Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Færgen Dronning Margrethe II i 1:87

Her er lidt om mit projekt!

Første modelskib jeg bygger!!! Jeg har ikke det store forstand på skibe som sådan, andet end jeg har sejlet som fisker på nordsøen i 4 år

Lige lidt info vedrørende skibet :

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bygget som 3 sporet jernbanefærge i 1973 og sejlet i DK til og med 2005 hvorefter den blevet sendt til ophugning.

Og modellen i 1:87 skulle blive 152,4 cm lang og 20,7 cm bred og 38.5 cm høj fra vandlinie til højeste mast efter mit regnestykke. Det er bygget med märklin K-skinner og 3 vejs sporskifte i snuden så det kan bruges og ikke kun et "vitrine" skib.

Da jeg for alvor blev bidt af modeltog og havde tanker om et startsæt. Men jeg har ikke plads til det. Men jeg ville igang med at bygge noget! Lysten faldt på at forsøge at konstruere et skib, da skibsfart også er en stor interesse. Dronning Ingrid er jo mægtig imponerende IC færge, men nok alt for stor i 1:87 at bygge for en nybegynder som mig. Så måtte jeg jo finde noget mindre dansk . Så jeg fandt skibstegninger på "Dronning Magrethe II" som jeg syntes var et flot ældre skib og faldt lige i min smag. Det var spændene at studere skibstegningerne (dog ikke efter ombygningen med bildæk og stævnen fjernet.) Det var jo nok ikke for stort at bygge første gang tænkte jeg! Men jeg må nævne at jeg blev svært klogere! Jeg skulle nok ha startet med noget meget mindre. Jeg har fået tegningerne regnet om i 1:87 ligesom modeltog. Og i samarbejde kunne mit lokale kopi-center kun lige printe skibet ud i 1:87 med nød og næppe på et A3 papir, tror jeg vist nok det hedder!?!

Vennerne grinte af mig da jeg gik i gang med projektet og tænkte jeg var tosset hvilket jeg nok er ligesom mange andre modelbyggere. Men det gjorde mig endnu mere stædig om at bygge den.

Jeg havde ingen formodninger om hvad de skulle bygges af! Men lynhurtigt blev det spændende. Jeg ville lave det så billigt som muligt. Så valgte jeg at bygge det i 1mm pap og stort set limet sammen med hobby limlak og sekund lim enkelte steder. Hvilket går ganske fint. Gelænder er lavet af hønsehegn og tynd kobbertråd som så er er limet fast yderligere. skibets køl er lavet af lange papstrimler og derefter blevet spartlet og slebet. Jeg købte en stak 3mm dioder og modstande på nettet og byggede ind i hele skibet til belysning af diverse ting. ( Jeg som ikke har en kæft forstand på el, Om, Amp, osv. Men det fungerer og lyser!!!

Jeg forsøger så vidt muligt at bruge skibstegningerne og de billeder jeg har af skibet som jeg kan finde på nettet til at efterligne i model. At skibet ikke bliver 100 % korrekt gør mig ikke noget. Men jeg vil forsøge at få så mange detaljer med efter behag.

Jeg fandt flere billeder af Dronning Margrethe med de gamle danske lyntog ombord som jeg altid har tiltalt mig. Så mit første tog jeg har købt er et dansk MA lyntog fra roco i rød bemaling. Ombygget til märklin digital med lyd.

Jeg er også i færd med at lave en færgehavn på en plade. Hvortil jeg har købt færgegalgen fra "Freja". Færgen vil jeg skrue fast til pladen så jeg har det hele som et slags lille "modul"! så man evt. en skønne dag, kan bygge det sammen med en bane og bruge det som holdeplads.

Hele projektet indtil videre har taget et halvt år af den smule tid jeg har til rådighed ved siden af arbejde.

Jeg vil løbene opdatere med flere billeder som det skrider frem. Hvis det har interesse.

Dr. Margrethe II orig. 1

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Mange brugere her på sidenhar en konto på google picassa. Måske det også var noget for dig?

Så et link hertil Wink

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Jepser

"Zaiper" skrev:
Hej alle jer på sporskiftet!Jeg har omkring 60 billeder indtil videre af mit bygge projekt som jeg gerne vil dele med jer! Men jeg kan bare ikke få dem lagt ind desværre! De fylder for meget. Hvordan gør man billeder mindre så jeg kan lægge dem ind på sporskiftet??? Nogen der kan hjælpe eller komme med nogle gode råd?På forhånd tak. Mvh. Jesper

Det lyder godt nok spændende - det glæder vi os til at se.

Der er flere der benytter online-programmet: http://www.shrinkpictures.com/

Det er let at gøre bileder mindre på den måde.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Ja jeg vil også rigtig gerne se det Laughing out loud , jeg gad godt bygge M/F Kronprins Frederik men et hurtigt slag på tasken siger mig at den ville blive godt 1,5 meter lang og så ville jeg ikke have plads til tog mere Laughing out loud

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Zaiper" skrev:
De fylder for meget. Hvordan gør man billeder mindre så jeg kan lægge dem ind på sporskiftet??? Nogen der kan hjælpe eller komme med nogle gode råd?

Læs og følg:

http://moppe.dk/ico.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Rart at få sådan en go hjælp når man er ny på siden...

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Her kommer der så nogle billeder hvor man kan følge opbygningen fra start indtil nu.

1

2

3

4

5

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Billeder

6

7

8

9

10

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Billeder

11

12

13

14

15

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Billeder

16

17

18

19

20

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Billeder

21

22

23

24

25

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Billeder

26

27

28

29

30

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Billeder

31

32

33

34

35

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Billeder

40

36

37

38

39

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Smukt! Glæder mig til at se flere billeder og det færdige resultat! Laughing out loud

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Et stort og flot første-projekt.

Jeg glæder mig til at høre om det videre forløb her i tråden.

Når du kommer til at lave modulet, hvor færgen ligger i sit leje, kan vi i 3modul.dk give dig inspiration til 3-leder moduler. Pt er vores hjemmeside under rekonstruktion, men se evt tråden om AC-moduler: http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=3330

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

En rigtig flot model du har fået lavet der og det er jo en smuk færge. Det er godt gået som begynder.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Det ser bare rigtig godt ud indtil nu... Glæder mig til at følge tråden. Smile

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

[quote="nipe"]Når du kommer til at lave modulet, hvor færgen ligger i sit leje, kan vi i 3modul.dk give dig inspiration til 3-leder moduler. Pt er vores hjemmeside under rekonstruktion, men se evt tråden om AC-moduler: http://www.sporskiftet.dk/node/3017]

Mens vi venter på at rekonstruktionen bliver færdig, kan foreningens side igen ses på den gamle adresse http://www.horsecreek.dk/marklinmodulerne/

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Jeg takker for de mange rosende ord.

Mvh. Jesper

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Zaiper" skrev:
Jeg takker for de mange rosende ord. Mvh. Jesper

Hej

Jeg har også studeret billederne fra dit imponerende projekt med stor interesse og jeg synes det er meget modigt at du har kastet dig ud i modelbygning af den karat.

Kunne det være muligt at se nogle billeder af selve vogndækket på færgen? Her tænker jeg specielt på hvordan du har fået dækket til at fungere sammen med k-skinnernes midterleder som jo gør lægning af planker til noget af en udfordring.

Jeg har selv lavet en enkelt broklap som 3-leder og der sleb jeg midterlederen ned og loddede en 3. skinne på i midten så jeg kunne lægge planker omkring den. Hvordan har du gjort det?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

HOLD DA BIIIIIP der er en der har arbejdet hurtigt!!!!!! Det F********** vildt!!!!

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

"tybalt" skrev:
"Zaiper" skrev:
Jeg takker for de mange rosende ord. Mvh. Jesper
HejJeg har også studeret billederne fra dit imponerende projekt med stor interesse og jeg synes det er meget modigt at du har kastet dig ud i modelbygning af den karat.Kunne det være muligt at se nogle billeder af selve vogndækket på færgen? Her tænker jeg specielt på hvordan du har fået dækket til at fungere sammen med k-skinnernes midterleder som jo gør lægning af planker til noget af en udfordring.Jeg har selv lavet en enkelt broklap som 3-leder og der sleb jeg midterlederen ned og loddede en 3. skinne på i midten så jeg kunne lægge planker omkring den. Hvordan har du gjort det?

Hej

først tak. Vogndækket har jeg valgt at lade ligge lidt endnu. Men da det ikke bliver synligt er det ikke så vigtigt endnu. Det er et sted i mine øjne hvor jeg gerne vil have det så problemfrit kørsel som overhovedet muligt, altid! Så man undgår for meget berøring af færgen som model. men tanken har da strejfet mig adskillige gange. Jeg har bedst held med at eksperimentere når jeg når det punkt. Det samme med overgangen fra broklappen til færgen ved jeg heller ikke om den skal være delt eller en direkte skinne. Det sidste tiltaler mig mest. færre ledninger og problemfri ombord-kørsel.

Mvh. Jesper

0f0283

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Her er lige 2 billeder.

Det første billede er i mit køkken som er forvandlet til arbejdsbord. hehe.. Det er det enseste sted jeg har nok stikkontakter og nok plads. Den færge fylder jo lidt over 1,5 meter.. og med alle dele jeg har "skravet" sammen til at bygge færgen op fylder en hel del. De ånsvage store skibstegninger i 1:87.. Bøvlet til tider men det er nu hyggeligt at klippe og lime som Jørgen Clevin!

Det 2 billede er bare lige et stemningsbillede i mørke med lys. Dog er færgen kun sat løst sammen som et puslespil indtil videre. de 2 toplanterner er ikke sat til permanent endnu og heller spotlysene på styrhusene.

Jeg har valgt at bygge spotlys til skorstenen da jeg synes det ser flot ud at man kan se DSB båndende.

Håber det kan give ideer eller inspiration til andre. Da jeg er dybt taknemmelig for andres hjælp, inspiration og interesser!

24102010197

25102010198

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 596

PB  Hjemmeside

Hvor er det spændende, at følge med her hele vejen. Det er bare fedt og flot arbejde. Tusind tak for de mange billeder og jeg glæder mig i, fortsat at følge tråden.

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Jeg kan ikke være mere enig Reiner...

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Ja, det er et godt stykke arbejde du laver.

(Billede 1 af færgen i køkkenet fik mig til at tænke på reklamen: Hvilken kaffe vil du byde uventede gæster? Smile )

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

"nipe" skrev:
Ja, det er et godt stykke arbejde du laver.(Billede 1 af færgen i køkkenet fik mig til at tænke på reklamen: Hvilken kaffe vil du byde uventede gæster? Smile )

og dertil kan man svare Storebæltskaffe!!! Cool

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

nye billeder

03112010214

02112010210

03112010213

02112010212

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Sneak peak.. hehe

08112010214

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Ser rigtig fin ud.

Du har da også rigtig fået den anbragt, så der kan fyres godt op under den Smile

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Det er godt nok et imponerende stykke arbejde Shock :idea: Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Wow!

Thanks for sharing!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Jesper

først rigtig flot arbejde, jeg ville ønske at jeg havde de evner!

Jeg tænker lidt på, kan hækken egentlig åbnes?

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Den ser s.... godt ud...

Du skal ikke lige bygge en mere? Wink

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Gert -

Ja så er det Estonia om igen! høhø... ej spøg til side. grim tragedie! Sådan et uheld ville jeg blive meget ked af. Stof til eftertanke Wink

Jens -

Både Ja & Nej

Min model kan ikke, fordi jeg bygger den efter tegninger som den blev bygget i 1973 da den kom til verden.

Her lidt kort historie om den :

I 1981 blev den ombygget så den blev længere og forhøjet med en etage hvor der kom et bildæk. Så den blev betydeligt større. Faktisk fordi at flere og flere mennesker fik biler dengang. Så behovet for at få biler med blev større.

I 1998 blev den igen ombygget. Og der byggede man port (bovport) i bagenden af færgen, Faktisk tog man den fra en anden DSB færge som hedder Knudshoved. Det var der vel nok også flere fordele i at den kunne åbne bagtil. Man fjernede desværre også færgens flotte stævn, altså snuden under den ombygning, hvorfor ved jeg ikke!?!).

Jeg synes bare at den var flottest i perioden 1973 - 1980.

Så der findes faktisk mange forskellige måder man kan bygge en færge på hvis man har specielle ønsker. Man kan jo selv designe en færge som man selv ønsker den skal være eller ser ud.

Men det er en spændende udfordring at efterligne skibstegninger. man bestemmer jo helt selv hvor mange detaljer der skal være.

Her et link med forskellige billeder af den fra dens storhedstid.. Laughing out loud

http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7315090&lang=en

Mvh. Jesper

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

"Kok" skrev:
Den ser s.... godt ud...Du skal ikke lige bygge en mere? Wink

Uhaaa.. nej det skal jeg godt nok ikke foreløbigt. Det tar jo alt alt alt for lang tid min ven.. Den har snart været et år undervejs. Det roder og sviner helt vildt at bygge sådan en fætter i en lille lejlighed. Så hellere noget mindre.

Det må blive 1 ener i første omgang. hehe

Mvh. Jesper

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Hej Jesper.

Det kan jeg godt forstå at du ikke har mod på...

Jeg mener at dronningen fik bovporten fra knudshoved og at der ikke blev ændret noget agter, da den jo skulle sejle på Gedser- Rostock og lejet i Gedser stemte overens med det der var på færgen. Den fik Knudshovdes port da den passede til forholdene i Rostock. Men ret mig endelig hvis jeg husker forkert... Wink

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Så er travlhedens måned endelig overstået. December!

Mit projekt har stået stille i hele 2 måneder nu! Pga. mit arbejde har jeg hverken haft tid eller overskud til at bygge på skibet. hvad jeg desværre havde forudset!

Jeg har hele December måned, gået med stor længsel efter at fortsætte med byggeriet på færgen! En hel del nye ideer og spekulationer over projektets omfang er da vendt og drejet den sidste måned. Da alting tar lang tid at lave, tænker jeg tit over hvor mange detaljer jeg skal have med på skibet. Svært dilemma! Men det er jo efterhånden også gået op for mig at det er det, der gør hobbyen spændende! Det at prøve på at gengive/efterligne/konstruere ting fra virkeligheden er en udfordring.

Jeg er startet blidt ud igen og håber på lidt fremgang på skibet i den kommende tid.

Her er lige 2 friske billeder

51

50

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Lidt friske billeder... Byggeriet går stille og roligt fremad når tid og lyst melder sig... Hehe

Men det er en flot detalje til min vinduekarm!

23022011261

23022011260

23022011262

23022011259

23022011263

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

rigtigt flot model!! Laughing out loud

Nu har du vel huske som tradition byde ved skibsmodeller, at lægge en seddel/ eller på anden måde skjult (dåbs attest) i færgen, med byggeår og bygmester , til eftertiden.. Wink

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

"kildemoes" skrev:
rigtigt flot model!! Laughing out loud Nu har du vel huske som tradition byde ved skibsmodeller, at lægge en seddel/ eller på anden måde skjult (dåbs attest) i færgen, med byggeår og bygmester , til eftertiden.. Wink

Hej..

Dåbs attest? hahaha.. Nej det har jeg faktisk ikke tænkt over. Men det kunne vel være meget sjovt at gøre hvis man fandt på at skille sig af med skibet. Så der forekommer lidt historie bagom modellen. Laughing out loud tak for hint

Mvh. Jesper

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Som jeg husker det, kom / kommer der en mønt under masten

Og på en central væg var der tit en plade fra værftet med nybygningsnumret

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

"bygger01" skrev:
Som jeg husker det, kom / kommer der en mønt under mastenOg på en central væg var der tit en plade fra værftet med nybygningsnumret

Ja det gøre man i virkeligheden, men lidt svært på en model..

Ja det er også på alle skibe, ( selv både på min kap – kano & tur kano )

Dåbs /bygge attest

Da en skibsmodel meget tit overlever bygmesteren, er det en god grunde,

da FAQ for eftertiden er: Hvem er bygmester, og hvor lang tid tog det. Wink

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Hey Folkens.

Jeg vil meget gerne sælge min færge!

Jeg har ikke plads nogen steder til den desværre, den er alt for stor til mig! Tanken var dengang jeg begyndte at den skulle på et stort anlæg jeg havde sammen med en nær kammerat. Projektet er gået helt i stå efter vi gik hver til sit.

Størstedelen er jo lavet og andre detaljer er lavet klar til montering.

Er der måske nogen der kender nogen som kunne have interesse i at købe det?

Mvh. Jesper

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Hej Jesper.

Det kommer meget an på hvilket prisleje vi ligger i, om man så må sige.?

Men trist at projektet gik i stå.

Martin

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

"Kok" skrev:
Hej Jesper.Det kommer meget an på hvilket prisleje vi ligger i, om man så må sige.?Men trist at projektet gik i stå.Martin

Hej Martin

Ja det er lidt en skam. Men tænker bare at en større entusiast med bedre værktøj og plads kunne få mere glæde af den.

Jeg ved ikke hvad man kan forlange for sådan en fætter. Arbejdstimer kan man nok ikke omregne prisen til. Jeg kan jo evt. skrue skinnerne ud hvis en mulig køber anvender jævnstrøms. Så der er da nogle muligheder i den.

Den Utrolig flot at have stående til pynt om aftenen når man tænder lyset. Alle der kommer på besøg herhjemme skal hen og kigge nærmere og ta billeder.. hehe

Men måske jeg er heldig, at der kommer et par forsigtige bud på den i løbet af ugen...

Mvh. Jesper

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Jamen det vil jeg da håbe, at der er. Hvis jeg havde mulighed for det, ville den stå højt på min ønskeseddel!

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Zaiper" skrev:
I 1981 blev den ombygget så den blev længere og forhøjet med en etage hvor der kom et bildæk. Så den blev betydeligt større. Faktisk fordi at flere og flere mennesker fik biler dengang. Så behovet for at få biler med blev større.I 1998 blev den igen ombygget. Og der byggede man port (bovport) i bagenden af færgen, Faktisk tog man den fra en anden DSB færge som hedder Knudshoved. Det var der vel nok også flere fordele i at den kunne åbne bagtil. Man fjernede desværre også færgens flotte stævn, altså snuden under den ombygning, hvorfor ved jeg ikke!?!).

Må jeg spørge hvorfra du har dine oplysninger omkring færgens ombygninger? For jeg synes der er nogle ting der "skurer" i mine ører:

Ganske rigtigt blev færgen i følge mine kilder og observationer (herom senere) ombygget, med en forhøjelse og forlængelse.

Men herudover blev den også forsynet med en hækport i agter-enden (i det du kalder bagenden) i samme anledning. Baggrunden herfor var bl.a. indbygningen af bildækkket, da bilerne skulle have bakket ud fra færgen hvis man havde nøjedes med at beholde bov-porten, og desuden var oprangeringen af de internationale tog meget vigtig, da de forskellige vogne havde forskellige destinationer. Eksempelvis kan jeg huske, at der var 3 internationale tog som i DK kun bestod af 2 - 3 vogne og fik de øvrige vogne tilkoblet i Puttgarden. Derfor løb disse tog som et stort tog i DK, og blev så placeret på hvert sit spor på færgen, med en destination i bagbord, anden i styrbord og en i midterste spor. Og her var det nemmest for rangerpersonalet når færgen lå med bov hhv. agter i samme retning nord-syd i begge havne.

Dette kan jeg huske ud fra, at mens der endnu var toldfrit salg på færgerne, var jeg ofte med over sammen med mine forældre (er født i '83). Og jeg kan tydeligt huske at vi svajede (at "svaje" er mig bekendt fagudtrykket for at en færge drejer 180 grader) når vi sejlede fra Rødby og inden vi sejlede ind i Puttgarden.

Jeg har brugt følgende kilder:

http://www.kr862-minerva.dk/danish/ferries/faerger07.htm

http://www.kwmosgaard.dk/ferries/dronningmargrethe2_1973.htm

http://www.faergejournalen.dk/Korsoer-Nyborg/DrMargrethe_2_1973.htm

Men tilbage til trådens egentlige emne; så er det sg. et stykke rigtig flot arbejde du har lavet.

Jeg har på nuværende tidspunkt hverken plads eller tid at bygge noget tilsvarende, men jeg drømmer om senere at bygge en model baseret på IC-færgerne, men ændret til de krav der stilledes der. Altså med andre ord en hækport, et bildæk samt mulighed for at handle toldfrit. Men der går mindst 2 år før den drøm kan nærme sig virkeligheden.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

"mr-data" skrev:
"Zaiper" skrev:
I 1981 blev den ombygget så den blev længere og forhøjet med en etage hvor der kom et bildæk. Så den blev betydeligt større. Faktisk fordi at flere og flere mennesker fik biler dengang. Så behovet for at få biler med blev større.I 1998 blev den igen ombygget. Og der byggede man port (bovport) i bagenden af færgen, Faktisk tog man den fra en anden DSB færge som hedder Knudshoved. Det var der vel nok også flere fordele i at den kunne åbne bagtil. Man fjernede desværre også færgens flotte stævn, altså snuden under den ombygning, hvorfor ved jeg ikke!?!).
Må jeg spørge hvorfra du har dine oplysninger omkring færgens ombygninger? For jeg synes der er nogle ting der "skurer" i mine ører:Ganske rigtigt blev færgen i følge mine kilder og observationer (herom senere) ombygget, med en forhøjelse og forlængelse. Men herudover blev den også forsynet med en hækport i agter-enden (i det du kalder bagenden) i samme anledning. Baggrunden herfor var bl.a. indbygningen af bildækkket, da bilerne skulle have bakket ud fra færgen hvis man havde nøjedes med at beholde bov-porten, og desuden var oprangeringen af de internationale tog meget vigtig, da de forskellige vogne havde forskellige destinationer. Eksempelvis kan jeg huske, at der var 3 internationale tog som i DK kun bestod af 2 - 3 vogne og fik de øvrige vogne tilkoblet i Puttgarden. Derfor løb disse tog som et stort tog i DK, og blev så placeret på hvert sit spor på færgen, med en destination i bagbord, anden i styrbord og en i midterste spor. Og her var det nemmest for rangerpersonalet når færgen lå med bov hhv. agter i samme retning nord-syd i begge havne.Dette kan jeg huske ud fra, at mens der endnu var toldfrit salg på færgerne, var jeg ofte med over sammen med mine forældre (er født i '83). Og jeg kan tydeligt huske at vi svajede (at "svaje" er mig bekendt fagudtrykket for at en færge drejer 180 grader) når vi sejlede fra Rødby og inden vi sejlede ind i Puttgarden.Jeg har brugt følgende kilder:http://www.kr862-minerva.dk/danish/ferries/faerger07.htmhttp://www.kwmosgaard.dk/ferries/dronningmargrethe2_1973.htmhttp://www.faergejournalen.dk/Korsoer-Nyborg/DrMargrethe_2_1973.htmMen tilbage til trådens egentlige emne; så er det sg. et stykke rigtig flot arbejde du har lavet.Jeg har på nuværende tidspunkt hverken plads eller tid at bygge noget tilsvarende, men jeg drømmer om senere at bygge en model baseret på IC-færgerne, men ændret til de krav der stilledes der. Altså med andre ord en hækport, et bildæk samt mulighed for at handle toldfrit. Men der går mindst 2 år før den drøm kan nærme sig virkeligheden.
'

Så meget ved jeg nu ikke om det. Men tak..

Det er spændende at læse alt den historie der ligger bag mange skibe.

Personeligt bryder jeg mig bar ikke om udseendet på færgen efter den ombygning du netop nævner udfra de billeder jeg har fundet.. men det er jo en smags sag.

Tak for dit indlæg.

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Zaiper" skrev:
Så meget ved jeg nu ikke om det. Men tak..Det er spændende at læse alt den historie der ligger bag mange skibe. Personeligt bryder jeg mig bar ikke om udseendet på færgen efter den ombygning du netop nævner udfra de billeder jeg har fundet.. men det er jo en smags sag. Tak for dit indlæg.

Selv tak, og man kan jo alt om alt.

Hvad angår færgens udseende efter den ombygning jeg nævnte, så vil jeg ikke just påstå at det blev kønnere af ombygningen, men nogen gange må form/udseende vige for funktonen/praktiske hensyn. Men jeg vil dog tillade mig at sige, at udseendet blev mere harmonisk; har altid syntes det så underligt med den forholdvis lave overbygning, og det ændrede ombygningen på.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.