Det tror jeg på. Du ønsker en station på de 65 cm foran hullet?Klaus
hej Klaus,
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Men hele området hvor jeg har skrevet et spørmålstegn er der fri plads. Det er faktisk ca. 236 cm i bredde når vi måler bredest.
Du kan jo godt bruge dit 8-tal hvis du retter det ud i bunden. Min idè med enkeltspor i 8-tallet og overhalingsspor på bagvæggen tror jeg dog du bliver mest glad for, hvilket vel også er mest naturtro. Har netop lige set togfilm fra tysk 1. som er optaget i Østrig
Hej Thrane lige 1 stykliste.Du kan jo godt bruge dit 8-tal hvis du retter det ud i bunden. Min idè med enkeltspor i 8-tallet og overhalingsspor på bagvæggen tror jeg dog du bliver mest glad for, hvilket vel også er mest naturtro. Har netop lige set togfilm fra tysk 1. som er optaget i Østrig
ja det kan jeg selvfølgelig gøre.
Men alligevel er jeg mest motiveret for at starte på en frisk...
Jeg tror jeg bruger din plan, vil du ikke prøvr at sætte et par ord på hvad du har tænkt dig?
Hvis du har tysk 1, er der flere dage omkring kl 04.30 1 program der hedder Europas smukkeste baner/smukke togstrækninger. Der har været fra bl.a. Tyskland, Kina, Portugal og Østrig.
1 lille mellemstation på pladen og krydsningsspor/overhaling på dobbeltsporene i baggrunden, her skal bjerget stige op så tæt på sporet som mulig og ligeledes fortsætte ned til stationen. Flod/kanal på tværs af bordpladen til højre under 8 tallet. Herved får du mulighed for 2 broer på højre bord. I venstre side kunne sporet fra bjerget og frem mod krydsningssporet være placeret i åben tunnel.
Hvis du har tysk 1, er der flere dage omkring kl 04.30 1 program der hedder Europas smukkeste baner/smukke togstrækninger. Der har været fra bl.a. Tyskland, Kina, Portugal og Østrig.1 lille mellemstation på pladen og krydsningsspor/overhaling på dobbeltsporene i baggrunden, her skal bjerget stige op så tæt på sporet som mulig og ligeledes fortsætte ned til stationen. Flod/kanal på tværs af bordpladen til højre under 8 tallet. Herved får du mulighed for 2 broer på højre bord. I venstre side kunne sporet fra bjerget og frem mod krydsningssporet være placeret i åben tunnel.
Hvis du ikke har prøvekørt det du har lavet syntes jeg lige du skal gør det. Efter billederne er det meget små radius (min. radius 36 cm.) du har på 8-tallet nede i hjørnet. Stigningsprocenten på 8-tallet virker også til at være høj, helst ikke mere end 2 (2½) procent, altså 2 cm. pr. meter spor.
__________________
med venlig modeltog hilsen Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
0 kan lide
Skrevet af erikolsen1954 Mandag d. 17/1/2011 - 23:45
Stigningsprocenten på 8-tallet virker også til at være høj, helst ikke mere end 2 (2½) procent, altså 2 cm. pr. meter spor.
Husk også at køremodstanden stiger kraftigt i kurver. Derfor bør man mindske stigningen især i kurver med lille radius. Ellers risikerer man at et lokomotiv kun kan slæbe sig selv op ad stigningen og gennem kurven.
Det var bare for at markere broen. Den venstre kunne godt være buebro og den højre lav gelænder.
Godaften.
Nu er 8-tallet fjernet og jeg regner med at lægge ny plade på i morgen aften.
Jeg har et par spørgsmål jeg har nemlig brug for lidt mere viden denne her gang. Vil undgå fejltagelser. Så det skal bare være perfekt.
1. Hvad er godt at bruge som "passer" når der skal tegnes op på pladen til udskæring af spor. (I mit tilfælde skal sporet jo hæves fra udkørsel af bjerg til bunden ved stationen.
2. Jeg har tænkt mig at hæfte skinneunderlag fast på pladen, således at jeg i samme arbejdsgang får skæret denne ud også. Er det en god idé? (jeg bruger de grønne plader man bruger ved gulvunderlag.
3. Fastsættele af skinner, har tænkt mig at lime dem med trælim? Er det godt? Altså først vil jeg sømme den fast med skinnesøm.
Det var bare for at markere broen. Den venstre kunne godt være buebro og den højre lav gelænder.
Godaften.Nu er 8-tallet fjernet og jeg regner med at lægge ny plade på i morgen aften. Jeg har et par spørgsmål jeg har nemlig brug for lidt mere viden denne her gang. Vil undgå fejltagelser. Så det skal bare være perfekt.1. Hvad er godt at bruge som "passer" når der skal tegnes op på pladen til udskæring af spor. (I mit tilfælde skal sporet jo hæves fra udkørsel af bjerg til bunden ved stationen.2. Jeg har tænkt mig at hæfte skinneunderlag fast på pladen, således at jeg i samme arbejdsgang får skæret denne ud også. Er det en god idé? (jeg bruger de grønne plader man bruger ved gulvunderlag.3. Fastsættele af skinner, har tænkt mig at lime dem med trælim? Er det godt? Altså først vil jeg sømme den fast med skinnesøm. På forhånd tak for hjælpen.
Her må du vente på svar fra nogle der har bygget anlæg. Jeg tror jeg vil sømme skinnerne fast direkte på pladen.
Det var bare for at markere broen. Den venstre kunne godt være buebro og den højre lav gelænder.
Godaften.Nu er 8-tallet fjernet og jeg regner med at lægge ny plade på i morgen aften. Jeg har et par spørgsmål jeg har nemlig brug for lidt mere viden denne her gang. Vil undgå fejltagelser. Så det skal bare være perfekt.1. Hvad er godt at bruge som "passer" når der skal tegnes op på pladen til udskæring af spor. (I mit tilfælde skal sporet jo hæves fra udkørsel af bjerg til bunden ved stationen.2. Jeg har tænkt mig at hæfte skinneunderlag fast på pladen, således at jeg i samme arbejdsgang får skæret denne ud også. Er det en god idé? (jeg bruger de grønne plader man bruger ved gulvunderlag.3. Fastsættele af skinner, har tænkt mig at lime dem med trælim? Er det godt? Altså først vil jeg sømme den fast med skinnesøm. På forhånd tak for hjælpen.
Her må du vente på svar fra nogle der har bygget anlæg. Jeg tror jeg vil sømme skinnerne fast direkte på pladen.
Hej,
nej for husk det er uden underlag og ballast. Så der skal 3-4 mm under før det ser realistisk ud.
Iøvrigt mange tak for din sporplan, den agter jeg at anvende....
Her må du vente på svar fra nogle der har bygget anlæg. Jeg tror jeg vil sømme skinnerne fast direkte på pladen.[/quote]
Hej,
nej for husk det er uden underlag og ballast. Så der skal 3-4 mm under før det ser realistisk ud.
På banegårdsarealet skal der jo ikke være underlag.
På resten af anlægget skal de plader du skære ud jo være samme bredde som skinnerne, evt. med 1 smig på ca. 45 grader, da underlag og ballast jo er 1 del af skrænterne.
Iøvrigt mange tak for din sporplan, den agter jeg at anvende....[/quote]
Her må du vente på svar fra nogle der har bygget anlæg. Jeg tror jeg vil sømme skinnerne fast direkte på pladen.
Hej,nej for husk det er uden underlag og ballast. Så der skal 3-4 mm under før det ser realistisk ud.På banegårdsarealet skal der jo ikke være underlag.På resten af anlægget skal de plader du skære ud jo være samme bredde som skinnerne, evt. med 1 smig på ca. 45 grader, da underlag og ballast jo er 1 del af skrænterne.Iøvrigt mange tak for din sporplan, den agter jeg at anvende....[/quote]Kun glad for at jeg kan hjælpe.[/quote]
Hej Ivan,
Enig, men med banegårdsarealet, tror jeg der er delte meninger om hvad der er rigtigt. Jeg synes det ser mest realistisk ud.
Og man kan jo sige at dem der bruger skinner hvor underlag og ballast er fastmonteret, er man jo ligesom nødsaget til at bruge det.
Lige 1 hurtig svar. Det er jo samme stigning du havde på 8-tallet. Og ja du har ret det er stejlt for med 1 fald på 25 cm. skal du bruge 12 meter spor og du har kun løst anslået 8 meter, så stigningen vil være ca. 3% over hele strækningen hvor man regner med 2%. Vil i morgen prøve at se nærmere på 1 løsning.
Lige 1 hurtig svar. Det er jo samme stigning du havde på 8-tallet. Og ja du har ret det er stejlt for med 1 fald på 25 cm. skal du bruge 12 meter spor og du har kun løst anslået 8 meter, så stigningen vil være ca. 3% over hele strækningen hvor man regner med 2%. Vil i morgen prøve at se nærmere på 1 løsning.
Tak for svar!
jeg måler lige helt nøjagtigt højden på sporet fra bjerget
men hvis jeg skal ned i 10 cm så bliver det fordelt på 2-3 meter! så skal flere to kobles sammen for at trække;)
Som jeg ser det må du lave 1 ekstra omgang(helix) på sporen tegnet nederst til højre under markering af floden, så du fra buebroen fortsætter udvendig på et bjerg/bakke halv rundt og så ind igennem og ud ved floden.
Som jeg ser det må du lave 1 ekstra omgang(helix) på sporen tegnet nederst til højre under markering af floden, så du fra buebroen fortsætter udvendig på et bjerg/bakke halv rundt og så ind igennem og ud ved floden.
Hej Ivan,
Tak for svar.
Vil det så sige at jeg kan beholde de 22,5 cm oppe? (det vil jeg helst, ellers kræver det for meget ændring/spild.
og dine 10 cm udgår, og bliver på omkring de 20 cm i stedet for?
Som jeg ser det må du lave 1 ekstra omgang(helix) på sporen tegnet nederst til højre under markering af floden, så du fra buebroen fortsætter udvendig på et bjerg/bakke halv rundt og så ind igennem og ud ved floden.
Hej Ivan,Tak for svar.Vil det så sige at jeg kan beholde de 22,5 cm oppe? (det vil jeg helst, ellers kræver det for meget ændring/spild.
JA det er muligt
Citat:
og dine 10 cm udgår, og bliver på omkring de 20 cm i stedet for?
Som jeg ser det må du lave 1 ekstra omgang(helix) på sporen tegnet nederst til højre under markering af floden, så du fra buebroen fortsætter udvendig på et bjerg/bakke halv rundt og så ind igennem og ud ved floden.
Hej Ivan,Tak for svar.Vil det så sige at jeg kan beholde de 22,5 cm oppe? (det vil jeg helst, ellers kræver det for meget ændring/spild.
JA det er muligt
Citat:
og dine 10 cm udgår, og bliver på omkring de 20 cm i stedet for?
JA det er rigtigt
-Og sporet der rammer ind mod den nye helix skal være afstemt nedafgående med 2 % pr. meter, så den ca. rammer med en 13-15 cm oppe og kører nu nede i pladeniveau nul.?
alternativt kunne man lade sporet gå direkte ind i helix uden at det falde hele vejen rundt. Hvad synes du om det? bliver det så for ensformigt?
Det er jo op til dig, men du får jo noget mere åben kørestrækning ved mit forslag. Noget andet er at bjerget/bakken ikke virker som 1 stor klods, men også så det ikke er ens på begge sider af døren.
alternativt kunne man lade sporet gå direkte ind i helix uden at det falde hele vejen rundt. Hvad synes du om det? bliver det så for ensformigt?
Det er jo op til dig, men du får jo noget mere åben kørestrækning ved mit forslag. Noget andet er at bjerget/bakken ikke virker som 1 stor klods, men også så det ikke er ens på begge sider af døren.
Lige præcis...
Helix er 1/2 færdig. Bliver spændende med det videre forløb
kan du ikke uploade sporplanen hvor man kan se numrene på de enkelte skinner der tilgår? ved godt du har sendt en liste, men hvor de står skrevet på tegningen.
Lige præcis...Helix er 1/2 færdig. Bliver spændende med det videre forløb
Hvilken radius/diameter har du på helix?Hvor bred er bordet?
Hej Ivan, Den har en total yder-radius på 470 mm og en indre radius på 37 mm.Jeg lægger sporet i midten, dvs. radius fra spormidte er = 425 mm.Bordet er 106 cm
Er bjerget i venstre side med samme sporradius?
Hvor bred og lang er hele rummet/pladen?
Hvorfor jeg spørger er at det er muligt at køre med 42,2 cm som radius. Den første køre med radius på 36 cm.
Lige præcis...Helix er 1/2 færdig. Bliver spændende med det videre forløb
Hvilken radius/diameter har du på helix?Hvor bred er bordet?
Hej Ivan, Den har en total yder-radius på 470 mm og en indre radius på 37 mm.Jeg lægger sporet i midten, dvs. radius fra spormidte er = 425 mm.Bordet er 106 cm
Er bjerget i venstre side med samme sporradius?Hvor bred og lang er hele rummet/pladen?Hvorfor jeg spørger er at det er muligt at køre med 42,2 cm som radius. Den første køre med radius på 36 cm.
Ud fra dine første oplysninger lavede jeg tegning/layout og beregnede at den helix du havde lavet var omkring 36 måske 40 cm i radius. Af samme grund er der mest brugt skinner med radius på 36 cm. Du vil med en radius på 42 cm få en pænere kørsel i kurverne. Derfor spørgsmålet.
Ud fra dine første oplysninger lavede jeg tegning/layout og beregnede at den helix du havde lavet var omkring 36 måske 40 cm i radius. Af samme grund er der mest brugt skinner med radius på 36 cm. Du vil med en radius på 42 cm få en pænere kørsel i kurverne. Derfor spørgsmålet.
Hej igen Ivan,Hvor vil du anbefale at sætte skiftesporet i højre venstre side?skal det være ved udgangen af bjerget eller længere fremme i svinget? hvad synes du?
Så snart du er fri af bjerget så du kan få afstand mellem station og bjergsiden bagved hvor du har krydsningsstationen/sporet.
Hej igen Ivan,Hvor vil du anbefale at sætte skiftesporet i højre venstre side?skal det være ved udgangen af bjerget eller længere fremme i svinget? hvad synes du?
Så snart du er fri af bjerget så du kan få afstand mellem station og bjergsiden bagved hvor du har krydsningsstationen/sporet.
Hej Ivan,
men det var mere om skiftesporet skal sidde oppe ved bjergindgangen eller længere fremme hvor sporet drejer? - måske udtrykker jeg mig forkert.´:-)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det tror jeg på. Du ønsker en station på de 65 cm foran hullet?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thrane
Indlæg: 995
hej Klaus,
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Men hele området hvor jeg har skrevet et spørmålstegn er der fri plads. Det er faktisk ca. 236 cm i bredde når vi måler bredest.
Der er 110 cm ca. mellem bjerget og og frem.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej, kan dette bruges? Hver kvadrat er 20 x 20 cm. Rummet er 220 cm bred og 230 cm lang/høj.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej
Mange tak..
Jeg kigger lige på det.
Jeg har taget lidt billeder der viser området jeg gerne vil have sporlagt.
Thrane
Indlæg: 995
ps. der er også et par billeder af 8-tallet som er dobbeltsporet. Beklager roddet!!
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Lidt ændringer.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Nye forslag/muligheder.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej...
Tak for forslag.
Det ser ikke helt tosset ud. det kræver dog at jeg ændrerer ret meget, specielt 8-tallet.
Hvis det er jeg bruger dit forslag, må jeg bare hente noget nyt krydsfinér. Det er trods alt ikke det store alligevel.
Andre forslag er også meget velkomne.
Thrane
Indlæg: 995
[quote="Himmerlandsbanerne"]Nye forslag/muligheder.[/quot
Hej Ivan, vil du ikke genere en stykliste på den plan du har sendt ?
Bare over anvendte sporskifter.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Thrane lige 1 stykliste.
Du kan jo godt bruge dit 8-tal hvis du retter det ud i bunden. Min idè med enkeltspor i 8-tallet og overhalingsspor på bagvæggen tror jeg dog du bliver mest glad for, hvilket vel også er mest naturtro. Har netop lige set togfilm fra tysk 1. som er optaget i Østrig
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
ja det kan jeg selvfølgelig gøre.
Men alligevel er jeg mest motiveret for at starte på en frisk...
Jeg tror jeg bruger din plan, vil du ikke prøvr at sætte et par ord på hvad du har tænkt dig?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvis du har tysk 1, er der flere dage omkring kl 04.30 1 program der hedder Europas smukkeste baner/smukke togstrækninger. Der har været fra bl.a. Tyskland, Kina, Portugal og Østrig.
1 lille mellemstation på pladen og krydsningsspor/overhaling på dobbeltsporene i baggrunden, her skal bjerget stige op så tæt på sporet som mulig og ligeledes fortsætte ned til stationen. Flod/kanal på tværs af bordpladen til højre under 8 tallet. Herved får du mulighed for 2 broer på højre bord. I venstre side kunne sporet fra bjerget og frem mod krydsningssporet være placeret i åben tunnel.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Mellemstationen er det den der er midt på pladen?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tegning af forslag
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvis du ikke har prøvekørt det du har lavet syntes jeg lige du skal gør det. Efter billederne er det meget små radius (min. radius 36 cm.) du har på 8-tallet nede i hjørnet. Stigningsprocenten på 8-tallet virker også til at være høj, helst ikke mere end 2 (2½) procent, altså 2 cm. pr. meter spor.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Husk også at køremodstanden stiger kraftigt i kurver. Derfor bør man mindske stigningen især i kurver med lille radius. Ellers risikerer man at et lokomotiv kun kan slæbe sig selv op ad stigningen og gennem kurven.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Thrane
Indlæg: 995
Tak.
Jeg synes som sagt det ser godt ud. God idé med floden.
Men hvad er det for nogle streger du har tegnet ind nede ved broen?
Og har du forslag til konkrete broer:)
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det var bare for at markere broen. Den venstre kunne godt være buebro og den højre lav gelænder.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Godaften.
Nu er 8-tallet fjernet og jeg regner med at lægge ny plade på i morgen aften.
Jeg har et par spørgsmål jeg har nemlig brug for lidt mere viden denne her gang. Vil undgå fejltagelser. Så det skal bare være perfekt.
1. Hvad er godt at bruge som "passer" når der skal tegnes op på pladen til udskæring af spor. (I mit tilfælde skal sporet jo hæves fra udkørsel af bjerg til bunden ved stationen.
2. Jeg har tænkt mig at hæfte skinneunderlag fast på pladen, således at jeg i samme arbejdsgang får skæret denne ud også. Er det en god idé? (jeg bruger de grønne plader man bruger ved gulvunderlag.
3. Fastsættele af skinner, har tænkt mig at lime dem med trælim? Er det godt? Altså først vil jeg sømme den fast med skinnesøm.
På forhånd tak for hjælpen.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Her må du vente på svar fra nogle der har bygget anlæg. Jeg tror jeg vil sømme skinnerne fast direkte på pladen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej,
nej for husk det er uden underlag og ballast. Så der skal 3-4 mm under før det ser realistisk ud.
Iøvrigt mange tak for din sporplan, den agter jeg at anvende....
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Her må du vente på svar fra nogle der har bygget anlæg. Jeg tror jeg vil sømme skinnerne fast direkte på pladen.[/quote]
Hej,
nej for husk det er uden underlag og ballast. Så der skal 3-4 mm under før det ser realistisk ud.
På banegårdsarealet skal der jo ikke være underlag.
På resten af anlægget skal de plader du skære ud jo være samme bredde som skinnerne, evt. med 1 smig på ca. 45 grader, da underlag og ballast jo er 1 del af skrænterne.
Iøvrigt mange tak for din sporplan, den agter jeg at anvende....[/quote]
Kun glad for at jeg kan hjælpe.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej Ivan,
Enig, men med banegårdsarealet, tror jeg der er delte meninger om hvad der er rigtigt. Jeg synes det ser mest realistisk ud.
Og man kan jo sige at dem der bruger skinner hvor underlag og ballast er fastmonteret, er man jo ligesom nødsaget til at bruge det.
Thrane
Indlæg: 995
Hej Ivan,
har lige et par ? til din plan.
Hvad betyder målene 0 cm og 10 cm?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Station på plade 0 cm, krydsningsstation hævet 10 cm
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
hej igen,
ok.
Det er mere forbi udkørsel oppe i bjerget foregår oppe i ca. 25 cm.
Så bliver det jo en ret stejl stigning!
Medmindre vi lige taler forbi hiandenh?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Lige 1 hurtig svar. Det er jo samme stigning du havde på 8-tallet. Og ja du har ret det er stejlt for med 1 fald på 25 cm. skal du bruge 12 meter spor og du har kun løst anslået 8 meter, så stigningen vil være ca. 3% over hele strækningen hvor man regner med 2%. Vil i morgen prøve at se nærmere på 1 løsning.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Tak for svar!
jeg måler lige helt nøjagtigt højden på sporet fra bjerget
men hvis jeg skal ned i 10 cm så bliver det fordelt på 2-3 meter! så skal flere to kobles sammen for at trække;)
Thrane
Indlæg: 995
Hej
Der er 22,4 cm fra udkørsel af bjerg ned til pladeniveau 0.
Thrane
Indlæg: 995
Glæder mig til at høre fra dig.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Som jeg ser det må du lave 1 ekstra omgang(helix) på sporen tegnet nederst til højre under markering af floden, så du fra buebroen fortsætter udvendig på et bjerg/bakke halv rundt og så ind igennem og ud ved floden.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej Ivan,
Tak for svar.
Vil det så sige at jeg kan beholde de 22,5 cm oppe? (det vil jeg helst, ellers kræver det for meget ændring/spild.
og dine 10 cm udgår, og bliver på omkring de 20 cm i stedet for?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
JA det er rigtigt
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
-Og sporet der rammer ind mod den nye helix skal være afstemt nedafgående med 2 % pr. meter, så den ca. rammer med en 13-15 cm oppe og kører nu nede i pladeniveau nul.?
ja jeg er jo bare nød til at forstå rigtigt.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Som jeg ser det så ja
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
alternativt kunne man lade sporet gå direkte ind i helix uden at det falde hele vejen rundt. Hvad synes du om det? bliver det så for ensformigt?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det er jo op til dig, men du får jo noget mere åben kørestrækning ved mit forslag. Noget andet er at bjerget/bakken ikke virker som 1 stor klods, men også så det ikke er ens på begge sider af døren.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Lige præcis...
Helix er 1/2 færdig. Bliver spændende med det videre forløb
Thrane
Indlæg: 995
Hej Ivan,
kan du ikke uploade sporplanen hvor man kan se numrene på de enkelte skinner der tilgår? ved godt du har sendt en liste, men hvor de står skrevet på tegningen.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvilken radius/diameter har du på helix?
Hvor bred er bordet?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej Ivan,
Den har en total yder-radius på 470 mm og en indre radius på 37 mm.
Jeg lægger sporet i midten, dvs. radius fra spormidte er = 425 mm.
Bordet er 106 cm
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Er bjerget i venstre side med samme sporradius?
Hvor bred og lang er hele rummet/pladen?
Hvorfor jeg spørger er at det er muligt at køre med 42,2 cm som radius. Den første køre med radius på 36 cm.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
hej Ivan,
nej den er lidt mindre.
Du har jo målene i starten af denne tråd.
Jeg forstår ikke helt dit svar?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ud fra dine første oplysninger lavede jeg tegning/layout og beregnede at den helix du havde lavet var omkring 36 måske 40 cm i radius. Af samme grund er der mest brugt skinner med radius på 36 cm. Du vil med en radius på 42 cm få en pænere kørsel i kurverne. Derfor spørgsmålet.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
jeg kan sagtens køre med radius 42 i kurverne....
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej lige en revideret udgave hvor målene skulle passe bedre.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Lige nøjagtig Ivan..og målene er rigtige.
Nu det lidt nemmere at se hvor de enkelte skinne-str. skal ligge.
Tak.
Thrane
Indlæg: 995
Hej igen Ivan,
Hvor vil du anbefale at sætte skiftesporet i højre venstre side?
skal det være ved udgangen af bjerget eller længere fremme i svinget? hvad synes du?
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Så snart du er fri af bjerget så du kan få afstand mellem station og bjergsiden bagved hvor du har krydsningsstationen/sporet.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Thrane
Indlæg: 995
Hej Ivan,
men det var mere om skiftesporet skal sidde oppe ved bjergindgangen eller længere fremme hvor sporet drejer? - måske udtrykker jeg mig forkert.´:-)