...
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
...
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
cfrost
Indlæg: 272
Det var da helt befriende at høre et positivt indlæg om Heljan's produkter, jeg begyndte efterhånden, som en tilfreds Heljan-kunde, at føle mig helt udenfor
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Nej, vi er mange.
Jeg har langt det meste af Heljans materiel repræsenteret i min samling og har stort set ikke oplevet nogle problemer. Men kører selvfølgelig også på ordentlige og godt lagte spor!
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Jegb skal heller ikke klage 3 Mo, 1 P, 1 E, 1 Ms div vogne nema problema Det er sporet I skal klandre
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Jeg vil også gerne melde mig i rækken af tilfredse Heljan-kunder. Jeg har en MY, som kører fint og så har jeg en E, som stort set kører fint. Der er dele af mit anlæg som endnu ikke ligger fast, så nogen gange hvis jeg ikke har fået lagt sporet ordentligt så afsporer den og hvis den kommer direkte ud af en kurve og videre ind i den afvigende gren af et sporskifte, så kan den af og til også finde på at køre op på hjertestykket, men det kan løses med et kort lige stykke foran skiftet.
Det eneste der virkelig irriterer mig er motoren de har brugt; selv med lang tids finjustering af CV'er er det ikke lykkedes mig at få den til at køre lige så langsomt som Rocos lokomotiver og samtidig flydende. Enten kører den hurtigere ved køretrin et eller også får den en rykkende kørsel. Jeg har Esu dekoder i den, hvilket også hjælper men det kommer stadig ikke i nærheden af hvad f. eks. min N-maskine kan.
Jeg har bestilt en faulhaber-motor på nettet, som jeg håber kan løse mit problem.
Nå, det var lidt et sidespring, fedt billede, er det ene PB-vogne derhen ad?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jamen jeg er faktisk også godt tilfreds
Jeg har lidt samme problemer med min E-maskine som nævnt i ovenstående, men bestemt acceptabelt. Det er et must med et ordenligt lagt spor. Har skiftet slæbeskoene ud til en Märklintype på mine MO´er, en ganske nem operation. Til mit hjemlige brug når det kommer så vidt, satser jeg på at PR-maskinen holder i længere tid end ved intensiv klubdrift.
Da jeg kører treskinne, har jeg kun slanke skifter og slanke kurver, det giver klart de færreste problemer, lige meget hvad det er for noget materiel.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg melder mig også gerne i rækken af tilfredse Heljan-kunder
Svend
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det gør jeg også,alle mine Heljan modeller kører udemærket ,måske lige min P Maskine skal have en anden decoder i,men ellers kører det ,til Flemming vil du få lavet et nyt tandhjul i metal,mener der var en herinde der havde gjordt det, i hans pr maskine!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
E-maskinen er super flot. Imponerende stamme den har efter sig, men jeg håber da at PR eller N snart er klar til at overtage det beskidte arbejde igen
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
he, he - man føler sig helt blandt meningsfæller i denne tråd
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg synes ikke, der er grund til at komme med nedladende bemærkninger om folk, der har haft svære problemer med Heljans lokomotiver. Det er jo hævet over enhver tvivl, at kvaliteten af deres lokomotiver er stærkt svingende, og at man har været ”heldig” og fået et lokomotiv, der virker, er jo ikke nogen anledning til at hakke på de uheldige, der må slås med at få deres maskiner til at virke tåleligt.
Heljans manglende kvalitetskontrol og vilje til at servicere sine kunder er jo efterhånden legendarisk, og hvis folk ”brokker” sig, mon det så ikke snarere er et udtryk for frustration over, at man ikke kan stole på, at Heljan leverer varen? Jeg har ikke hørt et eneste indlæg, hvor folk udtrykte had til Heljan, men alene skuffelse. Heljan har betydet utrolig meget for vores hobby som foregangsmand hvad angår produktionen af danske modeller af en høj optisk kvalitet. Men gid alle deres lokomotiver kørte lige så godt, som de ser ud! Så er jeg sikker på, at alle ville være Heljan-fans.
Bjarne
Togthomsen
Indlæg: 7
Hej med dig Bjarne
Det var virkelig nogle vise ord der nok mere fortæller om hvor det erat skoen trykker.
med venlig toghilsen
Thomas
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Tak for det! Ellers tror jeg, at indlægget hellere burde være bragt i tråden om "Overraskelsen fra Heljan - hvad gætter vi på?"
Bjarne
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej, Jeg er helt enig med Bjarne, det var vise ord.
Mvh
Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Heljan skal vel ikke servicere sine slutkunder?
Det er det butikkerne skal gøre.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Bjarne
Jeg er absolut enig med dig i dine betragtninger om dine forventninger om kvaliteten af de produkter som man indkøber for sine dyrt tjente penge.
Til gengæld fatter jeg ikke hvorfor du absolut skulle lave et "opkog" af dine tidligere udtalte meninger netop her. Denne sidegren af tråden blev startet med et spørgsmål om hvorvidt der slet ikke fandtes tilfredse Heljankunder og det afstedkom en række besvarelser, deriblandt min, fra Mj-ere der grundlæggende kun har haft positive oplevelser med Heljan og deres produkter. Selv med min bedste vilje kan jeg ikke få øje på et eneste nedladende indlæg over for "problembørnene", ja det eneste negative indlæg her er faktisk dit. Men man kan måske ikke tillade sig at synes godt om Heljan produkter her på Sporskiftet?
Jeg er ked af dine besværligheder med materiellet men kan slet ikke genkende dem fra min verden. I vores klub har vi Heljan materiel med hunrderevis af timer på driftkontoen uden problemer. Så vær så venlig at holde din "manglende kvalitetskontrol" for din egen regning og lad være med at gøre det til den evige sandhed.
Undskyld hvis dette lyder som et surt opstød men den slags generaliseringer tager jeg altså på linie med at alle Finner går med kniv, alle franske biler har defekt elsystem mv. mv.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Bemærk venligst, at jeg som nævnt kom til at bringe indlægget i den forkerte tråd.
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Heljan fungerer selv som butik...
Og det er jo flere gange nævnt, at Heljan ikke svarer på henvendelser om deres produkter.
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er de forpligtet til det?
Prøv at skriv en mail til et VW værksted - deres niveau ligger lavere end hos Heljan.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hvad i alverden har et VW-værksted at gøre med Heljan???? Fordi naboen spiller højt, er det vel ingen undskyldning for, at jeg også gør det?
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Netop, fordi nogle yder en høj service (spiller højt) er det ikke ubetinget at andre også gør det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
QED.
Bjarne
Lars
Indlæg: 538
Hej Flemming
Fine billeder.
Har E-maskinerne kørt brunkulstog i virkeligheden?
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Nej men han skriver jo også at PR og N.Maskinen var midlertidigt ude af drift
i bogen Tyske Tog på Danske Skinner kommer det frem at der også blev Brugt en BR57 som hentede brunkul ved Brande,så vidt jeg læste havde de et eksemplar tilbage efter Krigen!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
cbt
Indlæg: 1.167
Hvis det er Steffen Dresler's "Tyske Krigslokomotiver på Danske Spor", du mener, så lejede DSB ganske vist både BR38 til persontog, BR89 til rangering, og BR55, BR56 og BR57 til godstog, hvor det især var BR57, der blev brugt til brunkulstogene fra Brande.
Efter kapitulationen henstod 24 tyske lokomotiver i Danmark - de 20 af dem blev returneret til Tyskland, mens de sidste 4, som ikke kunne køre på grund af skader, blev stående i Danmark.
De blev dog ikke senere returneret til Tyskland. Det var: BR 38 2126, BR 38 2625 (begge i Århus) og BR 38 2877 (i Fredericia) - som blev til DSB litra T nr. hhv. 298, 299 og 297 - samt BR 57 2718, som dog var blevet noget ødelagt ved sabotage i marts 1945 og som henstod i Århus. Dens kedel blev dog brugt som reservekedel til T-maskinerne, da kedlerne var ens på BR38 og BR57.
Men det kan man jo selv læse mere om i Steffens Dresler's aldeles udmærkede bog.
T-maskinerne kom i øvrigt mest til at husere her på min hjemegn, på strækningen mellem Frederikshavn og Aalborg, dog med enkelte ture til Århus, når kedlen skulle udvaskes.
Så den er jo et "must", så jeg leder sådan set efter en Fleischmann T-maskine eller en BR38 til ombygning.
Og en Heljan litra E, Heljan litra PR, Hobbytrade litra S, Hobbytrade litra F og alt det andet damp-guf.
Suk! Drømme-drømme suk! Drømme-drømme suk-savle!...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja der var 3 T maskiner med lidt variation oven på kedlen 297,298 299
så er det lige hvad for en af dem du vil have!!
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=34010877
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=33841814
og så lige BR 57
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228327?i=33841828
men jeg havde forstået det sådan at der kørte en BR 57 i Brande også efter krigen
derfor anskaffede jeg mig selv et eksemplar,ellers må jeg have læst forkert i bogen!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Karlo Roed
Indlæg: 129
BR 57 Har aldrig kørt som dsb lokomotiv. Danmark havde desværre for travlt med at retunerre brugbart metriel, det gav jo så også folget mulighed for at tale om krigsskade erstatning.
Karlo
Roed
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det var Jo derfor jeg ikke nævnte den som DSB Model,BR 57 blev brugt dengang
i følge Forfatteren i Brande til Brunkuls Tog!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ifølge steffen Dressler kørte der 33 idanmark under krigen, DSB lejede 12 af dem,
af disse 12 var der 8 der hentede Brunkul ved Brande, via Fredericia til Padborg,og tilbage igen, de resterende kørte med blandet Gods her i Jylland og på Fyn,men man ville ikke male dem om til De Danske Statsbaner DSB!
Ved krigens afslutning ,blev alle maskiner retuneret til Tyskland,
på nær en, BR 57 nr 2718 som var udsat for sabotage, og derfor blev her til Reserbve dele, da den ikke kunne laves!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
UTJ
Indlæg: 438
Litra U 285-296?
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Ja !! Danskerene var fuldstændige paranoia over tysk jernbanemartriel lige efter krigen de P8 var rimelig defekte da de overtog dem.Men hvis var lidt vaks ved havelågen kunne vi få de BR44uk som der var lavet i Århus tilbage som krigserstatning og sjov nok i den sidste ende fik de alligevel BR50uk fra Belgien !!Men de var jo ikke lavet i Tyskland,men efter min mening var tyskeren rimelig gode til at lave damplokomotiver
Kim
cfrost
Indlæg: 272
Jeg er ikke sikker på at en BR44 overhovedet ville kunne befare datidens baner, den var jo meget tungere end BR50 ?
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Ja ! det var der vist noget om, men tyskerene gjorde det alligevel i krigens sidste år pga. mangel på lokomotiver så måtte de bruge hvad de nu havde, men jeg mener ikke at Br44uk var lige så tung som en ren Br44 eller ved du noget om det ??
Kim
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
...
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Hej Flemming
Jeg var også vældigt godt tilfreds med min E maskine, i sådan ca 10 min. Var imponeret over den fine kørsel gennem mine Peco Finescale sporskifter og dens trækkraft, så opdagede jeg at det ene drivhjul var monteret skævt på akslen. Sendte efter aftale med Heljan maskinen derned. Dette skete d. 19 Maj 2009.
Kan du gætte hvem der stadig har min maskine til reparation ?
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
...
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
JaS
Maskiningeniør
Indlæg: 48
Imponerende billeder, men når det er sagt, siger det jo ikke meget om køreegenskaberne for E maskinen. Den kører jo ligeud og på store flexbuer på din film. Jeg har endnu ikke set nogle beklage sig over trækkræften. På den anden side kan det vel heller ikke være sådan at Heljan har konstrueret et lokomotiv som kun kan køre på de store klubanlæg, for det kan der ikke være mange penge i for Heljan på sigt.
Det korte og det lange er vel at kvalitetskontrollen hos Heljan og senest åbenbart også hos Hobbytrade ikke er tilstrækkelig god for der bør ikke komme lokomotiver på markedet, som ikke har ordentlige køreegenskaber. Dine henvisninger til antallet af E maskiner uden fejl må stå for egen regning for jeg tror ikke på tallene.
Mvh.
Jan
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
...
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hvad mener du egentlig? Et sted angiver du 90% tilfredse kunder som en succes, et andet sted de resterende 10% som en katastrofe!
Det kan undertiden være lidt svært at finde hoved og hale i dine synspunkter!
Bjarne
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Til add 1. Har jeg svært ved at se hvor viljen er henne. Syntes at mere end 1 års rep. tid er noget i overkanten. Og ja, jeg har været i kontakt med Heljan mange gange de sidste 12 mdr.
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Et smukt syn Flemming!
jeres lange anlæg med god belysning og baggrunden,det giver en noget af virkeligheden med de lange strækninger ,vi vil også gerne gøre det samme i B&G klubben.
Din Video af klubanlægget kan kun give inspiration til vores anlæg !
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby