Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Bivogne til Heljans Triangel?

Er der nogle, der ved, om Heljan udvikler bivogne til sin kommende Triangel?

Altså små lette personvogne, f.eks. af typen FA, FB eller FD, der alle vejede under 10 ton inden diverse ombygninger, og som kun havde 5 vinduer i hver vognside.

Det ville være urealistisk at hænge en af HobbyTrades CU-vogne bagpå en Triangel, for de var 4 meter længere og vejede næsten det dobbelte.

Og det ville være trist kun at kunne tøffe rundt med en Q-vogn på slæb.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

De fleste af vognene var væk fra DSBs skinner midt i halvtredserne, men da mange af dem jo blev solgt til diverse privatbaner, var det måske så ikke bedre med en "standard" privatbanepersonvogn fra Scandia? Trianglerne måtte immervæk trække over 30 tons, så der er jo rige muligheder for at bruge en privatbaneudgave til alle slags tog.

Men er der ellers nyt om vognene? Jeg kan ikke finde noget på Heljans hjemmeside.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

En FE vogn ville da også passe godt til triangel og MO vognen.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"SFJ" skrev:
En FE vogn ville da også passe godt til triangel og MO vognen.

Helt sikkert, men den er jo væsentlig større end de andre nævnte. Dog vil alle korte toakslede personvogne være velkomne, DSB eller privat.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Søndenfjords" skrev:
Er der nogle, der ved, om Heljan udvikler bivogne til sin kommende Triangel?Altså små lette personvogne, f.eks. af typen FA, FB eller FD, der alle vejede under 10 ton inden diverse ombygninger, og som kun havde 5 vinduer i hver vognside.Det ville være urealistisk at hænge en af HobbyTrades CU-vogne bagpå en Triangel, for de var 4 meter længere og vejede næsten det dobbelte.Og det ville være trist kun at kunne tøffe rundt med en Q-vogn på slæb.

Det korte svar er nej! Men det er da helt klart en mulighed hvis motorvognen bliver en succes. Om det skal være en FD eller en FE eller noget helt tredje er jo ikke afgjort, så sig frem......... Lige nu går øvelsen på at få designet mukkebikken og der er mange småting at holde styr på, når nu det rigtige forbillede ikke eksisterer mere (jo, de gør de, men ikke med alle de særlige DSB-dikkedarer som jo hører til en ME og MF......)

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Hvis man nu tænker på rentabiliteten, så viile det nok være Fe, der ville løbe af med sejren idet, den også forefindes i epoke 5 + 6 i form af museums-udgaven, forude de mere "naturlige" epoke 2 + 3.

Noget helt andet er, at den ikke er nær så cute som Fa, Fb eller Fd; men igen hænger det vel sammen med, hvor mange potentielle købere, der er kundegrundlaget ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"UTJ" skrev:
Om det skal være en FD eller en FE eller noget helt tredje er jo ikke afgjort, så sig frem.........

Small is beautiful, men der er også andre grunde til at vælge en af de helt korte versioner:

- Ikke bare har vi i forvejen den længere CU fra HobbyTrade, men de er også ved at producere en CV for MM-Modeller. http://mm-modeller.dk/ . Og skal det være rigtigt dyrt, kan man også vælge en Scandiavogn fra Real Modell. http://www.real-modell.de/scandia.htm . Men så er vi også oppe i 539 € for en samlet model.

- Mange af os har desuden kun plads til de kortest mulige vogne - men jo kortere, de er, jo flere får vi plads til, og jo flere kan fabrikanterne sælge til os Wink

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

En lidt større bivogn kan da også anvendes. Her ses SNNB M5 som nu er omlitreret til DSB ME (Jernbanemuseet) tilkoblet en standard Horsens Privatbaner personvogn kort tid efter den er overtaget af SNNB (den vogntype i i:87 som Søndenfjords omtaler ovenfor, og som også er i Jernbanemuseets varetægt i 1:1)

SNNB M5

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"UTJ" skrev:
"Søndenfjords" skrev:
Er der nogle, der ved, om Heljan udvikler bivogne til sin kommende Triangel?Altså små lette personvogne, f.eks. af typen FA, FB eller FD, der alle vejede under 10 ton inden diverse ombygninger, og som kun havde 5 vinduer i hver vognside.Det ville være urealistisk at hænge en af HobbyTrades CU-vogne bagpå en Triangel, for de var 4 meter længere og vejede næsten det dobbelte.Og det ville være trist kun at kunne tøffe rundt med en Q-vogn på slæb.
Det korte svar er nej! Men det er da helt klart en mulighed hvis motorvognen bliver en succes. Om det skal være en FD eller en FE eller noget helt tredje er jo ikke afgjort, så sig frem......... Lige nu går øvelsen på at få designet mukkebikken og der er mange småting at holde styr på, når nu det rigtige forbillede ikke eksisterer mere (jo, de gør de, men ikke med alle de særlige DSB-dikkedarer som jo hører til en ME og MF......)

Som det kan ses, opfordrede UTJ os for et halvt år siden til at sige til, hvis vi er interesserede i bivogne til Trianglen.

Nu er billederne af Trianglen kommet frem, og det ser virkelig godt ud, så mon ikke det bliver den succes, produktionen af bivogne ifølge UTJ vil være afhængig af.

Så sig til!

Skal det f.eks. være en FD eller en FE?

Ellers er der jo ikke rigtig noget at køre med for den stakkels Triangel. Cu og Cv er lidt lovlig store til formålet. På godssiden kunne det pasende være en lille Q-vogn, men alle de nævnte muligheder er HobbyTrade-produkter.

Og når Heljan nu selv laver sådan nogle fremragende vogne, ville det være logisk, om det også var en Heljan-vogn eller to, Trianglen kom til at trække.

Så igen: Sig til.

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Søndenfjords" skrev:
Skal det f.eks. være en FD eller en FE? Ellers er der jo ikke rigtig noget at køre med for den stakkels Triangel. Cu og Cv er lidt lovlig store til formålet.

Læg også mærke til en anden forskel på de nævnte vogne. Motorbivognene havde rullelejer, mens rystevognene havde glidelejer. Det betød en stor forskel i den trækkraft der skulle til.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Passende personvogne til trianglen vil være særdeles velkomne - og gerne med forbillede i en af de små privatbanevogne. Scanias personvogne til privatbanerne f. eks.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Ja en Fd ville da være nuttet.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

mit besyv giver det udslag at jeg helst så en scandia vogn i privatbane udgave

så kan triangler - rulleskøjter - marcianbrød - slikkisten ( undskyld standkisten ) have noget på krogen

med venlig hilsen

henning - h087.

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Jeg kunne også godt bruge en Fd til min Triangel Me (UK/Keyser/Freja/selvbyg).

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej alle

gik lige ind på jernbanen.dk og tyvstjal, saksede og skrev ned følgende

samt gloede efter i mine egne optegnelser, der er sammesat af oplysninger fra

DSB, DJA, Lokomotivet, Signalposten, Banen, Vingehjulet, Modelbanenyt, Modeljernbanen, DJK Jernbanen,

og næste samtlige klubblade i DK samt næsten samtlige skribenter og fotografer der har leveret til disse skrifter

og ikke forglemme diverse bøger om dansk jernbane fra samtlige forlag.

nå til det det handler om

triangel bivogne

de fleste peger på DSB FA, FB, FC, FD og FE

så lad os lige tage et luck på dem

litra og nummer efter 1941:

FA - 2stk

4701 - solgt 1944 til VaGJ C 23 - udr 1964

4702 - udlj 1942 til NPMB - oph 1952

FB - 2 stk

4721 - udr 1958

4722 - udr 1956

FC - 10 stk

4751 - udr 1959

4752 - omb 63 til specvg 564

4753 - omb 63 til specvg 700

4754 til 4758 - udr 61/62

4759 - omb 62 specvg 726

4760 - udr 62

FD - 11 stk

4801 - 43 udstyret med sovebrikse - udr 56

4802 - udr 56

4803 - udr 55

4804 - som 4801

4805 - solgt 56 til KRB B 2

4806 - solgt ØSJS FD 4806

4807 - udr 56

4808 - udlj 42 til NPMB - udr 56

4809 til 4811 - udr 56

FE 35 stk - mener at der er 2 varianter

generelt udrangeret mellem 1958 - 63

men trækker de andre ud her

4906 - omb 63 specvg 636

4909 - omb 61 specvg 635

4912 . 59 til HFHJ C 29 - erstatning

4913 - oml 64 specvg 415

4919 - omb 64 specvg 701

4921 - omb 63 specvg 676

422 - omb 64 specvg 730 er nu på JBm

og hvor meget blev de brugt i deres sidste leveår

det der så kunne være interessant er -

hvor mange ens Scandiavogne blev der bygget til privatbanerne og hvilke privatbaner

er der nogen på forum der har noget om dette??

skulle vel også få lavet liste / oversigt over MC, ME og MF?

med venlig hilsen

henning - h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Jeg tilslutter mig også en FD.

Den har endda kørt på både KRB og ØSJS, så det vil være muligt også at lave privatbaneversioner.

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=FD&typenr=

Og så har den kørt indtil 1956, så det vil være muligt at køre med den langt oppe i epoke III.

Et alternativ ville være FA, der solgtes til VaGJ og udlejedes til NPMB.

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=FA&typenr=

Eller FB, der ligesom FA var endnu kortere end FD, nemlig 10,26 m.

Det vil ikke engang sige 12 cm i model, og det kunne være interessant for de af os, der ikke har plads til alle de lange, lækre vogne, Heljan ellers er kommet med.

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"h087" skrev:
nå til det det handler omtriangel bivognede fleste peger på DSB FA, FB, FC, FD og FE

- FE var en længere sag på 13,7 m hvilket kun er 70 cm mindre end CU.

Og i model vil man ikke kunne se, at FE var 5 ton lettere end den toakslede CU, så en model af FE vil ikke nødvendigvis virke mere bivognsagtig end HobbyTrades model af CU.

- FC var kun 20 cm kortere end FE og vejede næsten det samme, så her har jeg de samme betænkeligheder.

- Jeg stemmer derfor for de tre andre typer, der er nævnt herover, nemlig FA, FB og FD, der alle er ultrakorte og lette, og hvoraf nogle endda har kørt på privatbaner .

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg foretrækker absolut FA (helst leveret så der kan skiftes mellem centralkobling og alm) - der var nemlig et (og desværre ingen andre steder) sted i landet (VaGJ) hvor kombinationen MC (651) + FA (4701, C23) var i brug i en stor del af epoke III (1956 - 1964) Hvis der så senere kom en MA med centralkobling (igen med mulighed for at skifte til alm) ville det bare være perfekt - nærtrafik i storby i '30erne (hvem sagde sporvogne) - det stemmer overens med de planer jeg har for et lille anlæg herhjemme. Men en Scania privatbanevogn ville også være godt nyt (men nok ikke den store sællert - desværre) - vi skal dog have en 4 - 5 stk. i klubben, men det rækker jo ikke så langt i det store regnskab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Jeg foretrækker absolut FA (helst leveret så der kan skiftes mellem centralkobling og alm) - der var nemlig et (og desværre ingen andre steder) sted i landet (VaGJ) hvor kombinationen MC (651) + FA (4701, C23) var i brug i en stor del af epoke III (1956 - 1964) Hvis der så senere kom en MA med centralkobling (igen med mulighed for at skifte til alm) ville det bare være perfekt - nærtrafik i storby i '30erne (hvem sagde sporvogne) - det stemmer overens med de planer jeg har for et lille anlæg herhjemme. Men en Scania privatbanevogn ville også være godt nyt (men nok ikke den store sællert - desværre) - vi skal dog have en 4 - 5 stk. i klubben, men det rækker jo ikke så langt i det store regnskab.

FA er er meget smalt produkt. To eksemplarer i virkeligheden og den ene overlevende hos DSB i 1950'erne var overnatningsvogn sammen med en FB. Skal VaGJ C 23 så også udkomme som afpillet skelet, der kan henstilles bag en remise?

Scandia= latin for Skandinavien

Scania= latin for Skaane

Der er selvfølgelig mange muligheder, men lad os nu se om der bliver taget godt i mod motorvognen inden vi drømmer om eventuelle bivogne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"UTJ" skrev:
FA er er meget smalt produkt. To eksemplarer i virkeligheden og den ene overlevende hos DSB i 1950'erne var overnatningsvogn sammen med en FB. Skal VaGJ C 23 så også udkomme som afpillet skelet, der kan henstilles bag en remise?

Det er da derfor vi skal have netop den vogn!

Idéen med det afpillede skelet af C 23 er rigtig god - den havde jeg faktisk ikke tænkt på.

Jeg er dog ret sikker på at vores (klubbens) vognværksted får produceret en hel FA (VaGJ C 23) uden Heljans (og min) hjælp.

- Har FA (hos DSB) i det hele taget været bivogn for ME, MF, MC ??????

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels Kroyer

Retired

Australia

Indlæg: 16

PB

Hi

Jeg ser ogsaa frem til Heljan's Triangel vogne. Mht bivogne saa har foelgende bemaerkninger (min computer snakker ikke dansk!) - og de fleste oplysninger er taget fra Aarsskrift for Danmarks Jernbanemuseum "Tog i tiden 2008" i en artikel skrevet af Torben Andersen om DSB's motorbivogne. (Det er muligt at jeg gentager noget af det der tidligere er bragt her i forumet).

De 11 FD vogne blev leveret i 1927 saa de kunne bruges af de smaa eksisterende motorvogne. Brugen faldt hurtigt og i 1953 var kun 1 i fast tur.

Naeste bivogn var FE vognene som blev bygget i et antal af 35 stk fra 1928. De skulle benyttes af MF og MR motorvognene, som ogsaa blev leveret i 1928. FE vognene blev efterhaanden benyttet sammen med naesten alle slags motorvogne, ML, MP, MO, ja selv MT. Ifoelge TA saa koerte der et tog (tog 872) paa Loegstoer banen oprangeret: MT-CQM-FE-EH-godsvogne! FE vogene var sejlivet og den sidste blev udrangeret i 1964.

Under og lige efter besaettelsen var en eller to FE vogne udlejet til Kalvehavebanen.(dokumentation via JBP)

FE vognen er type der har "levet" laenge og er brugt af baade de smaa Triangeler saa vel som de store motorvogne og derfor er en mere alsidig vogn end f.eks. FD vognen.

Derfor vil jeg foretraekke en model af FE vognen.

Mvh fra Downunder

__________________

Niels

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"Niels Kroyer" skrev:
Derfor vil jeg foretraekke en model af FE vognen.Mvh fra Downunder

Men FE er 2 meter længere end FD.

Og lange toakslede vogne har vi i forvejen, nemlig CU og CV.

FE er således kun 70 cm kortere end CU.

Derfor vil jeg foreslå en FD.

mvh

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Niels Kroyer" skrev:
HiJeg ser ogsaa frem til Heljan's Triangel vogne. Mht bivogne saa har foelgende bemaerkninger (min computer snakker ikke dansk!) - og de fleste oplysninger er taget fra Aarsskrift for Danmarks Jernbanemuseum "Tog i tiden 2008" i en artikel skrevet af Torben Andersen om DSB's motorbivogne. (Det er muligt at jeg gentager noget af det der tidligere er bragt her i forumet).De 11 FD vogne blev leveret i 1927 saa de kunne bruges af de smaa eksisterende motorvogne. Brugen faldt hurtigt og i 1953 var kun 1 i fast tur. Naeste bivogn var FE vognene som blev bygget i et antal af 35 stk fra 1928. De skulle benyttes af MF og MR motorvognene, som ogsaa blev leveret i 1928. FE vognene blev efterhaanden benyttet sammen med naesten alle slags motorvogne, ML, MP, MO, ja selv MT. Ifoelge TA saa koerte der et tog (tog 872) paa Loegstoer banen oprangeret: MT-CQM-FE-EH-godsvogne! FE vogene var sejlivet og den sidste blev udrangeret i 1964. Under og lige efter besaettelsen var en eller to FE vogne udlejet til Kalvehavebanen.(dokumentation via JBP) FE vognen er type der har "levet" laenge og er brugt af baade de smaa Triangeler saa vel som de store motorvogne og derfor er en mere alsidig vogn end f.eks. FD vognen.Derfor vil jeg foretraekke en model af FE vognen.Mvh fra Downunder

Jeg tror at vores eksilerede ven fra Australien har ret. Men som sagt skal vi lige se hvordan motorvognen bliver modtaget. Træimitationen går fremad, men målet er ikke nået (og når det måske aldrig, for det skal jo omsættes til "massebemaling").

Billede

Frontbillede må komme en anden dag med bedre lysforhold........

Like 1 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

woaw Ulrik - nydeligt, nydeligt - indtil videre rækker det Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Må jeg i øvrigt fremkomme med et forsigtigt forslag :

En dummy Triangel !

Så kan der køres "ryg mod ryg" - også med en bivogn imellem Cool

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

"henho" skrev:
Må jeg i øvrigt fremkomme med et forsigtigt forslag : En dummy Triangel !Så kan der køres "ryg mod ryg" - også med en bivogn imellem Cool

Der er meget lidt at spare ved en dummy version.

- motor og et par tandhjul, og måske et print. (+dekoder)

Efter flere forspørgelser blev der regnet på en dummy Mo, og besparelsen ville være på max 100 kr.

Til gengæld vil der så være flere vare nr. at lagerfører.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Jeg er meget spændt på at se Trianglen køre på et halvgammelt jævnstrømsanlæg. Håber virkelig at hjulophængende er lavet meget flydende og slaskede, således at der altid forbindelse til skinnerne, og ikke med stive ophæng der vil gøre det vanskeligt at befare ældre jævnstrømsanlæg.

Med optimistiske hilsner

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.