Hej
Jeg er nået dertil, at jeg ved, at der bliver mulighed for at realisere barnedrømmen om en modelbane.
Der er godt nok stadig lidt lange udsigter qua små børn, nyt hus og have, jobs og alt det andet der griber så forstyrrende ind i fritiden.
Men så er muligheden for en god, lang planlægning af anlægget jo så meget bedre.
Jeg har selv et par ideer til sporplan, men det er som regel rigtig givtigt at få nogle andre inputs i sådan en idé-fase.
Jeg hører derfor rigtig gerne fra de i gruppen der har tid og lyst til at komme med forslag!
Læs mere om anlæggets dimensioner og grundtanker her:
http://ligustervaenget.frac.dk/modeltog/
Mvh
Anders
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Anders, og velkommen på sporskiftet.
Det er ikke meget plads du har hvis dit anlæg skal indbygges i et møbel i stuen, som jeg forstår det skal. Samtidigt har du ambitiøse krav til banen, og jeg har fundet et par sporplaner lavet af PerOlsen her fra sporskiftet, som måske kan give dig noget inspiration til din kommende sporplan.
[url]http://www.sporskiftet.dk/node/51]
[url]http://www.sporskiftet.dk/node/48]
Derudover ved jeg at killerp (falsterbanen), også herfra sporskiftet, har haft et anlæg i stuen med låg og det hele, og det er jeg sikker på han gerne vil fortælle dig lidt om.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Først, hej Anders og velkommen til..
Min stuebane stod frit, og havde ingen ting over sig, så tror ikke helt den passer til Anders stue
Men jeg fandt dog dette link, det viser dog en norsk marklin Z bane, men ideen til en reol kan man få ud af billederne
http://www.heinepedersen.com/hyllebane/hylla.htm
ps. hvem kan dog finde på at tænde for tvét, nå der stå sådan en lækkere bane, og bare venter på at blive kørt med
Vedr. sporplan, tror jeg det er bedst jeg overlader dette til Per eller Henrik
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Hej Anders
Er det muligt at vi kan få at se et billede af dette specielle møbel hvorpå du/I skal bygge modeljernbanen?
Jeg har ikke WinTrack til at lave sporplaner i, men jeg forestiller mig en lang rundbane på et spor (måske dobbeltsporet) med en vendesløjfe fra øverste venstre hjørne til nederste højre hjørne og så et sidespor fra øverste højre hjørne op og over mod højre hvor din endebanestation ligger. Så kan man sagtens lave een eller to mellem-stationer på ringbanen. Du vil derudover have mulighed for at køre ud fra stationen, rundt, vende, rundt igen og tilbage til endestationen. Eneste forhindring for vendesløjfen er dog to-skinne-systemet med DC så vidt jeg kan se.
Havde jeg WinTrack kunne jeg måske lave en sporplan ...
Anders N
Indlæg: 30
Det ville have været skønt - Men tak for inputtet
Occam
Indlæg: 583
Hej Anders
Også velkommen herfra
Det er en interessant pladestørrelse, da den uregelmæssige form give ekstra muligheder. Jeg vil anbefale dig en bane med en "afstandscirkel" indbygget for at give lokomotiverne mulighed for at strække ud. Du kan læse mere om begrebet her:
http://www.mj-blog.dk/2006/12/ideer-til-anlaeg/
Jeg har groft tegnet nogle ideér ind på din tegning af pladen. En større endestation på "sidearmen" af planen og en mindre gennemkørselstation midt på den store plade. Herfra fortsætter toget ned til en skjult banegård, der simulerer resten af verden.
Uden om den lille station ligger afstandscirklen, og den skal naturligvis placeres med et varieret sporforløb, og måske skal en del af strækningen skjules bag bakker, skove eller bygninger. Med afstandscirklen kan toget altså køre f.eks. 10 eller 20 omgange for at simulere afstand inden det ankommer fra den ene station til den anden. Det kan oven ikøbt også laves fuldautomatisk via computeren, hvis man skulle ønske det.
Jeg håber, at dette kan inspirere dig
Med venlig hilsen
- Occam
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Med den begrænsede plads du har til rådighed tror jeg, at jeg ville koncentrere mig om at bygge 1 station med noget industri og måske en havnebane.
En endestation, som fx Glyngøre, der er vist et billede af i en anden tråd her, Kalundborg, Rødby eller Helsingør kunne være forslag til forbillede.
Resten af verdenen må så blive en skjult opstilling under anlægget.
Alternativt skal du ned i skala-N, for et komplet lyntog i H0 er 1,8 m langt og ser ikke ret godt ud på kurver under radius 1000mm. I skala-N bliver der lige pludselig 4 gange så meget plads og der kan du også få Sølvpilen. Så vil der være god plads til 2 gode stationer og lidt luft imellem, samt nogle pæne kurver.
Selvom jeg bor alene i et stort hus (måske derfor) vil jeg ikke have modeltog i stuen. Ikke fordi jeg ikke vil se på det, men fordi, der ikke er plads til det, når der også skal være plads til de andre aktiviteter i stuen. Så hellere et rum, hvor der kun skal være modeltog. Det giver færre begrænsninger og selv i et lille rum vil der kunne skabes kurver i en ordentlig størrelse ved at bygge rundt langs væggene.
Har du billedet af Hillerød station i en større opløsning?
For det ser da ud til at være en interessant station som forbillede på anlægget.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Anders N nævner selv at der sandsynligvis ikke er plads til spor i to niveauer, hvorfor jeg foreslog det Occam er inde på. Bortset fra at sporet der forsvinder, skulle mødes med rundbanen i stedet for at forsvinde.
plutoodie
Indlæg: 116
Anders - du kan også tænke alternativt som i denne video, hvor sporet er trådene til halogenlamperne
http://www.youtube.com/watch?v=U66pqWZzxjA
HHJJ
Bo Jensen
Anders N
Indlæg: 30
Hej Occam
Jeg er jævnlig omkring din gode blog, og er meget imponeret af dine evner indenfor patinering og dioramaer - Respekt!
Men lige præcis afstandscirkler har jeg det lidt svært med... Jeg synes at de ret for tydeligt afslører hvad de er - "Snyd"!
Misforstå mig ikke, jeg ved godt at man altid bliver nødt til at klippe en hæl og hugge en tå af pladsmæssige hensyn. Men jeg har svært ved at se at man rent praktisk kan gøre afstandscirklen særlig elegant og troværdig.
Den vil i mine øjne altid hurtigt kunne gennemskues som "blot" en rundbane hvor toget kører rundt og rundt og rundt og....
Måske er jeg bare for påvirket af "den gode gamle" rundbane fra barndommen, men jeg tror ikke dette er vejen frem for mig.
Men tak for budet
mvh
Anders
Anders N
Indlæg: 30
Hej Leonard
Nej, men du kan finde det i bogen "Til vejrs over banerne"
Til vejrs over banerne
mvh
Anders
Anders N
Indlæg: 30
Hej Bo
Så meget elsker den bedre halvdel mig vist heller ikke
Occam
Indlæg: 583
Hej Anders
Helt ok
Min sidste indvenden vil dog være at hvis du gerne vil have at "togene kan strække benene" som du skriver på din hjemmeside, er der efter min mening næppe nogen vej uden om en rundbane af en slags, da en foldet kørestrækning vil være ret kort og måske endda give indtryk af for mange spor.
En anden mulighed kunne være simpelthen at droppe den lille station for at få færre spor, og istedet, hvis det bliver muligt, blot lade afgrenningen fortsætte ned i undergrunden for at repræsentere omverdenen. Afgreningen skulle så være stor nok til at et tog kunne holde for rødt signal og vente på at der blev plads på afstandscirklen til at køre videre.
Jeg glæder mig til at følge den videre planlægning og opbygning.
Med venlig hilsen
- Occam
Anders N
Indlæg: 30
Så er vi to
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg har valgt H0 fordi jeg syntes detaljerne blev for små, menjeg har også masser af plads (og alligevel ikke plads nok).
Der findes ikke helt så mange modeller i N, men der kan da samles en fornuftig samling af dansk materiel ind.
PS: Kunne du ikke knække det der lange bibliotekslink over i flere dele?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Her ville det være en meget stor hjælp, om du kunne give nogle mål, på hvor højt der bliver fra "selve" grundpladen til banen, til den max højde bane må blive..
For jeg kunne godt forstille mig, at den skjultebanegård, ville ligge helt ude langs forkanten af reolen, og du så her havde en klap, som kunne vippes op, nå du skulle have angang til disse tog / områder, men igen, hvis max højde på selve banen for ex. ikke må overstige 50 cm. så kan der opstå problemer
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Anders N
Indlæg: 30
Øhh... Det forstår jeg ikke lige...
Men du kan klikke ind på http://www.bibliotek.dk og søge efter titlen "Til vejrs over banerne" - Så skulle den gerne komme frem.
mvh
Anders
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Anders.
Jeg ville, som Leonard, nok lave en stor station, en skjult opstillingsbanegård, og så en havn med diverse industri på din lille "finger". Hvis du laver det rigtigt, får du faktisk to stationer: En bystation og en havnestation, hvor du som minimum skal rangere godsvogne frem og tilbage, men måske også person- og postvogne til en færge?
Og den skjulte banegård kan du sagtens få plads til: Jeg vil også gerne have plads til reoler, så jeg har været turen igennem - i det mindste mentalt.
Fidusen er, at du naturligvis ikke har megen gavn af reoler, der er over en meter i dybden.
Jeg vil derfor foreslå følgende opbygning: Lav din bane som moduler - så er den nemmere at bygge, nemmere at vedligeholde, og nemmere at flytte. Byg et stort "bordstativ" til at bære dine moduler. Og køb så nogle standard reoler, som du kan skubbe ind under "bordet". Jeg købte seks reoler på tilbud hos Jysk til 300,- kr. stykket - de måler noget med 60x100x30 eller noget i den stil. Da du har 110 cm i dybden, har du altså 80 cm tilbage til skjult banegård bag reolerne.
Og går det helt galt, kan du altid tømme en reol, trække den ud og komme til din skjulte banegård.
Hvis du laver din banegård i forgrunden af den store plade, kan du lade den forsvinde i undergrunden via en højbane til højre, og så lade havnebanen køre under højbanen; noget lignende kan du f.eks. finde i Vejle (den har nogle lækre højbaner inde midt i byen). Og den vil være ret autentisk til dit formål - højbanen går til Herning, og her har Sølvpilen kørt med lyntog til Struer.
MVH
Lars
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Har lige kigget på Allan´s anlæg fra banen, og der finder du jo også rundbanen, de skjute stræninger med tilhørene skjultebanebård, dog hans er lidt anderledes....
Men kan godt se hvad ideer du kan lide fra anlægget, men det er jo disse ideer Occam har skrevet så meget om, ved at skjule meget af rundbanen...
Så jeg tror mit bedste bud vil være, lave en tegning af din kommende reol, post den her, og giv os de vigtige mål som max højde på banen :idea:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Hvis man laver en link "rigtigt", får man ikke den slags problemer: I kildeteksten kan man skrive
[code]En helt anden tekst[/code]
og brugeren kan så kun se "En helt anden tekst" - men når man klikker på teksten, kommer man til den lange link.
På den måde undgår man, at linken ødelægger formatteringen i browseren.
MVH
Lars
Anders N
Indlæg: 30
Hej
De gode indlæg vedr. selve opbygningen af møblet fra d'herrer Lars og Killerp har givet nogle forskellige ideer.
Med lidt snilde kunne jeg måske spare mig en del besvær og samtidig opnå mulighed for en underjordisk del.
Jeg takker alle for inputs og vender tilbage når jeg er kommet lidt videre med selve møblets opbygning.
Og her så et snedigt link:
Til vejrs over banerne
mvh
Anders
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg er ikke den stor layout tegner, men en lille ide måske
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Og hvis du så gad at ændre det i den post, hvor det lange link er.
Problemet med det lange link, er at det får al tekst på den side til at stå i meget lange linier og er næsten umuligt at læse.
Du har en knap, der hedder rediger øverst til højre over indlægget, så du kan rette i den tekst du selv har skrevet.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Er du stadigvæk på side 1, leonard?
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Ja, når jeg læser tilbage i tråden er jeg og om 2 år, når ejg finder tråden igen, for at finde noget om Hillerød station. Jeg læser ikke kun nye indlæg, jeg (gen)læser også ældre tråde, ellers kunne alt, der var ældre end en uge jo ligeså godt slettes.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
En sporplan lige efter min smag!
Endestationer giver jo rigtig meget arbejde med de forskellige tog, den skjulte opstillingsbanegård giver variation og så en lille "paradestrækning" i forgrunden med et velgørende lille svaj til siden.
Ønsker: Da du nu har startet med at tegne banen, kunne du så ikke forsøge at lade de skjulte opstillingsspor indgå i en kreds, der er uafhængig af de to endestationer med adgang via skjulte stikspor? Det vil give mulighed for at lade de "store" tog køre paradekørsel uden at komme i klemme på de to endestationer, mens det ind i mellem den tunge trafik på "hovedbanen" ville være muligt at køre ægte punkt-til punkt.
Kunne "paradestrækningen" være dobbeltsporet med følgende forenklet betjening, eller bliver det for trangt?
Bjarne
Bjarne
Techek
Jelling
Indlæg: 910
leonard: Ved du hvad? Jeg synes faktisk også at det er træls at scroll vandret for at læse hele indlægget og dets kommentarer/svar. Men husk på at selvom det måske generer dig og mig (og måske også andre), så er det ikke noget folk gør med vilje (tror jeg ikke).
Det er godt du og andre brugere så kan hjælpe hinanden med at forklare hvordan man bruger forumet endnu bedre og mere effektivt. Men vi bliver simpelthen nødt til at acceptere andres "afvigelser" i forhold til de krav vi stiller til os selv. Så det er fint nok at du påpeger at det link kunne være lavet smartere - nemlig ved at bruge:
[code]...[/code]
Men det er altså også op til den enkelte at bruge vores henvisninger og anbefalinger. Hvis vedkommende ikke "makker ret", må vi respektere det. Hvilket jeg ikke umiddelbart synes du gjorde ...
Og lad os så se at komme videre med at hjælpe med den sporplan i stedet for at hakke på hinanden, okaj?
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
killerp's forslag er da interessant, men kræver så vidt jeg kan se 3 niveauer.
De skjulte cirkler bliver små, men hvis du holder dig fra de værste modeller (Pr-maskine fra Heljan fx) så kan det nok godt fungere, men de skal være helt skjulte ellers kommer det til at se farligt ud.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Bibihest
Indlæg: 1.300
Kan godt være det er mig der ikke fatter det, men hvorfor skulle man lave en skjult cirkel hvor togene kan køre i ring, kunne man ikke bare stoppe det et sted og vente x antal minutter med at køre igen?
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg tror godt man ville kunne lave det sådan at, alle skjulte kurver ville blive mindst radius 2 men stadigvæk ikke stor
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jo man kunne da godt lave en rund bane, med et vigespor i et skjult område, og lave en automatik der ville skifte mellem to toge, til man evt. trækker den ene ud af racerløbet, eller hvad man finder på....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Sad lige og kiggede i Lokomotivet nr. 89, marts 2007.
Der er et forslag til en sækbanegård, som måske kan være inspiration til en endestation på dit anlæg.
Jeg vil ikke scanne det ind, da der er noget med copyright, men bladet kan vel lånes på biblioteket.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Anders N
Indlæg: 30
I er sandelig aktive herinde - Herligt.
Weekenden har bragt 2 erkendelser med sig.
1. Jeg kommer ikke til at undgå snævre kurver.
2. Der skal på en eller anden måde være plads til en underjordisk del.
Med det in mente begyndte jeg at lave nogle skitser på papir.
Jeg er nået til nedenstående plan - Håber at I kan tyde den. Jeg har desværre ikke et program til at tegne planen i.
Fokus ligger foreløbigt på forløbet mellem stationerne - Så kommer stationerne senere.
Men er planen realistisk? Den er jo ingenlunde målfast, så det kunne være fedt om I gad at vurdere om der vil være plads nok i virkelighedens verden.
(stationen på den store plade er blot tænkt som en "lille" landstation)
Samtidig har lavet en lille skitse af hvordan møblet kunne komme til at se ud - Også her er der kun tale om en princip-skitse. (og nej, jeg var vist ikke i skole den dag vi lærte om perspektiv-tegning!)
Det interessante her er de to breeede skuffer over hylder og skabe.
Tanken er at hele "undergrunden" er på disse hylder, så hvis noget går galt trækker jeg hylden ud, retter til, og skubber hylden ind igen.
Det kræver self. at hylden lukker helt præcist, men det må kunne løses.
Eneste problem er, at der ikke kan laves undergrund i hjørnet hvor "de to" plader mødes. Jeg kan ihvert fald ikke lige gennemskue hvordan!!
Området over de breeede skuffer er låget, der dækkes banen og kan vippes 90 grader op.
Jeg har bevidst ikke skrevet højde på dette låg - Det skal ikke være lågets højde der sætter den kreative begræsning.
Kan det gøres snildere??
mvh
Anders
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har prøvet noget lignende den underjordiske vendesløjfe du har. Jeg kan personligt IKKE anbefale det. Med mindre du bygger noget blokstyring ind, så skal du nok på et (eller mange) tidspunkter overse, at der er et tog derinde i forvejen - og så opdages fejlen først når man hører lyden af togkatastrofer.
Og oprydningsarbejdet er pokkers besværligt.
Læg skiftesporet længere ude.
Med lille plads og flere niveauer kommer du til at bruge meget plads på stigninger. Prøv engang at se lidt på det gamle anlæg fra København H ... jeg har lagt en stribe billeder under Layout. Det er meget elegant, da der faktisk kører flere uafhængige baner. Måske kunne du også tænke i den stil?
Din lille stikbane havde jeg noget lignende på mit gamle anlæg. Det anvendte jeg til maskindepot. Det kan gøres ekstra spændende ved at lade sporet til depotet gå under hovedlinien.
Prøv eventuelt at kigge på nogle af de baner jeg lagde op under layout for et års tid siden.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Anders N
Indlæg: 30
Det er nogle meget flotte anlæg, som jeg lige skal studere nærmere.
Mvh
Anders
Anders N
Indlæg: 30
Hej
For at komme videre med projektet, har jeg investeret i MiBa-anlagenplaner.
Det virker umiddelbart ret nemt at gå til.
Jeg havde egentlig forestillet mig at sporene skulle være ROCO uden ballast, men der er jo mange andre fabrikater på markedet, så måske der var andre bedre og/eller billigere alternativer på markedet.
Fabrikatet skal tilbyde: spor uden ballast, flexspor, middel eller bedre naturtrohed. Derudover skal sporskifter ikke være alt for lange og smalle - Det har jeg vist ikke plads til
Er der nogen der kan anbefale et fabrikat?
Og så lige et tillægsspørgsmål: Er der nogen der ved, hvordan man laver forskellige niveauer i MiBa-anlagenplaner?
mvh
Anders
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg bruger Peco Code 75 og det synes jeg er flot. Når jeg engang skal til at købe mere spormateriel vil jeg kigge nærmere på Tillig, som også skule være et rigtigt flot spor.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Ja, især Tiligs sporskifter er rigtig flotte idet, deres tunger er sammenhængende med hjertestykket og ikke lavet med led som alle andre fabrikater har det med at gøre.
Med venlig hilsen
Skott