmK må snart få kigget op til jer i Sdr Park - så vidt jeg er underrettet har I fået udbygget jeres anlæg kraftigt - hvordan har I åbent for sådan et besøg?

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

fandt et ret godt foto af BRh i mine gemmer da jeg kort kiggede mit historik om CA vognene igennem

her ser vi at vognen er UIC litreret og har en anden type RESTAURANT skrift end Heljans og over det matterede vindue kan vi se at der er både en kuck kuck og en trykventil - det er så nogle ting man selv kan sætte på.

RIC rasteret er stadig med RIC mærkning - alså må vognen på fototidspunket stadig køre i flere lande - hvor Heljans 1283 kun må køre i Tyskland - Mener at de kørte op til 73 - og de sidste 3 vogne var til brug i Nordpilen

det noget rod - så der skal ubdersøges igen og læses en h...... masse igen ( jeg er alså ved at blive en ældre herre )

så hvis nogen ved noget - giv venligst lyd

med venlig hilsen

Henning / h087

DSB BRh 51 86 85 - 24 286 x CAR 1286 x 1046,

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"h087" skrev:
fandt et ret godt foto af BRh i mine gemmer da jeg kort kiggede mit historik om CA vognene igennemher ser vi at vognen er UIC litreret og har en anden type RESTAURANT skrift end Heljans og over det matterede vindue kan vi se at der er både en kuck kuck og en trykventil - det er så nogle ting man selv kan sætte på.

Jeg er blevet bedt om at blande mig lidt:

Heljans CAR 1283 er ganske tæt på forbilledet - den så ud som modellen i 1960'erne og det er rigtigt at der mangler nogle få tagventiler, men det var kompromisset for at få en CAR og en CA og en CAE. Blot fordi man viser billeder af andre CAR-vogne, behøver CAR 1283 ikke at være forkert.

Slut.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Foreløbig har vi set (mindst) fire forskellige skriftsnit "Restaurant/RESTAURANT" på CAR-vognene, hvoraf Heljans er det ene. Det bliver spændende at høre, hvad der er rigtigt hhv forkert (hvis der i det hele taget er noget, som er forkert).

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Svend" skrev:
Foreløbig har vi set (mindst) fire forskellige skriftsnit "Restaurant/RESTAURANT" på CAR-vognene, hvoraf Heljans er det ene. Det bliver spændende at høre, hvad der er rigtigt hhv forkert (hvis der i det hele taget er noget, som er forkert).

Det er faktuelt forkert at Heljan kun kommer med en version, uden at jeg vil gå ind i en nærmere diskussion. Heljan udkommer med to CAR-vogne 1283 og 1289. De har forskellige opsætninger af "Restaurant". Det er korrekt at der er mange måder at male "Restaurant" på en CAR-vogn og at det stod langt mere diskret i 1950'erne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej UTJ

har du læst alle indlæg omkring Heljans CAR vogn i denne tråd

for du er lidt forkert på den, som jeg læser dine to indlæg

men vender tilbage senere, da der også er andre gøremål

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"h087" skrev:
Hej UTJhar du læst alle indlæg omkring Heljans CAR vogn i denne trådfor du er lidt forkert på den, som jeg læser dine to indlægmen vender tilbage senere, da der også er andre gøremålmed venlig hilsenhenning / h087

Billede

CAR 1283 omkring 1962. Spændende at se udredningen, men det rokker ikke ved min viden om vognene. 1283 havde denne type "Restaurant"-påskrift til i hvert fald 1969. AK billedet fra 1966 viser i øvrigt ikke 1283.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej UTJ

skrev jeg vendte tilbage

Grunden til at jeg reagerer er at dine svar i mine øjne er lidt goddag mand økseskaft

Vi holder os til CAR vognen - specifik til 1283

for det første er der ingen der har postuleret at vognen er forkert

ingen har postuleret at Heljan kun kom med en udgave

Alle har derimod rost vognen og Heljan

jeg har påpeget et der måske manglede tagventiler ved køkkenenden ( havde så ret ) men skrev [u]INTET PROBLEM[/u] ( småting )

Derefter nævner jeg at påskriften RESTAURANT ikke stemte overens med hvad jeg vidste og havde af materiale om den lige netop 1283 - men skriver at jeg vil undersøger det nærmere - ( ingen ved det hele - og alle kan begå fejl ) og derfor går jeg og gennemsøger hvad jeg har af foto om CAR / BRh og kan ikke finde bevis for påskriften RESTAURANT med den skriftype som Heljan bruger på 1283 - og det er lige præcis det, det drejer sig om ( at I bruger den på 1289 er godt - for der er den rigtig ) men den SKULLE I også have sat på 1283 - [u]og så aligevel ikke - tilføjet senere efter at have læst UTJ indlæg og set foto[/u]

Vognhistorik i store træk :

1932 bygget Scandia 1932 som CR 1017

1941 omlitreret til CA 1017 - påsat RIC mærkning 1950

1951 ombygget til CAR 1043 - 3 kupeer og stadig sidegang + påsat A+B styreledninger + brummerledning

1960 oplysning om den er blevet RIC mærket ??? mærkeligt det var den i forvejen

1961 omnummereret til CAR 1283

1962 omdannet til 2 kupeer og 21 pl i spisesalen samt fjernet skillevæg mellem spisesal og sidegang + ændringer omkring køkke og bar( 4 andre 1041(1281), 1042(1282), 1044(1284), 1045(1285) havde fået den kur i 1959

1967 UIC litreret til CAR 51 86 85-24 283 - 7

1969 UIC litreret til BRh 51 86 85-24 283 - 7

RIC rasteren kommer så ind i billedet da jeg prøver at finde ud af om den skrifttype RESTAURANT Heljan bruger - bliver brugt på et tidspunkt og der sender en anden et link ind - og viser skrifttypen så ok - men så er vi i UIC og der hedder den ikke CAR 1283 og det er den det handler om -

Jeg skriver også at for mig gør det ikke noget - da min aligevel skal omnummeres og have den lille påskrift RESTAURANT på - og så går der lidt snak på det.

Og din indlæg var ligesom i mine øjne mere som om nogen havde sagt at vognen var forkert - og det var der ingen der havde nævne

det drejede sig om påskriften RESTAURANT

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Tak Ulrik!

Jeg kunne heller ikke forestille mig at Heljan ville udsende en forkert vogn (rådgivningen plejer at være i orden), men vi manglede blot et foto af forbilledet CAR 1283 Laughing out loud

Der er jo ikke noget at sige til at man bliver forvirret, hvis dette foto viser en anden vogn end 1283: http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=CAR&typenr=

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej UTJ

Jeps - skrifttypen er der - giver dig ret - ærgeligt at vi ikke rigtigt kan se nummeret - MEN det kan vi heller IKKE på AK fotoet - men det var hvad der stod på negativlommen og i Kirkesbys notatbog - Jeg fik jo i 80erne jo lov til at gennemgå AK foto og lave billeder - og mange aftener sad vi og snakkede om disse - også hvor der kunne være uklarhed om fotos

Men alt i alt - jeg havde ikke set foto med den skrifttype og jeg har en del af CAR / BRh - så jeg undskylder for min udvidenhed - men rart at der kom et foto af den - så kan der tilføjes i arkivet - men som jeg skrev - man kan ikke vide alt

så godt ord igen - jeg bøjer mig - påskriften findes og du siger at det er 1283 - ok

og jeg siger at fotoet fra 1966 også viser 1283 ( Kirkeby vidste f........ meget og kunne huske ) - [u]og det er undertegnede der har fremkaldt lige netop det billede af 1283 i Nyborg 1966 - og bragt det videre - at folk så skriver at det er deres arkiv er noget pladder - de har en samling - jeg har en samling - OMJK har et arkiv JMb har et arkiv - når jeg bruger et foto skriver jeg hvem der har taget fotoet og hvor man evt kan få en kopi - hvis jeg ved det - og finder jeg ud at noget senere - går jeg ind og retter det - resten er egenligt ligegyldigt[/u] indlagt senere

så ok

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej alle

jeg vil her beklage at jeg fremførte min tvivlen omkring påskrifttypen på heljans CAR 1283 - og så gider jeg ikke osv.... bla bla

og UTJ viden omkring vogne stiller jeg ingen spørgsmålstegn ved - der ved han utrolig meget og har heldigvis for os andre adgang til kilderne - så skriv venligst nogle flere bøger om vogne - vi er p....nysgerige omkring det og vil gerne vide mere.

med venlig hilsen

henning / h087

PS - hvordan kan det være at Heljan vil udsende en AV vogn med nummer 313 - mig bekendt findes der ikke AV vogne med numre mellem 312 - 321 - men man jo ikke vide alt

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus F

ja - det kommer til at trække lidt ud med de CA løb - og jeg mener at sidste CA vogn bliver ombygget i netop 65 som du skriver - tjekker lige en ekstra gang

beklager

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Og jeg synes vi i stedet for skal glæde os over at det er en ualmindelig nydelig CAR-vogn Heljan har sendt ud. Kan næsten ikke vente med at få fat på den jeg har bestilt.

Vores modeltog i H0 og mindre vil altid være noget med større eller mindre kompromiser.

Spor 0 og større, er det de færreste af os der har plads til derhjemme.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

"h087" skrev:
Hej Carsten jeps de er lækre - og med hensyn til RESTAURANT påskriften tror jeg at Heljan desværre ikke har kigget nok efter - den passer bedre til BRh udgaven og du kører jo epoke 3c/4 såvidt jeg har forstået. men glæder mig til at følge din opbygning med Frederikshavn. ( og jeg skal aligevel ( planlagt ) ændre nummer og påskrift på Heljanen)Sjovt nok er strækningen Aalborg - Frederikshavn min egen favoritstrækning og HP min favorit privatbane - har sporplan over Hjørring + nogle af bygningstegningerne.leder efter sporplaner af stationer som Gl Brønderslev - Vrå - Tolne - Sindal ( kort sagt dem alle på strækningen ) På KmK anlæg er udgangspunket i trafikken faktisk udgået fra denne herlige strækning - forlænget til Rander og iblandet meget andet - Men det er Aalborg - Frederikshavn der er fadderen - Når jeg engang skal bygge ( min drøm ) bliver det med Nørresundby som færgehavn ( omtegnet ) (sidekommentar - Manden er gal ) Hjørring hvor sidebane/privatbane udgår - gl Frederikshavn ( med fremsynet færgeforbindelse til Sverige / Norge ( HH) - ja manden er gal.men køreplan og oprangeringer + materiel , - det bliver Vensysselbanen.det bliver så 1 D, 3 E, 2 H, 1 K , 2 P, 2 R og 3 T og selfølgelig Ferer ( 3 + 1 ) MOerer - MY 1100 og 1200 - ardelt og Pedershåb - MB og MS og så det sværeste; HP materiel - men ( fed Drøm ) så pøj med anlæggetmed venlig hilsenhenning / h087PS - hvad siger du til en udveksling af tegninger - du var / er også ganske god til at sætte streger på papiret PSPS - har du prøvet at kigge på LSmodels og Lemke - de har har lavet nogle udgaver af neubau personvognene i epoke 4 - de er afsindige flotte og på højde med ADE og koster vel omkring 400 - 500 kr - og så er de samlet - men ADE var jo foregangmand for vogne i superkvalitet og det var som samlesæt - lige til at klipse sammen - nul lim - det s´u kvalivare

Hej Henning Laughing out loud

Gad vide om ikke at Heljan har taget udgangspunkt i konkrete forlæg, som de har gengivet korrekt, selvom der måske er tale om nogle "afvigere" ?.

Der kan ses et billede af BRh 290, taget af Jens Bruun-Petersen på Frederikshavn Gl. Station den 31. marts 1972, på Jernbanen.dk:

http://www.jernbanen.dk/forum/images/uploaded/201105032130564dc07410a24f0.jpg

Her ser påskriften 'Restaurant' ud til at være noget mindre end på andre BRh-vogne (?).

Billedet stammer i øvrigt fra en længere tråd på Jernbanen.dk om Frederikshavn Gl. Station ([url]http://www.jernbanen.dk/forum]), som jeg startede i april, i håb om at kunne få de oplysninger, som jeg manglede for at kunne lave mine H0-tegninger af bygningerne fra Frederikshavn Gl. Station færdig.

Når tegningerne er færdige vil jeg kunne komme videre med at bygge flere modeller - foreløbigt kan de første i rækken ses her:

[url]http://www.sporskiftet.dk/node/6022]

Vi er ganske rigtigt kollegaer udi tegneriet - mit bidrag har dog kun været ganske beskedent, idet jeg lavede tegningerne for Lokomotivet i starten af 1990'erne.

Hvis jeg skulle fortsætte det arbejde, så ville det idag foregå i AutoCad, og det samme gælder for tegningerne af Frederikshavn Gl. Station. Men nu hvor der kun mangler enkelte tegninger, så tegner jeg dem pr. håndkraft, for at holde samme stil og bevare (læs: genopfriske) tegnehåndværket efter 14 års pause.

Lad os endelig udveksle tegninger og holde kontakten. Jeg forstår udmærket din fascination af Vendsysselbanen - og deler den - for den "har det hele" og ville være velegnet som oplæg til en enkeltsporet modeljernbane.

Og til tilbage til det egentlige emne for denne tråd:

Er der nogen, der ved om vognkassen fra den ovennævnte BRh 290 stadig ligger/står på Ambulancevej Syd i Århus ?

(http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1966&VognID=1928).

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg synes bare det er en flot vogn og prisen på kr. 395,- er jo heller ikke at foragte. Laughing out loud

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Nyboder

det har du ganske ret i - og du har da også fundet et sted hvor prisen er ok

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hej Henning

Havde læst forkert prisen var 399,-.

Jeg fik den tidligere idag i min mail boks.

Nyheder fra Heljan & MMN modeller & Hobbytrade. 7 nyheder fra Heljan bl.a. 5255 restaurantvogn vejl. 450,00 Din pris kr. 399,00 mvh Johnny http://www.spor23.dk Taastrup

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Erik ( kom i tanke om navnet )

stadig en ok pris - gav 450 pr stk for mine - købt ved Heljan og jeg synes stadig at det er en ok pris, især fordi de laver nogle afsindige flotte vogne - bemærk at der er kommet håndgreb og regnlister på deres nye modeller - så al ros til Heljan for det

men hensyn til pris syntes jeg ikke at den er for høj.

i 76/77 kørte jeg tysk og købte 3 stk BR 45 og 1 BR 05 fra Lilliput og dengang kostede de 2000kr/stk - hvis jeg idag skulle købe de samme ville det blive efter den sidste pris jeg har set koste omkring 1600kr/stk og det enda efter at de er opgraderet, digitalisere - ja de er enda vist en nykonstruktion - så efter 33 år er prisen faktisk faldet og modellerne blevet meget bedre og flottere - så pris - det billigt

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hej Henning

Enig.

Når jeg er i Valbyhallen, skal jeg altid over og se ham svenskeren. Han har ofte nogle ret gode tilbud på NMJ modeller. Jeg har købt en del svenske vogne af ham. De er utroligt flotte.

Jeg har kun samlet i 6 år, så jeg ser stadig en del på prisen.

Jeg handler en del på kryds og tværs af andet, da jeg arbejder for forsvaret og derfor rejser meget.

Mine lokale forretninger er Togdillen, Togcenter Gentofte og CMT. De dækker mine basale behov på togsiden.

Jeg havde ikke regnet med at skulle have CA/CAR vognene, men blev "forelsket" i dem på udstillingen i weekenden.

CV vognene er tæt ved at komme samme vej.

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Claus F

det er ikke ret meget jeg har om CA løbene og jeg kan se på mine notater at flere stammer fra Lokomotivet

men det jeg har er:

at de generelt for det meste stod som forstærknings - og week-end vogne

men mener at have læst et sted ( prøver at finde det ) at de blev brugt i tognene på sydbanen blandt andet til Nakskov i flæng med AU - AV - CB vogne ( muligvis en artikel Per Topp Nielsen har skrevet )

i 1955 havde 1 distrikt ( sjælland + vedhængende øer ) 11 vogne og få i fast løb - men ingen opl om hvilke tog

2 distrikt ( fyn, jylland ) havde 12 og 2 i fast løb - tog 1968 Nyborg - Fredericia - Padborg og så intet mere

i 56 køre der så to mere - her tog 13 Ng - Fa - Pa - Hamburg og tog 14 Skandinavien - Holland Ekspress

i 53 køre der flere - her i blandt tog 25 / 58 : Ng - Fa - Ar - Ab - Fh

57 har jeg ikke fået tjekket af

De sidste to CA er nr 1254 og 1258 som i 66 bliver bygget om til CAE 1277 og 1280

men jeg får gennemgravet mine optegnelser og vender tilbage med mere omkring det

Jeg har stadig et par kasser med optegnelser som jeg endnu ikke har fået pakket ud

flyttede fra Korsør til Køge for et par måneder siden

Det var desværre ikke så meget - men håber at du kan bruge det - men vender som skrevet tilbage når osv.......

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Hej Henning

Tak skal du have..... det vil jo så nok ikke give meget mening at investere i mere end en enkelt CA til et 65-69 anlæg. Men det er meget flotte vogne, og de skal bestemt i samlingen, CAE og CAR i flere eksemplarer Smile

Jeg har sendt dig en PM

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Jeg deler begejstringen! Det er flotte vogne i Heljans vanlig stil. Eftersom jeg befinder mig i 1950'erne rent modeljernbanemæssigt, så har jeg i første omgang måtte sidde over i forhold til CAR, der indtil videre kun er udsendt i 1960'er versioner. Til gengæld har jeg købt mig et eksemplar af CA 1012, som ses på billedet herunder. I løbet af et par dage vil jeg få skrevet en anmeldelse med flere fotos, så hold øje med bloggen: http://sundborg.wordpress.com/ Smile

Sundborg

IMG_1796

Like 0 kan lide
Top

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

Indlæg: 245

PB

Hej allesammen

Hold da helt op !! De sku flotte de Ca og Car vogne fra Heljan !! De ka bare det lort !! Godt gået Heljan !! Dem skal jeg ha det er 100% sikkert !! Laughing out loud

__________________

Kim

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Jeg lagde tidligere på ugen en anmeldelse af litra CA på min blog og er siden da bare blevet mere og mere begejstret for vognen. Det er en ren fornøjelse at studere de mange detaljer - og tælle nitterne Laughing out loud

Sundborg

Litra CA med venner

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Alle

Er der nogen der ved om Heljan også har planer om at lave CAR i epoke IV version? Altså som en Brh-vogn?

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"D 804" skrev:
Hej AlleEr der nogen der ved om Heljan også har planer om at lave CAR i epoke IV version? Altså som en Brh-vogn?Med venlig hilsenJens

Den skulle også komme. I et prospekt er den vist med foto, og det vil også være ret oplagt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"M.J. Sundborg" skrev:
Jeg lagde tidligere på ugen en anmeldelse af litra CA på min blog og er siden da bare blevet mere og mere begejstret for vognen. Det er en ren fornøjelse at studere de mange detaljer - og tælle nitterne Laughing out loud

Jeg kan kun give dig ret - de er vildt flotte! Det er synd for dem, der har set sig så gale på Heljan, at de snyder sig selv for disse vidundere...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Lars S

hvem er det der har set sig gale på Heljan, hvis det er angående CA og CAR

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henning.

"h087" skrev:
hvem er det der har set sig gale på Heljan, hvis det er angående CA og CAR

Jeg tror ikke, der er nogen, der er blevet sure over disse vogne - men jeg kender folk, der fra gammel tid er så sure på Heljan generelt, at de nægter at købe nogen som helst af deres produkter: Og det er jo lidt synd, når de sender så dejlige vogne på markedet.

Der er f.eks. tale om folk, der er fornærmede over, at Heljans B-vogne ikke kan klare en radius 1 kurve på et Märklin-anlæg...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej igen Lars

ok - helt enig - men det er da synd for dem at gå glip af disse dejlige vogne

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Flotte vogne og en flot artikel af Sundborg!

Men det ser ud som om, at vognkassen sidder lidt lavt? Både puffer- og taghøjde ser ud til at være lidt lavere end på de tilkoblede Cc- og Cm-vogne?

Og hvordan er det med gavlenes overgangsplader, kan de vippes op eller er de fast nede?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

angående højde på CA og CAR.

Har CR 1001, CA 1012, 1026, 1027, 1256 + CAR 1283 og 1289

har sammenlignet med følgende ( skulle lige finde den skydelære jeg smed væk ifølge et tidligere indlæg - ZE vogne Esso og BP fra Fleischmann)

i forhold til CB ( 2 stk ) - puffer en 1/2mm lavere - harmonika ok - tag 1/2mm lavere

i forhold til CC ( 8 stk ) - generelt 1/2mm lavere

i forhold til CD ( 2 stk ) - generelt 1/2mm lavere

i forhold til AV ( 9 stk ) - generelt 1/2mm lavere

i forhold til CM ( 4 stk ) - puffer 1/2mm lavere - harmonika 2mm lavere - tag 1mm lavere ( CM er Hobbytrades )

så når man sammenligner dette er AV - CB - CC - CD ens og CA er en anden vogntype og produktion - såååå...........de´ småting - tror at fotovinklen snyder lidt - får prøvet at tage et photo puffe mod puffe og målt hjuldia. - set umidelbart med mit skæve syn +5,5 og +3,2 skal man se godt efter for at opdage det - og det gælder for de fleste mærker - så småting

overgangsplader kan på alle nævnte vogne fra Heljan vippe op og ned

i virkelighedens verden er taghøjde over skinneoverkant ( SO ) ifølge DSB DRM I

AV : 3920mm

CA : 3921mm : gælder også for CAR og CAE

CB, CC, CD : 3920mm

CM : 3925mm

nu skal vi så også se på at der er tale om 3 forskellige bogietyper

CA, CAE, CAR : 3m nittet stålbogie

AV, CB, CC, CD : 3m svejste stålbogie - og her også 2 eller 4 fjedre ( er vist nok også 3 )

CM : 2,5m træbogie

og så er der jo lige forskellen mellem slidte og nye fjedre og last -

Så kommer der tara vægt - også ifølge DSB DRM I:

AV 261 - 292 : ca 31 og 31,5 tons

AV 321 - 340 : ca 35 tons - skyldes nok at der er ekstra batteri til elvarme

CA 1001 - 1009, 1023 - 1032 : ca 43,8 tons - disse vogne var jo udrustet til udlandskørsel

CA 1010 - 1022 : ca 42,5 tons

CAE : ca 41,5 tons

CAR : ca 42 til 44,3 tons - alt efter udrustning og udstyr

CB : ca 35,2 tons

CC 1109 - 1148 : ca 31,5 tons

CC 1180 - 1199 : ca 35 tons - igen pga ekstra batterier til elvarme - udland

CC øvrige : ca 34 tons

CD : ca 32,2 tons

glemte CM : her er tara mellem 35 og 37 tons alt efter hvordan de er udrustet med batterier , dynamo osv

så der er små forskelle - men det er op til den enkelte - JEG har det fint med det og sover udmærket aligevel - det er jo også nok produktionsbetinget

er ved at dissikere dem nærmere - men jeg tror at det er småting - store fejl tror jeg ikke at der er - og igen - op til den..... grunden til at jeg kigger nærmere på dem er jo at jeg forsker lidt i dem og tegner - så er det jo rart at vide hvad der er forskel på og som tidligere indlæg - havde ikke set foto af påskriften - restaurant - men det kom jo frem - og det var godt

vender tilbage med mere når jeg har fået gennemgået DRM I med tillæg, HP tegninger og meget andet om CA, CAE og CAR

PS : er ved at få styr på 2 og 3 ombygning af CAR vogne - ser ud til at der fantes ialt 4 varianter og til slut efter 1962/63 var der 2 varianter mht indretning - mht til påskrift restaurant har der også været flere forskellige

ombygning ser det ud til at der er 4 forskellige - så mine nævnte 2 og 3 er nok nærmere 3 og 4 ombygning - men det findes der ud af

PSPS : har ikke fået målt hjuldiameter - så nu skal igen finde den f....... skydelære

med venlig hilsen

hennig / h087

Og jeg synes stadigvæk at man skal købe disse vogne - de ER FLOTTE - og så s.... være med de småting!!!!

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.