Hej venner
Jeg kommer fra Mærklins H0, og kører nu spor N digitalt primært fleischman, og har kigget på et par viessmann signaler ( til en julegave ) .
Men så er det jeg kommer til at tænke på hvordan sådanne anvendes i spor N. Er det nøjagtig det samme som det var i mine gamle mærklin dage hvor man "blot" skulle isolere sporsegmenter? eller ser verden anderledes ud i dag?
Har også et lidt mere generelt spørgsmål angående signaler:
Hvilke epoker passer vingesignaler til, eller omvendt hvornår begyndte man at anvende de mere moderne typer?
Mvh og rigtig god jul!
Mathias
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Tak i lige måde.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Tak for svaret!
...får jeg så brug for sådan en, eller kan signalet blokere det digitale signal såvel som det analoge?
Mvh. Mathias
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Nyere signaler? Det forstår jeg ikke. Hvad er det, du specifikt taler om? På Viessmanns hjemmeside er vist vingesignalet med katalognr. 4400. Lige under signalet er en link til brugsanvisningen "Einbau und Betriebsanleitung". Klikker man på den, kommer man herhen. På side 5 og figur 5 er vist, hvilke ledninger der er tilkoblet signalet. Heribland to røde ledninger. Teksten ud for betyder "kontakt til togkontrol". Det er disse to ledninger, der skal bruges til at afbryde toget videre fremfærd forbi signalet og altså fjerne strømmen fra det isolerede skinnestykke, der er foran signalet. På figur 8 på side 7 er på glimrende vis vist, hvordan man tilslutter de forskellige ledninger. For mig at se er der ikke rigtigt noget "intuitivt" over denne brugsanvisning . . . ? Denne funktion findes på disse rimeligt nye signaler, og denne funktion har fundets på Fleischmanns, Trixs, Märklins og andres signaler faktisk lige siden, man startede med at fabrikere dem.
Signalet fjerner den strøm/det signal, der går til skinnestykket - det om det er analogt, digitalt, 220 volt, P3, voice eller whatever. Det er som at lukke for en vandhave. Dér er det også lige meget, hvad der kommer ud af hanen: Vand, sprut, cola, saftevand, olie . . . . Problemet SVJV (andre må gerne hjælpe til her) er, at toget helst ikke må miste det digitale signal. Gør det det, skal toget opdateres fra kontrolboksen, hvilket tager lidt tid. Det tydeligste at se er, når lyset slukker.
Det er vist nok en sådan én her, du skal bruge. Men jeg har ikke erfaring med digital, så andre må svare på problemstillingen; konsekvenserne for det digitale tog ved først at afbryde strømmen til toget og derefter tilslutte den igen.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Åh, der gik vist en prås op for mig:
Du mener nyere signaler = lyssignaler? Hvis ja, så er der et problem, for nej, de har ikke et sådan afbryder indbygget. Og jeg kender heller ikke umiddelbart nogen andre lyssignaler i N, der har. Lyssignaler har kun ledninger til lamperne i signalet - resten er op til dig.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Yes, lyssignaler = nyere signaler (sådan går det lidt hurtigt engang imellem)
Syntes egentlig det er underligt at der er denne forskel, men det handler måske om kompleksiteten af det netværk man kan opbygge med lyssignaler, og at det derfor ville være en begrænsning at fastmontere en sådan afbryder fra fabrikkens side?
Med hensyn til den brugsanvisning du linker til, så syntes jeg netop den var godt skrevet med fine illustrationer...i modsætning til den tilsvarende for lyssignaler. Skyldes nok et lidt underligt ordvalg fra min side mht intuitiv ... !
Men det giver god mening med det modul du også nævner... uden spænding vil toget jo ganske rigtigt miste sit lys...
Tak igen
Mvh Mathias
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Tja, den store forskel er jo, at vingesignalet allerede har mekanik i sig, så det lå lige til højrebenet at indlægge en afbryder. Lyssignaler er rent elektriske - altså uden mekanik - og desuden kan lyssignaler have flere stillinger end et vingesignal, så det kan blive en større omgang at få lavet afbryderen. Idag kan få meget små relæer, så det burde ikke længere være det helt store problem. Det er så ikke alle modelfolk, der har brug for afbryderen, så hvorfor skal de belemres med en sådan, når de køber et lyssignal :?:
Driftformen (måden at køre togene på) er med til at bestemme, om der skal være afbrudte skinnestykker eller ej. Som regel bruger man afbrudte skinnestykker på private anlæg, hvor man er alene og gerne vil køre med blokke og forhindre, at togene kører sammen - uden at blive overvåget. Hvis man er flere (f.eks. i en klub) og man personligt kører sit tog, er der ikke umiddelbart behov for afbrudt skinnestykker, da personen jo selv styrer toget og derfor kan/skal/bør stoppe toget selv ved signalet - og endda (forbilledligt) kan køre over for rødt
Nå, det blev til lidt argumentation for og imod. Faktum er, at producenterne ikke gør det - og jeg tror, at det vil være sådan i fremtiden også.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
jms_dk
Indlæg: 141
Hej Mathias
Hvis du sørger for at have Lenz Gold Mini dekodere i dine lokomotiver kan du benytte dig af asymmetrisk dcc kombineret med konstant bremselængde.
/Jan
/JanM
Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Ok, tak for tippet!
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Ja den forskel havde jeg slet ikke tænkt på - jeg er jo bare mig selv
Men jeg har netop brug for at toget stopper, så jeg tror jeg ender på et vingesignal...og så må jeg undersøge hvilket digital-modul jeg så også skal bruge.
Jeg havde umiddelbart tænkt mig at placere et signal ved de to indkørsler til min store station. Så kan jeg "glemme alt" om et givent tog indtil det vender tilbage til stationen, og istedet foretage noget rangering eller lignende, uden at skulle bekymre mig om et pludseligt indkommende tog! Nogen kommentarer til det?
Mvh Mathias
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Ikke herfra.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<