Hej med jer alle sammen
Jeg har flere gange set gode forslag fra b.a. Litra P som har bidraget med en mængde spændende forlag.
Nu er det vist blevet min tur til at blive inspireret lidt.
Da jeg bor i tjenestebolig og ikke kan blive boende i al evighed så tænkte jeg, at ville være fornuftigt at lave noget nemt kan skilles ad og samles igen..
Der er mange anlæg som er gået op i røg når der skal flyttes....
Jeg lavede for efterhånde et par store moduler som skal kunne hejses op under loftet i mit værksted. Hver modul har en længde på 2 meter gange 1 meter i dybden.
I starten var det bare meningen at kunne rangere lidt frem og tilbage, men efterhånden som tiden gik og tankerne kørte rundt så er jeg endt ved dette forslag. Jeg vil prøve at beskrive det ellers må I bare skrive igen.
Sporene er Tillig elite i flex.
Det er meningen, at det skal lavet i 2 plan. Fra øverste plan køres der ned til nederste plan via en helix i venstre ide med indløb ude ved vægen og udløb nær yderkant. Helixen bliver skjult, skinnerne kommer ind og ud igennem en bro. Langs yderkanten vil der være et vigespor og videre ind igen i en bro og ind i en vendesløjfe. Det er enkeltsporet.
På øverste plan skal der være et forløb skråt over og med en lille banegård som ender blindt, men kan med tiden måske føres videre. I modsat ende af helixen skulle der gerne være plads til en drejeskive, sådan at lokomotiverne kan vendes.
Jeg håber på at dette er så mange indspark, at der kan tænkes lidt videre..
Banegården har jeg lige bygget næsten færdig. Det blev Auhagens Krakov som er rigtig flot.
med venlig toghilsen og på forhånd tak
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Togthom
Det kræver vist også lige en skitse. Ku' en sådan blive vedhæftet?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Togthom,
Jeg har lige lavet en skitse, sådan som du har beskrevet dit kommende anlæg.
Skitsen er bare en rå skitse i C-Spor fra Märklin (med dette sporsystem arbejder jeg hurtigst, fordi jeg igennem hele min skoletid ikke hørte efter i timerne, men kun sad og konstruerede sporplaner)
.
Der er flere problemer. For det første kan skyggebanegårdens spor ikke ligge under overhalingssporet, de befinder sig jo i samme højde. Vendesløjfen kan heller ikke rage ind under helixen. Denne tager i øvrigt plads op, så stationen på det øverste niveau ikke får de længste perronspor i verden. Endelig bliver det svært at udnytte pladsen inde i helixen (eller rettere ovenpå), fordi tilkørslen ind vil øge kravet til stigningen i denne (ligger nu lige under 3% - med 8cm frihøjde).
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Lars
Det var ikke meningen med en skyggebanegård, kun en vendesløjfe tilbage lige før ovehalingsporet.
Min egen pc er til rep. Sidder ved eb lånt pc. Jeg skal nok vende tilbage en en råskitse omkring weekenden..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Litra P
Indlæg: 1.852
Du har nu brug for en skyggebanegård (og jeg skal nok få plads til til den - løsningen har jeg allerede udtænkt). Du vil få pip af konstant at se det samme tog komme tilbage lige efter, at du har afsendt dette fra endestationen. Og du kan ikke køre en virkelighedstro køreplanskørsel uden en skyggebanegård.
Hilsen
Lars
PS. Hvilken Epoke kører du og hvilket materiel har du allerede og hvad vil du køre med (generel DSB eller DSB sidebane etc)?
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Lars
Det er skønt med kreative folk med gode løsninger....
Er det et layaout i 3 plan..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, men kun et (forbindings)spor på det mellemste plan, så i virkeligheden egentlig kun to planer med så meget luft imellem, at man også kan nå ind, hvis der sker ulykker på skyggebanegården...
Hilsen
Lars
Der er lige et par åbne spørgsmål - se PS ovenfor...
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
hej med dig Lars
Jeg kører generel DSB epoke III. Når det skal være, er det sidebaner midtjylland Håber det kan hjælpe dig et stykke vej...
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Litra P
Indlæg: 1.852
Tog lidt tid denne gang - sorry - men her er mit (lidt for hurtigt tegnet) forslag til hvad man kan gøre.
En skyggebanegård, der i hvert fald bliver brug for når banen bliver større
.
En langsom kravlen op langs siderne af anlægget fordi en helix er lidt (meget) dum på kun en meters bredde.
Stationen Krydsby (tjaa - hvorfor mon den hedder sådan :roll:) har fået lidt rangermuligheder indbygget. Lidt sjov skal der jo være for et stoppende godstog i epoke III.
Den største station har lidt problemer med at retfærdiggøre drejeskiven, men det kommer sig af, at i virkelighedes er denne station i første stadie en endestation og når det hele bliver flyttet, som Togthom har antydet kan passere, er der flere udgange, der så absolut kan begrunde dette.
Der er to potentielle muligheder for udvidelse (eller en kombination deraf). Den ene (1) er at strækningen gennem stationen fortsætter der ud af - eller også bruges det (2) der p.t. (s)er ud som et udtræksspor ud i mod kanten af anlægget. Dette næste modul på anlægget skaber så naturligvis et L-anlæg.
Håber jeg har tegnet noget du kan bruge - eller i det mindste sætte dine egne hjerneceller i sving - kommentarer fra forum imødeses også gerne...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Lars
Tak for hjælpen nu har jeg noget at arbejde videre med..
med venlig hilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører