Picture

sasmo

Indlæg: 25

PB  Blog

Polarisering af sporskifter (Tillig)

Jeg er ikke den store elektriker og føler mig nu en anelse på Herrens mark efter anskaffelse af en række Tillig-sporskifter, hvoraf nogle skal anvendes med el-drev og motor, andre ikke. Hvordan man polariserer, fremgår af vejledningen til el-motoren til sporskiftet. Men hvad gør man ved de sporskifter, der ikke skal drives af el-drev? Nøjes man blot med at sætte isoleringslasker på de to sporstykker nærmest hjertestykket?

Godt nytår

mvh

Steen

__________________

Venlig hilsen

Steen Ousager

Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ja hvorom alting er skal du isolere den midterste del af sporskiftet for at undgå kortslutning. Så er spørgsmålet om dine loks går i stå midt i sporskiftet? Hvis de gør så må du forsyne hjertestykke og tunger på den ene eller anden måde. Hvis de ikke gør - ja så funger tingene jo Smile

Edit:se evt brugsanvisningen her.. måske kan den bruges?:

http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=17122&sid=7ef59acc02c6c8ffb3daf4a9d2fc93be

Smile:)

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

sasmo

Indlæg: 25

PB  Blog

Jeg prøver. Tak skal du have

Steen

__________________

Venlig hilsen

Steen Ousager

Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Hvilke drev har du til sporskifterne?

Jeg benytter selv (god nok med peko skifter, men det kommer ud på det samme) ESU's servo dekoder med tilhørende "extension" som så står for polariseringen (plus diode brems af det spor som er afskåret af sporskiftet)

En god ide hvis man løber sur i plus og minus kan være at tegne det hele op med rød og blå tusch når sporskiftet står i den ene hhv den anden stilling. Så kan man hurtigt se hvor rød og blå mødes - der skal man isolere for at undgå kortslutning.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

mkjensen

Indlæg: 12

PB

Har læst på Tilligs hjemmeside at de har "opgraderet" flere af deres sporskifter så de er kortslutningsfri, men det ændre jo ikke på de gamle.

__________________

Dansk epoke 3 digital

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

De "kortslutningssikrede" sporskifter er ret nye, så det er ikke sikkert, at det er dem, du har.

Problemet med de gamle var, at der var risiko for kortslutning omkring tungespidserne.

MIBA har anvist, hvordan man "bygger" de gamle sporskifter om, og jeg har selv gjort det. Så det er ikke så vanskeligt, selvom det kræver en loddekolbe. Kan jeg finde ud af det, kan alle!

Er du interesseret i billeder?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Bjarne

Endelig, vis endelig nogle billeder og gerne en beskrivelse..

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Jeg går flux ind i atelieret og brygger derefter en forklaring sammen!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

På billede 1 ses den nye type til venstre og altså den gamle til højre, begge selvfølgelig set fra neden.

På den nye type til venstre er der allerede loddet en ledning til fligen på hjertestykket, ledningen går til drevet, der sørger for polariseringen. Her er der ingen problemer med polariteten omkring tungespidserne.

Den nederste røde oval (eller hvad det nu er!) omkranser forbindelsesstykkerne mellem tungeskinnen og den tilsvarende sideskinne. Denne forbindelse mangler på sporskiftet til højre, her bliver hjertestykket "født" ved at tungen lægger an mod sideskinnen. Hvis man så ser på strømforholdene ved den anden sideskinne, hvor tungen ligger fra, har sideskinne og tunge hver sin polaritet, hvad der kan medføre kortslutninger (giver det mening?).

På billede 2 er det gamle sporskifte blevet modificeret: I den øverste røde ring er forbindelsesfligene blevet løftet med en lille skruetrækker fra tungeskinnerne (hold igen med en finger, hvor de sidder fast på hjertestykket!) og en ledning er loddt på så den samtidig omfatter de to blikstykker. Ledningen svarer til den på loddefligen på den nye type sporskifte, og går til polariseringen på drevet.

I den nederste røde oval har jeg fjernet har jeg fjernet plasticen mellem svellerne, filet skinnefoden med en lille metalfil (5 for en ti'er i byggemarkedet) og loddet ledningsstykker på som vist. De kan så bruges som fødeledninger, om nødvendigt.

I begge situationer skal begge hjertestykkets skinner isoleres fra de tilstødende spor, og hvis sporskifterne er nye, ligger der plastiksamlere ved.

Enkelte og dobbelte krydsningssporskifter kan modificeres tilsvarende, jeg har dog ikke haft behov for selv at gøre det, da mine er af den nye type.

Og så skal det lige bemærkes, at Tillig yderligere har forfinet den viste "nye" type, så funktion og udseende er blevet endnu bedre.

Men mine "ombyggede" sporskifter virker upåklageligt, maskinerne "lister" sig igennem uden de fjerneste problemer.

Gav det mening?

Billede 1

Billede 2

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig

Jeg tror det hjalp..

De 2 nederste ledninger på billede 2 er det så henholdsvi plus og minus, ikke??

Mvh Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Nemlig. har du Tilligs tilslutningsdiagrammer til drevene? Selvom du måtte bruge andre drev end Tilligs, giver de en forståelse for, hvad der foregår.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej Bjarne

Det har jeg..

Jeg tror jeg forstår, ellers vender jeg tilbage..

Tak for et godt svar..

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Du skal altid være velkommen!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

sasmo

Indlæg: 25

PB  Blog

Jeg har læst med med stor interesse, og svarene har også klaret meget for mig. Så tak for det. Men efter at have afprøvet Tillig-drevene er jeg blevet i tvivl om et andet punkt. Fra fabrikken skulle de være indstillet med en Stellweg på 6 mm. Iflg. brugsansvisning kan denne reduceres til 2 mm eller 4 mm, som er den "længde", der er tilstrækkelig for at skifte sporet. Jeg har forsøgt, men de skruer, der holder strømaftagerne, tager ikke særlig godt fat, så nu tror jeg ikke, at jeg vil forsøge mig yderligere. Men mit gæt vil være, at fabriksindstillingen på de 6 mm vil føre til unødvendigt slid og dermed ringe eller negativ funktion. Er der nogle, der har erfaringer hermed?

mvh

Steen

__________________

Venlig hilsen

Steen Ousager

Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"sasmo" skrev:
Jeg har læst med med stor interesse, og svarene har også klaret meget for mig. Så tak for det. Men efter at have afprøvet Tillig-drevene er jeg blevet i tvivl om et andet punkt. Fra fabrikken skulle de være indstillet med en Stellweg på 6 mm. Iflg. brugsansvisning kan denne reduceres til 2 mm eller 4 mm, som er den "længde", der er tilstrækkelig for at skifte sporet. Jeg har forsøgt, men de skruer, der holder strømaftagerne, tager ikke særlig godt fat, så nu tror jeg ikke, at jeg vil forsøge mig yderligere. Men mit gæt vil være, at fabriksindstillingen på de 6 mm vil føre til unødvendigt slid og dermed ringe eller negativ funktion. Er der nogle, der har erfaringer hermed?mvhSteen

En vandring på 6 mm, det vil sige 3 mm på begge sider af neutra,l forekommer mig at være rigtig til H0. Jeg bruger i hvert drevene, som de er.

Og lige for at være sikker: Med "strømaftageren" mener du metalstangen, der skifter sporskiftet? Hvis ja, så har du ret i, at skruen ikke er meget bevendt til at holde den på plads. Når jeg har monteret stangen og sændt skruen, sikrer jeg det hele med en dråbe sekund-lim. Men den har intet med stømmen at gøre.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

sasmo

Indlæg: 25

PB  Blog

Gald for at høre om dine erfaringer. Jeg vil også bruge sekundlim. Mht skruer: Nej, det ,jeg tænker på, er, at man kan regulere den afstand, som drevet kan skifte med, i flg. brugsanvisning til maks 10 mm og min. 2 mm. Det sker ved at skille motor ad og aftage den plasticdel, hvori metalstangen til sporskiftet sidder i. På den del sidder tre skuer, hvori kontakterne til selve printkortet er fastgjort i. Ved at regulere her skulle man kunne justere kontakterne og dermed den nævnte afstand fra 2 til 10 mm. JEg har forsøgt, men kunne efterfølgende ikke fastgøre skruerne ordentligt igen i det bløde plastic. Selvfølgelig kunne man prøve med noget kontaktlim.

Det er nok bedst at lade være!!!

mvh

Steen

__________________

Venlig hilsen

Steen Ousager

Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Du har helt ret, ikke pille i det indre, fabriksindstillingen er god nok til normal brug.

God fornøjelse med resten af installationen!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ellers er servoer et prisvenligt alternativ (kræver en servodekoder, men det er samme pris som en almindelig). Købes de f.eks. fra conrad.de kan du få dem for 4 eur stykket.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Tilligs drev har en omskifterfunktion til at styre hjertestykkets polarisering og yderlige en "ægte" tilbagemeldingsfunktion til lys i betjeningspulten. Og så har det den "fordel", at man tydeligt kan høre, når det lægges om!

Conrad laver også et decideret sporskiftedrev med polariseringsmulighed til Euro 6,95, men uden tilbagemeldingsfunktion:

http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zcop_b2c/~flN0YXRlPTQxNDAxMTIyMTQ=?d...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Hm man kan tilsyneladende ikke deeplinke på conrad.de Sad

Hvad skal jeg søge efter for at finde det?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Sorry!

Men det kan så findes under artikelnummer 21 99 98 - 62.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Interessant! Er det en motor du har prøvet? Skifter den langsomt eller med et smæld?

5 eur stk ved 10 stk er da også en ok pris- og så er den lige til at skrue fast under pladen.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det fungerer ganske glimrende, er mere tyst end det tilsvarende fra Tillig, og så fylder det mindre under anlægget. Man skal dog selv hitte ud af, hvilken ledning der skifter til hvilken side, da de to ledninger har samme farve!

Ved 14 V går det lidt stærkt med at lægge om, men ifølge hr. Formby skulle det hele være perfekt ved en reducering af spændingen til ca. 9 V.

Jeg har købt en portion af dem (rabatten lokkede!), men har ikke prøvet at installere dem endnu. Og tilbagemeldingsfunktionen er til at undvære, om ikke andet kan man finde på andre udveje.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Jeg er lidt forvirret omkring det her med tilbagemelding.

Altså: det pågældende drev fra conrad har forbindelser til polarisering af hjertestykket?

Hvad er tilbagemelding i denne her sammenhæng? Hvad bruger man det til?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"frede2300" skrev:
Jeg er lidt forvirret omkring det her med tilbagemelding.Altså: det pågældende drev fra conrad har forbindelser til polarisering af hjertestykket?Hvad er tilbagemelding i denne her sammenhæng? Hvad bruger man det til?

[list]Forbinder det til lysdioder, der sidder på sportavlen og viser sporets stilling.Tilbagemelding til PC-styring, då der på skærmen vises en "ægte" visning af sporets stilling.[/list:u]

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg har prøvet de drev fra Conrad. Dem gider jeg ikke.

Hvis det skal styres digitalt, så er der altså ikke noget nemmere og bedre end servoer, synes jeg.

Der findes nu forskellige dekodere og der er forskel på hvad de kan med tilbagemelding og polarisering. Jeg har ikke helt styr på markedet ligenu, men alt i alt ville jeg ikke gide at bruge andet.

Tilbagemeldingen bruges til at fortælle dit software, hvordan sporskiftet står. Det er mest interessant, hvis du både styrer sporskifterne med computeren og via kontakter. Bruger du kun computer, så burde den vide det selv og bruger du ikke computer, så har du ikke så meget at bruge tilbagemeldingen til, medmindre du vil have en lampe til at lyse på din tavle - og det kan laves meget simpelt med en modstand og en LED gange 2 til hvert sporskifte.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Super takker begge to Laughing out loud

Jeg tror jeg holder mig til mine servoer

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"frede2300" skrev:
Super takker begge to Laughing out loud Jeg tror jeg holder mig til mine servoer

Hvis det virker for dig, er der jo ingen grund til at lave om på det!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

Det kan jo også være at du vil bruge begge kontakt sæt til at styre sporskiftet.

Det er åbenbart nogle derude som har haft problemmer med Tillig kurveskiftere.

Det skyldes nok anvendelse af ældre matr. hvor flangeren er større end tidens standard.

Tillig elite

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.